Gå till innehåll

Konsten att spela med liten bankrulle


zlop

Recommended Posts

Jag har precis läst ut min första pokerbok som var "Pokerhandboken" av Dan Glimne.

 

Nu tänkte jag att jag skulle börja lira på internet så jag testade att sätta in 37$ (som jag vet är egentligen alldeles för lite) men det satte jag in på Bet365 iaf och lirade på 0.05/0.10$ och backade 7$ idag så nu har jag 30$ kvar.

 

Hur ska jag använda dessa dollar på bästa möjliga sätt? Jag har tidigare gjort halva inköp, ska jag göra hela istället?

Hur ska jag välja bord?

Ska man spela på ett bord med låga potter och hög % på hur ofta folk ser floppen?

Ska man spela bord med 10 eller 6 spelare?

Är det stor skillnad på att spela när man är 100% frisk och pigg än när man inte är det?

 

Ge mig gärna lite tips på hur jag ska lösa detta utan att gula det första jag gör.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå ner och spela micro fixed.

 

Ska du spela NL, sätt dig vid ett micro bord med liten insats, all-in med med höga pp och starka A. Limpa låga PP och hoppas på träff för att dubbla.

 

Det sista angående NL har jag inte en aning om det är särskilt smart att göra men har du så grymt liten rulle är det inte mycket annat du kan göra.

 

Som du skrev sätta sig med halvt inköp kan ju gå specietl som många på den nivån sätter sig med halvt inköp oxå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska jag använda dessa dollar på bästa möjliga sätt?

Om du inte känner för att pissa bort dem på en stunds poker så är det inte särskilt rationellt att spela poker för dem.

 

Enda sättet som du kan spela på utan att få någon större större risk för en förlustsvit på runt fyrtio dollar är att spela riktigt jäkla lågt. På det sättet garanterar du i stort sett att du inte kommer tjäna några relevanta pengar, men och andra sidan gör du ju inte heller någon direkt förlust.

 

Jag har tidigare gjort halva inköp, ska jag göra hela istället?

Generellt är det roligare att spela storstack (imo) och om du spelar med halvt inköp så bör du skjuta in 50bb i potten betydligt oftare än om du spelar med fullt inköp. Detta för att man får en hyffsad spelmässig "bonus" av att gå all-in.

 

 

Ska man spela på ett bord med låga potter och hög % på hur ofta folk ser floppen?

Beror ju på om du vill nutpeddla (dvs sitta och vänta på typ essen och hugga till).

 

Ska man spela bord med 10 eller 6 spelare?

Se ovan.

 

Är det stor skillnad på att spela när man är 100% frisk och pigg än när man inte är det?

Ja, det är en jäkla skillnad.

 

Ge mig gärna lite tips på hur jag ska lösa detta utan att gula det första jag gör.

Oroa dig inte så mycket, det gäller inte ens 300 kr och det är ju löjligt lite för att påbörja en ny hobby. Har du verkligen inte råd att förlora de pengarna är poker verkligen inte för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle föreslå så låga bord som möjligt.

 

T.ex. Everest har SnGs med inköp som börjar på $0.04. Det är tiomanna, sexmanna har de först när du kommer upp på gigantiska $0.25 inköp.

 

På dessa borden är det synd att kalla det för poker, jag har sett frirullar på andra sajter som kan liknas vid WSOP om man jämför med kvaliteten på Everests microSnG's. Kör inga fancy moves, bluffa inte, vänta på stålet och tryck in degen. Ultratight+ultraaggro helt enkelt.

 

Everest har även cash games, både FL och NL, från $0.02 och uppåt. Det går att tjäna bra med pengar här (relatitivt blindsen alltså 8-) ) på alla ultra-ärketomtar om man bara kan anpassa sitt spel efter situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många spelare ska man spela emot då ? Ska man spela på 6 eller 10-manna borden?

Ska jag fortsätta att spela no limit eller ska jag spela fixed ett tag?

Vad för strategi ska man använda? Starthänder mm.

Ta det du tycker är kul (vilket ju också är det du kommer ha lättast att bli bra på), det spelar faktiskt inte särskilt stor roll. Ditt EV kommer variera med några kronor beroende på vad du väljer så det är faktist inget särskilt viktigt beslut du tar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väl 10 manna bord och spela fixed limit tight som en liten skolflicka. På de allra lägsta limitarna är det fullt tillräckligt för att gå pluss, även om det är tråkigt. Sen skall du lita på alla höjningar när du själv betar ut och någon annan slår om. Då behöver du ha minst top par top kicker för att följa med, eller drag till den bästa handen.

 

Alternativt kan du spela no limit 10 ring med minimi inköp och sitta och vänta på AA, KK, QQ och AKs. När du får någon av de händerna går du all in. Dubblar du upp dig byter du genast bord och sätter dig med minimi inköp igen.

 

Jag kan inte garantera att det fungerar, men det borde det göra. Jag känner mig mer säker på att no limit delen fungerar jämfört med limit delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...