Gå till innehåll

Omaha - Fattar ingenting!


quizz_kid

Recommended Posts

tänkte testa lite omaha dum som jag var... är... läste några få rader i en guide för nybörjar-spelare och slängde in lite marker på ett bord... brädan ligger QQ777... en kille har Q medans den andre killen har JJ på hand... den andre killen vinner med full 7overJ, medans den förste visar tree of a kind Qs... borde inte den första killen vinna med full Qover7???... sen spelar jag en hand (J567)... floppen kommer J48rainbow... jag går allin varpå en kille synar... han sitter på TTJ4 och vinner med tvåpar(JJ44) :o ... vad hände med min stege?... vad jag har fattat får man använda två mörka kort... kan nån förklara... jag känner mig som en buktalare med byxorna nere...

 

edit: ok, sista handen fattade jag nyss... här sitter jag och hånar spelet då jag borde håna mig själv... jag fick ju inte använda 3 mörka kort... men första handen fattar jag fortfarande inte...

 

edit2: tack tandem... nu fick jag grepp om första handen också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"vad jag har fattat får man använda två mörka kort"

 

Precis, du MÅSTE använda 2 kort av dom 4 du har på handen. I första fallet så använder han Q och sin kicker, tex K, vilket blir QQQK7. Den andra killen i samma hand använder JJ, alltså 777JJ. I den andra handen så vill du använda 3 kort, vilket du alltså inte får :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha... jo, men det är svårt när man halkat in på ett bananskal omgiven av hungriga hajar vid ett i mina ögon cirkusspel... drog nyss fram handen AKJ9s och tänkte "WOOOW!... vilken kalashand!... all suited... en ruter på brädan och jag är hemma, baby!"... efter ca 2 sek kom jag på mig själv, smålog och drog mig ur detta sjuka spel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En rolig historia.

Tänkte också testa omaha för första gången med minsta blindsen, naturligtvis ville jag spella no limit. Hade som du ingen aning om reglerna, Jag började spela hej vilt, tänkte att det inte spelade nån roll eftersom max inköpet är ändå 10 dollar. Jag trodde mina kort var långt bättre än vad dem egentligen var så det satsades friskt. Efter två timmars spel hade jag, efter att ha börjat med 10 som sagt, 164 dollar.

Dock ska jag inte försöka mig mer på omaha eftersom det är för många som synar med allt och risken att bli utdragen är välidgt stor, speciellt eftersom man inte har mer än 10 dollar i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken är mindre i Texas om du bara spelar kvalitetshänder. Träffar du stege med redraws på färg t.ex., eller topptriss med redraws, eller topptriss mot lägre triss, så drar motståndaren ofta praktiskt taget dött.

 

Men, som många inklusive mig gör - spelar för måbnga händer - så råkar man ut för utdrag rätt ofta.

 

Dock kan det va värt att veta att du kan ha ca 30% chans att vinna på floppen om du floppat topptriss (om motståndaren har en superwrap på 20 outs t.ex.). Proccenttalet kan vara fel, men ungefär så i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock ska jag inte försöka mig mer på omaha eftersom det är för många som synar med allt och risken att bli utdragen är välidgt stor, speciellt eftersom man inte har mer än 10 dollar i början.

Det där är inte argument mot att spela omaha.

Kanske inte men floppar jag stege och har runt 6 dollar kvar måste jag gå all in, och alla idioter med triss två par färg drag följer med, som oftast är man 5 till rivern, och då brukar inte stege var mycket värd, speciellt den man floppar då det oftas finns folk som hoppas på ännu högre stege. Hade det däremot varit större inköp så hade det nog gått att spela för då hade man kunnat betta högre så dem tänker både en och två gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du på Party?

 

Testa i så fall spelet på någon annan sajt, typ 24H, där är inköpet 100xBB (dvs 50 på de lägre borden). Om det inte är riktigt vilt så kostar en flop väldigt sällan mer än fem dollar att se på det lägsta borden, men ibland är det riktigt vilt som sagt.

 

Har du bara 6 dollar kvar efter floppen ser du antingen floppen för dyrt med en för dålig hand (dvs: tryck allin direkt eller folda istället) eller sitter med ALLDELES för lite vid bordet. Testa med maxinköp.

 

Tänk på att en stege utan redraws inte är så het om en triss och ett färgdrag drar mot dig. Omaha är bara jääävligt kul men krångligt.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du på Party?

 

Testa i så fall spelet på någon annan sajt, typ 24H, där är inköpet 100xBB (dvs 50 på de lägre borden). Om det inte är riktigt vilt så kostar en flop väldigt sällan mer än fem dollar att se på det lägsta borden, men ibland är det riktigt vilt som sagt.

 

Har du bara 6 dollar kvar efter floppen ser du antingen floppen för dyrt med en för dålig hand (dvs: tryck allin direkt eller folda istället) eller sitter med ALLDELES för lite vid bordet. Testa med maxinköp.

 

Tänk på att en stege utan redraws inte är så het om en triss och ett färgdrag drar mot dig. Omaha är bara jääävligt kul men krångligt.. :)

det är rätt ofta man sitter med såna strunt sumoor eftersom inköpet på 0.10/0.20 no limt är max 10 dollar. Har man missat några händer så sitter man ju med runt 6 dollar. Grejen är att även när jag har tryckt in allt så finns det dem som sitter med ännu mindre pengar och synar plus dem som verkligen har en hand, det tycker jag är ganska frustrerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok... om en spelare sitter på A2456, en annan på A3456 och jag på 23456... vem får low då?

Förenklat kan man säga att den som förlorar hög vinner låg.

Börja uppifrån: alla har 6, alla har 5, alla har 4, sedan är det handen med en 2:a som vinner low - däremot vinner du antagligen high med stege.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få en low så måste du ha 5 OLIKA kort under nio.

Det gör inget om en low blir stege eller färg, men den får INTE para sig.

AA226 är inte en low utan en high.

 

En sak att tänka på är att om det inte floppar något kort under nio kan det inte bli en låg, och kommer det endast ett lågt kort på floppen så måste både turn o river vara låga för att det ska bli en låg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok... jag tror jag börjar lära mig... en sista grej, hur är det om brädet ligger A26KJ tex och jag sitter på kanske A25TT... har jag low då(med AA226) eller måste jag ha en hand som tex 357T9(med A2356) för att vara low?...

 

En annan sak som kan vara bra att lära sig är att man spelar med fyra kort i Omaha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...