Gå till innehåll

FL - SH, funderingar ang flera bord.

Recommended Posts

Postad

Jag spelar på Ladbrokes FL SH $0.15/0.30, har spelat på den här nivån ett tag och börjar känna mig lagom säker. Har mest spelat ett bord åt gången och ligger då på runt 8-10 BB/100 händer när jag lirar två bord sjunker denna siffra till 60-70%. Jag har märkt att det är mest på rivern som mitt spel försämras avsevärt. Blir dålig på att göra värdebettar när det är dax, svårt att veta när jag ska checka och ta gratis showdown osv, detta är ju rätt viktigt då spelet på denna nivå är rätt konstigt och många spelar hålstegar osv.

Jag gör ju ändå mer vinst/h men kanske käkas mer upp av raken?

Eftersom jag inte spelat två bord så mycket hittils tror du/ni att jag kommer lyckas arbeta upp resultatet när jag blir mer van?

Utvecklas jag som spelare när jag spelar flera bord eller gör det att man i princip står still?

Målet är ju att gå stadigt gå upp i nivå när min BR tillåter det, blir det lättare eller svårare att spela flera bord på högre nivåer?

Glömde säga att jag spelar SH.

* RP och flytt till THe - QoS *

Postad

De flesta som spelar FL "seriöst" spelar flera bord. Antalet beror givetvis på individen och om man spelar fullbord eller shorthanded.

Eftersom fullbord i regel är mer mekaniskt är det enklarare att spela flera bord än i shorthanded, även om det givetvis funkar där med om det inte blir för många bord.

Vissa klara av att spela två bord utan att tappa allt för mycket av sin winrate och vissa spelar åtta eller ännu fler.

Givitvis påverkas ens winrate av att lägga till fler bord men samtidigt får man ju inte fler händer under samma tidsperiod vilket resulterar i högre timlön.

Jag personligen tror inte ens utveckling som spelare förändras speciellt mycket om man spelar ett eller två bord. Börjar man spela fler än fyra blir alla beslut så mekaniska och ens utveckling står nog relativt still.

Jag tycker att du kan lägga till ett bord till och vänja dig vid det. Dels blir det mindre dötid och det är lättare att slänga de där händerna som man vill, men inte ska, spela istället för att spela dem. Och samtidigt tjänar du mer pengar och kan gå upp i nivå snabbare.

Efter att tag kan du sedan lägga till fler och fler bord ju mer du vänjer dig vid att spela fler än ett.

Jag började mitt pokerspelande med ett 0.5/1 bord och nu spelar jag oftast 3-4 bord när jag spelar shorthanded och 5-6 när jag spelar fullbord om jag är bekväm på den aktuella nivån.

Postad
Jag spelar på Ladbrokes FL $0.15/0.30, har spelat på den här nivån ett tag och börjar känna mig lagom säker. Har mest spelat ett bord åt gången och ligger då på runt 8-10 BB/100 händer när jag lirar två bord sjunker denna siffra till 60-70%. Jag har märkt att det är mest på rivern som mitt spel försämras avsevärt. Blir dålig på att göra värdebettar när det är dax, svårt att veta när jag ska checka och ta gratis showdown osv, detta är ju rätt viktigt då spelet på denna nivå är rätt konstigt och många spelar hålstegar osv.

Hur många händer grundar sig din uppskattning av vinsten på? Att vinna 8-10 BB/100 i FL är ungefär lika troligt som att kunna hålla andan i 8-10 minuter. Se till att spela massvis av händer och använd sen t.ex pokertracker för att ta reda på hur mycket du vinner i olika sammanhang för att ta reda på siffror. Posta händer för att ta reda på om du spelar rätt eller fel i olika situationer.

Och för att bli bättre på att spela flera bord är det bara att öva. Det går snabbt att vänja sig vid fler och fler bord även om det såklart blir svårare att spela perfekt ju fler bord du spelar samtidigt.

Målet är ju att gå stadigt gå upp i nivå när min BR tillåter det, blir det lättare eller svårare att spela flera bord på högre nivåer?

Inte för att vara dryg eller spydig, men vad tror du själv?

Postad

För det första låter 8-10bb/100 högt, även på .15/.30, men okej. Även om vi halverar den bb/100 så tycker jag du skall försöka lämna denna microlimit. Självklart skulle du kunna vinna mer med flerbords på den nivån, men tror du vinner mer på att försöka gå upp i levels. Detta gör att du kommer utvecklas mer.

Sen angående utveckling och multitablande: Det tar en stund att bli bekväm med flera bord samtidigt. Detta är dock en träningssak och jag är ganska övertygad att du kommer börja känna dig bekväm med detta också efter ett tag. Sedan hur många bord du klarar av är upp till dig. En del klarar inte av mer än 1, medan en del klarar av 16st. Det handlar om att hitta en nivå som man känner sig bekväm på. När du precis hoppat upp i nivå är det lätt att man blir rädd för de nya "stora" poterna och de oftast bättre spelarna(jämfört med föregående nivå)då kan det var bra att köra ett bord i taget till att börja med, tills du blir bekväm i det.

Spelmässigt tror jag att man kan utvecklas även när man multitablar. Dock förlorar man oftast en del i uppmärksamhet på varje enskilt bord när man multitablar. Detta gör att de flesta inte spelar lika bra på flera bord som på ett.

Sedan kan du ju lätt räkna ut om du tjänar på att multitabla eller inte, genom att se hur mycket din winrate påverkas av olika bord.

Det handlar alltså oftast om att antingen grinda, och spela många händer för att maximera totala vinsten per tidsenhet(vilket ofta medför multitablande), eller att försöka utvecklas så mycket som möjligt genom att lägga så mycket uppmärksamhet man kan på ett enda bord.

//Martin

Postad

Som ett litet tillägg tycker jag att du ska försöka spela 2-3 bord för att dels känna att du vinner något och dels för att snabbt få många händer under bältet. Om du vill tjäna märkbara pengar på nivåer under 10/20 måste du nästan spela flera bord samtidigt och ju tidigare du vänjer dig vid det desto bättre. Dessutom kanske det medför att du inte spelar löst och dåligt när du får kalla kort ett par timmar i sträck.

Postad

Inte för att vara dryg eller spydig, men vad tror du själv?

Det snabba svaret är såklart att det är svårare inge snack om saken men sedan när jag tänkte efter lite så kom jag att tänka på att det kanske är lättare att spela flera bord på högre nivåer eftersom fi inte jagar den där runner-runner stegen, synar pre med 95s efter att potten cappats alla gator och han fick in runner-runner stegen. Finns mindre möjliga händer, och man kan utesluta dom mest extrema händerna.

Visst vissa saker blir svårare men andra oxå lättare eftersom på nivån jag nu spelar på blir man alltid lika överaskad av vad man möter, iof har det nog gjort mig betydligt bättre på att läsa bordet plus betmönster.

Postad

Det snabba svaret är såklart att det är svårare inge snack om saken men sedan när jag tänkte efter lite så kom jag att tänka på att det kanske är lättare att spela flera bord på högre nivåer eftersom fi inte jagar den där runner-runner stegen, synar pre med 95s efter att potten cappats alla gator och han fick in runner-runner stegen. Finns mindre möjliga händer, och man kan utesluta dom mest extrema händerna.

Visst vissa saker blir svårare men andra oxå lättare eftersom på nivån jag nu spelar på blir man alltid lika överaskad av vad man möter, iof har det nog gjort mig betydligt bättre på att läsa bordet plus betmönster.

Det är mycket lättare att spela mot folk som spelar svaga drag löst och passivt än vad det är att spela mot skickliga tänkande motståndare. Det är ju bara att betta hela tiden och glatt betala av de alldeles för få gånger de träffar sina drag.

Postad

Det är mycket lättare att spela mot folk som spelar svaga drag löst och passivt än vad det är att spela mot skickliga tänkande motståndare. Det är ju bara att betta hela tiden och glatt betala av de alldeles för få gånger de träffar sina drag.

Jo självklart är det lättare men jag undrar om det inte är lättare att spela mot folk som är mer logiskt. Jag e grymt dålig på att förklara vad jag menar verkar det som. Om inte annat lär jag ju snart märka det, 2 dagars grind till sedan en nivå upp.

Postad

Jo självklart är det lättare men jag undrar om det inte är lättare att spela mot folk som är mer logiskt. Jag e grymt dålig på att förklara vad jag menar verkar det som. Om inte annat lär jag ju snart märka det, 2 dagars grind till sedan en nivå upp.

Jag tror att jag fattar vad du menar och du har väl rätt i att det kan vara svårare att lista ut vad en dålig spelare har för kort, men det gör inte automatiskt att det blir svårare att spela mot honom. Om han är för lös är det ju ofta rätt att betta betta betta så fort man själv har en hand eftersom han så ofta har nåt sämre. Mot en skickligare spelare blir det svårare att bestämma hur man ska spela.

Postad
Hur många händer grundar sig din uppskattning av vinsten på? Att vinna 8-10 BB/100 i FL är ungefär lika troligt som att kunna hålla andan i 8-10 minuter.

En del sajter har ingen rake på nanolimits, så det är faktiskt inte helt omöjligt. Med rake är det fullkomligt omöjligt givetvis.