Bernt Postad 11 December , 2005 Rapport Postad 11 December , 2005 Spelar NL25 10manna. Betar alltid 5-6BB med en/ingen limper innan. Är det oftast rätt att följa upp med pottbet? Dom lägger sig väldigt ofta har jag märkt. Vågar ju inte slowspela eftersom det kan bli dyrt, bättre fisken får dra ofördelaktigt. Ge gärna exempel när jag inte ska pottbeta! Slowspel med raggad flop, en fi? Tänk på att det är lowlimit, alltså Kalle Anka poker. * RP - QoS * Citera
Pellepotatis Postad 11 December , 2005 Rapport Postad 11 December , 2005 Den bästa floppen om man har AA skulle vara något i stil med 22K rainbow. Det är inte troligt att motståndaren har en tvåa men kan betala dig med en kung. På en sån flop kommer du troligen inte bli utdragen om du ger motspelaren ett extra kort (har han ett par är chansen för att han ska få triss 1:22) Är är det ett par på bordet utan färg- och stegdrag kommer ingen att få något konstigt tvåpar eller stege/färg som slår dig, det är bara om någon har en triss (eller kåk) och då är du redan slagen. På NL25 bord gissar jag att en del ser floppen och då ska du försöka få reda på om du är slagen så fort som möjligt, tror du att du kan få det genom att checka (typ folk bettar alltid två par eller bättre och checkar annars eller vice versa) så kan du göra det på någon typ av flopp som liknar de jag har sagt, annars är det nog bäst att följa up med ett bet, kanske 70-80% om du inte vill beta så mycket. Citera
Pellepotatis Postad 11 December , 2005 Rapport Postad 11 December , 2005 Tror att problemet ligger i att spela AA/KK är när man inte får triss eller bättre på floppen, utan när man bara har par. Men visst AKK är en trevlig flop, men ignorerade de fallen eftersom de generellt sätt är ganska enkla att spela. Citera
jonklar Postad 12 December , 2005 Rapport Postad 12 December , 2005 Beror på hur många som ser floppen, hur djupa stackarna är, om floppen kan ha träffat draghänder, hur lösa/aggressiva spelarna är och framförallt din position. Som regel ska man aldrig ge fria kort med bara ett par, inte ens med en motståndare. Detta beror på att det kan bli väldigt dyrt och man tjänar oftast inget på det om det inte blir dyrt. Om floppen innehåller drag och bara en motståndare är med, tycker jag pottbett är lite mycket, 50% av potten är mera lagom och tolkas dessutom ofta som att du försöker bluffa. Med flera motståndare 2-3, är pottbets bra, större risk att man är slagen och man får bättre koll på vart man står med en rejäl bet. Mot två motståndare utan dragflopp kan man beta 60-80%. Mot fler än tre motståndare måste man vara försiktig, en pottbet är inte fel. Om någon synar kan man känna sig slagen men ska heller inte ge upp för lätt. Tycker man även ska beta på Turn, om man har med en dragare att göra tycker jag man ska beta potten på Turn och checka river så han får chans att bluffa. Men det finns inga absoluta regler i poker. Ett spel jag gillar mot Lösa/aggressiva spelare och som är väldigt lönsamt: Syna bara deras höjning innan floppen och syna hela vägen, förutsatt att de betar ordentligt hela vägen. Betar de inte ordentligt kan man kontrahöja dem och vinna en liten pott. Man måste dock se till att man är ensam med galningen, eller att högst en spelare till är med. Citera
Hjort Postad 12 December , 2005 Rapport Postad 12 December , 2005 I typ 99% av fallen när din motståndare lägger sig mot dig när du uppföljningspottar så gör han ju helt rätt och det verkar alltså som om du därmed gör det trivialt för honom att ta rätt beslut åtminstone angående fold. Det är inte särskilt ofta en bra idé att göra det jättelätt för motståndaren att ta rätt beslut, och eftersom syn av 1/2pott eller 2/3pott också vore fel av honom med en massa händer så är det antagligen bättre. Det är också väldigt viktigt hur din övergripande höjningsstrategi ser ut preflopp. Om du ofta höjer med luft så vill du ha en massa läggningar på floppen och om du bara höjer med stål så vill du generellt ha syn. Om dina motståndare är lite halvvettiga så blir det också viktigt att inte läcka information varvid du blir tvungen att spela flera olika handklasser på liknande sätt för att inte bli för lättläst. Citera
Bernt Postad 12 December , 2005 Författare Rapport Postad 12 December , 2005 I typ 99% av fallen när din motståndare lägger sig mot dig när du uppföljningspottar så gör han ju helt rätt och det verkar alltså som om du därmed gör det trivialt för honom att ta rätt beslut åtminstone angående fold. Det är inte särskilt ofta en bra idé att göra det jättelätt för motståndaren att ta rätt beslut, och eftersom syn av 1/2pott eller 2/3pott också vore fel av honom med en massa händer så är det antagligen bättre. Det är också väldigt viktigt hur din övergripande höjningsstrategi ser ut preflopp. Om du ofta höjer med luft så vill du ha en massa läggningar på floppen och om du bara höjer med stål så vill du generellt ha syn. Om dina motståndare är lite halvvettiga så blir det också viktigt att inte läcka information varvid du blir tvungen att spela flera olika handklasser på liknande sätt för att inte bli för lättläst. Multitablar, alltså ingen read. Förutsätter att alla är mer eller mindre fiskar. Beta 1/2pott 2/3pott låter vettigt av den anledningen du nämde. Tack för utförliga och vettiga svar ni andra också! (inte alltid man får det) Citera
BjornL1491910513 Postad 12 December , 2005 Rapport Postad 12 December , 2005 hm svår fråga. Jag skulle göra precis som du gör på den limiten. Förstår dock inte varför dom inte synar. Jag själv sitter och nöter 1/2 och tycker jag får syn ganska ofta med AA när jag höjer rejält preflop och rejält på floppen. Kan detta bero på att de har en tell på dig som tight? Annars tycker jag det här är korrekt på så låga limits med tanke på att de ofta ställer in med Top pair. Vad tycker ni andra? Citera
Bernt Postad 16 December , 2005 Författare Rapport Postad 16 December , 2005 Säg att jag spelar JJ eller 10,10. Bör jag följa upp med potbett mot tex en motståndare med ett överkort? Citera
jonklar Postad 17 December , 2005 Rapport Postad 17 December , 2005 Säg att jag spelar JJ eller 10,10. Bör jag följa upp med potbett mot tex en motståndare med ett överkort? Beror på vilket överkort, A eller K är tråkiga kort medan en Q ett bra kort. Man måste komma ihåg att ett par är en bra hand om man hamnat headsup. Men det beror mycket på situationen hur man bör spela en hand som ovan! Om du höjde kraftig UTG och fick en syn från mitten position av en tight spelare på fullt bord, då sitter han förmodligen på AK eller JJ. Om du fick syn av en lös spelare har du förmodligen bästa handen. Om du höjer potten med bra händer, måste du i princip höja potten med marginella händer som ovan också. Fördelen med att variera sina bets är just att du i läget ovan då har möjligheten att beta 2/3 el 50% av potten. Det beror mycket på position hur mycket man bör beta. Om man talar först vill man beta mera för att bättre ta reda på vart man står. Om man talar sist i läget ovan tycker jag man gott kan beta 50%, synar han och checkar turn så kan man checka turn och ev syna en lagom bet (ev bluff) på river. Beror också på motståndare hur aggressivt man kan spela med mellan par. En fördel med att beta 1/2 till 2/3 av potten är att man håller potten på en rimlig nivå med marginella händer samtidigt som motståndarna inte har oddsen på sin sida med draghänder. Med par brukar man ju vinna små potter och förlora stora. Man hamnar ofta i en tråkig situation om man betar potten med mellan par. Man måste beta väldigt mycket på turn om man betat potten på floppen. En fördel är dock att man bättre vet vart man står om man får en syn, och man kanske då kan check/folda handen med gott samvete. Citera
Bergenbauer Postad 17 December , 2005 Rapport Postad 17 December , 2005 Enda tänkbara sättet att slippa sånt är att inte lira kalle anka poker. Ändrar lite... Jag lirar också low limit, så jag är inte spydig när jag skriver så.. Börjar att bli lite väl trött på att alla tomtar går med på vilka kort som helst.. Tiltade lite i natt, så därav mitt inlägg. Citera
jonklar Postad 17 December , 2005 Rapport Postad 17 December , 2005 Enda tänkbara sättet att slippa sånt är att inte lira kalle anka poker. Ändrar lite... Jag lirar också low limit, så jag är inte spydig när jag skriver så.. Börjar att bli lite väl trött på att alla tomtar går med på vilka kort som helst.. Tiltade lite i natt, så därav mitt inlägg. Håller med dig, önskar jag hade bankrulle att gå upp i limit. Har provat spela högre limits och går mer plus där men just nu har jag inte bankrullen. Spelade också mot såna lirare i natt. Favorit scenario: Man sitter UTG med AA och höjer 4 ggr BB. Alla synar. Man höjer potten på floppen. Alla utom en synar. Vad ska man göra nu? Jag ändrar strategi i såna lägen och spelar ännu tightare än normalt, höjer bara med AA,KK,QQ,JJ och AK. Men då höjer jag mer än 10 ggr BB och går allin på floppen. Man kan spela många draghänder vid såna bord och få bra betalt, sc, axs och låga par från tidig position är inga problem! Man bör aldrig bluffa eller semibluffa vid såna bord! Citera
Bergenbauer Postad 17 December , 2005 Rapport Postad 17 December , 2005 Svårt att avgöra vad man ska göra när man sitter med AA KK QQ AKs AQs innan floppen om man sitter på ett bord som är hur löst som helst.. Enda rätta man kan göra är att höja, men det finns folk som tror att man måste syna ett raise när man sitter på BB. Oavsett hur mycket det kostar. Sen kommer en låg flop och dom har träffat 2 par. Samma när man kör SnG.. Alla synar med allt. (mest på ladbrokes) Citera
toompa84 Postad 17 December , 2005 Rapport Postad 17 December , 2005 Svårt att avgöra vad man ska göra när man sitter med AA KK QQ AKs AQs innan floppen om man sitter på ett bord som är hur löst som helst.. Enda rätta man kan göra är att höja, men det finns folk som tror att man måste syna ett raise när man sitter på BB. Oavsett hur mycket det kostar. Sen kommer en låg flop och dom har träffat 2 par. Samma när man kör SnG.. Alla synar med allt. (mest på ladbrokes) Om BB "måste" syna är det väl bara att dega in skiten! Träffar han tvåpar med sin Mississippi slick får du gratulera honom... Citera
Recommended Posts