Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En PLO-hand jag spelade för ett tag sen.

ErnstAlf var en synglad spelare som gärna synade pottbet på floppen, Hector8 ansåg jag vara lös och aggresiv, inga notes på övriga spelare.

Omaha High Pot Limit EUR 0,25/0,50

Players:

LilSim (EUR 39,90 in seat 1)

ErnstAlf (EUR 279,24 in seat 2)

V01D (EUR 48,75 in seat 3)

searay370 (EUR 3,15 in seat 4)

Hector8 (EUR 41,45 in seat 5)

BennyDaCat (EUR 50,00 in seat 6)

Sphere (EUR 20,65 in seat 7)

Ekenstar (EUR 46,70 in seat 8)

Dealer: Ekenstar

Small Blind: LilSim (0,25)

Big Blind: ErnstAlf (0,50)

Blind out of turn: BennyDaCat (0,50)

Ekenstar was dealt: 8s - 8d - 4h - 5d

Har knappen så jag limpar in i multiwaypotten.

V01D Fold

searay370 Call (0,50)

Hector8 Call (0,50)

BennyDaCat Check

Sphere Fold

Ekenstar Call (0,50)

LilSim Call (0,25)

ErnstAlf Check

Flop 6s - Jc - 8c

Floppar mellansetet och ett sunkigt hålstegedrag. Alltid lite nojig när jag floppar mellanset, tror alltid att nån har topsettet.

LilSim Bet (3,00)

ErnstAlf Call (3,00)

searay370 All-In (2,65)

Hector8 Call (3,00)

BennyDaCat Call (3,00)

Ekenstar ????

Lilsim bettar pott och alla synar fram till mig. Är lite orolig för att Lilsim ska ha JJ. Det går ju knappast att höja lite grann för att känna sig för.

Om jag slår om så är chansen stor att ErnstAlf synar, så även då Hector8 och BennyDaCat som får hyffsade odds på den dragvänliga floppen, både färgdrag och stegdrag finns ju. Och skulle Lilsim ha set i knekter ligger jag dåligt till.

Så vad ska jag göra?

Postad

Bästa draget är att höja pot anser jag. Om gud och halva världen sitter på wraps lär de ju syna, men troligen så synar de flesta utan att ha i närheten av den sorts händer de borde. Felaktiga syn gillar vi.

En avlägsen andraplats är att syna.

Om du pottar så bör vi ha en plan. Om LilSim har oss slagna så kan han antingen potta igen omedelbart, eller köra en checkraise på turn. (Tja, en titt på LilSims stack säger oss att det nog mest blir en check/call på turn.) Om det förstnämnda inträffar så synar vi nog (all-in då) om någon annan är med.

Med så här mycket döda pengar i potten så är risken för att vi är tvåa väl betald för. LilSim kan mycket väl ha ett mastigt drag eller två par eller rent av bottensetet.

Postad

Kort du vill se på turn, AK8623 ej klöver.

Problemet med handen är väl om du pottar nu så har du halva stacken inne o kommer få problem om inga av de korten kommer på turn. Då blir det förmodligen att folda om inte hela hopen har synat.

Syn är det försiktiga o fina spelet för mkt mer än halva kortleken är scarecards på turn och så många motspelare (dessutom inte nötter).

Vad som talar för höjning är positionen, du kanske kan få gratis river om det kommer riktigt scarecard som någon slowplayar. Tunna ut fältet vore ju riktigt nice så du blir av med suckerstegdragen och får mer livekort.

Blankar turn vill du ju ha in hela degen där, så raiset behöver inte vara så stort om du räknar med två syner. Raisa halvpott med €10 så får du ju in allt på turn och du kan komma ifrån när scarecards faller. Det som är klantigt är ju att vi öppnar bettningen för ursprungliga raisaren. Han kan ju trycka med mer än JJ där definitivt. EV-mässigt är nog halvpottaraisen ganska risig och folk får otroligt bra odds o dra men du kan kanske köpa gratis river och minska variansen rätt mkt.

Potta är nog det jag hade gjort i verkligheten för folk synar sällan reraise på samma sätt o du kanske kan få skydd av Lilsim om han reraisar.

Dock blir variansen hög och du kan väl knappt räkna med att vara mer än att vinna mer än 40% om du får nån syn men mkt pengar i potten o chans för flera syn (som säkert blockar varandra) så det är ett vinnande spel.

Postad

Tack för synpunkterna. Feg och försiktig som jag är valde jag bara att syna. Bättre än slå om halvpott tycker jag iallafall.

Resten av handen, turnen blev lättspelad:

Turn 6s - Jc - 8c - 3h

LilSim Check

ErnstAlf Check

Hector8 Check

BennyDaCat Bet (20,65)

Ekenstar All-In (43,20)

LilSim Fold

ErnstAlf Fold

Hector8 Fold

BennyDaCat Call (22,55)

River 6s - Jc - 8c - 3h - 5h

BennyDaCat shows: Jd - Ad - Ks - 8h (two pairs, jacks and eights)

Ekenstar shows: 8s - 8d - 4h - 5d (three of a kind, eights)

Ekenstar wins: EUR 86,05 side pot (with three of a kind, eights)

searay370 shows: 2c - 7s - 7d - 5c (a pair of sevens)

Ekenstar wins: EUR 18,00 main pot (with three of a kind, eights)

Rake: EUR 3,00

Om ni var BennyDaCat, hur skulle ni då spela hans hand (top tvåparet på flopp och turn)?