Ekenstar Postad 11 December , 2005 Rapport Postad 11 December , 2005 Är ju 7 card stud som gäller i forumturneringen ikväll, så här kommer en 7CS hand. Frågan är på vilken gata jag borde höja på (om jag ska höja överhuvudtaget). 7 Card Stud FL ($1/$2), ante $0.25 Löst bord på crypto. Kommentera gärna de olika gatorna. ----- 3rd STREET ----- dealt to alliejo1 [8h] dealt to Ekenstar [Qh 3h Qs] dealt to Frinkster [2h] dealt to Shapps [2d] dealt to MrChuck [9c] dealt to Pedulla85 [3s] dealt to Conger73 [Ad] dealt to birkan [9h] Shapps: brings-in $0.50 MrChuck: calls $0.50 Pedulla85: folds Conger73: folds birkan: folds alliejo1: calls $0.50 Ekenstar: calls $0.50 Frinkster: folds Får en bra starthand, ett högt par och tvåfärg (även om det ligger några hjärter ute). Här tycker det är dumt att höja och göra potten stor så här tidigt och ge de andra spelarna bra odds på kommande gatorna. Typisk multiwaypott. ----- 4th STREET ----- dealt to alliejo1 [8h][Ts] dealt to Ekenstar [Qh 3h Qs][4d] dealt to Shapps [2d][2c] dealt to MrChuck [9c][7s] Shapps: checks MrChuck: bets $1 alliejo1: calls $1 Ekenstar: calls $1 Shapps: calls $1 MrChuck bettar lite oväntat, sätter honom på steg drag eller litet par, de andra ser inte ut att ha nånting bättre än mig. Jag väljer ändå bara att syna här, betten dubblas ju på nästa gata. Dessutom kan jag spara lite om de andra skulle få hemska kort på 5:e gatan. ----- 5th STREET ----- dealt to alliejo1 [8h Ts][4s] dealt to Ekenstar [Qh 3h Qs 4d][Jd] dealt to Shapps [2d 2c][8s] dealt to MrChuck [9c 7s][Ks] Shapps: checks MrChuck: bets $2 alliejo1: calls $2 Ekenstar: raises $4 De andra får rätt dassiga kort, MrChuck får dock en kung. Kan man ju ändå inte vara livrädd för (?) så jag raisar. Kommer raisen för sent, har ju bara par i damer på 5:e gatan? Kommentarer? Citera
black_math Postad 11 December , 2005 Rapport Postad 11 December , 2005 Får en bra starthand, ett högt par och tvåfärg (även om det ligger några hjärter ute). Här tycker det är dumt att höja och göra potten stor så här tidigt och ge de andra spelarna bra odds på kommande gatorna. Typisk multiwaypott.Är inte detta resonemang tvärtemot "vad som sägs i böckerna"? edit: vad som sägs är naturligtvis inte att man ska ge fi odds men att man ska beta för att jaga bort sämre händer. Citera
richardd Postad 11 December , 2005 Rapport Postad 11 December , 2005 Har aldrig spelat 7cs men jag tycker att raise preflop och pa 4 gatan kanns sjalvklart?? Edit preflop?? hehe.. nej men in med pengar sa tidigt som mojligt tycker jag, du har ju en sjysst starthand som inte ska slowas Citera
Ekenstar Postad 11 December , 2005 Författare Rapport Postad 11 December , 2005 Har aldrig spelat 7cs men jag tycker att raise preflop och pa 4 gatan kanns sjalvklart?? Edit preflop?? hehe.. nej men in med pengar sa tidigt som mojligt tycker jag, du har ju en sjysst starthand som inte ska slowas Du har inga bra tips till en hjärnkirurg eller en rörmokare? Eller några fina aktietips när du ändå håller på att ge råd om sånt du inte vet någonting om Det är inte QQ preflopp i texas utan Q3Q i 7 card stud. Observera att det är ett löst bord jag spelar på. En raise på 3:e är inget bra spel. Jag jagar inte bort folk genom en raise pga av min position. Skulle jag suttit till vänter om bring-in skulle jag inte heller ha raisat, folk på sådana här lösa bord lägger sig inte för en raise på 3:e (tror fan att dårarna blir mer benägna att syna om man höjer istället för att syna ). Med en höjning skulle jag alltså göra potten större utan att någon lägger sig. Då skulle deras spel på 4:e och framåt kunna bli hyffsat korrekt och de får mindre möjlighet att göra misstag i handen. Man tjänar pengar på andras misstag! Dessutom sparar jag in lite pengar när de övriga fångar perfekta kort på 4:e om jag bara synar på 3:e gatan. Är inte detta resonemang tvärtemot "vad som sägs i böckerna"? edit: vad som sägs är naturligtvis inte att man ska ge fi odds men att man ska beta för att jaga bort sämre händer. Så om Frinkster sitter med T 2 [2h] så vill jag jaga bort honom från potten med ett raise? Ännu ett bra argument för att bara syna på 3:e. Så ska jag höja på 4:e eller 5:e gatan? Notera även att en höjning på 4:e är 0.5 BB, en höjning på 5:e är 1 BB medan en höjning på 3:e bara är på 0.25 BB. Citera
black_math Postad 11 December , 2005 Rapport Postad 11 December , 2005 Kommer raisen för sent, har ju bara par i damer på 5:e gatan? Det tycker jag säger det mesta. Du har ju en jättebra starthand men den förlorar ju i värde ju fler kort som delas ut. Panga på från början - för att eliminera händer och för värde. Citera
Ekenstar Postad 11 December , 2005 Författare Rapport Postad 11 December , 2005 Kommer raisen för sent, har ju bara par i damer på 5:e gatan? Det tycker jag säger det mesta. Du har ju en jättebra starthand men den förlorar ju i värde ju fler kort som delas ut. Panga på från början - för att eliminera händer och för värde. Jo, QQ är en jättebra starthand. I texas, inte i 7 card stud. Ska nog dessutom vara situations tecken kring bara. Läs min text igen, jag elimierar ingen genom att höja på 3:e och en höjning där gör att de gör mindre misstag längre fram i handen. Får jag fråga hur mycket studerfarenhet du har (på lösa bord)? Citera
black_math Postad 11 December , 2005 Rapport Postad 11 December , 2005 Jo, QQ är en jättebra starthand. I texas, inte i 7 card stud. Hur ofta får du en bättre? Jag har ingen enorm erfarenhet av stud, under 100 timmar förmodligen, så jag vill knappast benhårt hävda att jag-har-rätt-du-fel. Nu var det även ett tag sedan jag spelade men jag tror ditt tankesätt innebär lite moment 22 - visst du försämrar moståndarnas odds genom att betta när det blir dyrare men du drar ju även ner värdet på din egen hand, eller hur? För visst händer det att folk lägger sig mot ett bet? (Har aldrig sett något tight studbord ) Citera
Callahan Postad 11 December , 2005 Rapport Postad 11 December , 2005 [...] jag elimierar ingen genom att höja på 3:e och en höjning där gör att de gör mindre misstag längre fram i handen. Det är inte uppenbart för mig att du på 4/5:e tjänar in det du ger upp på 3:e genom att låta limparna slinka på en halvbet, ge handen bakom ett reapris, och ge bring-in en frirulle. Det är möjligt att du gör det, men det är lite svårt att bevisa att så är fallet. Kanske är ditt spel OK. Din hand är lite död så det är eventuellt ett lagom tillfälle att avvakta lite och se hur saker och ting utvecklar sig. Du har tydligen skaffat dig ett fint kamouflage också för en annan spelare betar din hand åt dig. Det är oroväckande att ni fortfarande är fyra musketörer på femte utan att du har någon bra bild av vad någon har. Få se vad din höjning ger oss för information. Vad hände? Citera
Smokey_McPot Postad 11 December , 2005 Rapport Postad 11 December , 2005 Känns som hela den här tråden kretsar kring det felaktiga argumentet att man inte ska höja för att man ändå får syn. Om de ändå inte foldar ska du ju få ur dem så mycket pengar du kan. Citera
Ekenstar Postad 11 December , 2005 Författare Rapport Postad 11 December , 2005 Det är inte uppenbart för mig att du på 4/5:e tjänar in det du ger upp på 3:e genom att låta limparna slinka på en halvbet, ge handen bakom ett reapris, och ge bring-in en frirulle. Det är möjligt att du gör det, men det är lite svårt att bevisa att så är fallet. Eller det jag tjänar i värde förlorar jag (och mer) på senare gator eftersom jag gjorde potten onödig stor på 3:e. Resten av handen, som är ganska ointressant, jag undrade mest när det var bäst att höja. Shapps: folds MrChuck: calls $2 alliejo1: calls $2 ----- 6th STREET ----- dealt to alliejo1 [8h Ts 4s][Ac] dealt to Ekenstar [Qh 3h Qs 4d Jd][Qc] dealt to MrChuck [9c 7s Ks][3c] Ekenstar: bets $2 MrChuck: calls $2 alliejo1: calls $2 ----- RIVER ----- dealt to Ekenstar [Qh 3h Qs 4d Jd Qc][Th] Ekenstar: bets $2 MrChuck: calls $2 alliejo1: folds ----- SHOW DOWN ----- Ekenstar: shows [Qh Qs Qc Jd Th 4d 3h] (Three of a kind, Queens, Jack high) MrChuck: shows [Jh Jc 9s 9c Ks 7s 3c] (Two Pairs, Jacks and Nines, King high) Ekenstar collected $28.50 from Main pot Mrchuck satt med antingen J9 eller JJ i hålet, om jag hade höjt redan på 3:e, skulle jag då vunnit lika mycket? Om jag hade höjt redan på 3:e, hur skulle handen ha utspelat sig då? Shapps som var bring-in skulle kanske ha foldat, skulle då inte ha fått par i tvåor på fjärde och jaga efter ett sunkigt tvåpar. Jag hade då fått leda bettandet hela vägen. Svårt att tro att jag skulle få med mig båda till rivern då efter att ha parat mitt dörrkort på 6:e. Att spela rätt vinner man inte pengar på, det är andras misstag man tjänar på. Då jag höjde först på 5:e gav jag Mrchuck chansen att begå riktigt grova misstag, att syna på 6:e och rivern. Ett lästips är kapitlet om loose games i Seven card stud for AP av Sklansky. Citera
Callahan Postad 12 December , 2005 Rapport Postad 12 December , 2005 Det är inte uppenbart för mig att du på 4/5:e tjänar in det du ger upp på 3:e genom att låta limparna slinka på en halvbet, ge handen bakom ett reapris, och ge bring-in en frirulle. Det är möjligt att du gör det, men det är lite svårt att bevisa att så är fallet. Eller det jag tjänar i värde förlorar jag (och mer) på senare gator eftersom jag gjorde potten onödig stor på 3:e. Potten blir inte så fasligt mycket större om du höjer. Jag tycker som sagt ditt spel är ok, men inte bara för att du låter bli att göra potten 25% större, utan för att din hand inte lever och för att du ofta får chansen att höja en spelare på femte. Mrchuck satt med antingen J9 eller JJ i hålet, om jag hade höjt redan på 3:e, skulle jag då vunnit lika mycket? Om jag hade höjt redan på 3:e, hur skulle handen ha utspelat sig då? Shapps som var bring-in skulle kanske ha foldat, skulle då inte ha fått par i tvåor på fjärde och jaga efter ett sunkigt tvåpar. Jag hade då fått leda bettandet hela vägen. Svårt att tro att jag skulle få med mig båda till rivern då efter att ha parat mitt dörrkort på 6:e. Du har gjort ett riktigt power play på femte gatan. Du har visat mer styrka än om du hade höjt tredje. En spelare synar med ett lägre par när du träffar öppna damer. Jag säger att den spelaren inte hade tagit vägen någonstans hur du än hade spelat. Citera
rilleg Postad 12 December , 2005 Rapport Postad 12 December , 2005 hej ekenstar Jag har lirat en del 30/60 fixed short handed 7cs på pokerstars o mitt råd är att alltid reraisa med höga pockets även om man ser det ena o kan räkna ut att du har QQ men då blire lättare för dig när du blir reraisad och då kan du räkna med att reraisar med något som antagligen har dina QQ slagna.. Enda handen du ska spela långsamt är trips, de spelas långsamt till 5e gatan mvh Citera
Recommended Posts