Gå till innehåll

NLT - JJ, träffar set på turn mot möjlig stege/färg

Recommended Posts

Postad

Mitt första försök till en HH här...

Har egentligen ingen bra read på fi, brukar generellt ha svårt att läsa spelare om de inte är överdrivet tydliga med sin spelstil (t.ex. galningar som ställer in med vad som helst). Försöker istället förlita mig på att spela solid ABC-poker och undvika större drabbningar med de som verkar mest kompetenta...

Party Poker No-Limit Hold'em, $0.25 BB (10 handed) FTR converter on zerodivide.cx

MP1 ($7.70)

MP2 ($20.25)

MP3 ($16.70)

CO ($27)

Button ($11.85)

SB ($26.85)

BB ($26.05)

UTG ($4.57)

Hero ($46.65)

UTG+2 ($10.70)

Preflop:

Hero is UTG+1 with J:spade:, J:club:.

SB posts a blind of $0.10.

UTG calls $0.25.

Hero calls $0.25.

2 folds.

MP2 raises to $0.75.

5 folds.

UTG folds.

Hero calls $0.50.

Tycker inte om att höja med mittenparen, speciellt inte ur tidig position... Trevligare att limpa in, få en höjning emot sig och träffa på floppen.

Flop: ($2.10) K:club:, 6:diamond:, A:diamond: (2 players)

Hero checks.

MP2 checks.

Missar på floppen, så det blir en check-fold. Dock checkar fi bakom mig...

Turn: ($2.10) J:diamond: (2 players)

Hero bets $1.

MP2 raises to $3.

Hero calls $2.

Trevligt, träffar setet på turn i stället. Dock möjlig färg/stege ute, så jag fiskar efter kåken på river...

River: ($8.10) K:diamond: (2 players)

Hero checks.

MP2 bets $10.

Hero raises $20.

MP2 is all-In $6.50.

Klonk! Fi verkade villig att betta på turn, så jag checkar och fi bettar igen.

Final Pot: $41.10

Nå? Bra eller anus?

Edit: Räknade anus.

Postad
Varför limpa preflop?

Varför inte?

(Om du tycker att det är dåligt ser jag hellre att du säger det, försöker förklara varför och föreslår ett bättre spel.)

Postad
Varför limpa preflop?

Varför inte?

(Om du tycker att det är dåligt ser jag hellre att du säger det, försöker förklara varför och föreslår ett bättre spel.)

Jag vill gärna höra ditt argument för att inte höja med JJ. Jag hoppas verkligen inte du limpar för att "du ändå kommer få syn om du höjer" eller liknande.

Om du spelar JJ på detta vis preflop så ger du upp en hel del EV. Du låter sämre händer utfloppa dig billigt, och du sätter dig själv i onödigt svåra situationer. Du bygger inte en pott när du sannolikt leder, du ger inte motståndarna chansen att göra ett misstag, osv osv...

Tycker inte om att höja med mittenparen, speciellt inte ur tidig position... Trevligare att limpa in, få en höjning emot sig och träffa på floppen.

JJ är inte ett mittenpar. Spelar du JJ bara för setvärde?

Postad

Varför inte?

För att om du alltid limpar en så stark hand som JJ preflop där, så kommer dina höjningar från de positionerna att bli mycket lätta att läsa. Dessutom vill du ju med en höjning få ut en massa skitkungar, damer och ess, som annars kommer med billigt/gratis.

Ang. handen så tycker jag du spelar den OK, förutom turn-bettet som är för svagt. Dock lär du ju vara slagen av AK/AA i just den här specifika handen, men om han bara är någolunda tomtig så slår du ju hans A-Qd hand (som han sitter med ibland) som berättigar din höjning på river.

Postad
Jag vill gärna höra ditt argument för att inte höja med JJ. Jag hoppas verkligen inte du limpar för att "du ändå kommer få syn om du höjer" eller liknande.

Nej, snarare tvärt om. Det känns som att en höjning här alldeles för ofta skrämmer iväg sämre händer och får syn av bättre händer. Bättre då att limp-syna och knäcka ett överspelat TPTK eller överpar, speciellt från tidig position. Hade jag suttit senare och några limpat in hade jag förmodligen höjt dock...

Om du spelar JJ på detta vis preflop så ger du upp en hel del EV. Du låter sämre händer utfloppa dig billigt, och du sätter dig själv i onödigt svåra situationer. Du bygger inte en pott när du sannolikt leder, du ger inte motståndarna chansen att göra ett misstag, osv osv...

Som jag ser det är det snarare tvärt om för min del. Jag vet att post-flop-spelet inte är perfekt, och jag försöker undvika svåra situationer. En sådan situation är att höja pre-flop med ett par som JJ, och få en flop med minst ett överkort (vilket händer mer än hälften av gångerna). Om jag har raisat pre-flop lägger jag oftast in ett pot-bett på floppen om ingen annan bettat före mig. Var står jag om jag får en syn? Är jag slagen? Eller drar någon till färg/stege? Svåra beslut...

JJ är inte ett mittenpar. Spelar du JJ bara för setvärde?

Överkort floppar som sagt mer än hälften av gångerna. Och JJ är inte ett mittenpar?

För att om du alltid limpar en så stark hand som JJ preflop där, så kommer dina höjningar från de positionerna att bli mycket lätta att läsa. Dessutom vill du ju med en höjning få ut en massa skitkungar, damer och ess, som annars kommer med billigt/gratis.

Iofs brukar jag göra en Brunson och limp/raisa med AA/KK, samt limp-calla med suited connectors och liknande... Så de enda händer jag raisar med oavsett position är AK/QQ, två händer som antagligen är de mest svårspelade för mig... Och här struntar jag faktiskt i om jag är lättläst eller inte, jag tar hellre dom potterna pre-flop än försöker vinna en stor pott...

Ang. handen så tycker jag du spelar den OK, förutom turn-bettet som är för svagt. Dock lär du ju vara slagen av AK/AA i just den här specifika handen, men om han bara är någolunda tomtig så slår du ju hans A-Qd hand (som han sitter med ibland) som berättigar din höjning på river.

Hmm, brukar man inte säga att turn-bettet ska vara någonstans kring 1/2-2/3 av potten? Eller är potten för liten för det i den här handen?

Dessutom vill jag inte bli utestängd från potten ifall han har färgen/stegen i detta skede... Vill gärna kunna se river hyfsat billigt för att träffa kåken...

Och är det bara jag som tycker att flop- och turnspelet är väldigt tomtigt från fi:s sida ifall han skulle sitta på AK/AA? Checka på möjligt steg/färg-drag, raisa när det kommer ett kort som fyller både färgen och stegen...

Postad
Nej, snarare tvärt om. Det känns som att en höjning här alldeles för ofta skrämmer iväg sämre händer och får syn av bättre händer.

Det finns 3 bättre händer: AA, KK, QQ. AKs, AQs är jämbördiga med JJ men dem måste förbättre för att slå dig. Så du höjer för att inte få syn av dem? Du spelar på en nivå där folk kommer syna med J5o, 83s, K2o och så vidare. Du överskattar spelarna alldeles för mycket.

Överkort floppar som sagt mer än hälften av gångerna. Och JJ är inte ett mittenpar?

Nej, JJ är inget mittenpar. Mittenpar är 77-TT som jag ser det. JJ är en förbannat bra hand och ska höjas ur alla position då ingen höjt.

Iofs brukar jag göra en Brunson och limp/raisa med AA/KK, samt limp-calla med suited connectors och liknande... Så de enda händer jag raisar med oavsett position är AK/QQ, två händer som antagligen är de mest svårspelade för mig... Och här struntar jag faktiskt i om jag är lättläst eller inte, jag tar hellre dom potterna pre-flop än försöker vinna en stor pott...

Du lider av vad som kallas "fancy play syndrome". Har du möjligtvis kollat för mycket poker på TV eller läst Super System och sen satt dig ner på NL25 och tror att du kan spela som det står i boken? Det var mitt misstag när jag började spela.

Postad
Smokey_McPot skrev:

Nej, snarare tvärt om. Det känns som att en höjning här alldeles för ofta skrämmer iväg sämre händer och får syn av bättre händer. Bättre då att limp-syna och knäcka ett överspelat TPTK eller överpar, speciellt från tidig position. Hade jag suttit senare och några limpat in hade jag förmodligen höjt dock...

JJ ska höjas med från tidig position, om man limpar med JJ skulle jag reraisa om jag fick en höjning från spelare i sen position.

Tycker du spelade handen bra för övrigt.

Postad

reverse:

plockar upp AKo i mp2.

två limpar före. jag raisar 0.75

en synar.

flop- yes högsta tvåparet.

fi checkar- jag ligger antagligen mil före, jag checkar och låter honom komma ikapp.

turn- hyfsat kort, nu kan han ha ett drag eller ett sämre tvåpar, kojak eller AJ.

han betar halva pott. vekt. luktar tvåpar eller i värsta fall värdebet på JJJ. Jag höjer pott, om han har tripps har jag ändå outs i 2 nötkåkar med finfina implicita odds, AA hade han väl höjt med preflop.

river-klonk

han checkar

Jag betar lite mer än pot och hoppas han synar,

bingo