Gå till innehåll

Aktiehandel


Patfor

Recommended Posts

Johan, när du tjänar så innihelvete med pengar ska du inte bli girig och börja gambla med aktier. In med degen på säkra papper, Rysslands ekonomi bygger på högt olje-, gas och mineralpris. Att kliva in på börsen när den gått upp under drygt 2 år och räntan är på väg upp strider mot all grundläggande ekonomisk klarsynhet. Fast träffar du rätt kan det betala av bra, men det kan en belly också göra... :-)

 

Du har väl snart en miljon att sätta av, måste gå att få uppemot 10% säker avkastning på dom pengarna. Det innebär 100 laxar per år på att inte göra ett skit. Sounds good to me!

 

Några tips i all välmening!

 

/Patfor

 

Ps Raisen med 57s tyder på en upmjukning av tightheten, eller? Ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett råd från mig är att ta det lugnt och inte vara allt för optimistisk för börsens kommande framtid. Det lär väl inte bli någon krasch direkt. Allt ser väl ganska så stabilt och bra ut men börsen har rusat enormt dom sista åren och jag tror att det börjar bli lite övervärderat.

 

De senaste rapporterna för olika stora företag har varit mycket positiva med rekordvinster hit och dit, trots det har kurserna backat lite, vilket tyder på att marknaden övervärderar för tillfället.

 

Jag har inga investeringar på börsen just nu för jag anser mig inte tillräckligt påläst för att ha något värde i den just nu eftersom jag inte tror det finns en så stor uppsida på börsen i stort.

 

Är man riktigt påläst och snabb i svängningarna kan det såklart fortfarande vara lönande att vara inne och trada lite men som vi alla vet är det svårt i längden om man inte har ett brinnande intresse och kan ägna timtal att läsa sig till information om enskilda bolag man har investerat i + börsen i stort, på dagarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips Johan angående placeringar:

 

Jag tycker du ska prata med din bank. Alla banker har något som heter förmögenhets rådgivning eller private banking. Deras tjänster är väldigt bra och dom erbjuder rådgivning inom de flesta områden, då inte "bara" din" ekonomi.

Där ingår då bland annat möjligheten att ha ett depå konto hos en placerare som hjälper dig med din aktie portfölj. Beroende på vad ni gör upp kommer han, att med ditt samförstånd, sköta dina aktie affärer.

 

Kravet för att få tillgång till detta bruka vara att du har en samlad förmögenhet i banken på mellan 1-5M, detta kan skilja sig lite mellan olika banker, men ungefär.

 

Vet inte hur mycket pengar du hade tänkt att placera men om det rör sig i de regionerna så är nog detta bland de bästa tipsen du kan få.

 

Mvh Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan, när du tjänar så innihelvete med pengar ska du inte bli girig och börja gambla med aktier. In med degen på säkra papper, Rysslands ekonomi bygger på högt olje-, gas och mineralpris. Att kliva in på börsen när den gått upp under drygt 2 år och räntan är på väg upp strider mot all grundläggande ekonomisk klarsynhet. Fast träffar du rätt kan det betala av bra, men det kan en belly också göra... :-)

Kan ju bero på att grundläggande ekonomisk klarsynthet ofta är fel då. Om du nu inte tror att du kan förutsäga hur marknaden ska röra sig.

 

Du har väl snart en miljon att sätta av, måste gå att få uppemot 10% säker avkastning på dom pengarna.

Det tror jag inte.

 

Håller för övrigt med Gekko angående bankbiten. Se bara till att undersöka alternativen ordentligt, om du har ett par miljoner att stoppa in så blir du plötsligt rätt intressant som kund...

 

Personligen så skulle jag starkt överväga någon form av statsobligationer eller något på liknande risknivå, dålig varians har man ju annars som pokerspelare så det räcker och jag är tveksam på om ens aktie-EV är särskilt lätt att få upp så högt att det kompenserar för risken man tar som aktieköpare (särskilt som risken är så gott som omöjlig att kvantifiera). I aktievärlden så är ju slumpens härjningar ännu större än i poker och fullständigt idiotiskt beteende kan te sig som genialitet i åratal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle undersöka olika alternativ hos flera banker och förvaltare. Problemet om du går till en bank är att de endast rekommenderar dig deras produkter. Finns egentligen hur mkt alternativ som helst när det gäller placeringar. Svårigheten är att hitta alla olika lösningar. Har själv jobbat med kapitalförvaltning i 7 år och insett att många av de råd som du får gynnar endast säljaren då han kan få en grym provision på vissa produkter trots att detta kanske inte överensstämmer med dina önskemål.

 

Har man som kund mkt pengar får man tillgång till bättre placeringsalternativ medans en som är liten kund får "standardutbud".

 

Under 2 Mkr räknas du som liten kund....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv jobbat med kapitalförvaltning i 7 år och insett att många av de råd som du får gynnar endast säljaren då han kan få en grym provision på vissa produkter trots att detta kanske inte överensstämmer med dina önskemål.

Tumregeln i alla säljsituationer är alltid, ju mer entusiastisk säljare ju högre vinstmarginal har han på produkten. Är mer användbart i nollsummesituationer som försäkringar för händelser med liten effekt på ens liv, men det är alltid värt att tänka på hur och varför motparten tjänar på ens val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle undersöka olika alternativ hos flera banker och förvaltare. Problemet om du går till en bank är att de endast rekommenderar dig deras produkter. Finns egentligen hur mkt alternativ som helst när det gäller placeringar. Svårigheten är att hitta alla olika lösningar. Har själv jobbat med kapitalförvaltning i 7 år och insett att många av de råd som du får gynnar endast säljaren då han kan få en grym provision på vissa produkter trots att detta kanske inte överensstämmer med dina önskemål.

 

Har man som kund mkt pengar får man tillgång till bättre placeringsalternativ medans en som är liten kund får "standardutbud".

 

Under 2 Mkr räknas du som liten kund....

 

Precis! Om jag hade en stor förmögenhet skulle jag aldrig använda mig av någon av storbankerna. Det enda de gör är att rekommendera sina egna oftast usla produkter som i princip aldrig slår index. Tänk på att en "rådgivare" på en bank i princip har samma uppgift som en bilförsäljare! Frågan är vilken som är värst att råka ut för. Hos bilförsäljaren brukar du i alla fall få garantier det händer knappast på banken...

 

Diskretionär förvaltning skulle jag aldrig låta någon banktomte sköta heller. Du ska heller aldrig låta någon sk "daytrader" handla med dina pengar om du inte känner personen mkt, mkt bra. Anledningen är att det helt enkelt inte är särskilt lätt att få en "överavkastning" om man inte tar mkt stora risker vilket man ju inte vill att någon okänd person utan "trackrecord" ska göra med ens egna pengar. Ett normalt årsarvode för en sådan tjänst är annars 20 % på den vinst som överstiger räntan på en statsobligation med 1 års löptid.

 

Mitt tips är att använda ngn av nätmäklarna (Avanza, Nordnet etc). De har ju numera ett fullserviceutbud och har i princip tillgång till alla aktiefonder på marknaden. Ett annat tips är att köpa investmentbolag istället för fonder eftersom de ju är som fonder men du slipper avgifterna som går till fondförvaltarnas miljonlöner (som de trots allt får trots att deras fonder ständigt underpresterar jämfört med index...). Ett annat tips är att köpa indexfonder eftersom de har mkt lägre avgift än vanliga fonder. Hjorts tips att köpa obligationer för en stor del av pengarna är också bra eftersom du redan är riskexponerad i ditt pokerspel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...särskilt som risken är så gott som omöjlig att kvantifiera...

 

Risken du är beredd att ta är mkt lätt att kvantifiera! Du sätter bara en "stopkurs" på den prisnivå du inte vill att värdepapperet underskrider. Om priset når denna nivå så säljs värdepapperet "automatiskt" eller utifrån de kriterier du satt upp hos din mäklare. Du har på detta sätt minimerat din förlust och därmed din risk i det enskilda värdepapperet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...särskilt som risken är så gott som omöjlig att kvantifiera...

 

Risken du är beredd att ta är mkt lätt att kvantifiera! Du sätter bara en "stopkurs" på den prisnivå du inte vill att värdepapperet underskrider. Om priset når denna nivå så säljs värdepapperet "automatiskt" eller utifrån de kriterier du satt upp hos din mäklare. Du har på detta sätt minimerat din förlust och därmed din risk i det enskilda värdepapperet.

 

Oaktat gap-risken givetvis... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur funkar det där med stoppkurs egentligen? skulle jag t ex kunna köpa in för 100 000 kr på kursen 10 kr, sedan sätta stoppkurs på 9,99,99 kr? antagligen inte?

 

Det har ju inget med beloppet du köper för utan stoppkursen är priset på aktien. I ditt exempel så är stopkursen 9,9999 vilket inte går utan det närmaste du kan komma är 9,99. Alltså du köper 10 000 aktier för 10 kr och lägger en stoploss på att sälja 10 000 aktier för 9,99.

 

Sedan om det är en bra idé att ha en så tight stoploss är en annan fråga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Railroad Tycoon kunde man förr i tiden alltid köra "sell short" dvs gambla på att kursen går ner. Kör "sell short" för alla dina sparpengar och hoppas som fan på att något oväntat händer, typ en global oljekris eller något, sedan är det bara sälja till halva priset och vips så har du dubblat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Railroad Tycoon kunde man förr i tiden alltid köra "sell short" dvs gambla på att kursen går ner. Kör "sell short" för alla dina sparpengar och hoppas som fan på att något oväntat händer, typ en global oljekris eller något, sedan är det bara sälja till halva priset och vips så har du dubblat!

 

Japp, du kan blanka aktier (sell short) också. Nackdelen är att du maximalt kan dubbla din insats medan långa positioner inte har ngt tak eftersom vinsten teoretiskt sett är oändlig.

 

Att sälja terminer eller köpa säljoptioner är väl kanske ngt för dig, Parre? Du har ju en ngt...eeh.... pessimistisk livssyn samt är hyfsat riskbenägen. Du behöver bara ett eget kapital på 10 % och kör alltså med en teoretisk belåning på 90 %. Kanske vore något...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen är att det helt enkelt inte är särskilt lätt att få en "överavkastning" om man inte tar mkt stora risker vilket man ju inte vill att någon okänd person utan "trackrecord" ska göra med ens egna pengar..

Akta er för människor som framhåller sitt "trackrekord" om det inte är typ fyrtio år långt. De med bäst resultat över några år tenderar att vara typer som överanpassat sig till marknadsrörelserna (eg Leffe som kör på strategin att pumpa in allt som går i rubeln varje gång den har en tillfällig svacka. Det går skitbra tills den inte går upp igen) som råkat ske just då och som därmed beter sig osunt eftersom de inte tar ordentlig hänsyn till riskerna. Investerare som är riskmedvetna på riktigt brukar ha resultat som ligger närmare snittet eftersom de inte satsat allt på 72o exakt den gången den klonkade kåken.

 

Ett normalt årsarvode för en sådan tjänst är annars 20 % på den vinst som överstiger räntan på en statsobligation med 1 års löptid.

Problemet med det är att det uppmuntrar ju verkligen investerarna att exponera sina kunder för katastrofala händelser med låg sannolikhet. Känns spontant inte så genomtänkt att ge sin investerare en frirulle. Alla resultat under räntan är ju precis lika dåliga för dem, det är ju skitsamma om kunden tjänar 1% eller går bankrutt i det systemet (visst inte exakt, men kortsiktigt). Om vi såg på det helt isolerat så skulle det ju vara rationellt för mäklaren att sätta allt på rött eller svart vid nyår om han redan var på ett resultat som inte gav honom några pengar. Och om han gjorde det och vann så skulle han deprimerande ofta belönas med ännu fler kundtillgångar...

 

Att ha en mäklare som kan hantera nedgångar är kanske inte exakt lika viktigt som motsatsen, men att ha en mäklare som har ett direkt incitamente att ta enorma risker vid nedgångar (eller begränsade framgångar) är inte helt och hållet lyckat.

 

Nu antar jag iofs att marknaden är så rationell att den redan till viss del tagit hänsyn till det jag talar om, men jag tycker det är rätt klart att det finns systemegenskaper som direkt missgynnar kundens väntvärde.

 

Risken du är beredd att ta är mkt lätt att kvantifiera! Du sätter bara en "stopkurs" på den prisnivå du inte vill att värdepapperet underskrider. Om priset når denna nivå så säljs värdepapperet "automatiskt" eller utifrån de kriterier du satt upp hos din mäklare. Du har på detta sätt minimerat din förlust och därmed din risk i det enskilda värdepapperet.

Det där fungerar för det mesta hyffsat väl, men marknaden är inte i grund och botten kontinuerlig så att allt sker i mjuka steg och att man alltid kan kränga hela sitt innehav i en aktie för $5.78, utan det kan ske ett stort språng ned till $3 i en stöt utan att någon är villig att köpa eller kanske till och med att företaget konkar rätt av så att man förlorar allt. De händelserna är ovanliga, men det är just ovanliga händelser med hög effekt som är så svåra att gardera sig mot eftersom det är väldigt svårt att kvantifiera små sannolikheter (eg WTC-attacken).

 

Mitt sista råd är nog att aldrig ta investeringsråd från nätnissar på allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Akta er för människor som framhåller sitt "trackrekord" om det inte är typ fyrtio år långt. De med bäst resultat över några år tenderar att vara typer som överanpassat sig till marknadsrörelserna (eg Leffe som kör på strategin att pumpa in allt som går i rubeln varje gång den har en tillfällig svacka. Det går skitbra tills den inte går upp igen) som råkat ske just då och som därmed beter sig osunt eftersom de inte tar ordentlig hänsyn till riskerna. Investerare som är riskmedvetna på riktigt brukar ha resultat som ligger närmare snittet eftersom de inte satsat allt på 72o exakt den gången den klonkade kåken.

 

Denna strategi är i grund och botten sund dvs du köper värdepapper som är i en positiv trend och sätter stoploss när du en anser att den positiva trenden är bruten. Men det är ju precis som i poker att du köper inte rubel för hela din BR utan sprider riskerna mellan olika värdepapper och är noggrann med att använda stoploss. Då kommer du förhoppningsvis att göra ett ok resultat. Det krävs dock en hel del jobb men det finns tyvärr inga enkla sätt att tjäna pengar...

 

 

. Det där fungerar för det mesta hyffsat väl, men marknaden är inte i grund och botten kontinuerlig så att allt sker i mjuka steg och att man alltid kan kränga hela sitt innehav i en aktie för $5.78, utan det kan ske ett stort språng ned till $3 i en stöt utan att någon är villig att köpa eller kanske till och med att företaget konkar rätt av så att man förlorar allt. De händelserna är ovanliga, men det är just ovanliga händelser med hög effekt som är så svåra att gardera sig mot eftersom det är väldigt svårt att kvantifiera små sannolikheter (eg WTC-attacken).

 

Det stämmer och precis som jag kommenterade ovan så får man ta hänsyn till att marknaden inte rör sig kontinuerligt utan det kan skapas "gaps" mellan olika kursnivåer när man sätter sin stoploss. Extrema händelser kan du aldrig förutse eller föräkra dig mot utan det enda du kan göra ör att försöka minimera dina risker genom stoploss och att aldrig handla med pengar du inte är beredd att förlora. By the way hade jag en postion i indexterminer när planen smällde in i WTC. Den pappersvinst jag hade förvandlades snabbt till en hyfsat stor förlust kan jag säga..

 

Mitt sista råd är nog att aldrig ta investeringsråd från nätnissar på allvar.

 

"Nätnissen" Macroman ger inga specifika aktie- eller investeringstips förutom hur man ska förhålla sig till banker och rådgivare och ett allmänt förhållningssätt till risk. Dessa tips får man förhålla sig till hur man vill, själv tycker jag de är sunda och till skillnad från bankernas råd så är de gratis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nätnissen" Macroman ger inga specifika aktie- eller investeringstips förutom hur man ska förhålla sig till banker och rådgivare och ett allmänt förhållningssätt till risk.

Det bör väl påpekas att det där främst var riktat mot mig själv, jag har väldigt lite koll på börsen och relaterade aktiviteter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör väl påpekas att det där främst var riktat mot mig själv, jag har väldigt lite koll på börsen och relaterade aktiviteter.

 

Jo, men det du skrev var ju inte heller några specifika "tips" utan mer allmänna och likartade råd som de jag gav. För övrigt ska man passa sig lite för de råd som ges på olika aktiesidor eftersom de som tipsar alltid har en agenda dvs de äger själv aktierna de rekommenderar. Det fanns de som, i slutet av 90-talet, gjorde detta på ett systematiskt sätt. Först skapade de image som kunniga amatöranalytiker sedan utnyttjade de denna image och rekommenderade aktier på smålistorna med låg likviditet. Det som då hände var att de redan köpt dessa aktier och efter deras rekommendation så steg kurserna kraftigt när deras "lärljungar" köpte. Själv sålde de naturligtvis på toppen eller någonstans på vägen upp. Dessa små aktier är ganska lätta "köra" kurserna i eftersom det är så liten handel i dem. Finns rättsfall i USA gällande detta, kanske i Sverige också kommer inte ihåg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte flytta allt detta aktiesnack till en egen tråd. Skulle läsa om beachjohan skrivit nått nytt i sin dagbok och får 3-4 sidor där Hjort och Macroman slåss om vem som kan mest om investeringar.

Tror säkert att det finns ett intresse för er diskution men kanske inte i en poker dagbok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte flytta allt detta aktiesnack till en egen tråd. Skulle läsa om beachjohan skrivit nått nytt i sin dagbok och får 3-4 sidor där Hjort och Macroman slåss om vem som kan mest om investeringar.

Tror säkert att det finns ett intresse för er diskution men kanske inte i en poker dagbok.

 

Dock så var det Johan själv som frågade efter investeringstips men du har nog rätt i att det drog iväg lite. För övrigt var nog Hjort och jag överens om det mesta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...