Bjorn_ Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Har noterat en sak som när jag lekt runt med Pokerstove som i alla fall jag tycker är lite ointuitiv. Givet att man leker med hur t.ex. en Kx hand klarar sig mot en viss distribution så gör det faktiskt klart större skillnad hur högt x:et är även för låga x. Själv skulle jag gissat att skillnaden i styrka för t.ex. K7 och K2 skulle vara i princip försumbar men det skiljer ofta ett par procentenheter och det är ju helt klart tillräckligt för att vara av betydelse. Nu har jag visserligen mest tittat gentemot rejält vida handdistributioner så det kanske snedvrider datat? Å andra sidan ska man ju generellt inte spela händer av typen big-little suited om inte fi har en ganska vid distribution. (För big-little offsuit kan man byta ut ganska mot rejält!) Vet inte om detta inlägg tillför så mycket men man kanske borde sluta prata om Ax, Kx etc och skriva ut värdet istället? /Bjorn * RP, lite kortare - QoS * Citera
Callahan Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Du har nog rätt i att man ofta orättvist drar alla x i Ax över en kam. När man öppnar i sen position tex. Då är det uppenbarligen stor skillnad mellan A2 och A9. A2 är väl nätt och jämnt vinstgivande på knappen medan A9 ibland ges som starthand två positioner från knappen. I många situationer spelar x emellertid inte stor roll, antingen för att handen inte är spelbar oavsett x, eller för att många är med i potten så att det är osannolikt att ett lågt par kan ta potten (tex när man limpar i flervägspott med Kxs). Men även om x spelar mindre roll i vissa situationer är det så klart ändå en faktor som mycket väl kan vara avgörande i kniviga lägen. Citera
TANDEMCYKELN Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Du har nog rätt i att man ofta orättvist drar alla x i Ax över en kam. När man öppnar i sen position tex. Då är det uppenbarligen stor skillnad mellan A2 och A9. A2 är väl nätt och jämnt vinstgivande på knappen medan A9 ibland ges som starthand två positioner från knappen. A9s och A8s är händer man höjer med i sen position om ingen höjt tidigare. A2s-A7s limpar man in med från alla positioner. Att A2s knappt skulle vara vinstgivande från knappen betvivlar jag å det starkaste. Den bör ge god vinst vid knappen. Mina teorier är från fullbord limit TH och på hyfsat låga nivåer. Citera
Hjort Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 A9s och A8s är händer man höjer med i sen position om ingen höjt tidigare. A2s-A7s limpar man in med från alla positioner. Att A2s knappt skulle vara vinstgivande från knappen betvivlar jag å det starkaste. Den bör ge god vinst vid knappen. Han talar om A2o först in på knappen. Citera
TANDEMCYKELN Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Han talar om A2o först in på knappen. Hoppsan! Läste lite fel, så här på fredagskvällen. Citera
Recommended Posts