Gå till innehåll

PLO8 - Hur fungerar Omaha Hi/Lo?

Recommended Posts

Postad

Skulle sätta mig ner och spela en 10 dollars 10man Sit 'n Go i förrgår och råkade sätta mig ner vid ett Omaha Hi/Low utan att någonsin förut ha spelat det.

Förstog ju direkt att det här var kört, så jag gick helt enkelt bara allin..hela tiden. 1000 blev 2000 som blev 3000 och slutligen 4000(Satt mest bara och gapade.). Förstog att "vafan..jag kan ju hamna top3 iaf!" Så jag började folda och väntade hels enkelt tills vi var tre kvar för att sedan fortsätta med att enbart gå all in..något som resulterade i att jag vann det hela.

Nu undrar jag, hur fungerar det här spelet? Man ska ha både den bästa och sämsta handen, men hur skiljer det i övrigt från Texas Hold 'em?

Tvivlar på att jag kommer ha någon mer tur under resten av det här året.

* Flytt till Övriga Pokerformer - QoS *

Postad

Tja du verkar ju ha förstått hur man spelar turneringspoker bra. (bara ett halvskämt faktiskt) ;-)

Alla omahaspel innebär att man gör sin bästa femkortshand genom exakt två kort från handen och tre från bordet. Det är den principiella skillnaden mot texas.

I spel där man delar potten mellan högsta och lägsta handen så räknar man den lägsta handen som 5 oparade kort under 9 där färg och stege inte räknas. Händerna jämförs genom att man sorterar högsta till lägsta kortet (ess är lägst) så att man får ett tal. 87654 är sämsta möjliga låghanden och 5432A är den bästa möjliga låghanden. Om ingen har en låghand så tar den bästa höghanden hela potten.

Postad

Jag råkade också hamna i en Omaha SnG en gång i tron att det var Hold´em.

Jag hade då varken spelat Omaha eller Omaha Hi/Lo och trodde att man fick använda alla korten som man ville.

Detta ledde till att jag betade hårt eftersom jag hade rätt flyt med korten. Oj, vad bra jag har, tänkte jag som oftast.

Mestadels la sig folk, och när jag väl fick syn, så råkade jag faktiskt ha något bra. Jag började dock misstänka att allt inte var som jag trodde när jag plötsligt inte vann potter som jag tyckte att jag borde ha vunnit.....

Mitt fina aggressiva spel resulterade i alla fall att jag till slut vann den utan att fullt begripa hur det gick till. Det är väl det här man brukar benämna nybörjartur....

Postad

Märkte att det spelet verkligen inte bör spelas NL.

Verkar vara ett intressant spel, ska då iaf läsa på så pass mycket så att jag greppar konceptet.

Är fortfarande mäkta förvånad över hur jag enbart genom att gå allin hela tiden lyckades ta hem det hela, tur? eller är spelet helt enkelt inte byggt för NL?

Postad
Omaha sng på prima suger pung Omaha ska inte spelas NL bara fixed och PL

Pocket ess med bra kickers brukar ju fungera bra att gå all in med i Omaha hi NL när man haft en jobbig dag för att hämta tillbaka lite :)

Postad

Omaha Hi/Lo är världens "tråkigaste" spel om du spelar mot kompetent motstånd, där alla bara spelar de bästa händerna.

I Hold´em så kan du spela skitkort och ändå lyckas ta hem en pott. I Omaha Hi/Lo FR så kommer säkert någon att sitta på någon form av hand, antingen hög eller låg och att då försöka bluffa är självmord.

Sett ur en spelsajts synvinkel så är det optimala ett Omaha Hi/Lo bord med kompetenta spelare som skickar pengarna mellan sig och samtidigt betalar en stadig ström av rejk till sajten.

Nu kanske jag låter negativ, men nej, jag älskar Omaha Hi/Lo! :D

Postad

När jag spelar PL Omaha Hi/Lo brukar jag komma upp i betydligt bättre BB/100 än vad jag gör på Texas, men det kanske beror på att jag inte spelar mot speciellt kompetent motstånd :lol: Spelet är mer "fiskdödande" än Texas vilket gör att spelet borde vara på utdöende. Fisken förlorar sina pengar betydligt snabbare i PLO/8 än vad de gör i NLT. Men PLO/8 är ett rätt långsamt och segt spel vilket gör att jag trots allt mestadels håller mig till Texas.

Postad

Också råkat sätta mig vid omaha bord i början av min poker karriär...

Tror kundsupporten på ladbrokes fick sig ett gott skratt när jag skickade mail om att texten som finns på bordet och talar om vilken hand man har inte fungerade.

På bordet låg ju 4 spader och jag hade ju spader A :lol:

Och ja, jag vann turneringen :roll:

Postad

Så, vi kan helt enkelt konstatera att missen: Sätta sig vid ett Omaha Hi/Low bord och spela utan att ha en aning om hur det fungerar i regel gör så att man vinner det ;D

Ska nog börja göra fler sådana misstag.

Har även märkt(till min förvåning) hur effektivt Sit 'n Go's är för mig och min bankrulle, oftast enkelt att hamna ITM och efter det ingen ovanlighet att man hamnar 1a(5x inköp 10+1dollar = 50dollar), och detta under en timmas spelande.(Har dock inte spelat tillräckligt länge för att kunna dra upp några riktiga siffror.)

Har dock inte lika stor erfarenhet av hur folk(i regel) räknar på cashgames bord(NL / PL) i förväntad vinst/timme, någon som har lust att delge några siffror(för att jämnföra med vad jag i regel snittar på SnG.).

• 1 month later...
Postad

Väcker liv i den här gamla tråden för några frågor. Precis som de övriga konstaterat så är nybörjarriggen sjuuukt stark på Omaha HiLo, fick de gratis $10 på nån primasida, och satte mig vid en 10 pers Omaha HiLo sng. Frågade i chatten vad det var som gällde för regler, och fick artiga svar, snälla som de var. Spelade på glad i hågen och vann alltihop. Stärkt av detta satte jag mig vid en annan sng, och ställde några frågor till, samt sade att detta var mitt andra försök nånsin på Omaha. Då blir det genast en störtflod med ilskna kommentarer i chatten, då några av dem vid bordet var med även på den första. "Don't trust him, he's full of shhht" o såna grejer. Mycket bra bevis på att jag måste ha spelat som ett jävla proffs första sng'n. :)

Summa summarum har jag nu spelat 8 sng, vunnit fyra, kommit trea två gånger och OOTM två gånger.

Nåväl, slutskrutet. Med risk för att tappa min nybörjarrigg skulle jag vilja lära mig lite mer om detta spel som är sjukt dynamiskt och roligt.

Lo:

- A2345 är den bästa, men detta med parade kort har jag inte knäckt ännu. Om jag har ett A på hand, och det finns ett A på brädan, då får jag alltså inte använda det i min låghand?

- Jag har AA på hand, får jag använda ett av dem till lågen?

- Åttan är gränsen för låg, är det med åttan eller under åttan?

- Är A2378 bättre än A2456? Hur rankas detta?

Bästa starthänderna? En länk nånstans? Instinktivt tycker jag att AAKKss borde vara stål, iaf i Omaha utan Lo, och i HiLo vete fan vad man ska spela egentligen.

Om någon kan hjälpa mig lite med detta skulle jag bli glad.

Väl mött

Postad

Lo:

- A2345 är den bästa, men detta med parade kort har jag inte knäckt ännu. Om jag har ett A på hand, och det finns ett A på brädan, då får jag alltså inte använda det i min låghand?

Du använder den bästa femkorts handen, två från din hand och tre från brädan, exempelvis om brädan ger A2459 och du har A3KQ på handen så blir din bästa låg A3 från handen och 245 från brädan, vilken förövrigt också är din bästa höga hand i det här exemplet.

- Jag har AA på hand, får jag använda ett av dem till lågen?

ja om du har typ AA29 så kan du använda A2 för låg, men sitter du med AAQK, så har du ingen två kortskombination som du kan använda som låg.

- Åttan är gränsen för låg, är det med åttan eller under åttan?
Åtta gäller, den sämsta tänkbara låga handen är 87654

du räknar från högsta kortet,(man räknar A som ett) alltså 8 är högre än 6, så A2456 är lägre.

Postad

Ahh va fasen deadfish, utdragningar drabbar ju bara dem som bettar med bra hand, du måste lära dig att köra på med sämst hand såklart. Mycket högt EV+ när du får dina bordskamrater på tilt efter de första fem klonkade treoutarna. Sen skriver du "this is a very easy game" i chatten och cashar in de följande rundorna.

• 5 months later...
Postad

Detta undrar jag också.....

Spelade en hand på expekt, där jag inte hade "low" enligt expekt.

Min hand: 8,6,3,2,A.

Motsåndarens hand: 7,6,5,3,A.

Enligt mig så har jag lägsta hand.

Någon som kan lämna feedback?

Ok...såg att svaret fanns redan i tråden...

• 4 weeks later...
Postad

Min hand: 8,6,3,2,A.

Motsåndarens hand: 7,6,5,3,A.

8 kommer alltid vara högre än 7 hur mycket man än vänder och vrider på det.

Exempel på förfalskning:

Du sitter på A2xx och bordet kommer 348 - Du har nötlow.

På turn kommer en 2 - Inte bra!

Har fi nu tex. 56xx på han så har han en bättre low än dig med 23456 mot din A2348.

Postad
Din hand skulle vunnit. Däremot tvivlar jag faktiskt rejält på att det var sådär händerna såg ut. Tror Expekt har koll. :)

Det var inget. Hans hand vinner low. Aja, kostade inte så mycket att få reda på iaf. ;)