Gå till innehåll

Vad är runner-runner flush/stege värd i outs?


NewYork

Recommended Posts

Några tankar kring runner-runner. Komments pls!!

 

Runner-runner färgen händer 10/47*9/46 ggr = 4.1% Det är väl ~2 outs? Men å andra sidan foldar man man ju på turn om det inte träffar. Så det måste vara nån slags implicit odds med på något sätt, speciellt som moståndare sällan sätter en på runner-runner. Kanske 2.5-3 outs alltså?

 

Runner-runner stegen (från open-ended 3 kortsstege) händer nåt i stil med 8/47*8/46+8/47*4/46 ggr = 4.4%. Också ~2 outs.

 

Vad händer om man får båda då? Dvs 3 korts straight flush. Exvis checkar 78c från BB och floppen kommer Qh6c2d. Det blir i "outs"

2/47*15/46+ (Färgstegdraget)

10/47*9/46+ (Färgdraget)

8/47*8/47+ (Öppna stegdraget)

8/47*4/47= (Hålstegdraget)

10% = 4.6 outs

 

Med lite implicita odds på köpet så kanske 5.5-6 eller? Det är ju som att spela AK på samma flopp ju... om vi antar att en typ QJ bettar ut.

 

* Flytt till THe och RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några tankar kring runner-runner. Komments pls!!

 

Runner-runner färgen händer 10/47*9/46 ggr = 4.1% Det är väl ~2 outs?

Det motsvarar lite mindre än en out från flopp till river. Detta eftersom sannolikheten för att träffa en out från flopp till river är 1-(46/47*45/46) ~ 4,3%. Sannolikheten för två outs från flopp till river är ju 1-(45/47*44/46) ~ 8,4%.

 

Men å andra sidan foldar man man ju på turn om det inte träffar. Så det måste vara nån slags implicit odds med på något sätt, speciellt som moståndare sällan sätter en på runner-runner. Kanske 2.5-3 outs alltså?

Definitivt inte 2,5-3 outs, det skulle göra en massiv skillnad. Däremot stämmer det att betalningsoddsen blir bättre. Men kompensera inte för det genom att förbättra vinstoddsen, då kan det bli väldigt konstigt. Förbättra istället betalningsoddsen en gnutta.

 

Runner-runner stegen (från open-ended 3 kortsstege) händer nåt i stil med 8/47*8/46+8/47*4/46 ggr = 4.4%. Också ~2 outs.

Som sagt är det då inte två outs utan en, plus att du ofta inte kommer ha odds att fortsätta på turn eftersom du bara förbättrat till hålstege och då behöver 11:1.

 

Vad händer om man får båda då? Dvs 3 korts straight flush. Exvis checkar 78c från BB och floppen kommer Qh6c2d. Det blir i "outs"

2/47*15/46+ (Färgstegdraget)

10/47*9/46+ (Färgdraget)

8/47*8/47+ (Öppna stegdraget)

8/47*4/47= (Hålstegdraget)

10% = 4.6 outs

Du dubbelräknar en del här eftersom du bland annat inte drar bort färgstegedragen från färg och stegdragen. Och 10% vinstchans från flopp till river motsvarar förstås bara ungefär 2,5 outs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora skillnaden som backdörrshänderna gör är inte att de är spelbara i sig utan att de kan kombinera ihop med andra drag så att de förändrar hur man spelar en hand.

 

Exempelvis 98 med mellanparet kanske inte är så hett. Men ändrar man det till mellan par, trestege och trefärg är handen genast intressantare. Är det mellanpar, hålstege, och trefärg är skillnaden mycket stor jämfört med mellanpar utan några extradrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått era resonemang rätt så skulle man då kunna som en hyffsad approximation lägga på en out för en trefärg och "nästan" en out för en öppen trestege?!?

 

Sedan är det ju förståss en ytterliggare fråga om man måste reducera värdet av denna out pga att man misstänker att den hand den genererar inte räcker för att vinna handen.

 

Eller lämnar man sig vidöppen för kritik om man värderar dessa händer på detta oraffinerade sätt?

 

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man committed till potten om någon gör en pottbett och det enda man har är runner runner färgdrag och ett överkort? Jag spelade nämligen mot en spelare nyss som tyckte att hans esshöga trefärg var ovärdelig på floppen. Han callade glatt min pott bet både på flop och turn och måste nog ha spelat rätt för han lyckades hitta sina färger två gånger inom loppet av 10 händer ungefär och kunde därför dubbla upp mot mig 2 gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man committed till potten om någon gör en pottbett och det enda man har är runner runner färgdrag och ett överkort? Jag spelade nämligen mot en spelare nyss som tyckte att hans esshöga trefärg var ovärdelig på floppen. Han callade glatt min pott bet både på flop och turn och måste nog ha spelat rätt för han lyckades hitta sina färger två gånger inom loppet av 10 händer ungefär och kunde därför dubbla upp mot mig 2 gånger.

 

Beror väl lite på hur mycket del du hade av floppen, men jag är rätt säker på att det där var rejält -EV för honom och alltså rejält +EV för dig.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man committed till potten om någon gör en pottbett och det enda man har är runner runner färgdrag och ett överkort?

Ja. De implicita tiltoddsen är skyhöga.

 

Skämt åsido så har det väl hänt att jag synat pottbet på flopp och turn utan mycket starkare händer än så och dragit ut. Då har det varit mot väldigt överaggressiva motståndare, och min första syn var helt enkelt för att kolla om han hade en riktig hand, när jag sedan förbättrar till en möjlig nöthand så synar jag såklart igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. De implicita tiltoddsen är skyhöga.
:shock: Det är bra att man fastnar där o läser om den meningen för att försöka förstå vad fan nu implicita tiltodds skulle vara... :x Är man seg så är man. ;)

 

Men precis som du skrev så när man kollar upp den aggresive för att få nötdrag så har man ju gjort ett sånt där galet runner-runner race.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt "Small Stakes Holdem" av Sklansky, Malmuth och Miller, så är en backdoor flush värd 1,5 outs.

 

Backdoor straight är beroende på hur många gaps dom har i sig.

 

Har man en solid 3 straight på floppen är den värd ca 1,5 i outs också.

En backdoor straight med ett hål i sig räknar dom som 1 out och en backdoor straight med två hål i sig är 0,5 outs.

 

Jag har inte själv räknat på det men jag litar till 100% på dessa författare.

 

Hugo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...