Gå till innehåll

FLT - Floppat fyrtal, hur agera?


bzkt

Recommended Posts

Plockar upp 77 och limpar in (ingen raise här efter en limpare väl?). Sen kommer drömflopen, men jag vet inte riktigt hur jag ska spela den. Ska jag beta på flopen efter de checkat till mig? Nu när jag checkade och turn kommer en till klöver, ska jag syna när han betar för att hoppas på overcall från SB samt att någon sätter färgen på river eller ska jag inte riskera att missa chansen att få in bets på turn om någon nu satte färgen?

 

Party Poker 1/2 Hold'em (6 max, 5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is Button with 7:heart:, 7:diamond:.

UTG calls, 1 fold, Hero calls, SB completes, BB checks.

 

Flop: (4 SB) 7:spade:, 7:club:, 5:club: (4 players)

SB checks, BB checks, UTG checks, Hero checks.

 

Turn: (2 BB) 2:club: (4 players)

SB checks, BB bets, UTG folds, Hero ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop är syn antagligen det sämsta alternativet och höjning det bästa. Du vill inte ha många motståndare och du träffar inte floppen tillräckligt ofta för att spela handen som ett drag från början. På floppen skulle jag betta eftersom de drag som kan tänkas finnas säkerligen kommer att syna. På turn är det bara att höja. När hade du egentligen tänkt att få betalt för ditt monster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att mot den typiske loose/passive motståndaren som ofta huserar på 1/2 så kan det vara en ide att checka floppen. De motståndarna jag talar om brukar alltid syna på floppen med lite vad som helst, utom just när brädan ser ut ungefär som den gör här. Jag antar att orsaken är att det blir så uppenbart hur långt efter de kan vara redan. Jag skulle nog checka floppen och hoppas att de träffar nånting på turn.

 

Kan vara bara tillfälligheter, men jag kan nästan lova att jag tjänat mer i mina spel de gånger jag checkar här istället för att beta floppen (oftast med triss då och inte fyrtal). Motståndet kan nog få idén att du försöker "bluffa" på turn också om du checkade floppen, eller i alla fall att du inte har triss.

 

För övrigt tycker jag att det sällan verkar löna sig att slowspela.

 

Tillägg: Såg just att detta var 6-max. Det kanske blir skillnad då. Har spelat det för lite för att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var i samma situation häromdagen ..pocket sjuor och två sjuor på bordet.. höjde lite lagom för att få mig mig folk med tänkbara drag... och då ställer en kille in allt ... klar syn :D

Han visade upp AA......

hehe, kolla vilken spelform det är, svårt att ställa in i FL :P

 

sorry för OT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj före floppen. Beta flop (oavsett om du höjt före eller ej).

Exakt. Ett sånt spel leder ofta till att flera följer med eller reraisar för att de träffar nånting på vägen, alternativt vill försöka skrämma bort dig.(Beroende på din och deras "normala" aggressivitet och deras benägenhet att syna). Bra betalt får du hursomhelst.

 

Så som du nu spelat den skulle jag nog syna i hopp om att SB gör detsamma (beroende på om han är benägen till det). Det blir samma effekt som att höja mot BB utan risken att han lägger sig direkt. Fortsätter BB att beta river kommer han troligtvis syna din höjning, och i bästa fall har SB träffat färgen. :)

 

Jag var i samma situation häromdagen ..pocket sjuor och två sjuor på bordet.. höjde lite lagom för att få mig mig folk med tänkbara drag... och då ställer en kille in allt ... klar syn :D

Han visade upp AA......

Det här handlar om FL. (Edit: Oj någon hann före.. :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det gäller FL 6-max. Raisa preflop med alla pp som du vill spela. Kommer en sjua i floppen så sätter ingen dig på en sjua, speciellt som du spelar från knappen. Nu får du ju drömfloppen. Beta floppen och hoppas nån går på färgdraget. Att checka flop och sen reraisa på turn indikerar bara stor styrka och kan t o m få en låg färg att lägga eller spela passivt. Du vill ha många spelare kvar i potten så reraisa inte en bet direkt från höger (betar tidig position kan du ju raisa, ingen viker ned ändå och din reraise uppfattas ju inte som att du har en sjua eller 55, utan snarare 88+). Sen är det bara att maximera på resterande gator. Med ännu mer tur får du både färg och kåk som följer hela vägen (detta drabbade mig för ett par dar sen...jag satt med floppad kåk, fi med floppat fyrtal).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att det där är en rejält bluff- och/eller semibluffvänlig flop så du kommer ju rejält ofta vilja betta utan en färdig hand, antingen med färg/stegdrag eller med överkort.

 

Svårt att med någon slaggs säkerhet sätta dig på tripps och omöjligt att läsa fyrtalet.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att mot den typiske loose/passive motståndaren som ofta huserar på 1/2 så kan det vara en ide att checka floppen. De motståndarna jag talar om brukar alltid syna på floppen med lite vad som helst, utom just när brädan ser ut ungefär som den gör här. Jag antar att orsaken är att det blir så uppenbart hur långt efter de kan vara redan. Jag skulle nog checka floppen och hoppas att de träffar nånting på turn.

 

Kan vara bara tillfälligheter, men jag kan nästan lova att jag tjänat mer i mina spel de gånger jag checkar här istället för att beta floppen (oftast med triss då och inte fyrtal). Motståndet kan nog få idén att du försöker "bluffa" på turn också om du checkade floppen, eller i alla fall att du inte har triss.

 

För övrigt tycker jag att det sällan verkar löna sig att slowspela.

 

Tillägg: Såg just att detta var 6-max. Det kanske blir skillnad då. Har spelat det för lite för att veta.

 

Jag håller fullständigt med. Betta inte utan checka och låt grabbarna gillra sin egen fälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att mot den typiske loose/passive motståndaren som ofta huserar på 1/2 så kan det vara en ide att checka floppen. De motståndarna jag talar om brukar alltid syna på floppen med lite vad som helst, utom just när brädan ser ut ungefär som den gör här. Jag antar att orsaken är att det blir så uppenbart hur långt efter de kan vara redan. Jag skulle nog checka floppen och hoppas att de träffar nånting på turn.

 

Kan vara bara tillfälligheter, men jag kan nästan lova att jag tjänat mer i mina spel de gånger jag checkar här istället för att beta floppen (oftast med triss då och inte fyrtal). Motståndet kan nog få idén att du försöker "bluffa" på turn också om du checkade floppen, eller i alla fall att du inte har triss.

 

För övrigt tycker jag att det sällan verkar löna sig att slowspela.

 

Tillägg: Såg just att detta var 6-max. Det kanske blir skillnad då. Har spelat det för lite för att veta.

 

Jag håller fullständigt med. Betta inte utan checka och låt grabbarna gillra sin egen fälla.

Nej.

 

6-max är ett aggressivt krig. Jag skulle bli livrädd om knappen checkar den floppen efter att ha raisat preflop (om jag inte vet att knappen är ett mähä). Misstanken om 55 (dvs floppad kåk) skulle definitivt dyka upp i skallen. Du vill ha många med i potten, du vill att nån träffar en fullhand och reraisar turn och river, men du vill också ge intrycket av att försvara ett pp eller AK etc. De som har något att hoppas på kommer att syna din flop-bet och de kommer att beta eller check-raisa om de träffar på turn eller river. Om ingen har något drag kommer de att vika ned, men det får man då ta. Du hade förmodligen ändå inte fått särskilt mycket ur dom.

 

Självfallet ska man variera spelet, men det är ju inte så ofta man får en sån klockren träff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill ha många med i potten, du vill att nån träffar en fullhand och reraisar turn och river, men du vill också ge intrycket av att försvara ett pp eller AK etc.

Jag skulle nog höja på knappen med bra mycket fler händer än pp och AK, även efter limpare. För aggressivt?

 

I den aktuella handen tycker jag att man måste beta om det checkas till en på knappen. Om vi vänder på det: om knappen har höjt preflopp och betar på den här floppen, inte fan tror jag att han har en sjua (eller två).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var i samma situation häromdagen ..pocket sjuor och två sjuor på bordet.. höjde lite lagom för att få mig mig folk med tänkbara drag... och då ställer en kille in allt ... klar syn :D

Han visade upp AA......

hehe, kolla vilken spelform det är, svårt att ställa in i FL :P

 

sorry för OT

 

nää det var inte FL ..NL... slarvigt/grumligt av mig... :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raise preflop hade ju varit rätt inser jag nu. Hade byggt upp en pot samt att folk inte sätter mig på en 7:a. Nu när jag inte raisade pf borde jag betat flop för att få drag att syna och bygga potodds åt dem på turn.

 

Det slutade med att jag raisade turn och båda foldade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...