Gå till innehåll

5CD PL, AoZ fiskar fickpengar till Londonresan!

Recommended Posts

Postad

Jag har spelat bra HU spel nu på sitone och kunde inte motstå när jag såg stone_ ensam på ett 5/10 bord. Gick in med 184€ och plussar fort med bra kort till ca 300€ för attt sedan gå tillbaka till 200€.

Sedan komemr handen från ovan:

Game # 187791464 - 5-Card Draw Pot Limit EUR 5,00/10,00 - Table "Longford"

Game ended 2005-12-11 20:05:31 GMT+01:00

Players:

stone_ (EUR 647,50 in seat 2)

Siouxsic (EUR 259,50 in seat 4)

Dealer: stone_

Small Blind: Siouxsic (5,00)

Big Blind: stone_ (10,00)

Siouxsic was dealt: 3s - 6d - Th - 8c - 6h

Siouxsic Raise (20,00)

stone_ Call (15,00)

Siouxsic changed 3 cards: 5s - 6d - 5d - 6s - 6h from (3s) - 6d - (Th) - (8c) - 6h

stone_ changed 1 card

Siouxsic Check

stone_ Bet (45,00)

Siouxsic Raise (185,00)

stone_ Call (140,00)

Siouxsic shows: 5s - 6d - 5d - 6s - 6h (a full house, sixes full of fives)

stone_ didn't show: 7s - 4h - Qc - 4d - Qs (two pairs, queens and fours)

Siouxsic wins: EUR 419,25 (with a full house, sixes full of fives)

Rake: EUR 0,75

Ut med 468€ från bordet.

Rulle: 862€

Postad

mmhh taskig respons i tråden tycker jag...

Mmmh jag ser att mina stats inte stämmer riktigt.. Konstigt. Jajaj jag har ändå koll på veckoresultatet så det spelar egentligen ingen roll. Faktum att endast en av dagarna är minus stämmer dock! Och det var den kvällen/natten jag var på halvfyllan. 7 dagar av denna dagbok är nu spelad så det blir en vecka. Stats finns nedan.

Igår var en berg-och-dalbana resultatmässigt. Jag började dagen med att få kalla kort på 2-3 bord och backade sakta men säkert. Backade ca 70€ som mest innan det vände. Sedan när korten blev bättre så vände resultatet och jag låg som mest plus ca 250€, detta utan att egentligen ha vunnit några stora potter utan istället vunnit med stabilt spel.

Med dessa 250€ i ryggen satte jag mig på ett 2/4 bord som blev fullt. Här fick jag verkligen dåliga kort. Bästa handen var nog AAQQ men då hade fi triss preswap... Backade mitt kvarts stora inköp (50€), satte in ett nytt och den försvann med riktiga skitkort. Ett sista försk på bordet gjorde med ett nytt inköp, nu 100€. Dessa åkte i en stor pott med en triss preswap mot fis standpat (han hade stand pat i given innen oxå!!). UT från det bordet fort som fasiken, synd att jag inte insåg det tidigare.

Så då var dagens pluspengar så gott som borta...

2st 1/2 bord gav bra betalt, in med vanliga 40-50€ och ut med 190€ respektive 140€.

HU match på 2/4 i några minuter innan bordet blev fullt, plussade ca 25€ av fi. När bordet väl blev fullt fick jag hyffsade kort och ut med 240€. Skönt då var nästan det andra "dåliga" 2/4 bordets resultat kvittat mot denna.

Som ni märkt så spelar jag gärna HU och oftast går det bra men igår hade jag ett taskig HU bord där han vann säkert 1 inköp av mig. Han hade allt som oftast 2 par eller paret just bättre än mig.

Vid detta läge har tjejen kommit hem och det är dags för mig att gå lägga mig, så jag bockar i "no more" blinds på samltiga bord men ett bord måste gå varvet klart. Samtidigt ser jag att "monster123" (ni har säkert sett honom på topplistan..) på ett 10/20 bord. Jag har tidigare aldrig spelat på denna nivå, 5/10 har jag spelat på ett antal gången på som högst. Jag tänker som så att jag testat några givar mot honom och ser hur korten känns. Första given foldar han o hans 10€ i blinds blir mina. (sjukt stora blinds..)

Andra handen är denna:

Game # 188846027 - 5-Card Draw Pot Limit EUR 10,00/20,00 - Table "Dingle"

Game ended 2005-12-12 23:11:02 GMT+01:00

Players:

monster123 (EUR 500,00 in seat 3)

Siouxsic (EUR 260,00 in seat 4)

Dealer: monster123

Small Blind: Siouxsic (10,00)

Big Blind: monster123 (20,00)

Siouxsic was dealt: 3c - Ts - Jc - Kc - 2c

Siouxsic Raise (36,00)

monster123 Call (26,00)

Siouxsic changed 1 card: 3c - Jh - Jc - Kc - 2c from 3c - (Ts) - Jc - Kc - 2c

monster123 changed 1 card

Siouxsic Check

monster123 Bet (92,00)

Siouxsic Fold

monster123 Payback (92,00)

monster123 didn't show hand

monster123 wins: EUR 91,25

Jag tror inte han sätter sin draghand, 2par är jag tveksam till också för nog hade han väl reraisat mig preswap då? Jag tror han bluffar men trycker på fold till slut. Vad tror ni? syn/fold?

Game # 188846656 - 5-Card Draw Pot Limit EUR 10,00/20,00 - Table "Dingle"

Game ended 2005-12-12 23:11:38 GMT+01:00

Players:

monster123 (EUR 515,25 in seat 3)

Siouxsic (EUR 244,00 in seat 4)

Dealer: Siouxsic

Small Blind: monster123 (10,00)

Big Blind: Siouxsic (20,00)

Siouxsic was dealt: 3s - Ac - Ad - 6s - 4c

monster123 Raise (50,00)

Siouxsic Call (40,00)

monster123 changed 1 card

Siouxsic changed 2 cards: 8s - Ac - Ad - 6s - 5h from (3s) - Ac - Ad - 6s - (4c)

monster123 Check

Siouxsic Check

monster123 shows: 5d - Kd - Js - 3d - 9d (high card king)

Siouxsic shows: 8s - Ac - Ad - 6s - 5h (a pair of aces)

Siouxsic wins: EUR 119,25 (with a pair of aces)

När jag ser att han byter 1 kort tänker jag att det är kört, nu kommer han trycka in degen mot mig och då får jag svårt att syna med nakna AA. Därför beslutar jag mig för att byta 3 kort för att göra honom osäker (han har trots allt noll read på mig då vi aldrig möts tidigare). Mycket riktigt vågar han inte bluffa (om han nu hade gjort det annars vet jag inte?) så potten är min vid showdown. Ut från bordet med +53€ på 5 händer och ner i sängen! Skönt då jag nu var lite ovanför det resultat jag maxade tidigare idag inan jag torskade på 2/4. Alltid skönt att sluta en session på topp!

Nu är alltså även Mål 2 (800€) uppnått.

Mhh, om jag tar ut pengar nu från b2b när har jag dem på mitt bankkonto då månne?

Stats:

VIP händer spelade: 2412

Start: 30€

Session: +308€

Vecka1: +877€

(50€ har cashats ut)

Cash UT: 50€

Rulle: 857€

Totalt +/-: +907€

Vad säger ni om mitt resultat i förhållande till antal VIP händer spelade? Ok eller?

Postad

Alltså, det är ju bara värdebeten som du vill stoppa och jag skulle ju aldrig tro på att du har triss när du inte slår om innan köpet. Snarare att du sparar ett ess till ett par eller något sånt.

Själv skulle jag nog slagit om innan bytet med AA, de är rätt starka HU.

Postad
Alltså, det är ju bara värdebeten som du vill stoppa och jag skulle ju aldrig tro på att du har triss när du inte slår om innan köpet. Snarare att du sparar ett ess till ett par eller något sånt.

Själv skulle jag nog slagit om innan bytet med AA, de är rätt starka HU.

Jo tanken slog mig att slå om men du ska ha i åtanke här att detta var på 10/20 (en nivå som är tokhög enligt mig) och jag fick ett bet i ansiktet på 40€ från honom, jag är van vid 8€. Jag tog det säkra före det osäkra och callade därför bara. Ponera att jag slagit om och bytt 3 kort och han hade bytt 1 kort, jag kan nästintill garantera att han hade satt mig all-in (på ca 150€) och det var något jag absolut ville undvika. Jag är tvärnöjd med den handen ändå faktiskt.

Postad
Du skottar verkligen hejvilt alltså!

Tycket det är intressant med din dagbok, så kör på!

Bra resultat, förutom fylleslasket...

Skottar mest HU, men visst 2/4 har jag inget emot att spela fullring. Dock så måste korten kännas bra för att jag ska känna mig komfortabel där.

Postad

ojojoj!

Lirade en lång session igår som började dåligt. Backade som mest ca 100€ innan jag vände på ett 2/4 bord där jag 5 dubblade mitt inköp på 50€ och då var dagsresultatet som mest ca +150€.

Jag gjorde några helt underbara synar, bla en 50€ syn på en stand pat där jag hade AA. Gjorde ett antal synar med låga par där fi sprack på sin draghand, som tex denna:

Game # 189499202 - 5-Card Draw Pot Limit EUR 2,00/4,00 - Table "Youghal"

Game ended 2005-12-13 20:34:05 GMT+01:00

Players:

pcverkstan (EUR 352,75 in seat 1)

Tuco (EUR 103,75 in seat 3)

Siouxsic (EUR 241,65 in seat 5)

Dealer: Tuco

Small Blind: Siouxsic (2,00)

Big Blind: pcverkstan (4,00)

Siouxsic was dealt: 7d - 5h - 7c - 9s - Ah

Tuco Fold

Siouxsic Raise (8,00)

pcverkstan Call (6,00)

Siouxsic changed 2 cards: 7d - 3c - 7c - Jh - Ah from 7d - (5h) - 7c -

(9s) - Ah

pcverkstan changed 1 card

Siouxsic Check

pcverkstan Bet (17,00)

Siouxsic Call (17,00)

pcverkstan shows: 9c - Jc - Tc - 8s - 6s (high card jack)

Siouxsic shows: 7d - 3c - 7c - Jh - Ah (a pair of sevens)

Siouxsic wins: EUR 53,25 (with a pair of sevens)

Men sen kom det en tidpunkt då flytet vände. Jag torskade med höga 2 par, jag fick trissar på given där _ALLA_ foldade fram till mig eller efter att jag bettat som jag gör när jag har par. Frekvensen på detta med trissarna där jag inte fick betalt alls var ruggigt hög, säkert 15-20 gånger!!

Torskade sakta men säkert på borden jag var på och till slut kommer pricken över i:et (läs handen from hell!). Man ska veta att Kandybober är en mycket skicklig spelare som ofta har stora stackar och han lirar även högre nivåer där han ofta suttit med dubbla max-inköp. Dock så är han enormt aggro och har ibland värsta tiltsessionerna där han bara raisar o raisar.

Game # 189549806 - 5-Card Draw Pot Limit EUR 2,00/4,00 - Table "Youghal"

Game ended 2005-12-13 21:20:58 GMT+01:00

Players:

pcverkstan (EUR 367,85 in seat 1)

Leeson (EUR 181,90 in seat 2)

kandybober (EUR 230,90 in seat 4)

Siouxsic (EUR 217,30 in seat 5)

Dealer: pcverkstan

Small Blind: Leeson (2,00)

Big Blind: kandybober (4,00)

Siouxsic was dealt: 7c - 6d - 9h - Tc - 8h

Siouxsic Raise (12,00)

pcverkstan Raise (27,00)

Leeson Fold

kandybober Raise (91,00)

Siouxsic Call (83,00)

pcverkstan Call (68,00)

kandybober changed 1 card

Siouxsic stood pat: 7c - 6d - 9h - Tc - 8h

pcverkstan changed 2 cards

kandybober All-In (135,90)

Siouxsic All-In (122,30)

pcverkstan Fold

kandybober Payback (13,60)

kandybober shows: Js - Ks - 3s - 8s - 2s (a flush, king high) :roll: :roll: :twisted:

Siouxsic shows: 7c - 6d - 9h - Tc - 8h (a straight, ten high)

kandybober wins: EUR 529,60 (with a flush, king high)

Rake: EUR 2,00

Anledningen till att jag inte reraisar kandybober preswap är givetvis att jag inte vill att PCVERKSTAN ska lägga sig, jag vill ju ha så mycket pengar som möjligt in i potten. Men men ûbertomten Kandybober klonkar givetvis in sin helve*es j*vla färg. Jag kan inte folda när han bettar efter potten trots att jag tror han sitter på kåken. Hade jag vunnit denna hand hade jag varit plus för dagen men nu blev det istället stort minus..

Ibland undrar man hur mycket tur vissa kan ha..

Men här slutar det inte...

Jag tar en liten paus och fortsätter sedan på 2st 0,5/1 bord. Här spelar jag som vanligt i början och plussar på båda. Sedan kommer korten, trissar, höga två par, stand pats, you name it. Skönaste exemplet är när alla foldat fram till mig som har AA och jag höjer, fi (en lös aggro) reraisar mig och jag synar. Han byter och jag 3st. " nya fräscha A kommer rtill mig vilket ger mig fyrtal i A. Han går all in o jag synar givetvis. På andra bordet tio minter tidigare fick jag fyrtal i tior och fi tvingar mig allin och visar upp 2222... lol

På dessa 2 bord dominerar (med bra kort) jag totalt under ca 30minuter. Korten blir dock sämre men jag fortsätter på samma stil och fortsätter plussa. Båda dessa bord slutar dock med att jag går gul på båda borden efter att jag fortsätter spela dominant stilen utan kort som tillåter det...

Så resultatet för dagen är horribelt!

Blir nog snålt med spel de närmsta dagarna då I'm going to London on Friday. Lite extra fickpengar blev det ju med denna rulle men kunde varit betydligt mer...

Stats:

VIP händer spelade: 3148

Session: -631€

Vecka 2, Dag1: -631€

(50€ har cashats ut)

Rulle: 226€

Totalt +/-: +246€

Postad

Varför kan du inte folda efter köpet?

T-hög stege är ju en av de sämsta händerna du kan ha i den här sekvensen och kandyboober säger ju uppenbarligen att han kan slå en typisk nöjd hand. Dessutom så kommer ju killen bakom ha träffat en kåk en hyffsad del av tiden som kb faktiskt bluffar.

Postad
Varför kan du inte folda efter köpet?

I efterhand är allt så enkelt.

Kandybober hade bettat även om han hade missat draget, hyffsat säker på det.

T-hög stege är ju en av de sämsta händerna du kan ha i den här sekvensen och kandyboober säger ju uppenbarligen att han kan slå en typisk nöjd hand. Dessutom så kommer ju killen bakom ha träffat en kåk en hyffsad del av tiden som kb faktiskt bluffar.

Känns som att alla dina kommentarer bygger på rent teori. Det du ovan säger förstår nog alla och så även jag. Men när man sitter där med en bamse pott och du har en hand (som säkerligen vinner 70-80% av liknande händer) så visst måste jag syna. Speciellt när det är Kandybober oxå som hade bettat ut vare han han fått in draget eller inte.

Hade det varit snikarne som aldrig bettar så hade jag däremot foldat...

Postad
Känns som att alla dina kommentarer bygger på rent teori.

Ja, jag är väldigt teoretiskt inriktad (jag har dock spelat rejält med PL draw men inte på sista tiden), särskilt om jag inte har väldigt starka skäl att spela på något annat sätt. Det har lönat sig rätt bra hittils. Dessutom är det rätt meningslöst att diskutera något där det rätta spelet är uppenbart eftersom du har någon superspecifik read som a priori är sann. Ingen utvecklar sitt pokerspel av att tala om sånt.

Egentligen är det nog ingen poäng med att jag kommenterar din dagbok eftersom vi har så olika syn på spelet (jag skulle aldrig bry mig om att vara "komfortabel med korten" eller spela med under fullt inköp).

Det du ovan säger förstår nog alla och så även jag. Men när man sitter där med en bamse pott och du har en hand (som säkerligen vinner 70-80% av liknande händer) så visst måste jag syna.

Det är ganska enkelt att inse att den inte vinner 70-80% av liknande händer. Men visst, är du säker på att han alltid betar rätt in i en nöjd hand (vilket ju är ungefär så korkat som man kan spela) så är det ju bara att syna. Men då förstår jag inte var din "visste att han hade kåken"-kommentar kom ifrån, eftersom han mycket oftare än inte kommer vara tom i förhållande till din hand.

Att potten är stor är ju bara ett ännu starkare skäl att ta ett korrekt beslut.

Postad

Det är ganska enkelt att inse att den inte vinner 70-80% av liknande händer.

Jag syftar på preswap, stege pre-swap vinner garanterat minst 70-80% av händerna.

Angående potten... Glimne säger väl att pengar man bettat är inte längre dina utan de är bordets, detta kan man tolka som att han aldrig blir pot-commited..

Säg en spelare som _INTE_ blir potcommited ?

Postad

Ledsen om jag låter lite grinig. Är bara på lite dåligt humör.

Jag syftar på preswap, stege pre-swap vinner garanterat minst 70-80% av händerna.

Beror ju på vart i sekvensen man är. Är ju rätt stor skillnad på när korten läggs ut, när du blivit reraisad, när mr. färgdrag smackat på och när den tredje snubben översynat, osv. Men visst har du rätt i att du ska vänta dig att vinna en rejäl del av tiden.

Angående potten... Glimne säger väl att pengar man bettat är inte längre dina utan de är bordets, detta kan man tolka som att han aldrig blir pot-commited..

Läs inte Glimne, han säger aldrig något vettigt. :-)

Har ingen aning vad han försökte säga med det där, och det är väl inte så meningsfullt att försöka klura på det heller.

Visst finns det många ställen där man absolut inte kan komma undan (eg KK i ett hyperaggro texasspel preflopp) men utan att känna till spelarna kan jag inte hålla med om att den här handen är ett sånt ställe.

Som jag resonerar efter köpet när killen först ut betar pott:

Du bluffar så sällan här att man i stort sett kan bortse från det. Och om du gör är det meningslöst att beta om man inte tror sig kunna bluffa ut den siste killen.

Du har knappast ett tvåpar eller triss. Kan hända att du står nöjd för att frysa betandet efter bytandet, men det bör inte heller vara särskilt frekvent.

Den klart troligaste handen för dig är helt enkelt en färdig hand och eftersom du letar mer action efter köpet så ökar ju kåk i sannolikhet medan de svagaste färdiga händerna som stege minskar relativt (du bör ju vara mer benängen att försöka eliminera efterköpsbetandet med en sån hand än exempelvis AAAKK).

Alltså så är din möjliga uppsättning händer väldigt stark i förhållande till andra på bordet och det är ett generalfel att beta in i dig över huvud taget, vare sig man har något eller ej. Men om man betar in i dig så slår man antingen en stege med god marginal, tokbluffar eller är helt dum i huvudet.

Oavsett hur din motståndare spelar så kan du dock garantera att du tjänar pengar på honom sett till erat totala spel snarare än den enskilda handen genom att folda dina x% sämsta händer här (är bökigt att bestämma exakt procent) och iom att du sitter på en hyffsat dassig stege så är jag tämeligen säker på att den faller inom intervallet som tryggt kan foldas och fortfarande låter dig tjäna rejält med pengar på både vanemässiga bluffare och nötbetare.

Postad

Lite stressigt nu så här dagarna innan jul med julklappar och grejer, packning till london, packning för norrlandsresa över jul/nyår, fixa diverse grejer innan vi åker. Dessutom känner jag att jag börjar få feber...

jaja.. pga ovan nämnda skäl så blev det inte så mycket spel igår, kanske 1½h. Det gick ganska bra och dagen slutade +120€. Bästa bordet var 2/4 där jag plussade ca 60€, trots att jag torskade ett inköp först.

Läste igår att B2B börjar erbjuda cashback !!! Mycket välkommet!!

Såg nu imorse martinpokers bonus erbjudande. 200€ max 100% för 600vip är taget! Frågan är bara när jag ska hinna med denna. Måste istort sett fixa den på Måndag/tisdag för sedan blir det inte så mycket spel först efter nyår.

Målet med denna rulle var ju att fixa extra fickpengar till Londonresan, ett första mål jag hade var 200€ och det uppnåddes ju snabbt. Mål2 (500€) uppnåddes dagen efter och Mål3 800€ uppnåddes ju oxå. Tyvärr gick det som det gick i förrgår så nu blev bara mål1 uppfyllt till slut. Men jag är nöjd ändå.

Stats:

VIP händer spelade: 3235

Vecka 2, Dag1: -631€

Dag2: +120€

(50€ har cashats ut)

Rulle: 346€

Totalt +/-: +366€

/AoZ - som imorgon åker med Bestpoker till London. wiiii 8-)

• 8 months later...
Postad

angående det där färgdraget så håller jag med hjort.

man ska inte syna någon som betar så mycket rätt in i en nöjd hand.

men det är ju samtidigt så jäkla svårt. jag har gjorde samma grej otaliga gånger förr. man har suttit och lira massvis med timmar och plussat och så kommer en helveteshand. man står nöjd och får en jättebet mot sig.

kanske inte mot såna som köpt ett kort. om man har en stege då så är det ju läge att lägga sig. har man en A K hög färg borde man kanske syna.

men hur som helst e det lätt att man tiltar och såna här händer upplever jag som överdrivet vanliga på b2b. jag önskar att det fanns fler spelare på svenska spels högre nivåer ;P

hur som så är det ju bara en pott och man är nästan alltid slagen. min lösning är att när jag spelar b2b så sätter jag upp en stor skylt på väggen som lyder,

"JAG SYNAR INGA ENORMA HÖJNINGAR NÄR JAG STÅR PAT UTOM DÅ JAG HAR EN HÖG KÅK ELLER BÄTTRE"

Det var kul att läsa din dagbok. Du gamblar en hel del, inga låga nivåer du spelar på då och då. 2/4 är min absolut högsta och där spelar jag extremt sällan för jag känner mig inte alls väl till mods med dom insatserna. Det är ju trots allt online, egentligen vill man se sina motståndare.

Det hade också varit kul med ett mer privat forum där mer erfarna 5CD spelare hade kunnat diskutera strategier och analysera händer. Man vill ju inte att alla nybörjare ska lära sig. =P

// Liljah