Gå till innehåll

NLT -Trn, Lagpoker, syna all in med AJs?

Recommended Posts

Postad

Den här handen spelade jag i söndagens lagpokerturnering. Har funderat en hel del på den, och nu tänkte jag att jag skulle få era åsikter och tankar om den.

Två lag av 16 har åkt.

Jag har precis blivit inbytt till bordet efter en paus och har därför inga som helst reads.

Vi hade bestämt oss för att köra en shortstack (hitta en hand och dubbla) och en så stor som möjligt att spela med(nu var visserligen den ganska kort också). Våra två stackar vi hade kvar i spel var på ungefär 15k på det ena bordet och 6425 här hos mig.

Andra relevanta uppgifter:

Blinds 600/1200.

UTG har uppåt 20 000.

CO-1 har 6 600.

Första handen efter pausen händer följande:

UTG limpar, det foldas till CO-1 som ställer in sina 6 600. Fold, fold, min tur och jag tittar ner på :Ah::Jh: .

Vad gör jag nu?

//Hickmott

* Lite RP - QoS *

Postad

Jag hade synat. Precis som dig har Fi endast 5x BB och ställer förmodligen in med Ax. Även om ni kan flytta chips mellan er senare så har du inte tid att sitta och vänta med så lite marker på bordet.

Postad

Du måste dubbla och har inte råd att vänta på ett bättre läge. Dubblar du och den andra stacken blir oförändrad har ni 15k + 16k inför nästa period, vilket ger är långt större möjligheter till att trixa med markertransfers och ge ett bättre slagläge i turneringen. AJ står sit tillräckligt bra mot motståndarens HD för att det ska vara autosyn.

Visst, UTG får kanonodds, men utan reads har han kanske tomtelimpat med 87s, 99 och liknande. Visst, du kan springa in i monster, men den risken är tillräckligt liten för att du ska gambla. Om UTG foldar får du ju 1200 extra i döda pengar - du satsar 6500 för att vinna 16000, fina odds. Detta vet även CO som ställer om - ifall UTG foldar plockar han upp 3000 och ökar sin stack med 50%. Om UTG skulle syna får du ännu bättre odds, även om din equity är lite sämre: du satsar 6500 för att vinna 21500.

Du får för bra odds och har för liten stack för att kunna passa detta läge enligt mig.

EDIT: En intressant följdfråga blir hu du ska agera om du och UTG har lika mycket - ställa in för att isolera mot shortstacken med vetskapen om att UTG inte kan syna med annat än AK/KK/AA eller passa...

Postad

Givet att er "stora" stack har så lite tycker jag att det är självklart att ställa. Hade ni haft det dubbla där tycker jag att man kan lägga givet att en fi redan ställt. (Är du först in eller mot bara limpers så är ju ställen däremot hyffsat automatisk.)

Eller så har jag helt missat lagpokerkonceptet.

/Bjorn