Gå till innehåll

När ska jag gå upp från 0.10/0.20 Nl till 0.25/0.50 ?


henke1984

Recommended Posts

Multitablar du? I så fall tycker jag du ska göra övergången mjuk genom att första veckan köra t.ex. 1 av 3 bord och sen gå över till 2 av 3 o.s.v. Jag tycker inte du ska spela alla tre på den nya nivån innan du har 30 inköp, alltså 1500$. På detta sättet får du ganska snabbt och smärtfritt känsla för hur väl du klarar den nya nivån både spelmässigt och hur väl du hanterar förluster. När du skall börja med det 1:a bordet på den nya nivån avgör du själv beroende på hur rädd du är för att förlora allt, hur bra du är o.s.v. Jag tycker du skall vänta tills du har ungefär det dubbla mot vad du har nu iaf. Det är ingen ovanlighet att man förlorar 10 inköp trots att man är en vinnande spelare. Speciellt när man just gått upp i nivå och den psykologiska effekten av en förlust blir större och därmed även risken för sämre spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ju skotta två inköp eller nåt annars

 

På två inköp märker man inte hur man ligger till. Man kan ha en dålig dag eller tilta lite så är pengarna blått ett minne.

Kör minst 4-5 ggr 30$ inköp. Då vet du hur du ligger till.

_________________________________________________________

När Bateman traskar går pokerspelarna ner på knä och slaskar :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bidra med ett tips eller vad man nu kan kalla det.

Jag har precis börjat själv att känna på NL50 och jag gör precis som beachalban skrev att jag kör 1-2 bord på NL25 och 1-2 på NL50.

Det avgörande för mig är att jag endast har öppnat 50-borden när jag har en "bra session", dvs jag sitter kanske med 2st 25 bord och spelar en halvtimme eller så och om jag känner att allt känns bra (läs: självförtroendet är bra) så öppnar jag 50-borden. Så fort jag märker att jag blir för mycket passive eller märker att jag inte "vågar" spela så stänger jag ner dom för den känslan bekräftas alltid av ett minus i rullen.

I och med att man känner sig säkrare och säkrare så blir sessionerna längre o längre och du minskar risken att skotta iväg rullen på 1-2 sessioner.

Lycka till :D

 

just my 5c

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3000 x bb, svårare än så är det icket!

 

Svårare, nej, men mer komplicerat, jo.

 

Först och främst måste du definiera din bankrulle. Är dessa pengarna de enda du har att spela med (alltså, du kommer inte sätta in nytt om du förlorar dessa), så är det viktigt att ha gott om utrymme. Om du däremot känner att du kan ladda ditt konto på nytt nästa gång du får lön/studiebidrag/veckopeng, då blir det en annan femma. Då kan du spela med mindre än 10 inköp om du känner för det.

 

Om du vill bygga din rulle på ett seriöst och långsiktigt sätt så tycker jag att 25 inköp är absolut minimum. När du har missflyt kommer du att kunna torska så mycket som 10 inköp i rad, och du vill kunna forsätta spela på samma nivå (alltså utan att kliva ner) ocn ändå känna dig trygg i att du kan losa mer pengar och fortfarande ha tillräckligt! Kliver du ner så är det ett tecken på att du hade för liten rulle från början.

 

Sätt inte heller någon gräns för "om jag går under 15 inköp så kliver jag ner". Om du har 25 inköp från början så spelar du ju inte den aktuella nivån med 25 inköp eftersom alla pengarna inte är öronmärkta för denna nivån, du spelar då med 10 inköp, vilket är för lite.

 

 

Om 25 inköp är minimum så bör du lägga på uppåt om du:

- Inte är riktigt skicklig pokerspelare

- Möter fiskigt motstånd (större swings)

- Möter aggressivt motstånd (större swings)

- Har en aggressiv spelstil (större swings)

osv

 

Notera att jag använder termen inköp och inte antal big blinds. I FL är det storleken på Big Blind som avgör risken (du kan maximalt torska ett visst antal bb/hand beroende på vad cappen är), medan det i NL är inköpet som avgör risken (du kan som mest torska hela ditt inköp).

 

Därför kan du i NL kontrollera risken genom att köpa in för mindre än maximum. Dock bör du köpa in för minst 50xbb, så att du kan spela helt funktionell poker, och dessutom bör du hålla utkik efter uppmärksamma spelare som inser vad du pysslar med och sätter extra press på dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade på NL20(NL25) tills jag hade $2000. Och framförallt tills jag kände att jag dominerade. Men jag är såklart lite feg av mig. Men om det är för dig som dom flesta(mig). Att typ halva rullen består av bonuspengar, så tycker jag du kan vänta ett tag. Du mer än dubblar din rulle på en månad om du spelar bra och kör några bonusar. Sen är det ju så att du inte kommer vinna mer på NL50 än vad du gör på NL25 till en början ändå. Alla som provar att spela för första gången sitter på dom borden. Och det kan vara grymt lönsamt. En del hittar såklart lite högre nivåer direkt. Blablabla....

 

 

/Balobas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, har testat lite med 0.25/0.50, multitablar för det mesta men kör bara 2 st bord på den här nivån för att testa på.

 

tycker det är nästan lättare spel här då de värsta idioterna inte verkar finnas vid borden som på 0.10/0.20.

 

har plussat 70 dollar nu på 30 min så jag fortsätter nog att spela lite försiktigt på den här nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag det är mycket lättare på 0.25-0.5 borden.

 

Utveckla gärna.

 

Dels för att det är lättare att läsa motståndarna (tycker jag är omöjligt på 0.2 då som på allvar tycker att A2 är en grym starthand) och därmed kan bluffa mycket, något som jag vinner mycket på.

 

Dels för att dom på 0.5 borden iallafall vet att foldknappen finns, visst är det bra att dom callar en all in med hålstegedrag men tycker ändå det känns stabliare när man tar potten direkt.

 

Sen så vinner man så lite på 0.2 borden så det inte känns värt besväret.

 

Kan ju inte säga hur det är för alla men för mig och min spelstil så vinner jag oerhört mycket mer på 0.5 borden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...