Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

PokerStars No-Limit Hold'em, $1.00 BB (8 handed) converter

MP2 ($134.40)

Hero ($37) (OBS Bad beat hade precis krympt min stack från det dubbla, och hade inte hunnit köpa in mer)

Button ($30.95)

SB ($98)

BB ($186.50)

UTG ($120.75)

UTG+1 ($83.50)

MP1 ($386.05)

Preflop: Hero is CO with J:club:, A:club:.

UTG calls $1, 3 folds, Hero raises to $2, 1 fold, SB calls $1.50, BB calls $1, UTG calls $1.

Flop: ($8) 6:club:, 5:club:, Q:heart: (4 players)

SB checks, BB checks, UTG checks, Hero bets $1, SB calls $1, BB folds, UTG calls $1.

Bra flopp, så efter 3 checkar är väl en potthöjare ett måste..

Turn: ($11) T:diamond: (3 players)

SB checks, UTG checks, Hero bets $2.5, SB raises to $5, UTG folds, Hero calls $2.50.

Turn förändrar inte så mycket och efter 2 checkar bettar jag 1/4 pott, dels för möjlighet till köp, dels driva upp potten om färgen kommer. Jag synar självklart raisen då jag får potoddsen 2,5:18,5 (1:7,4). (Vad pysslar fi med när han ger mig såna odds?)

River: ($21) Q:club: (2 players)

SB bets $7, Hero raises to $14, SB raises to $90, Hero calls $15 (All-In).

Där ja, där satt den, bara att ösa på eller? Q oroar dock, då 55, 66, TT, QQ, Q5, Q6 och QT slår mig. Men på en av dessa händer bör han väl inte ha gett mig såna potodds på turn? Så om man inte ska sätta honom på typ Qx vilket är rätt troligt så ligger även en låg färg nära till hands.. Jaja, all-in på $15 till för att vinna $64 är rätt så lätt.

Har jag spelat rätt, eller har jag tolkat situationen fel? (Resultat nedan i vitt..)

Final Pot: $79

SB vinner potten med TT, men hur troligt är det i och med hans usla spel på turn?

Postad

Är detta en seriös tråd eller skämtar du? Ser ut som du verkligen försöker spela handen så dåligt som möjligt, och jag måste erkänna att du lyckas rätt bra. ;-)

Preflop

Höj mer om du vill ha potten eller inte alls om du vill se en flopp. Meningslöst att hålla på med miniraisar.

Flop

Oerhört dåligt spelat. Vad ska den där lilla fjuttbeten tjäna till? Höj ordentligt och försök sno potten eller ta ett gratiskort.

Turn

Samma sak där, fast ännu sämre. Nu vill du ju absolut inte bli tungt checkraisad och ingen hand lär vika för en så liten bet.

River

Minibet igen. Varför det? Nu har du iofs så liten stack att det kvittar, men annars ger du ju fi ett fantastiskt val: syna till finfina odds om han har en halvrisig hand, eller ställa in om han har dig slagen.

Om din tråd är ett skämt som jag misslyckades med att fatta får du bortse från detta inlägg och skratta lite på min bekostnad. Det bjuder jag på.

Postad

Jag skrev om kommentarerna från SB synvinkel.

Dolda kort TT:

Preflop: Hero is CO with Jsymbol club, Asymbol club.

UTG calls $1, 3 folds, Hero raises to $2, 1 fold, SB calls $1.50, BB calls $1, UTG calls $1.

Med UTG och en till i leken så limpar jag och hoppas att jag träffar triss.

Flop: ($8) 6symbol club, 5symbol club, Qsymbol heart (4 players)

SB checks, BB checks, UTG checks, Hero bets $1, SB calls $1, BB folds, UTG calls $1.

Miss. Men en nybörjare bettar så lite att jag får implicita pottodds att syna även med endast 2 outs.

Turn: ($11) Tsymbol diamond (3 players)

SB checks, UTG checks, Hero bets $2.5, SB raises to $5, UTG folds, Hero calls $2.50.

Bingo. Nybörjaren testbetar för att se om något fått något. Gör en miniraise för att få nybörjaren att betala av mig - hoppas han ställer in så jag kan få betalt.

River: ($21) Qsymbol club (2 players)

SB bets $7, Hero raises to $14, SB raises to $90, Hero calls $15 (All-In).

Kåk! Bara och tvinga nybörjaren all in och ta hans pengar - det regnar manna idag.

Postad

Varför håller alla på med dessa Probebets. Nuförtiden ser NLT borden ut som FLT. Det är jobbigt att hålla reda på om fi brukar ha en hand när han probebetar eller inte. Nästan alltid har han en dålig hand om han ofta probebetar, därför är det bara att trycka in en kraftig raise när någon probebetar och få en liten fin pott.

Det finns ingen anledning att beta BB, bara jobbigt för alla andra och dyrt för den som gör det!

Att beta 2BB med AJs preflop från dålig position är för lite, minst 3BB om det sitter bra spelare vid bordet och 4-7BB om bordet är fullt av tomtar. Med AJs vill man vinna handen direkt men man vill inte beta så mycket att det syns när man vill vinna potten direkt och när man fiskar.

Om man vill semibluffa då betar man så att det ser ut som att man har en hand och värdebetar. Ofta ser man direkt när någon sitter på ett drag eftersom han då betar 1/3 av potten (på lägre nivåer). Men det är inte fel att syna hela vägen med färgdrag om fi ger en odds.

Personligen gillar jag att gå allin om jag semibluffar, då får man se alla korten och det blir ett tuffare beslut för fi. Men med fyra spelare på floppen är risken för stor att den träffat någon (hidden set), då tror jag att semibluff är EV-. Med fyra spelare på floppen lönar det sig ofta att bara räkna pottodds och syna om det är befogat.

Om någon får kåk samtidigt som man har nötfärgen så är det bara att betala. Jag tycker inte man kan sätta någon på hidden set. Däremot kan man anta att han fått triss om bordet har parade facecards.

Postad

Kan ju bara skriva så som jag hade gjort:

Preflopp: betta mer så man får bort blinds och nån som limpa med en skithand

Flopp: Betta pot

Turn: betta 3/4pot, lite mindre kanske- vill inte skrämma bort någon med lägre färgdrag. Kan ta potten direkt.

River: värdebet på kanske 12$ eller all in, beroende på motståndare.

Btw, sitter du verkligen å räknar potodds ?

Postad

Va räknar du inte pottodds?

Pottodds är ju den viktigaste informationen för att ta rätt beslut i Poker.

För att jag ska hinna räkna pottodds så snabbt som möjligt har jag gjort ett program på min Grafritande miniräknare. Det går snabbare än ett program på datorn, tar 3 sek.

Ibland tar jag hänsyn till implicerade odds, på stegdrag tex men inte på färgdrag.

Det är ofta som jag intuitivt tänker att jag inte har pottodds i en viss situation, men efter att ha räknat kommit fram till en solklar syn!

Postad
Kan ju bara skriva så som jag hade gjort:

Preflopp: betta mer så man får bort blinds och nån som limpa med en skithand

Flopp: Betta pot

Turn: betta 3/4pot, lite mindre kanske- vill inte skrämma bort någon med lägre färgdrag. Kan ta potten direkt.

River: värdebet på kanske 12$ eller all in, beroende på motståndare.

Btw, sitter du verkligen å räknar potodds ?

Alla bra pokerspelare räknar potodds.

Postad

Ok, tack för svaren.. Blev helt chockad av första svaret, men ok, jag har fått en uppfattning av hur ni andra tycker jag skulle spelat och ska spela liknande händer.. Har spelat vinnande poker länge med liknande spel som i den här handen.. Antar att jag bör lägga om spelet lite.. Jaja, tack för svaren iaf..

Btw, efter ett tag får man ju bättre känsla för pottodds och då kommer det rätt naturligt, har dock inget program på min grafräknare ;P

Postad
Va räknar du inte pottodds?

Pottodds är ju den viktigaste informationen för att ta rätt beslut i Poker.

För att jag ska hinna räkna pottodds så snabbt som möjligt har jag gjort ett program på min Grafritande miniräknare. Det går snabbare än ett program på datorn, tar 3 sek.

Ibland tar jag hänsyn till implicerade odds, på stegdrag tex men inte på färgdrag.

Det är ofta som jag intuitivt tänker att jag inte har pottodds i en viss situation, men efter att ha räknat kommit fram till en solklar syn!

Nej, jag sitter inte å räknar potodds. Tycker att de implicita oddsen är ofta så pass stora så att det blir fel beräkningar om man sitter å räknar korekta potodds. Men visst jag vet på en hum om de är på min sida eller ej. Men det är mest när jag ska syna en all in som ja äknar på det.

Postad

Jo det är sant att beräkningarna ofta blir fel pga de implicerade oddsen. De implicerade oddsen beror ju på så flummiga saker som position och motståndarens aggressivitet och lust att syna.

Men tro mig, vetenskapsmän har räknat på mycket flummigare saker!

Postad
Varför håller alla på med dessa Probebets. Nuförtiden ser NLT borden ut som FLT.

Jopp, ibland får jag kolla extra längst upp i rutan så att jag verkligen har satt mig vid rätt bord. En gång satte jag mig faktiskt av misstag vid ett FL-bord och märkte inget förrän jag skulle höja och det inte gick. På de andras spel märktes det iallafall ingen skillnad, de satsa ju precis likadant som vid NL-borden...

Postad
Ok, tack för svaren.. Blev helt chockad av första svaret, men ok, jag har fått en uppfattning av hur ni andra tycker jag skulle spelat och ska spela liknande händer.. Har spelat vinnande poker länge med liknande spel som i den här handen.. Antar att jag bör lägga om spelet lite.. Jaja, tack för svaren iaf..

Det var inte meningen att chocka dig. Det som fick mig att tro att du var ironisk på något sätt, var att du klankade ner på din motståndares spel samtidigt som ditt eget är rena katastrofen. Tror faktiskt inte att det där spelet är vinnande ens på de allra lägsta nivåer.

Du MÅSTE skärpa till dig och beta ordentligt när du betar, eller låta bli. Kolla framförallt på ditt turnspel. Det finns INGEN chans att din lilla bet vinner potten åt dig, och om du blir checkraisad ordentligt måste du lägga ett riktigt fint drag. Det är ett av de sämsta spel jag någonsin sett postas på PF.nu. Det håller bara inte.

Postad

Jag blir arg. Varje hand tar bara en massa längre tid när folk håller på och fjantar med mini bets. Om man reraisar dem kraftigt när de håller på och töntar så tror man att de ska folda. Men nej, de synar med botten par eller vad som helst, så det går inte att komma undan dessa bets.

Hatar probebets!

Postad
Jag blir arg. Varje hand tar bara en massa längre tid när folk håller på och fjantar med mini bets. Om man reraisar dem kraftigt när de håller på och töntar så tror man att de ska folda. Men nej, de synar med botten par eller vad som helst, så det går inte att komma undan dessa bets.

Hatar probebets!

What he said.

Fast jag vete sjutton om man kan kalla det probe bets, det antyder ju att det finns någon form av genomtänkt avsikt tycker jag...

Eller är det så här de tänker:

"Hmm, han checkar, han har nog ingenting... Jag bluffar! *betar minimum* Hmm, nähä, han är fortfarande med... jag bluffar igen! *betar minimum*. Äsch, han är med igen, en sista bluff! *betar minimum* Hmm, han höjer... han bluffar säkert, jag synar (med Kung högt)! JÄKLAR, han fick in färgdraget, lär dig när det är dags o lägga sig, jäkla fisk!!"