Gå till innehåll

FLT SH - BB-linje med AK


Saint_Bjorn

Recommended Posts

Bordet är ganska löst, ett par aggro och några kallsynartyper. För omväxlings skull har jag nog den TAG-gigaste imagen.

 

UTG+1 hör till lösaggro-sorten och ligger några hundra back. Button hör till kallsynar-sorten och ligger marginellt plus. De är ofta involverade i potter, inte minst mot varandra. De är alltså båda typiska VV (Varians Vänner).

Jag ligger bra plus och har hyffsad respekt vid bordet. Kanske gör analysen för avancerad nu, men tidigare snodde jag en halvstor pott mot båda dessa på rivern; de fick lägga krokben för varandra på flop och turn, sen tog jag in potten med en bet på river som slapp syn. Nåväl...

 

Full Tilt Poker

Limit Holdem Ring game

Limit: $10/$20

6 players

Converter

 

Pre-flop: (6 players) Hero is BB with :Kd::Ac:

UTG folds, UTG+1 raises, CO folds, Button calls, SB calls, Hero 3-bets, UTG+1 calls, Button calls, SB calls.

Här brukar jag variera spelet rätt mycket. Har tidigare synat 3-bet pre med AA och cappat med JJ, båda från BB och båda vann jag i showdown. Väljer nu att värdehöja då jag tror att handkvaliten är generellt låg, kallsynare ofta ska straffas och jag vet att det kommer bli action från sämre A/K om något av dessa träffar, sannolikheten för action av sämre hand än så är också stor.

Bra eller dåligt?

 

Flop: :3c::Qs::7c: (8SB, 4 players)

SB checks, Hero bets, UTG+1 calls, Button calls, SB folds.

Inte en flopp jag gillar, cb dock givet. Tänker mig betsyn och i så fall checkfold på turn om oförbättrad.

Bra eller dåligt?

 

Turn: :Td: (5.5BB, 3 players)

Hero checks, UTG+1 checks, Button checks.

Tveksam check. Jag tror att både UTG+1 och Button hade gett action på floppen om de träffat något (t ex A7 och Q9s finns i bådas hd). Jag representerar en stark hand, samtidigt finns T i många av deras händer och båda skulle syna ner med Tx.

Bra eller dåligt?

 

River: :9c: (5.5BB, 3 players)

Hero checks, UTG+1 checks, Button bets, ....

Har gjort tricket att ta potten här en gång förut mot dessa två (då i mellanpos), men AK har ändå viss showdownvärde. Hoppas alltså på rundcheck. Men UTG+1, med en hd på allt mellan himmel och jord, checkar och Button betar.

Hur spela river?

 

Jag har nu i efterhand min egen tanke om bästa spel (dock inte sett till resultatet, då hade tvärtemot varit bästa spel), men vill gärna höra andras tankegångar om spelet genom hela handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

är i mitt tycke en hand som känns extremt readberoende men som du säger så slaskar båda fi gärna till river.

 

preflop: inte mkt att säga, hade nog spelat den likadant med tanke på tidigare händer mot båda fi

 

flop: cb känns naturligt, särskilt om utg+1 skulle försöka ta potten direkt här. Å andra sidan tycker jag att man ofta sätter folk på en grymt stark hand om de ger mkt action pre o sen checkar flop. Anledningen till check blir då att få gratis turn och hoppas på förbättra, annars försöka ta potten där ändå. Problemet är ju dock att alla får dra gratis samt inte köper ens bluff.

 

skulle nog gå på cb-linjen som du

 

turn: tycker nästan du ska fortsätta beta ut här, potten är hyfsad och båda fi är slaskiga, bet-fold känner jag ifall jag tror att jag leder tillräckligt ofta. T är som du säger lite farligt men är dock inget kort som fyller några drag så är inte livrädd för det.

 

river: här ger jag nog ofta upp potten, många drag som kan ha gått in, särskilt om en av dem är synstation(?) och inte har något mot bakdörrar. Eftersom det är button som bettar ut tror jag du är slagen tillräckligt ofta då han oftast lär kallsyna med dragiga händer pre och både 9, T och klövrar är vanligt förekommande i sådana händer, flush/par samt ev stege är alla mkt möjliga. hade nog gråtsynat ändå eftersom jag ansåg honom slaskig och sen i efterhand funderat på varför jag gjorde det egentligen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade nog gråtsynat ändå eftersom jag ansåg honom slaskig och sen i efterhand funderat på varför jag gjorde det egentligen :D

ja, och det var väl där jag landade ungefär. :-) Jag synade alltså, och i samma sekund undrade jag vad fan jag höll på med. Om jag tror att knappen är tom så ska jag väl isf raisa för att om möjligt få ut UTG+1 med mellanpar e dyl. Eller så ska jag folda. Folda ska jag nog göra väldigt ofta. Nu synade jag alltså, UTG+1 vek och knappen visade upp KJ för stege. I vanliga fall är folden som sagt väldigt enkel och borde varit det här också, men syn kan inte finnas på kartan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med din bluff här så vill du ju representera någon slags träff. Själv väljer jag ett av två alternativ i sådana här lägen. Antingen kastar jag skiten (AK utan träff är inget annat än ess hög, dvs skräp), eller så spelar jag precis som jag hade gjort med den träff jag vill representera. I det här fallet vill jag att fi ska tro att jag har AQ/AA/KK, då spelar jag som jag hade gjort med någon av de händerna.

 

I just det här fallet hade du väl ändå inte lyckats med din bluff, synar han med inget annat än en bakdörrsstege, så hade han naturligtvis synat även om du satsat vidare på turn när han i alla fall hade ett drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att du inte spelar några värdehöjningshänder så här. Även om du borde det.

 

Jag tror ju inte särskilt på att någon som har 3-betsfärgdrag (alltså AcKc eller AcQc) checkar turn där. Enda setet är väl typ 99, vilket sällan checkraisar när färgen går in ändå och KJ 3-betar inte pre.

 

Och eftersom bluffrekvens ska vara proportionell mot värdebetsfrekvens hamnar du på något i stil med att du ska spela 8 värdebetar för varje icke-existerande värdebet du gör.

 

Tycker det är intressantare att tänka kring hur man balanserar turnchecken istället, eftersom det är nyckeln till om det över huvud taget är rimligt att checkraisebluffa.

 

Dessutom så spelar motståndarna exakt som om de faktiskt har drag, särskilt killen i sistaposition och mycket väl kan ha träffat färgen eller liknande. Och dessutom måste man få honom att lägga med odds på 8:1.

 

Syn känns allmänt kallt, argumentet för det är i stort sett att man har svårt att ha så många bättre händer. Vilket återigen för oss till checkbalansering på turn. Har man en linje där oförbättrad AK på river ligger i ens toppHD är det lite av en trubbelindikation.

 

Anyway, jag tycker att bluffläget är dåligt eftersom din HD är svag samtidigt som FI är rätt stark. Och de gånger han viker kommer oproportioneligt ofta vara med händer du faktiskt slog.

 

Snackar vi balans så har vi ungefär läget att du enbart balanserar mot värdecheckraise med AcKc som du alltså ska bluffa 1/9 relativt dess frekvens i din checkHD på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sugit på ditt svar ett tag Hjort. Du har som vanligt en stor poäng. Jag tycker iofs att riverspelet är intressant också, möjligen enbart beroende på de motspelare jag hade vid tillfället. Mitt främsta frågetecken var alltså om det kan vara rätt att checkraisa i det läget, inte planerat, men i syfte att AK kan stå och tvinga bort bättre hand från UTG+1. Det är ju så beroende på bordet, en faktor som jag tycker gör de flesta hh rätt ointressantana, inkl mina egna. Checken på turn tror jag bör finnas ganska ofta (balansspel givet till förutsättningarna, dvs mot specifika fi), vad synar de flop med som de viker på turn....vilket gör att jag förmodligen talar mot mig själv. Jag är kanske ursäktad, kl är 5.40 och jag är full.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Intressant och ganska vanlig situation.

 

Preflop: Superenkel 3-bet du har en klar equity-edge preflop.

 

Flop: Mot 3-motståndare är inte en c-bet obligatorisk, men på den här brädan med två överkort så tycker jag att det är befogat eftersom du trebetade och du vill gärna få ner antalet motståndare.

 

Turn: Inget bra kort för dej även om du plockar upp ett hålstegdrag. Brädan är nu sådan att någon av de två motståndarna nästan alltid träffat antingen ett drag eller ett par eller bättre. En bet av dej vinner väldigt sällan handen och du kommer ofta att bli raisad. Check/syn således.

 

River: Väldigt dåligt kort för dej. Flera drag kompletteras och du stänger inte gatan så syna är knappast EV+. Att försöka bluffa tror jag inte alls på eftersom potten nu är relativt stor och fi kommer att slänga in ett crying call med väldigt många händer och lägga få som du förlorar mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pre flop: Standard

 

Flop: Bet är okej. Ibland brukar jag check/syna dock när jag sitter oop och jag vet/tror att dom efter mig synar tunt. Hur bedömer du din fold equity? Att kont. beta med någon slags automatik gillar jag inte alls i det här läget.

 

Turn: Igen... hur rankar du din fold equity? Hur tunt synar dina motspelare. Mot motståndare som synar flopp tunt och lägger sig på turn är en bet att föredra. (ifall du betade flopp det vill säga)

 

Ofta i 6-max spel där motståndare synar flopp tunt för att sedan lägga sig på turn så tycker jag det är lite bakvänt med strategin bet/flop och sen check/turn! Tycker check, check eller bet, bet är mer motiverat. Rent generellt det vill säga... håller någon med?

 

River: Du har tre alternativ: Disconnect, time-out, fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pre flop: Standard

 

Flop: Bet är okej. Ibland brukar jag check/syna dock när jag sitter oop och jag vet/tror att dom efter mig synar tunt. Hur bedömer du din fold equity? Att kont. beta med någon slags automatik gillar jag inte alls i det här läget.

 

Turn: Igen... hur rankar du din fold equity? Hur tunt synar dina motspelare. Mot motståndare som synar flopp tunt och lägger sig på turn är en bet att föredra. (ifall du betade flopp det vill säga)

 

Ofta i 6-max spel där motståndare synar flopp tunt för att sedan lägga sig på turn så tycker jag det är lite bakvänt med strategin bet/flop och sen check/turn! Tycker check, check eller bet, bet är mer motiverat. Rent generellt det vill säga... håller någon med?

 

River: Du har tre alternativ: Disconnect, time-out, fold.

 

 

Generellt så håller jag med om att ofta beta turn UI, men det är så många faktorere att väga in så en sådan generell tumregel är inte av mycket praktiskt nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt så håller jag med om att ofta beta turn UI, men det är så många faktorere att väga in så en sådan generell tumregel är inte av mycket praktiskt nytta.

 

Det uttalandet jag gjorde om generell regel står vid sidan av resten av mitt utlägg! Så resten av posten talar till denna hand specifikt. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...