Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Syrran skickade mig en länk till Scan messenger, en sida där man kan lägga in sitt användarnamn och lösenord för att se vilka som har blockerat dig på MSN..

Jag menar, seriöst? Lägga in sitt användarnamn och lösen på en sida? Värsta jävla kassa phishingsidan nånsin.. Naturligtvis förstod inte syrran detta och lade glatt in sina detaljer :roll:

Jaja, slutade med att nån började plocka bort hennes kontakter och en massa skit.. Var dock inga större problem med att logga in igen och byta lösenord, men iaf.

Inte för att jag tror att någon på detta forumet skulle lägga in sina detaljer på en sån sida, men kan lika gärna varna för sidan iaf. :-)

Här är en extern länk om sidan: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7561132

Postad

:) man tycker ju varningsklockor borde ringa när man ska logga in/mata in uppgifter på en sida, det är ju i praktiken bara nån som frågar efter user/lösen via en websida istället för direkt via msn, hehe

Fortfarande är de ju så, ingen seriös sajt frågar efter lösen, till överhuvudtaget något konto.

Postad

Fortfarande är de ju så, ingen seriös sajt frågar efter lösen, till överhuvudtaget något konto.

Facebook frågar efter login och lösen till webmailkonton för att kolla vilka kontakter man har som använder FB.

Postad
Facebook frågar efter login och lösen till webmailkonton för att kolla vilka kontakter man har som använder FB.

Tror du missade ordet "seriös" i hans mening.

Postad

Att mata in id + lösenord för att få reda på det som sajten sägs kunna kontrollera känns lite skakigt. Dessutom skickar sajten ut reklam till alla dina kontakter, läs "terms and conditions".. Skulle säga att det är en skitlösning!

Bättre lösningar (lite krångligare men..):

Pidgin -> Alternativ Im klient. Du ser vilka som har dig som kontakt på sin kontaktlista. Är du inte längre kontakt hos någon så är chansen god att personen ifråga också blockerat dig (eftersom MSN frågar om detta vid radering i kontaktlistan).

http://www.amiblocked.com -> Kollar om MSN kontakter är online. Du anger kontaktens epostadress. Säger sajten att personen är online men är offline i din kontaktlista = stor sannolikhet att du har blivit blockad. Förutsätter att personen du vill kontrollera är online, dvs. använder msn för stunden. Ex du vet att en person alltid är online på kvällarna ALLTID och helt plötsligt inte längre är det. Svårare att kontrollera folk som använder MSN mer intermittent.

Postad

Signade upp mig på Facebook igår och blev förvånad över att dom "erbjöd den tjänsten"...för man måste ju vara j-vligt korkad om man ger ut användarnamn och lösenord, oavsett vem det är man ger det till :-)

Postad
Signade upp mig på Facebook igår och blev förvånad över att dom "erbjöd den tjänsten".
Man behöver inte göra en så stor sökning så ser man att varken användarnas privacy, säkerhet på sajten eller ägarnas moral tycks stå så högt i kurs.

förstår man inte det själv att undvika o ana ugglor i mossen när såna uppgifter ska lämnas, så har man nog allvarliga brister i sitt internet beteende

Postad
Måste man inte vara lite paranoid om man tror att en massa folk har blockat en? :-)

Jo så är det säkert, men i sånt fall.. destå större anledning att inte ge ifrån sig id + lösenord någonstans!

Postad
Signade upp mig på Facebook igår och blev förvånad över att dom "erbjöd den tjänsten"...för man måste ju vara j-vligt korkad om man ger ut användarnamn och lösenord, oavsett vem det är man ger det till :-)

Eller så använder man tjänsten och sen byter pw. Vilket du ändå bör göra ofta.

Postad
Jo så är det säkert, men i sånt fall.. destå större anledning att inte ge ifrån sig id + lösenord någonstans!

Tål att upprepas. Förstår inte att folk är så glada i att ge bort lösen över nätet. Samma människor skulle förmodligen slå sig blodiga för att aldrig avslöja sitt bankomat-pin. På nätet ger man gladeligen bort dem.