Gå till innehåll

Galna tvångstankar?


KungKroon

Recommended Posts

Som pokerspelare och f.d hockeymålvakt har jag gång på gång fått bevisat för mig att jag är en smula galen. Så nu tänkte jag att jag skulle få känna mig lite mer normal genom att få höra om ännu galnare personer.

Här postar ni mao alla galenskaper och tvångstankar som ni ägnar er åt på fritiden ;)

 

Jag börjar med mitt eget skrockfyllda nonsenspladder:

 

Jag går aldrig på det näst översta trappsteget i trappor (jobbigt om man ska bära tunga saker)

 

Jag har en speciell rutin för att fylla på vatten i urdrucka läskflaskor: Spolar först vatten och häller ut två gånger. Spolar sedan i mer vatten för att sätta på korken och skaka som fan. Ytterliggare två genomsköljningar så är det klart.

 

Har även en speciell rutin för att sätta in snusen.

 

Måste alltid ha uppe tv.nu när jag lirar poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 74
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

jag hade tvångstankar som sa att om jag inte gör en sak dör jag.. inte för att jag någonsin har trott på det aja men sen har jag bara gjort det lol... Ville få stop för dom så sa till min hjärna att sluta annars dör jag så nu e d lugnt:) haha

 

Jag nominerar dig till den mest oförståeliga postaren på forumet. Har du någonsin läst igenom dina inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm gamla vanliga?!?!...

* Måste kolla om dörren är låst minst 5 ggr innan jag går och lägger mig, så även om jag slaggar på hotell, hos en polare, hos päronen, bortamatch (ragg alltså, dock ej längre då jag bor med min flickvän)

* Måste kolla spisen och känna på plattorna 3 ggr innan jag lämnar hemmet/ska gå och lägga mig, har missat ett antal saker pga detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vågar knappt cyckla längre. Det börjar med att jag blundar någon sekund och när det gick bra så måste jag blunda lite längre tid, tillslut cycklar jag och blundar 5-10 sekunder och det är jävligt obehagligt.

 

Du kan med fördel kombinera detta med att hålla höger hand på vänstra delen av styret och vänster hand på högre delen av styret, dvs armarna korsar varandra. Sedan är det bara att blunda och cykla. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm gamla vanliga?!?!...

* Måste kolla om dörren är låst minst 5 ggr innan jag går och lägger mig, så även om jag slaggar på hotell, hos en polare, hos päronen, bortamatch (ragg alltså, dock ej längre då jag bor med min flickvän)

* Måste kolla spisen och känna på plattorna 3 ggr innan jag lämnar hemmet/ska gå och lägga mig, har missat ett antal saker pga detta...

 

Att oroa sig för spisen när du åker bort är bara onödigt. Skulle det börja brinna är du inte på plats och slipper därmed all panik och stress. Någon annan har redan tagit hand om att larma brandkåren, grannar mm. Kort sagt, slappna av och låt någon annan ta hand om eventuella bränder!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm gamla vanliga?!?!...

* Måste kolla om dörren är låst minst 5 ggr innan jag går och lägger mig, så även om jag slaggar på hotell, hos en polare, hos päronen, bortamatch (ragg alltså, dock ej längre då jag bor med min flickvän)

* Måste kolla spisen och känna på plattorna 3 ggr innan jag lämnar hemmet/ska gå och lägga mig, har missat ett antal saker pga detta...

 

ojojojoj vad jag känner igen mig. Har nästan slutat med detta men förr i tiden så kände jag på alla dörrarna i hela huset ett bra jävla många gånger (handtaget på en dörren är nästan paj för jag dragit så mycket i det) innan jag gick ut, sen var jag också tvungen att känna så att alla skåpluckor i köket var stängda av nån konstig anledning, sen alla kranar i hela huset var jag tvungen o känna på, men allra viktigast var kylskåpet och frysen så att dem var stängda, sen spisen var också väldigt viktig del i rutinen, känna på alla knappar sen köra ramsan 0,0,0,0 av, ett jämt antal gånger, oftast 2 gånger men kändes det fel så blev det 4 gånger och kändes det fel så blev det 12 gånger.. Sen efter jag lämnat huset så var jag "tvungen" att tänka igenom hela dagsrutinen så jag verkligen hade stängt alla dörrar och kontrolerat spisen. Blev ju att man fick vända ibland för man var osäker att man stängt källardörren typ :?

 

EDIT: Sen har jag haft många korta perioder med MASSA andra ticks och tvångstankar, grejer som att jag måste andas in djupt 2,4 eller 12 gånger när jag tänker på det, den grejen ledde till att jag började tänka på att jag var tvungen att andas för att inte dö (no shit) så att jag väldigt ofta fick tänka på att nu ska jag andas in, nu ska jag andas ut o.s.v, alltså fick andas "manuelt" ist för automatiskt :P sjukt jobbigt kan jag lova.

 

Förresten så vettofan vart jag fått att jag måste göra grejorna 2,4 eller 12 gånger, bara blev så :)

 

Ja, jag var/är gravt psyksjuk :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, vad det kryper fram sjuka saker när en sån här tråd startas... :)

 

Jag har nästan inga tvångsbeteenden nu längre men när jag var yngre var det värre. När jag var i typ tioårsåldern hade jag väldigt lätt för att skaffa tics, typ harkla sig, rätta till glasögonen, klia sig på näsan, slå ihop tänderna, göra diverse ljud med munnen. Alltid var det något och om jag slutade med ett började jag i regel med något annat istället. Ett tag, minns jag nu, var jag tvungen att göra små pipljud då och då vilket kunde medföra att folk kollade lite konstigt på en. Man försökte ju göra det så diskret som möjligt men det är inte så lätt att pipa helt tyst.

 

Sen när jag blev lite äldre (typ högstadiet/gymnasiet) blev det mer åt det hållet ni beskriver, t ex att försöka undvika sprickor i marken. Ofta var jag tvungen att balansera höger och vänster, det var en stor grej. Om jag t ex trampade på en skugga med höger fot, blev den mer "laddad" (eller hur man nu ska beskriva det) än den vänstra, och då var jag tvungen att trampa på en motsvarande skugga med den andra foten. Oftast hade jag väldigt svårt att få det hela att bli jämnt igen, det var alltid lite övervikt åt nåt håll. Samma sak, om jag kliade mig på höger kind så kunde jag känna mig tvungen att klia mig på vänster kind också.

 

Jag minns att jag hade en massa små såna här grejer men jag kommer inte ihåg hur de var. Det var i alla fall inget som handikappae mitt liv särskilt mycket.

 

En annan grej men ändå lite samma kategori, är hur man gör om man är på väg någonstans men kommer på att man går åt fel håll (man kanske glömde att man skulle förbi ICA innan man gick hem från stan eller något liknande). Egentligen skulle man ju bara kunna vända om på en femkrona så fort man kom på det, men för min egen del måste jag genomföra ett litet skådespel så att folk som ser mig inte ska tycka att det ser jättekonstigt ut. Typ stanna upp, se fundersam ut och klia sig på hakan, nicka som att man plötsligt kommer på det och sen vända sig om och gå med målinriktade steg åt andra hållet.

 

Hur gör ni? Jag vet att vissa är än värre än jag, t ex min syster som inte kan förmå sig att vända om över huvud taget utan måste ta en omväg runt kvarteret för att komma dit hon egentligen vill... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak, om jag kliade mig på höger kind så kunde jag känna mig tvungen att klia mig på vänster kind också.

 

Jag har själv aldrig haft några tvångstankar (verkar ju skitjobbigt!) men min syrra var inne i en period en gång när något sjukt komiskt inträffade. Det var lite som du beskriver Waggho, om hon hade tagit på exempelvis ett dörrhandtag med höger hand så var hon tvungen att också göra det med vänster.

 

Hur som helst så stod hon och lagade mat och lyckades bränna sitt högra pekfinger på den varma plattan. Hon tvingade ta mig tusan sig själv att även lägga vänster pekfinger på plattan! Jättehink.

 

Btw, det där med pipljuden var ju hysteriskt roligt! Kan bara föreställa mig någon liten unge med stora glasögon som sitter ensam på tunnelbanan, tittar ut genom fönstret och högröd i ansiktet piper tyst för sig själv! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läste den här tråden kom jag på en grej jag tänkte mycket på när jag var yngre. Jag gör det inte längre och jag hade nästan glömt bort det, men den här tråden fick mig att komma ihåg det igen.

 

Hela tiden när jag satt eller stod någonstans var jag tvungen att hålla koll på var jag skulle ta tag i om gravitationen helt plötsligt skulle "vända". Alltså om golv skulle bli tak och tak skulle bli golv. Alla möbler som finns står kvar förresten, så man kan ta tag i bordskanten när det händer. Att stå under en lampa är inte så bra, då kan det göra ont när man ramlar upp i taket. Att vara utomhus kan vara jobbigt, då är det viktigt att ha något nära man kan ta tag i annars flyger man ut i rymden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som många här skriver så hade även jag mycket konstiga saker för mig när jag var mindre. T.ex. brukade jag hålla på och placera tänderna i ett speciellt läge så det gjorde ont längst in i käken typ. En annan sjuk sak var att jag ofta skulle andas lika måna gånger som stavelserna i det folk sa. Om någon sa "Hej jag heter Per" så är det ju fem stavelser. Du skulle jag andas fem gånger liksom. Hade också mycket regler, typ att två "utandningar" inte fick komma efter varandra och att jag varje gång skulle avsluta med en utandning.

 

Idag är det väl inte så mycket tvångstankar, men några finns det allt. Känna så att alla dörrar är låsta är ju en klassiker, men kan även komma på två andra saker jag håller på med. Jag har en sån "laserklocka" som lyser upp i taket, och varje gång den är 22.22 och jag ligger i sängen (Vilket händer mycket sällan nu för tiden) så måste jag göra en speciell ritual med mina ögon. Först blinka med högra ögat, sen med vänstra, och sist med båda samtidigt. Brukar väl bara ta ungefär 5 sekunder eller något, så är inte så jobbigt.

 

Den andra är, precis som Pajn skriver, att jag tänker på såna saker som man gör automatiskt och på så sätt måste göra dom manuellt tills jag glömmer av att tänka på dom. Vet att jag hade 4 saker förut men kan bara komma på tre nu, vilka är andas, svälja och blinka. Sjukt jobbigt att andas och blinka manuellt samtidigt som man sväljer 10x/h kan jag lova er :)

 

edit: Vetifan om det heter stavelser, men såna "klapp" ni vet. Luftballong = 3. Brandbil = 2. Gul = 1. Ja, ni fattar nog :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag var mindre så brukade jag knyta min näve, trycka ner rummen och... lukta. Jag brukade dra in tre korta och kraftiga andningar och det kunde driva far till vansinne om man åkte bil. Sedan så är det bara klassiker som att undiva sprickor i asfalten, trottoardelningar, brunnar. Sedan så har jag en tvångstanke som kommer då och då och den är att jag måste tänka en mening som någon säger baklänges. Det kan bli jobbigt.

 

En polare jag hade från uppväxten hade en kosntig tvångstanke: Ibland fick han för sig att han var tvungen att gå och stänga en dörr, stoppa in tungan mellan uderläppen och tänderna samtidigt som han knäade och dunkade pannan i dörren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ojojojoj vad jag känner igen mig. Har nästan slutat med detta men förr i tiden så kände jag på alla dörrarna i hela huset ett bra jävla många gånger (handtaget på en dörren är nästan paj för jag dragit så mycket i det) innan jag gick ut, sen var jag också tvungen att känna så att alla skåpluckor i köket var stängda av nån konstig anledning, sen alla kranar i hela huset var jag tvungen o känna på, men allra viktigast var kylskåpet och frysen så att dem var stängda, sen spisen var också väldigt viktig del i rutinen, känna på alla knappar sen köra ramsan 0,0,0,0 av, ett jämt antal gånger, oftast 2 gånger men kändes det fel så blev det 4 gånger och kändes det fel så blev det 12 gånger.. Sen efter jag lämnat huset så var jag "tvungen" att tänka igenom hela dagsrutinen så jag verkligen hade stängt alla dörrar och kontrolerat spisen. Blev ju att man fick vända ibland för man var osäker att man stängt källardörren typ :?

 

EDIT: Sen har jag haft många korta perioder med MASSA andra ticks och tvångstankar, grejer som att jag måste andas in djupt 2,4 eller 12 gånger när jag tänker på det, den grejen ledde till att jag började tänka på att jag var tvungen att andas för att inte dö (no shit) så att jag väldigt ofta fick tänka på att nu ska jag andas in, nu ska jag andas ut o.s.v, alltså fick andas "manuelt" ist för automatiskt :P sjukt jobbigt kan jag lova.

 

Förresten så vettofan vart jag fått att jag måste göra grejorna 2,4 eller 12 gånger, bara blev så :)

 

Ja, jag var/är gravt psyksjuk :mrgreen:

 

Skoja min dojja!! :D

 

 

Har lite smågrejer för mig ibland, den jag kommer att tänka på i första hand är när man står någonstans med en nummerlapp, t.ex. på Posten. Tar en lapp med nr 64. Det står 59 på displayen. Ok, man väntar lite. Den slår över till 60. Då måste jag kolla på min lapp, fastän jag vet att jag har 64, så att den inte på något mystiskt sätt har förvandlats till en lapp där det står 60, eller, ve och fasa, 59. Proceduren upprepas för varje nytt nummer som kommer upp på displayen.

 

Liknande grej är att jag måste kolla femtielva gånger på inköpslistan när jag är i affären, eller i receptet när man lagar mat, för att vara säker på att det blir rätt/man inte glömmer något.

 

Inte en tvångstanke i den bemärkelsen kanske, men jag är livrädd för att tappa mina nycklar. Om jag går i närheten av en brunn eller går bredvid en sjö så måste jag ibland stoppa ner handen i fickan och hålla krampaktigt i nycklarna, så att jag inte av misstag ska råka kasta ner dem i brunnen eller ut i vattnet...

 

Ok, jag kanske är inte så frisk jag heller... :rolleyes::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner förståss igen mig när det gäller att kolla dörrar och spisen etc..

 

Sen har jag ett par egna grejer. När jag e ute med tjejen o en snygg tjej går förbi, så tänker jag att nu får det inte verka som att jag kollar på den där tjejen, för då skulle flickvännen inte bli glad. Så jag anstränger mig så mkt för att inte kolla så jag blir alldeles spänd, o de känns ju lite kontraproduktivt. Kan inte verka bra att jag blir spänd varje gång det går förbi en snygg tjej.

 

Liknande grej när jag ser på TV med nån annan (främst tjejen) och det är mer eller mindre nakna scener. Då tänker jag att jag får inte andas konstigt eller svälja, för då verkar jag upphetsad. O då blir det ju att man tänker på andningen och den blir jättekonstig. Sen om scenen pågår ett tag så blir det massor av saliv i munnen och jag får verkligen kämpa för att inte svälja, och det kan nog se lite konstigt ut. Plus att man får göra en jättesväljning så fort scenen är slut, vilket blir lite uppenbart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HA HA HA HA HA! ! !

 

För fanken, sluta nu! Jag garvar ihjäl mig!!! Jag skrattar inte åt er, jag skrattar med er. De flesta tankar är ju helt normala; kolla spisen, låsa dörren, inte kolla på den snygga tjejen som går förbi osv men när det blir ett tvång verkar det ju inte riktigt friskt. Alltså, mindre tankar om olika ting är väl sin sak men pipljud och sniffa på sin hand så häftigt att målsman blir rosenrasande är... jag vet inte ens vad det är, jag ligger dubbel i soffan och bara gapskrattar! :lol: :lol: :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade lite hyss för mig när jag åkte bil förr. Mest var det att jag skulle blinka varje gång bilen befann sig mellan två lyktstolpar och undvika att blinka när någon del av bilen låg i linje med en lyktstolpe. Samtidigt fick jag inte heller blinka om bilen låg i jämnhöjd med en omkörande/omkörd eller mötande bil, det skulle så att säga vara helt rent på båda sidorna. Helst skulle man också dunka in så många blinkningar som möjligt när lägena fanns. Ibland var det frustrerande när trafiken var hög, eller ännu värre - när man åkte en buss som nästan var lika lång som avståndet mellan två stolpar. :-( Då chansade man lite fast man egentligen visste att blinkningarna inte var godkända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...