Gå till innehåll

Agaton Poker Fund


Kape

Recommended Posts

Nu kan man alltså placera pengar i en fond vars värde är ett gäng heltids-grinders. Har någon synpunkter kring detta eller finns det kanske t.o.m. någon som ska spela för Agaton?

 

Personligen skulle jag vara hälsosamt skeptisk till en så pass "hemlig" fond och har för avsikt att snoka reda på lite kring ägarbild/styrelse vilket inte riktigt framgår på hemsidan. Men de får säkert in en j-a bankrulle åt ett dussin NL200-grinders som får börja spela NL1000 eller liknande och dessutom finansierar de sitt eget livespel på EPT/WSOP/WPT via bolaget som jag förstår.

 

Hemsida:

http://agatonfund.com

 

Artikel i DI om Agaton:

http://di.se/Index/Nyheter/2007/09/25/249678.htm?src=xlink

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har just pratat lite med en van investerare, och han anser att detta verkar klart uppåt väggarna. Speciellt eftersom grundaren till fonden inte har ett direkt förträffligt track record, samt slumpen är en alldeles för osäker faktor att grunda en investering på.

Men om man har en tvåhundring över som man inte vet vad man ska göra med kan man ju hysta in den för att det kan vara lite roligt att se någon annan göra av med pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att man ska se på detta som en traditionell fond utan som ett projekt där man stejkar ett gäng grinders mot en del av deras eventuella avkastning. Som lök på laxen så sponsrar man livespel för ledningen och så kan de förhoppningsvis plocka ut en lön också.

 

Vad som är lite intressant är att de inte har något om hur de ska visa vilka inkomster de har (ska de posta PT-stats eller?) och ska spelarna vara anställda (skatt, sociala avgifter, m.m.) eller har de tänkt bedriva en svensk form av sweat-shop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol,

 

Känns som ett sätt att få rika brats att finansiera någons pokerspel. Vilket förvisso är bra, jag hatar brats och blir de av med pengar så mår vi alla lite bättre. Eller lura lite finansmänniskor på lite pengar :-)

 

Ken har ju skatteverket efter sig för att de anser att han ska skatta för hela vinsten i Las Vegas, trots att Martinspoker ägde 70% av honom. Deras inställning är att Ken vann alla pengarna, om han sedan valde att ge bort dom till någon annan är hans egna problem. Samma problem lär uppstå i det här bolaget.

 

Hur blir det med sociala avgifter, lön mm. Stor risk att SKV säger att det ska dras soc på detta :-)

 

 

Det ska bli intressant att följa, men jag tänker hålla mig på flera replängders avstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ken har ju skatteverket efter sig för att de anser att han ska skatta för hela vinsten i Las Vegas, trots att Martinspoker ägde 70% av honom. Deras inställning är att Ken vann alla pengarna, om han sedan valde att ge bort dom till någon annan är hans egna problem. Samma problem lär uppstå i det här bolaget.

Äh, tror du att de tänkt så här långt? Grabbarna som spelar för dem skriver väl under ett avtal som förbinder dem vid vissa BR-krav och blir sen stejkade att lira högre än vanligt. Att de sedan blir upptaxerade är ju inte "bolagets" problem. De kommer säkerligen inte att lyfta någon lön via bolaget heller men tvingas betala in 50% av vinst och rakeback.

 

Så bolaget kan säkert klara sig undan men spelarna? Sen kan det ju vara så att de bara spelar inom EU...

 

Jag bokmärker i alla fall hemsidan och håller koll på kommande "nyheter". Undrar om inte detta kommer in i någon av kvällsblaskorna? Kanske något för dig att skriva om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just pratat lite med en van investerare, och han anser att detta verkar klart uppåt väggarna. Speciellt eftersom grundaren till fonden inte har ett direkt förträffligt track record, samt slumpen är en alldeles för osäker faktor att grunda en investering på.

Men om man har en tvåhundring över som man inte vet vad man ska göra med kan man ju hysta in den för att det kan vara lite roligt att se någon annan göra av med pengarna.

 

Jag kan verkligen ingenting om ekonomi, men...wow?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just pratat lite med en van investerare, och han anser att detta verkar klart uppåt väggarna. Speciellt eftersom grundaren till fonden inte har ett direkt förträffligt track record, samt slumpen är en alldeles för osäker faktor att grunda en investering på.

Men om man har en tvåhundring över som man inte vet vad man ska göra med kan man ju hysta in den för att det kan vara lite roligt att se någon annan göra av med pengarna.

 

Jag kan verkligen ingenting om ekonomi, men...wow?

 

Håller med. Samma "vana investererare" kastar säkert utan att tveka pengar in i en hedgefond vars avgiftssystem gör det till ett givet "suckerbet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns ju inte helt seriöst där dels hur de satsar fondpengarna är ganska vagt beskrivet och det står ingenting om det är någon som kontrollerar att de inte lurar investerarna. Det står att de som står bakom fonden har själva investerat i fonden men ingenstans i vilken storleksordning det är. Inte heller står det någonting om vilken anställningsform spelarna kommer att ha.

 

Det tycker jag innebär att risken är ganska stor att det är en icke-seriös fond.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. Samma "vana investererare" kastar säkert utan att tveka pengar in i en hedgefond vars avgiftssystem gör det till ett givet "suckerbet".

Är det någon som har sökt eller känner någon som har sökt till företaget som spelare? Det vore mycket värt att veta vilken typ av avtal de tecknar med sina spelare men det är antagligen en massa sekretesstjafs kring avtalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver inte vara så. Det kan ju även vara så att man är duktig, alt ung på uppgång. Då är det inte fel att få stake i sitt spel. Men på det här sättet... jag är skeptisk.

 

varför skulle de starta en fond och låta andra ta del av deras pengar isåfall?

 

är man duktig grindar man ihop en rulle på kortare tid än det tar att starta en fond.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konceptet känns väldigt tunnt. Dom lär ju inte få proffs eller väldigt duktiga spelare, dom har nog inte lust att betala 50% av sina vinster för att eliminera den väldigt lilla risken (förhoppningsvis under 1%, över några år, om man har stor rulle) att gula.

 

En annan kategori är spelare som är duktiga men inte spelat tillräckligt länge för att ha byggt rulle för högre nivå. Men hur skiljer man dom ifrån dom som har rushat och som kommer att gula så fort variansen kommer ikapp?

 

En tredje typ är ju högstakespelare som har gulat och inte orkar börja ifrån botten igen. Men hur länge stannar en sån? Säg att han gör 50 inköp i månaden, han kan ju ta ut svängarna och spela högvariansspel eftersom det är inte hans pengar han riskerar ändå. Efter bara två månader kan han ju säga upp sig med en rulle på 50 inköp. Visst, nu har dom gjort 50 inköp vinst på honom men hur många som kommer in och gular och sen blir kickade går det på en sån?

 

Det känns som om det kommer bli en språngbräda för en massa semiproffs/talangfulla nybörjare som betalas av investerarna. Det dom drar in täcker nog inte in folk som kommer in och gular eller spelar breakeven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var i full gång med att realisera samma business venture för 1 år sedan. Dessvärre visade det sig att vissa problem med ideén blev för stora.

 

Vi hade två möten. Ena med lotteriinspektionen andra med en välkänd jurist som hade hjälpt många pokerbolag komma igång. Problemet är att man inte kan bedriva den typen av fond från Sverige. Visst bara att starta upp utanför Sverige. Så vi satte igång och testade på 5 ambitiösa grinders i en hyrd lokal, under 1 månad. Detta var major hush hush. Vi kontaktade även en viss allvetande pokerforumikon som lite då och då tittar in för att visa sitt missnöje med pöbeln:-) för att coacha dessa glada pokerproffs, som skulle göra oss ekonomiskt oberoende.

 

En vecka senare hade grabbarna blandade resultat. 2 hade i princip gulat sin tilldelade rulle, 1 hade tappat halva rullen och 2 hade åstadkommit marginella vinster. Vi la ner verkstan.

 

Säkert möjligt att få denna idé att funka, men en hel del osäkerhet gör detta till en högoddsare.

 

1) Svårt att omsätta större kapitalbaser om man inte vill ta in snubbar som lirar 2k och uppåt. Oftast har de som är bra en egen rulle och vill inte spela för 50%.

 

2) Hur vet man att att grabbarna inte tänker dumpa över pengarna på ett annat konto? Alltid svårt när mycket pengar är inblandat, rent tekniskt är det bara att be en polare sätta sig vid samma bord o börja dumpa.

 

3) Hur många av spelarna är beredda att flytta utomlands för detta?

 

Jag går in med pengar i detta projekt när jag fått ett bra svar på ovan taskigt formulerade frågor:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att idén är riktigt grym och kan definitivt bli nått.

Har du en motivering till detta och skulle du själv kunna tänka dig att spela för liknande bolag?

 

Visst man kan kanske spela på en högre nivå än vad man personligen har rulle för och räkna med att dra in motsvarande eller mer än på nuvarande nivå. Sen slipper man ju som spelare att stå för variansen och kan spela mycket lösare (eller mer vårdslöst om man inte behärskar det) men var ligger uppsidan för en investerare?

 

Då tror jag i så fall mer på en renodlad sweat-shop i Pakistan men typ hemlösa som lever som livegna low-limit grinders (eller FL-bottar) med en konstant övervakning. Det krävs dock en flyghangar för att "förvalta" 10 Mkr på NL20 och sen har de flesta väl ändå moraliska betänkligheter inför ett sådant företagande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt kunna tänka mig att spela för detta bolaget. Kanske inte just för att få spela på en högre nivå utan nån risk även om det med skulle va trevligt utan mer för att få en mer strukturerad vardag vilket detta lär innebära då man har en arbetsplats och säkerligen någolunda fasta tider. Lär väldigt säkerligen också vara väldigt utvecklande då man hela tiden har andra grinders runtomkring sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Användaren "Agatonpokerfund" reggade sig tidigare idag.

Så varför berättar inte du själv om det?

Bättre än att lurka.

 

Fast det känns soma tt personen ifråga redan hade gjort sig till känna ifall det vore ett väldigt seriöst företag. Själv gör jag som Gdaily och placerar en extremt stor betongvägg mellan mig och detta företaget.

 

Och jag är inte heller förvånad att Dapine tyckte det var en jättebra idé ! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...