Gå till innehåll

NLT - AK möter motstånd på flopp


Recommended Posts

Har ingen speciell read på han.han sitter dock med 150bb vid bordet

 

---- Dealing Hand #1922478-xxx ----

>> meeseman is the Dealer

>> looseandpassive Posted Small Blind $2.00

>> Bajoger Posted Big Blind $4.00

>> broshaaaan1 Posted Initial Blind $4.00

>> Dealing Cards

>> kegs1967 Calls $4.00

>> kakode Calls $4.00

>> HERO Raised to $20.00 with AhKs

>> broshaaaan1 Folds

>> golfguy Calls $20.00

>> xBRIANx Folds

>> meeseman Folds

>> looseandpassive Folds

>> Bajoger Folds

>> kegs1967 Calls $16.00

>> kakode Calls $16.00

>> Dealing Flop (Js,4c,Kh)

>> kegs1967 Bets $40.00

 

Vad ska jag göra här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående postare.

 

Vad har du för reads på han som bettar?

 

Höj till 100-120 för att veta var du står. Du raisade ju innan potten för att representera en bra hand vilket det också är. Du floppar TPTK vilket du borde vara nöjd med man kan ju inte alltid floppa A-hög stege eller triss ;)

 

Får du omslag på din höjning skulle jag känt mig slagen men som sagt det beror på reads. Får du bara syn och ett icke-relevant kort kommer på turn hade jag bettat halvpot och hade han gått all-in hade jag nog synat för att jag är såpass potcomitted.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående postare.

 

Vad har du för reads på han som bettar?

 

Höj till 100-120 för att veta var du står. Du raisade ju innan potten för att representera en bra hand vilket det också är. Du floppar TPTK vilket du borde vara nöjd med man kan ju inte alltid floppa A-hög stege eller triss ;)

 

Får du omslag på din höjning skulle jag känt mig slagen men som sagt det beror på reads. Får du bara syn och ett icke-relevant kort kommer på turn hade jag bettat halvpot och hade han gått all-in hade jag nog synat för att jag är såpass potcomitted.

 

varför? Vad slår du? Inget förutom bluff...

 

Syna ner hela vägen istället, du vill inte bygga en stor pott med en så svag hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej..ja raisade till 80 och fick åtehöjning till 120. muckade handen då, skulle reraisat 20 dollar mer för att spela den rätt alltså? dock undrar ja vad han hade. betar man ut i en som raisar 5gbb pre med set? eller kan man syna med kj pre? tror faktiskt att splitt hade vart troligast på gruund av den svaga reraisen. aja synd att man inte hinner tänka så länge online. men rätt fold tycker ja då split var de bästa ja kunde fått

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limp-syn för att sedan betta in i pre-flop raisaren är ganska vanligt bland ok standardspelare när de har PP och settar. Så 44 är inte alls omöjligt.

Det kan också vara drag eller "se var jag står" med AJ t ex, men inget drag utom QT är ute (spelar verkligen standardspelaren den UTG?) så jag ser ingen större anledning att bygga en monsterpott här.

Att syna och backa ner mot för mycket motstånd känns lite vekt, men behöver inte vara särskilt tokigt om motståndaren är en vanlig TAG. Du kan också höja till 100$ och sedan stänga ner om han fortsätter visa styrka. Att betta halvpott på turn för att på så sätt committa sig känns inte alls bra, varför inte checka bakom?

Den enda hyfsat starka handen du slår är KQ, och den lär han inte bomba med hela vägen va? Kan han ha KQ kan han i princip också ha KJ (även om jag själv hade foldat båda dessa händer mot ett raise på fullbord), så försök att hålla potten nere.

 

Generellt sett är du dog om alla pengarna åker in i mitten på den här floppen. Försök att undvika det.

 

PS. AK är IMO en extremt otrolig hand för FI. Varför skulle någon limp-syna den UTG för att sedan mini-3-betta dig när du representerar just AK/AA? Nä, jag tror att du var slagen och att han försökte committa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar se ut så här när dem settar och A eller K faller åtminstone på 200NL, tycker du gjorde helt rätt. Vad ska han sätta dig på liksom för att tre betta floppen? Du är slagen 90% av gångerna, minst.

 

sant, men i en 4vägs pott..ska man betta ut med set, speciellt när de vart mkt action pre? känns som mkt mer value om han checkar där, ja skulle betat pott med min hand om de hade checkad fram till mig,sen kan han göra ett move på turn eller comitt-betta mig så ja har odds. dock var det d han försökte göra i slutet, en call där och en check reraise på turn tror ja det är mest value i där. dock känns d som ja spela handen rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sant, men i en 4vägs pott..ska man betta ut med set, speciellt när det vart mkt action pre?

 

Det här är ju ofta bästa sättet att committa dig. Säg att han bettar pott (misstag av honom att bara betta 2/3 tycker jag). De flesta spelare med en okej hand kommer isåfall att höja till ~150$ och då kan han höja eller syna för att få in 200$ i en 300$-pott på två gator.

Om han däremot checksynar ger han dig chansen att checka bakom på turn eller folda mot ett check-raise (hur ofta har inte ett c/c-c/r dig slagen här?). Och ett check-raise på flopp låter dig komma undan alldeles för lätt, iaf jag brukar slänga mina AK i såna här lägen då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här läget ska du alltid reraisa. Synar du bara får du ingen information. En reraise ska lämpligen vara 3 ggr hans raise, i det här fallet 120. Om din stack efter reraisen är väldigt liten kan du lika gärna gå all in här.

 

Om han slår om efter din reraise så sitter han på tvåpar eller högre, förmodligen triss. Fast det finns folk som går all in på färg-/stegdrag i det här läget.

 

Slår han om ska du titta på hur mycket du har kvar i din stack, räkna ut potoddsen för att förbättra din hand, och syna om pottoddsen medger det.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här läget ska du alltid reraisa. Synar du bara får du ingen information. En reraise ska lämpligen vara 3 ggr hans raise, i det här fallet 120. Om din stack efter reraisen är väldigt liten kan du lika gärna gå all in här.

 

Om han slår om efter din reraise så sitter han på tvåpar eller högre, förmodligen triss. Fast det finns folk som går all in på färg-/stegdrag i det här läget.

 

Slår han om ska du titta på hur mycket du har kvar i din stack, räkna ut potoddsen för att förbättra din hand, och syna om pottoddsen medger det.

 

Lycka till.

 

just d att om ja hade bettat 120 hade ja blivit så pass comittad så vet inte om ja hade kunnat släppt handfen,. hade runt 350 på borde potten hade efter flopp vart 320(20+20+20+20+120+120 och ja hade haft 200 kvar ca. kan jag då folda ett bet på mindre än 100 från hans sida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi utgår ifrån att han är stark så synar han förmodligen inte din reraise på 120 utan raisar tillbaks all in.

 

I det läget är potten 20+20+20+20+120+320= 520 och det kostar dig 200 att syna.

 

Utgår vi från att han har triss så har du 2 kungar och runner runner ess, vilket ger ca 8 till 9 %.

 

Utgår vi från att han har tvåpar (KJ) så har du 2 kungar och 3 ess vilket ger runt 20 %.

 

Utgår vi från att han har drag så leder du med 68 %, men reraisar han all in så är det inte troligt.

 

Som du ser så är din potodds 200/720 = 28 procent, när du som bäst har 20 % chans att ta hem den. De enda händer som du slår här är KQ, AJ och splittar med AK. Du ligger under AA och JJ också, men där tror jag han hade reraisat dig före flopp.

 

Mitt råd är att du lägger dig i så fall. Du är således inte pot comitted för att du har bettat 120, när du har 200 kvar, o potten är på 520.

 

EDIT: Utgår vi fr att han har KJ i handen så försvinner dina kung-outs för det ger honom kåk, då har du bara 3 Ess vilket ger ca 12 %.

 

Du har således inte som bäst 20 % utan 12 % att förbättra din hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supertequila: Om han är uppe mot en triss har han inte 8-9% utan 3-4% (kommer inte ihåg färger och sånt). Mot drag har han 71% (men chansen att han är uppe mot QT är jäkligt liten skulle jag säga.

 

För övrigt: Varför "måste" en stark spelare gå all in här på ett raise med ett set? Visst, det kan komma gutshotkort som skrämmer FI men den chansen är väldigt liten. Så mot vissa spelare kan jag absolut syna hans höjning just för att de flesta spelare har väldigt svårt att veta vad de ska göra med en enparshand på två gator med spel. Det brukar sluta med att de desperat-all-inar turn medan de lägger sig om de får motstånd på sitt informations/värde-bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste justera mitt inlägg, måste ha varit trött igår.

 

Om du är uppe mot triss, så hjälper det inte om du får ytterligare kungar på bordet, för då får han kåk.

 

Det enda som förbättrar din hand är om du får K+K (fyrtal) eller A+A eller K+A (högre kåk). Oddsen för detta är väldigt låg, runt 1 procent som mest tror jag, fast jag har inte de korrekta siffrorna i huvet.

 

Och angående frågan varför han skulle gå all in och inte bara syna. Självklart skulle han kunna ta en syn med en så stark hand och gambla lite. Men sitter han mot en bra motståndare så är sannolikheten att han får ut mer pengar ur handen, vid enbart syn, liten. Jag skulle inte bjuda på en krona mer om han synade, om inte jag fick en hand som jag trodde var bättre.

 

Dessutom är potten redan respektabelt stor och motståndaren har visat styrka med reraise. Vad jag vet brukar de flesta duktiga cashspelare återhöja kraftigt här för att antingen ta hem den stora potten direkt, eller få en syn från en motståndare som visat styrka.

 

Det är däremot inte uteslutet med en syn, men jag tror att en reraise är mer troligt mot en normalbra spelare.

 

Skulle han syna och du inte får träff på turnen, då är ju oddsen ännu mindre att du kan ta ett ev. tvåpar och mot triss så är din hand död. Så det kan du ha med i beräkningen om fi bettar på turn eller checkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...