Gå till innehåll

Sagan om Börje och hans manick


Weedobooty

Recommended Posts

Det här blir nog lite långt, men läs hela, för jag tror det kan bli en aha-upplevelse

 

Tänk dig in i följande scenario:

 

Du sitter i en bar i Ludvika. Lokalen är helt tom förutom du och bartendern, som står och torkar glas på andra sidan baren. Ur radion skvalar nånting som låter som Christer Sjögren. Det är tidagkväll och dött. Ute är det mörkt, tre grader plus och regnet smattar mot fönstren.

 

Plötsligt bryts lugnet av att dörren öppnas och en man kliver in. Han har en sunkig polyesterkostym och snedslitna Ecco-skor. Han är lite lönnfet och orakad och han borde gått till frissan och klippt sitt glesa hår för en månad sen. Under armen bär han en brun manick som är stor som en brödrost ungefär. Han kliver fram och sätter sig på stolen bredvid din i baren, beställer en piña colada utan paraply och sitter där tyst och tittar på bartendern som långsamt skakar ihop hans drink. Han får glaset och tar en rejäl klunk. Sen vänder han sig mot dig och sträcker fram handen. "Börje. Hej" presenterar han sig och du hälsar på honom och längtar redan tillbaks till för fem minuter sen, när du satt i godan ro och sippade på din Ardbeg.

 

Börje ställer upp sin manick på bardisken och du tittar på den i ögonvrån.

-"Uppfinning", säger Börje.

-"Jaha du" säger du, föga imponerad. -"Vad kan den då?"

-"Slumpograf", säger Börje.

 

Du tittar lite noggrannare på slumpografen. Det är en fyrkantig låda i plast. På ovansidan har den en stor röd knapp och på framsidan sitter en display.

 

-"Jag ska visa", säger Börje. Han slår manicken med en strömbrytare på sidan och displayen tänds. Sen slår han till ganska kraftfullt på knappen och siffrorna 0.36325 poppar upp på displayen.

-"Den genererar slumptal", säger Börje och ser stolt ut.

-"Alltså... tal mellan noll och ett, olika varenda gång och helt slumpmässiga"...

-"Jag har byggt den själv, men ingen jävel vill köpa en så här"

 

Total idiot, tänker du och funderar på att gå, men sen får du en idé.

 

-"Du Börje, man kan ju gambla med den där", säger du. Börje tar en slurk av sin pina colada och tittar tvivlande på dig med simmig blick och ett klentroget flin på sina läppar.

 

Nu föreslår du Börje att ni ska spela ett spel. Du ska trycka på knappen 10.000 gånger och om displayen visar 0.52000 eller mindre, så ska Börje ge dig en tia och om den visar 0.52001 eller mer, så ska du ge Börje en tia. Du har en tusenlapp på fickan och det tycker du känns som en fullt tillräcklig bankrulle.

 

-"Vilket roligt spel. Jag gillar att gambla. Deal!" äger Börje och skiner upp som en tvååring som blir erbjuden glass.

 

Stanna upp här och kolla vad vi har gjort. Vi har skapat en situation som påminner om när man spelar poker och är lite bättre än sina motspelare. Vi har en edge på dom och vi kan anta att det här spelet kommer att sluta med att vi har mer än de tusen kronor som vi har från start. Börje har försatt sig i en situation som påminner om när man spelar på Triss, Jack vegas, svensk krog-blackack eller andra skitspel, fast faktiskt aningen bättre.

 

Nu ska du göra några saker själv. Till att börja med ska du öppna upp ett helt nytt Excel-ark. Ställ dig i cellen A3, skriv 1 och tryck enter. Markera sedan samma cell, tryck in shift och håll sedan nere "pg dn"-knappen tills du befinner dig en bit nedanför rad 10000 (minst 10003). Välj därefter menyn Edit->Fill->Series (om du kör svensk Excel, så heter det ungefär samma sak fast på svenska). Ändra inget utom fältet "Stop value", där knappar du in 10000. Klicka på OK och nu är första kolumnen klar. Här ser du numret på varje knapptryckning på Börjes manick, från 1 till 10000. Ställ dig nu i cellen B3 och skriv in "=rand()". Om du har svensk Excel, skriver du in "=slump()". Här kommer nu slumptalet från din första tryckning på knappen. Dubbelklicka på den lilla fyrkanten i cellen B3:s nedre högra hörn, och vips har du alla 10000 slumptalen.

 

I cellen C3 skriver du nu in 10, som är ditt bet varje gång du spelar. Dubbelklicka på cellens nedre högra hörn för att kopiera samma värde till alla 10000 raderna.

 

I cellen E2 skriver du in 1000, som är din bankrulle när spelet börjar.

 

I cellen D3 skriver du sedan in formeln "=if(b3<0.52001,10,-10)" (byt ut "if" mot "om", punkt mot komma och komma mot semikolon i svenska Excel). Den här formeln säger att om slumptalet är mindre än 0,52001, så vinner du 10 och annars förlorar du 10. Dubbelklicka på cellens nedre högra hörn för att kopiera formeln till alla 10000 rader.

 

Snart färdiga nu. I cellen E3 skriver du formeln "=E2+D3", som helt enkelt tar din bankrulle från raden ovanför och lägger till resultatet av ditt första spel på Börjes manick. Dubbelklicka på hörnet igen för att lägga samma formel på alla raderna och nu är din simulering är klar.

 

Markera nu E-kolumnen genom att klicka på rubriken där det står E. Klicka sedan på menyn Insert->Chart (Infoga och nåt mer på svenska). Ett litet fönster öppnas och där väljer du tredje raden uppifrån ("Line" på engelska) och sedan det övre vänstra diagrammet i fönstrets högra del.

 

Nu får du upp ett diagram som visa utfallet av din och Börjes kväll i baren i Ludvika. Det som är viktigt att notera här, är att linjen naturligtvis alltid går uppåt eftersom du har en edge på Börje. Men notera också att du kommer att kunna förvänta dig ganska rejäla downswings på vägen. Vill du köra fler simuleringar, markerar du bara (med diagrammet forfarande öppet) B-kolumnen genom att klicka på rubriken och trycker F9.

 

Tänk på att varje gång du trycker på Börjes manick och den visar mer än 0.52000, så har du i själva verket råkat ut för en bad beat, eftersom du ju har fått in pengarna som favorit. Då får du svära lite och kanske till och med slå sönder nån liten grej. Och om du har en brutal downswing (jag har sett en del på över 1000 spänn) så skulle du egentligen skriva gnälliga inlägg om oflyt och idiotiska killar om heter Börje och bara vinner i din dagbok på pokerforum, som jag brukar göra. Inse nu att en bad beat är kortsiktig varians och att en downswing fortfarande är varians och att det är nånting helt naturligt. Ju fler bad beats man råkar ut för, desto högre tal har Börje gått med på att betala en tia för.

 

Nä, nu tar vi en limpmacka och en kopp choklad på det här, va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättefint och skojigt exempel!

Dessutom kan man väl lägga till att de allra flesta TROR dom har en edge på alla andra som spelar poker. Vilket ju är ganska komiskt när man tänker på det.

Efter fyra år av ganska intensivt livespelande har jag hittills aldrig träffat nån kille/man (för tjejer har en lite vettigare verklighetsuppfattning) som tycker att han är lite sämre än genomsnittet.

Så det är klart att många tror på rigg, vad skulle annars förklara varför inte just DOM vinner mot alla fiskar...

Mvh

Fisken Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättefint och skojigt exempel!

Dessutom kan man väl lägga till att de allra flesta TROR dom har en edge på alla andra som spelar poker. Vilket ju är ganska komiskt när man tänker på det.

Efter fyra år av ganska intensivt livespelande har jag hittills aldrig träffat nån kille/man (för tjejer har en lite vettigare verklighetsuppfattning) som tycker att han är lite sämre än genomsnittet.

Så det är klart att många tror på rigg, vad skulle annars förklara varför inte just DOM vinner mot alla fiskar...

Mvh

Fisken Per

 

Va? Om man tror att man är sämre än genomsnittet så har man väl en plan för att bli bättre inom en snar framtid annars är det ju dumt att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt inlägg! Stort tack till OP.

 

Hoppas nu att våra riggteoretiker hittar den här tråden.

 

Det är synd om Börje, men faktum är att jag lyckades hamna ända neråt 100 kr i rulle innan det vände... Vilket jag tar som bevis på att mitt back på pokern sen jag klev upp i nivå till stor del kan skyllas på variansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk dig nu in i följande scenario.

 

Du är väldigt påläst i sannolikhetslära och kan allt om varians. Du har en fet bankrulle och ett jävla tålamod. Börje å sin sida är en lurig jävel, och manickens funkion är i själva verket 1-rand^1.12. Börje fnissar förtjust när du manipuleras till att tro att du har en edge trots att förhållandena i själva verket är omvända. Han är till och med snäll nog att låta dig bestämma stakes.

 

Hur mycket förlorar du sammanbitet uthärdande dina sjuka downswings innan det går upp för dig att den edge du trott dig ha i spelet mot Börje i själva verket var negativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket förlorar du sammanbitet uthärdande dina sjuka downswings innan det går upp för dig att den edge du trott dig ha i spelet mot Börje i själva verket var negativ?

 

Här kan man ju, som faktiskt Nassim Nicholas Taleb gör i sin utmärkta bok, hävda att riggteoretikern är bättre lämpad för livet i den verkliga världen. Statistikern (jag) hävdar med dårens envishet att det konvergerar mot ett positivt värde med tiden, medan riggteoretikern (Elvis?) snabbt drar slutsatsen att maskinen är riggad.

 

Vad man måste göra är ju nån form av bayesisk bedömning, där man som en variabel pluggar in den initiala sannolikheten att maskinen är riggad. Jag hävdar att den initiala sannolikheten avseende nätpoker är väldigt liten, och då förblir P(rigg) väldigt liten även givet den negativa trenden.

 

Däremot hävdar jag att sannolikheten är väldigt stor för rigg när det gäller ett spel som erbjuds på gågatan nere på stan, varför samma formel ger ett mkt högre resultat i det avseendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var ju iofs det jag försökte hinta mot inte risken att maskinen är riggad utan att man är en långsamt förlorande spelare (i pokerfallet det troligare alternativet). Och här finns ju helt klar en risk att folk uppskattar ett något för högt P(vinnande spelare) för sig själva.

 

I Börjefallet behöver man antagligen inte oroa sig så mycket om man ligger back efter tusen spel, givet ett lågt P(Börje fuskar). Och då är ändå Börjes spel inte direkt varianskänsligt. Om spelen var pokerturneringar där man kan mer än dubbla insatsen skulle man ju behöva spela betydligt mer än så för att känna sig säker. På att maskinen är t ex riggad. Eller t ex origgad. Eller att man t ex vinner. Eller t ex förlorar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och med rake så backar du konstant... =)

 

Jag gjorde ett liknade test men med SNG's

Kriterier 10 manna 100 kr priser (500/300/200) en rake på 10% (10 kr)

Säg att du kommer 1:a 10%, 2:a 10% och 3:a 10% av gångerna (alltså genomsnittet om alla spelar optimalt)

 

Du byter ut formeln i D3 med "=IF(B3>0.3,-110,IF(B3>0.2,90,IF(B3>0.1,190,390)))"

 

Där kommer du se hur snabbt raken äter upp dina pengar om alla spelar perfekt poker (som tur gör inte alla det så man kanske har en liten EV+)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan lära sig mer av det här. Om vi till exempel låter bartendern (Bernt) ta en krona ur varje pott (som när man spelar SNG) eller två kronor ur varje pott (som när man spelar Cosmopols söndagsturnering) och se vart kurvan tar vägen.

 

Nån förelog skottning. Höj insatsen och se om du hinner gula innan du har tryckt på knappen 10000 gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...