Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Texas Hold'em No Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Alby"

Players:

DrParadigm (EUR 6,95 in seat 1)

HERO (EUR 44,40 in seat 2)

lefevre82 (EUR 41,61 in seat 3)

liquid (EUR 41,95 in seat 4)

Richoo (EUR 43,03 in seat 5)

NIlsson77 (EUR 21,95 in seat 6)

Dealer: liquid

Small Blind: Richoo (0,25)

Big Blind: NIlsson77 (0,50)

HERO was dealt: Kd - Kh

DrParadigm Fold

HERO Raise (1,90)

lefevre82 Call (1,90)

liquid Raise (7,00)

Richoo Fold

NIlsson77 Fold

HERO Call (5,10)

lefevre82 Call (5,10)

Preflop: raisar upp 4BB inga konstigheter, liquid spelar solid poker, hans re-raise skrämmer mig men vill varken lägga eller trycka, liquid callar bara en all-in-raise med KK el. bättre är min uppfattning, så jag synar. En rasie skulle ju kunna ha fått bort lefevre, men var rädd att liquid sätta mig all-in i det fallet. Dansken har jag ingen koll på mer än att han är dansk.

Flop 8s - Tc - Ts

HERO Check

lefevre82 All-In (34,61)

liquid Fold

Floppen är ju helt ok, jag checkar i brist på ideer (bättre att beta ut?) har inte bestämt mig för hur jag ska agera när liquid betar när plötsligt dansken trycker.. Liquid foldar sin förmoda AK och jag står med ett beslut. Tror inte han har AA el 88, AA borde han höjt med preflop och 88 borde han checkat flop med. Troliga händer är QQ, JJ, J10o, J10s, Q10s, K10s, A10o, A10s eller ett färgdrag AK, AQ, QJ, AJ.

Ok, skulle vilja ha synpunkter preflop och flop och även funderingar kring om jag ska ta synen eller inte.

* RP - QoS *

Postad

Jag skulle tryckt pre. Varför? Ingen ska få höja mig pre om dom gör det så måste dom ha AA/KK och nu har jag en perfekt chans att visa det.

Sedan att du höjer, får en syn sedan en re-raise då kan ju fi omöjligt hiyya fold mot omslag all-in, han har ju för tusan slängt in 14BB pre efter att någon höjt då måste han tro på sin hand.

Postad

Jag tror faktiskt att du la den bästa handen här... Om fi har en tia borde han inte ge varken dig eller liquid chansen att komma undan, han borde ha väntat in en bet från någon av er och sedan checkraisa.

Postad
Jag tror faktiskt att du la den bästa handen här... Om fi har en tia borde han inte ge varken dig eller liquid chansen att komma undan, han borde ha väntat in en bet från någon av er och sedan checkraisa.

Ligger mycket i det. Möjligt är att han inte vill ha syn av färgdraget utan bara överparen, eller?

Ska iväg nu, men jag foldade handen. Vet inte vad dansken satt på. Fortsätt gärna resonera.

Postad
Preflop: raisar upp 4BB inga konstigheter, liquid spelar solid poker, hans re-raise skrämmer mig men vill varken lägga eller trycka, liquid callar bara en all-in-raise med KK el. bättre är min uppfattning,

liquid spelar inte solid poker, han spelar weak-tight poker. Du måste börja abusa honom med re-raisar all-in med AK och liknande. Kanske inte just i den här sekensen, men generellt så har man nästan 80% chans att folda någon som bara synar med KK+ och har en HD på [AKs, AKo, JJ+] när man själv har AK. Detta ihop med att man förlorar rätt mycket mindre än 4/5 av sin stack i snitt när man blir synad gör den typen av spel rätt vettigt.

så jag synar. En rasie skulle ju kunna ha fått bort lefevre, men var rädd att liquid sätta mig all-in i det fallet. Dansken har jag ingen koll på mer än att han är dansk.

Att liquid sätter dig all-in med AA är inget problem. Har han AA och ni lägger in 10%+ av stacken preflopp så ska hela stacken in någon gång under resten av handen typ 102% av tiden ändå (ok, kanske 90% av tiden). Mot just AA gör det väldigt liten skillnad om du synar eller höjer.

Vad du ska fokusera på istället är ju hur han spelar händerna du faktiskt slår. Får du mer betalt av exempelvis AK eller JJ om du höjer pre än om du bara synar?

Så det stora misstaget du gjorde här var att fokusera på att spela mot en hand som det inte spelar någon större roll hur du spelar mot så länge du spelar någorlunda rimligt. Du måste tänka på händerna som gör någon skillnad, inte extrempunkterna.

Att spelare bakom synar är en bonus eftersom de inte har i närheten av implicita odds för att ge sig in i handen.

Syn behöver alltså inte alls vara fel. Men det är superfel för att syna för att du är rädd för AA (om du nu inte har någon megaread på motståndaren efter att ha spelat flera hundra händer mot honom). Om du synar så är det pga av faktorer som att du tror att du kan få översyn eller att liquid får lättare att få in pengar med händer som JJ eller AK.

Re-raise all-in känns för övrigt ganska kallt.

Floppen är ju helt ok, jag checkar i brist på ideer (bättre att beta ut?)

Om det inte finns anledning att tro att liquid relativt ofta checkar så är det ju bara att låta honom sköta betandet. Överlag så är det ingen större poäng med att fundera över hur du ska spela mot drag eller mot bättre händer. Har någon en bättre hand blir du pank och realistiska drag är sällsynta (liquid har ju troligtvis par och om den andre killen är lös nog att spela en massa suitade händer här så är ju den stora majoriteten av hans händer ändå inte ett spaderdrag).

har inte bestämt mig för hur jag ska agera när liquid betar när plötsligt dansken trycker.. Liquid foldar sin förmoda AK och jag står med ett beslut. Tror inte han har AA el 88, AA borde han höjt med preflop och 88 borde han checkat flop med. Troliga händer är QQ, JJ, J10o, J10s, Q10s, K10s, A10o, A10s eller ett färgdrag AK, AQ, QJ, AJ.

Heh, jag tycker inte direkt du har något beslut. :-)

Skämt åsido, om killen är lös nog att stoppa in 17% av sin stack med en hand som innehåller en tia så kan du med gott samvete betala honom varje gång han drar ut dig och fortfarande tjäna ordentligt med pengar på honom. Och är han så lös så kommer han ju garanterat stoppa in pengar med sämre händer än triss här och i så fall är ju fold en katastrof.

Ok, skulle vilja ha synpunkter preflop och flop och även funderingar kring om jag ska ta synen eller inte.

Min främsta synpunkt är att du tänker på väldigt konstiga saker när du tar dina beslut.

Postad

Hjort, tack för synpunkterna!! Super-nice att få sån respons.

Jag stoppar oftast in pengarna på en sån flopp med KK, men jag tyckte JUST DÅ att hans all-in-bet in i två personer varav en visat styrka före flopp inte stämde in med så mycket annat än en hand som innehöll en 10:a el. färgdrag. Tycker inte att det är så otroligt att han sitter med 10:an. Finns mycket folk på dessa nivåer som tror man är potcommitad med en suited connector eller A10s efter att ha synat den första raisen. Men du har rätt i att han nog tillräckligt många gånger inte sitter på en hand som leder för att synen ska vara rätt.

Sen är spelet inte så aggro preflop på NL50 så man tänker efter både en och två gånger (för mycket) när det blir raise-reraise.

/tacksam weak-tight-kille som inte heller "riskerar" ett fullt inköp pre med sämre än KK.

Postad

Fattar inte hur du kan sätta liquid på AK när han reraisar upp till 7€. Det gör dom flesta bara med AA/KK..

Var redan mycket i potten och han anade väl att ni hade överpocket. Tror mycket väl att han skulle kunna trycka med tian. Men vad vet jag. =)

Postad
tror inte en tia trycker in där

Både bra och dåliga spelare trycker rätt ofta på den floppen med en tia. Rätt ofta man ser sånt spel för att lura folk att man inte har tian.

Edit: Dessutom är det färgdrag (visserligen redan parad bräda - men ändå) vilket gör att de flesta kompetenta spelare nog trycker.

Postad
Fattar inte hur du kan sätta liquid på AK när han reraisar upp till 7€. Det gör dom flesta bara med AA/KK..

Skulle han seriöst vara så dålig att han foldar AA där? Är ju sick i så fall.

Var redan mycket i potten och han anade väl att ni hade överpocket. Tror mycket väl att han skulle kunna trycka med tian. Men vad vet jag. =)

Klart han kan trycka med tian, men i hans HD är det en så pass ovanlig hand att det inte gör något om man betalar av varje gång han har den.

Och skulle han inte trycka med färgdraget så är det ju sjukt illa spelat. Plus att någon som tar av en så stor del av sin stack med en hand som innehåller en tia antagligen har rätt skev syn på värdet av exempelvis JJ här.

Postad

Skulle han seriöst vara så dålig att han foldar AA där? Är ju sick i så fall.

Det var blixtfold så jag kan garantera att han inte satt på AA.

Postad

Hjort skrev:

heybike skrev:

Preflop: raisar upp 4BB inga konstigheter, liquid spelar solid poker, hans re-raise skrämmer mig men vill varken lägga eller trycka, liquid callar bara en all-in-raise med KK el. bättre är min uppfattning,

liquid spelar inte solid poker, han spelar weak-tight poker.

Tycker du verkligen att det tex är värt att syna en allin med QQ preflop om du inte vet Något om motståndarn och du har en stack på 80 ggr BB. Jag tycker inte att det är värt det, kankse om man har mindre än 50 ggr BB.

Hur kan du säga att liquid är weaktight, har du spelat mot honom? Tycker det är mycket tjat om weaktight. Folk glömmer att den konservativa spelstilen passar väldigt bra i Cashgames, och använder weaktight för den spelstilen. Medan proffsen säger weaktight om spelare som raisar preflop och alldeles för lätt ger upp efter floppen.

Ja liquid continuation betade inte, men det kanske inte var läge för det.

KK är definitivt en reraise preflop, trycker liquid allin så är det bara att syna, tycker att man bör betala av dem som har AA om man har KK.

Bara mot super aggressiva spelare kan man syna preflop och hela vägen med KK. Mot normala aggressiva spelare bör KK raisas med!

Postad

Förutom att tian känns otrolig, så skulle få spela den på det där viset. Preflopphöjaren är ju kvar bakom att agera.

Färgdrag tex känns inte omöjligt alls, eller ett annat överpar. Som sagt, syn.

Postad

Jo folk skulle spela tian sådär, särskilt på den här nivån där alla sitter och drar. Dessutom är tian en mycket möjlig hand, trots satsandet preflop, har sett folk spela 72s likadant. Men man måste nästan betala av honom om man inte har en read.

På 0.25/0.5 är det värdelöst att gå allin med färgdrag, folk synar ju ändå med överkort och vinner på ess hög, men folk går ändå allin med färgdrag trots att det är EV-.