Gå till innehåll

NL - Angående % sedda floppar i SH-spel?

Recommended Posts

Postad

Jag spelar mest shorthanded 6-manna hold 'em.

Jag funderar på min % "sedda" floppar.

jag brukar snitta på 15-20 %...

Än så länge är jag en vinnande spelare (knack, knack...).

Men det slog mig idag - det kanske är åt h-e för få händer att spela på Sh-bord?!

Nå'n synpunkt på min flopprocent? Jag menar; jag ser ju hela tiden duktiga spelare i mitt tycke som ser betydligt fler händer än så - kanske 50 % ...

* Lite och mer RP - QoS *

Postad

Spontant tycker jag att det låter lågt, men det beror ju helt och hållet på vilket motstånd du möter. Spelar de en jäkla massa händer kan du spela rätt tight, är de tighta kan du öppna upp lite mer.

Men rent spelteoretiskt så kan du öppna upp mer oavsett motstånd då du har färre motståndare mot dig. Tanken med att folda AJ i tidig position i ett fullt bord är ju delvis att det finns för många spelare bakom dig som kan få en potentiellt starkare hand. Men när du är UTG i SH så sitter du ju på vad som motsvarar plats 5 eller 6, dvs i mellan till sen position, och kan därmed höja med samma hand utan den risk för att vara dominerad som det innebär att höja med AJ från UTG i ett fullmannabord. Sedan kommer ju blindsen runt snabbare också, vilket blir ytterligare ett incitament för att spela fler händer, även från "tidig" position.

Postad

Vad som är viktigast är inte om dina motsåndare är lösa eller tighta. Det är om de är passiva eller aggressiva.

Mot aggressiva motståndare måste du tighta upp och mot passiva kan du spela lite lösare. 20% låter ganska bra, tycker jag. Det är lite tight men so what? Det billigaste sättet att spela poker om man är ny i gamet är att spela tight.

Och så position förstås. Du kan i runda slängar spela dubbelt så många händer på knappen som du kan göra UTG.

edit: jag insåg inte att det du skrev gällde NL. Skyller på trötthet. Det jag skrev om agg vs pass och posititon bör väl gälla ändå antar jag. Angående hur många händer du ska spela så har jag ingen aning. 20% tycker jag är en bra måttstock för en halvfärsk 6-maxare vad gäller limit.

Postad
Och så position förstås. Du kan i runda slängar spela dubbelt så många händer på knappen som du kan göra UTG.

Och då gör du det bäst genom att komma in med en raise, inte limpa...

Ty, lads!

Jag försöker köra raise eller fold preflop - vägrar limpa...

Men det är kul att höra era synpunkter måste jag säga:)