Gå till innehåll

FLT - A5 blir bottompair vs maniac


Ruterkung

Recommended Posts

Read på fi: Galen. Har cappat med

skit och spelat allmänt galet.

 

 

***** Hand History for Game 3136330845 *****

$1/$2 Texas Hold'em - Saturday, December 03, 04:54:06 EDT 2005

Table Table 65879 (6 max) (Real Money)

Seat 1 is the button

Total number of players : 4

Seat 1: dwn_dirty ( $21.24 )

Seat 2: brodern ( $75 )

Seat 3: Datcc5 ( $116.72 )

Seat 4: tyg6094 ( $91.75 )

brodern posts small blind [$0.50].

Datcc5 posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

 

Hittar A5o och höjningen är ganska självklar. Fi höjer tillbaka och cappen känns ganska klar efter readen jag har på honom.

 

Dealt to brodern [ 5c Ad ]

tyg6094 folds.

>You have options at Table 65380 (6 max) Table!.

dwn_dirty folds.

>You have options at Table 65380 (6 max) Table!.

brodern raises [$1.50].

Datcc5 raises [$2].

brodern raises [$2].

Datcc5 calls [$1].

 

Den floppen gillar vi mot Datcc5. Han kan höja med många händer i detta läget så jag tror det bara är att köra på.

 

** Dealing Flop ** [ Kh, 5s, 7s ]

brodern bets [$1].

Datcc5 raises [$2].

brodern raises [$2].

Datcc5 calls [$1].

 

På turn kommer Qs men jag tror fortfarande att jag leder och betar ut.

 

** Dealing Turn ** [ Qs ]

brodern bets [$2].

Datcc5 calls [$2].

 

På river dimper 10:an ner och ajg ser ingen anledning att beta ut. Väljer istället check-call alternativet för att kunna fixa fram en bluff kanske.

 

** Dealing River ** [ Td ]

brodern checks.

Datcc5 bets [$2].

brodern calls [$2].

 

Jag fick lite kritik att jag var för passiv i min förra HH, så nu undrar jag om det är rätt att panga på så här mycket med ett BP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bottom pair är livsfarligt även mot en helt slumpmässig spelare. Även om din read på honom är att han cappar på allt, vilket jag skulle tro är det mest gynnsamma du kan ha på honom här, så är det troligtvis EV-. Detta pga att risken är större än 50% att han har någonting bättre än high card. Har inte räknat på sannolikheten för att han har bättre än par i 5:or, men den är rätt stor med den brädan och ev. hålpar i beaktande.

 

Dock har du fint överkort, men tror inte det påverkar så mkt. Mot den här spelaren skulle jag check-folda på turn om jag inte har bättre än 5:or.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha slängt skiten direkt. Ser inget värde att i att spela A5o mot en galning, men det är ju jag det.

 

Hur gick det förresten?

 

Du måste höja A5o först in från SB om du inte har någon konstig read på BB som gör en syn bättre. Men att folda A5o här finns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ty

[OT]

Fast ändå back typ 80 efter fruktansvärt mycket tilt som kommer bli ännu mer nu. Ganska stora potter på bordet nu. Alla tiltar typ, en har torskat 80 (som han vann på rivers mot mig) på en kvart.

[OT]

 

Tillägg:

 

Fin hand'

***** Hand History for Game 3136491195 *****

$1/$2 Texas Hold'em - Saturday, December 03, 06:09:01 EDT 2005

Table Table 65879 (6 max) (Real Money)

Seat 6 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: dwn_dirty ( $69.76 )

Seat 2: brodern ( $59.13 )

Seat 3: Datcc5 ( $139.71 )

Seat 4: JohnnyLudlow ( $80.75 )

Seat 6: bright_boy ( $119.50 )

Seat 5: edgegal ( $7 )

dwn_dirty posts small blind [$0.50].

brodern posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to brodern [ 5h Js ]

Datcc5 raises [$2].

JohnnyLudlow calls [$2].

edgegal folds.

bright_boy raises [$3].

dwn_dirty raises [$3.50].

brodern folds.

Datcc5 calls [$2].

JohnnyLudlow calls [$2].

bright_boy calls [$1].

** Dealing Flop ** [ 3c, Kc, Ts ]

dwn_dirty bets [$1].

Datcc5 raises [$2].

JohnnyLudlow calls [$2].

bright_boy raises [$3].

dwn_dirty raises [$3].

Datcc5 calls [$2].

>You have options at Table 66992 Table!.

JohnnyLudlow calls [$2].

bright_boy calls [$1].

** Dealing Turn ** [ 6d ]

>You have options at Table 66992 Table!.

dwn_dirty bets [$2].

Datcc5 raises [$4].

JohnnyLudlow calls [$4].

>You have options at Table 66992 Table!.

bright_boy raises [$6].

dwn_dirty raises [$6].

Datcc5 calls [$4].

JohnnyLudlow calls [$4].

bright_boy calls [$2].

** Dealing River ** [ 7d ]

dwn_dirty bets [$2].

Datcc5 calls [$2].

JohnnyLudlow folds.

bright_boy raises [$4].

dwn_dirty raises [$4].

Datcc5 folds.

bright_boy raises [$4].

dwn_dirty calls [$2].

bright_boy shows [ Ah, Kh ] a pair of kings.

dwn_dirty shows [ As, Ad ] a pair of aces.

dwn_dirty wins $82 from the main pot with a pair of aces.

 

Ni ser hur sjuka de är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är verkligen på gränsen Ruterkung, men om han är en galning så kan du kanske lira så här utan att gå gul. Det är ju bra för fortsättningen att vårda en lös image mot den här spelaren, för du kan ju aldrig få honom att lägga en hand som du vill att han ska lägga, och då vill du att han ska vara lös som det bara går att få honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra read och det var enbart därför du spelade rätt. A5o är en ganska dålig hand och visst kan du spela den mot en galning, men att trebetta bara för att du har ett A på topp är ingen vinstaffär i längden.

 

Tack vare att du var heads-up mot den här galningen som du läste väl hade du en liten chans att ta hem det. Men spelar du alltid A5o så där aggressivt även post-flop med lägsta par kommer du ligga minus i slutänden. En syn eller raise med vetskap att det stannar på 2BB preflop skulle jag säga från SB. Att trebetta eller cappa är normalt rent lotteri som blir garanterad förlust långsiktigt. Sen skulle jag nog reraisa på floppen för information mot en sån galning, men resten av vägen bara check-syna om han fortsätter utan återhållsamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha slängt skiten direkt. Ser inget värde att i att spela A5o mot en galning, men det är ju jag det.

Oj, du måste verkligen tänka om hur du spelar mörk vs mörk. A5o är ett monster i sammanhanget. Den är bättre än 70% av händerna HU och har 57% mot en random hand. Extrahänderna man slänger mot någon som är hyperaggro i stora mörken är ju typ 65o, 83s och liknande. Alla ess, alla par, alla två kort över tio, nästan alla kungar, typ hälften av damarna är alla tämeligen obiligatoriska att spela.

 

Jag har inget problem med postfloppspelet om du har koll på att han verkligen är riktigt aggro. A-kickern hjälper ju faktiskt en hel del eftesom det gör att en massa av överkortshänderna (dvs Ax utan par) han trebetade med preflopp nu är nere på 3 outs istället för fem. Det är inte helt och hållet lyckat att låta motspelaren hålla i betandet hela tiden om han verkligen mörsar med allt, eftersom du måste kompensera för alla de gånger ingen av er har något och han tar potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kört lite simulationer, sammanlagt 400.000 händer. De utgår från att motspelaren kan ha vilken hand som helst, vilket jag väl inte skulle tro.

 

A5 mot random hand pre flop 57,7% chans.

På floppen hade du 60,5%

Turn - over card och flush-möjlighet - 50,6%

River - over card - 44,8%

 

Men jag antar att inte ens den motspelaren är helt random. (EDIT: ) Han kanske skulle slänga den västa skiten, som 72 etc, så justera ned din edge pre flop en smula. (slut EDIT) Antar att vi ska tolka hans spel på turn som att han har en något svagare hand. Ser ingen anledning till att spela annorlunda än vad du gjorde.

 

EDIT: Förutsatt att du har tillräcklig BR. Slut EDIT.

 

Mao, jag har reviderat min ståndpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Hjort redan påpekat så finns det ju inte ens på kartan att slänga A5o eller för den delen något ess först in från SB. Hade det varit en gränsfallshand kunde det haft betydelse vad du hade för read på honom men Esstopp är inte ens nära att vara ett gränsfall här.

 

Frågan är snarare om man skall höja, limp-höja eller limp-syna. Själv föredrar jag faktiskt att limp-höja med limp-syn som andraval. Ser absolut noll chans att han foldar mot en höjning vilket vore ett weakthight misstag vilket maniacs sällan gör.

 

Problemet är ju också att man väldigt lätt bygger en pott som är så stor att man blir tvungen att gå till showdown.

 

Fortsättningen av handen är ju inte så mycket att snacka om i och med att du träffar. Det svåra är ju att spela handen de gånger du bara har esstopp, hyffsat ofta vill/måste du ju gå till showdown ändå, speciellt mot en maniac.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag antar att inte ens den motspelaren är helt random. (EDIT: ) Han kanske skulle slänga den västa skiten, som 72 etc, så justera ned din edge pre flop en smula.

 

Givet att SB är ens någorlunda i närheten av korrekt spel har du alldrig så dålig equity att du inte ska minst syna en openraise från SB med any two, du får trotts allt 3½-1 i odds samt har position.

 

Här väljer ju dock fi att höja tillbaka vilket ju troligen snävar ned hans handdistribution en aning. (Vissa maniacs höjer dock tillbaka med any two vilket antagligen inte är ett så stort misstag som man kan tro i detta läge.)

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...