Gå till innehåll

FLT - Under press med ett naket ess


Callahan

Recommended Posts

Här är en hand jag spelade nyss i ett 5/10 6 max på Party. Två patienter slinker och jag öppnar för två bets i cutoff med A:heart:6:heart:. Knappen, en någorlunda tight och aggressiv lirare, flyter för två kalla och lilla mörken passar, men stora mörken vill vara med. Tre lirare tar floppen

 

8:club:7:diamond:3:club:.

 

Mörken knackar och av någon anledning gör jag också det. Normalt hade jag jobbat på potten här, men så blev det inte denna gång. Jag har trots allt inte mycket till hand. Om jag betar och någon höjer så är jag rostat bröd. Om knappen betar och mörken lägger så får jag spela vidare och kanske hitta på nåt kreativt senare i potten.

 

Knappen checkar dock och vi tar turn 7:heart: för noll dollar var. Mörken checkar, och eftersom alla verkar tomma så betar jag. Knappen höjer och det blir headsup.

 

Lägg, syn eller 3-bet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm klurigt. Jag är alltid livrädd i såna där situationer om jag inte har en bra read..

 

Knappen borde väl ha en hög hand, kanske bra par eller även han ett ess (kanske ett bättre ess än ditt). Dock ingen större risk att han parat med brädan. Raise med bara två överkort känns inte riktigt troligt(?).

 

Skulle säga att du är slagen i det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte räknat fel får du 6:1 på din turn syn, men ska du syna turn så är det ju med intention att se showdown antar jag? Och då får har du ju 7:2 som odds, står din hand så ofta här? Jag hade vikt ner där, potten är ganska lite och ingen mening att bråka bortsett från imagen du får, men det tror jag knappast är värt så här mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det är knappen oftast antingen väldigt tom eller väldigt full. Den här spelaren såg ut att vara kapabel att göra ett move, så med risk för att se väldigt dum ut slog upp honom och vann mot Q:heart:J:heart:. Men det är ju inte säkert att jag gjorde rätt bara för att han råkade vara tom (och missa river) denna gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det är knappen oftast antingen väldigt tom eller väldigt full. Den här spelaren såg ut att vara kapabel att göra ett move, så med risk för att se väldigt dum ut slog upp honom och vann mot Q:heart:J:heart:. Men det är ju inte säkert att jag gjorde rätt bara för att han råkade vara tom (och missa river) denna gång.

Tja, han har ju inte ett mellanpar iallafall sånt är ju vanligen autobet när det checkas runt. Överparet känns ju ännu mindre troligt eftersom han inte trebetade pre och de händerna är ännu mer autobethänder, så om han har en riktig hand bör det ju typ vara pockets som setat. Och det finns inte särskilt många sätt han kan ha en sån hand på, det som är lite problematiskt är att han kanske har ett lite större ess och tror att han bluffar.

 

Om du ska göra ett kontringsmove på honom här så känns det ju vettigare att bara syna ned än att höja, dels för att han bara har ett kort på sig att träffa sina troliga fem outs om han ligger efter, dels för att det låter honom fortsätta bluffa och dels för att handintervallet som slår dig och som foldar bör vara väldigt smalt (samtidigt som handintervalet som du slår och som synar också bör vara väldigt smalt).

 

Ah, "slog upp honom" betyder "looked him up".

 

Det här är min ungefärliga gissning på relativ handstyrka när det checkats runt och turnkortet kommit.

 

Hand 1: 55.7082 % 51.43% 04.28% { Ah6h }

Hand 2: 44.2918 % 40.01% 04.28% { 88-77, 33, ATs-A9s, A5s-A4s, KTs+, QTs+, JTs, 87s, ATo-A9o, KJo+ }

 

Så säg 50% equity med 3 stora bet i potten. Även om du skulle köra med en riktigt risig taktik som att checksyna ned och din motståndare skulle värdebeta alla sina bättre händer och checka ned alla sina sämre så skulle du faktiskt plussa i snitt. Så givet att min HD-uppskattning stämmer så måste du vara väldigt svårfoldad i den här situationen mot åtminstone knappen.

 

Nu blir ju det hela lite mer komplierat eftersom det finns en tredje spelare i potten, men dels så är hans HD så sjukt svag att den inte är värd att oroa sig för på och dels så är jag lite för trött för att tänka igenom en trespelarsituation ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...