Gå till innehåll

Är flush med lägre kort ovanligare?


Bloop

Recommended Posts

Minns att jag läst någonstans att en flush med sjua högt är ovanligare än en flush med äss högt. Tänkte inte så mycket på det då men det är ju klart att om man har en ässhög flush så finns det många fler kort att välja på för att kombinera en flush än om man har sin flush med sjua högt.

 

antal varianter ässhög= ((12 5)/5!) -2 ? (minus ett för att ta bort royal flush och ytterligare minus ett för att ta bort A-2-3-4-5 )

 

En sjuhög flush bara kan se ut på ett sätt (2-3-4-5-7)

 

Denna inbördes ranking bryter mot "ovanligare hand , högre rank" . Men det skull ju kännas knas att ha det på nått annat vis.

 

Finns det fler såna små lustifika detaljer i pokermatten? Och i så fall: Vem bryr sig egentligen? :)

 

Bloop

 

* Rubikkortning - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna inbördes ranking bryter mot "ovanligare hand , högre rank" .

 

Det där är lite som att säga att ett fyrtal i knektar är svagare än fyrtal i något högre än knektar men att det är vanligare att få ett fyrtal i något högre än knektar än i just knektar. Alltså en korkad jämförelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga vad jag menar, det där går ju att säga om alla pokerhänder. Ett par med högst treor är ovanligare än par med högst äss, samma sak gäller för tvåpar, triss osv.

 

edit: Kontentan blir hur som helst att man inte kan dra några slutsatser om ovanligheten kontra styrkan i en viss typ av hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga vad jag menar, det där går ju att säga om alla pokerhänder.

Nej, det går inte.

Ett fyrtal är lika vanligt som något annat fyrtal.

Däremot så är tvåpar lika underliga som färger, 2par med A i topp är vanligare än 2par med 3 i topp.

 

Ytterligare underligheter dyker upp om man använder en joker: då blir det plötsligare svårare att få 2par än triss - men bestämmer man sig för att 2par slår triss så blir det svårare att få triss igen.

 

Men som bloop sa: "Vem bryr sig egentligen?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga vad jag menar, det där går ju att säga om alla pokerhänder.

Nej, det går inte.

Ett fyrtal är lika vanligt som något annat fyrtal.

Du missupfattar mig.

 

Självklart är ett fyrtal lika vanligt som ett annat fyrtal. Att få upp ett fyrtal bestående av högst fyror är dock ovanligare än att få upp ett fyrtal bestående av högst äss. Observera att jag inte snackar om kickerkortet eller vad man ska kalla det utan om de fyra korten av samma valör.

 

Vem bryr sig? Tja, det skadar väl inte att förklara att det inte är nåt konstigt eller ologiskt med det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är ett fyrtal lika vanligt som ett annat fyrtal. Att få upp ett fyrtal bestående av högst fyror är dock ovanligare än att få upp ett fyrtal bestående av högst äss. Observera att jag inte snackar om kickerkortet eller vad man ska kalla det utan om de fyra korten av samma valör.
´

 

jag tror nog att ni pratar om olika saker, svinto pratar om t.ex en showdown i mörkpoker, där högre fyrtal är vanligare eftersom man sparar på AA oftare än 22.

 

Bloop pratar om att dela ut 5 kort och inte göra några byten, då kommer A hög färg komma oftare än 7 hög färg, eftersom det finns många fler sätt att få en A hög färg, medans det bara finns 25 sätt att få en 7 hög (eller räknade jag konstigt nu?)

 

Kan jag vara inne på rätt spår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Svinto menade att det är vanligare att få ett fyrtal som är högre än fyror. Eftersom det finns fler fyrtal som är högre än fyra(5,6,7,8,9,T,J,Q,K,A) och bara tre som är lägre än (eller lika med) fyra 2,3,4.

 

EDIT: Iofs är det ju lika ovanligt att få ett fyrtal som är Q eller högre. Jag vet inte om jag riktigt förstår meningen med den här diskussionen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Svinto menade att det är vanligare att få ett fyrtal som är högre än fyror. Eftersom det finns fler fyrtal som är högre än fyra(5,6,7,8,9,T,J,Q,K,A) och bara tre som är lägre än (eller lika med) fyra 2,3,4.

 

EDIT: Iofs är det ju lika ovanligt att få ett fyrtal som är Q eller högre. Jag vet inte om jag riktigt förstår meningen med den här diskussionen. :)

 

Det var ungefär det jag ville komma fram till. Om man inför begränsningar på vilka kort som kan ingå i en hand är det självklart att den blir ovanligare än en hand utan sådana begränsningar, oavsett om handen begränsas uppåt eller nedåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...