Gå till innehåll

Konsten att minimera sina förluster?


AoZ

Recommended Posts

Jag har nu snittat kanske 3h/dag med pokerspelande (5-card draw, ej texas) i några månader och har lite tankar om spelandet. Lite siffror så ni vet nivån på mitt spel under denna period: Jag har gått från 0,25/0,50€ till 5/10€. Ibörjan satte jag in 20€ på kontot och gick allt som oftast in med 6€ på 0,25/0,5 (på denna tid fanns ej 0,1/0,2 på b2b). Här lyckades jag komma upp i 543€ under någon veckas tid. En annan "resultat-period" är på 1/2 som hemma plan men även med spel på 2/4 samt enstaka tillfälle på 5/10 då jag byggde rullen upp till 2500€ som max. Andra "resultat-perioder" är att jag har byggt från 20-80€ till 700€-1100€, detta kanske 4-5 gånger. Gått in och ägt bord på samtliga nivåer. Ex in med 6€ på 0,25/0,5 ut med 80+, in med 184€ på 5/10 ut med 1001€...

 

Som max snittade jag 2000VIP/dag under en 2veckors period (jagade heypokers ebjudande om SE w800i... lol)

 

Jag anser mig vara en vinnande spelare när jag spelar mitt spel och gör det koncentrerat.

 

Siffrorna ovan ser helt OK ut, åtminstone ur mitt perspektiv. Men nu till de tråkiga detaljerna som spoilerar hela mitt resultat. ALLA dessa rullar jag haft (som max 2500€ som nämnt) så har jag gulat samtliga!! Det som gör det hela ännu värre är att dessa förluster av ihärdigt grindande vinster under några veckor förloras under 1-2 dagar! Exempel är rullen jag hade på 1100€ som jag jobbat ihop med excellent spel under 2veckor förlorades på kanske 5timmars spelande på 1/2 och 2/4 (tror inte jag var på 5/10 då). Även på bord där jag har dominerat och 7-8 dubblat mitt inköp har det hänt att jag torskat hela den "bords-rullen"

 

Igår var senaste gången (sista? hoppas det!). Då hade jag 900€ där ca 550€ vunnits på 0,25/0,5 då jag började från scratch med 30€. Men som tidigare förloras ALLT än en gång på en session. (Att jag torskade sista handen, en pott på 1/2 där jag gått in med 150€ efter att en fisk synat min monster reraise och prickar sitt förbannade stegdrag svider fortfarande, förbenade tomte..). Detta på ett bord där jag dominerat och 5-dubblat mitt inköp (in 60€ max 315€). Allt som oftast är det alltså under en dålig period (ibland 20minuter, ibland 2 timmar) under en session som jag backar JÄTTEmycket.

 

Slutsaten är ganska självklar: Vinna är kanske inte så svårt men det tar tid att vinna, däremot är det väldigt lätt att förlora mycket och det väldigt fort! Tar man en våg och sätter VINST i ena skålen och FÖRLUST i andra skålen så krävs det mer av spelaren för att VINST skall väga tyngst. Spelar man på ett sätt där en faktor i sitt spel saknas så kommer Förlusten att falla in. Samtliga faktorer i sitt spel måste man ha med sig för att Vinstskålen skall väga tyngst.

 

Nu är ändå inte mitt totala resultat så mycket negativt som man kan tro etersom jag har tagit ut de summor jag har satt in förutom en gång. SÅ en deposit back ligger jag. Jag har räknat lite och kommit fram till att jag säkerligen hade haft 3-3,5k€ om jag inte gjort dessa äckligt stora förlust sessioner. Då syftar jag på förlust sessioner där jag typ torskar hela mitt 6+ dubblade inköp, eller torskar 30% av rullen under tilt eller de gånger som man helt enkelt tänker på annat när man spelar. Vanliga förlust sessioner har alla i sitt spel.

 

Jag har läst vad alla säger om BR-krav och kan bara konstatera att detta är inget som jag har fäst någon större vikt vid. Jag har vid ett flertal gånger 10dubblat mina insättningar på 7€-200€. Sedan att jag förlorar dem (ett antal gånger) har sin grund i att jag släppt de fundamentala delarna i mitt spel (läs: tiltat, tappat koncentration etc).

 

Avlutar den långa tråden med en fråga som om jag hade ett svar på den skulle ge mig en 10-20 000 extra i månaden. Hur ska jag göra för att minimera mina förluster? Hur gör ni?

 

* Mini RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att minimera sina förluster är en sak. Men ibland har man dagar då allt går snett och det är just vid dessa dagar då man behöver ha skött sitt BR-management.

 

Genom att spela enligt en plan när det gäller sin BR så finns aldrig någon risk att du gular. Du kommer att kunna förlora 10% av din rulle en dålig dag, men resten finns där kvar. På så sätt så kan aldrig EN dålig dag förstöra för dig.

 

Så mitt råd är att du ser över hur du sköter din BR. Det är där du ska ägna din tid, för att förlora kommer du att göra då och då, det är ofrånkomligt.

 

Att hela tiden riskera sin hela BR kan ju bara sluta på ett sätt, vilket du nu också måste vara medveten om!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv aldrig lyckats 6-dubbla ett inköp under en session, och jag har heller aldrig förlorat mer än 3 inköp under en och samma session.

Jag skulle gissa att din och min spelstil skiljer sig markant. Om man kan vinna 6 inköp under en session så tar man antagligen ganska stora risker också och man måste då vara beredd på betydligt större svängningar, det är ofrånkomligt.

Men som du skriver så tiltar du ju också bort en massa inköp ibland och då handlar det ju främst om att du lär dig att sluta när du inte längre orkar spela ditt bästa spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som så att när du plussar en viss summa så cashar du ut det och köper nått skoj för pengarna. Säg att du plussar 1000E, då cashar du ut 500 och bjuder någon på en fin middag, köper en ipod eller liknande. Då har du i alla fall fått ut något.

 

För i ärlighetens namn tror jag inte du kommer klara av att sluta få tiltåterfall och förlora stora summor pengar efter att du plussat ett tag. Du har ju försökt x antal gånger och misslyckats. Bättre att veta om det och lära sig av ens misstag. Och om du cashar ut varje gång du har låt oss säga 1000E kanske du inte kommer slaska lika mycket - du kommer inte tänka "ähhh, jag kan slaska 1/2, det är ju bara en femtedel av rullen, det kan ju komma" utan "fan, 1/2, ett inköp där är ju nästan halva rullen". Det kan eventuellt hjälpa.

 

Så, mitt enda tips är att ta ut vinsterna i tid och använd pengarna på saker du gillar förutom pokerspel. Sedan kanske det löser sig med tiden, men jag vet inte, du verkar ha lite grova tilttendenser. Jag är sådan själv (därför lirarjag nästan aldrig på nätet längre) och jag känner folk som är likadana - plussar kanske 3-4 inköp per dag i en vecka, sedan backar de 15-20 inköp på bara någon dag när det går dåligt och tilten kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som så att när du plussar en viss summa så cashar du ut det och köper nått skoj för pengarna. Säg att du plussar 1000E, då cashar du ut 500 och bjuder någon på en fin middag, köper en ipod eller liknande. Då har du i alla fall fått ut något.

 

Jo tror oxå detta kan vara en bra idé, detta hade jag även tänkt göra tidigare men då har snålheten bedragit mig då man bara kan ta ut 1 gratis uttag/månad på b2b-skinnen.

 

Du får det att låta som att jag tiltar mycket och ofta och det vill jag inte påstå. Mycket när det väl händer kan jag skriva under på men njae inte ofta. Men helt klart för ofta, 1 gång är en gång för mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som att du regelmässigt köper in dig för hela din bankroll på en session. Det är statistiskt självmord. Alla förlorar ett inköp då och då i NL, och om Inköp = Bankroll så KOMMER du att gå gul.

 

I den bästa av världar så skulle du bara spela på nivåer där du har en BR på 10 000 * BB. Låter sjukt mycket, men vill du vara långsiktig som spelare är det en bra nivå att sikta på, i vart fall när du kommer upp dig lite. Inköp 100 BB, blir isf 1% av din BR. Det är en OK risknivå. Då har du råd att förlora några inköp i rad utan att det påverkar så mkt.

 

Om du inte är miljonär så får du gå ned i nivå. Det kan hända att du redan nu spelar ett vinnande spel, men med de obefintliga säkerhetsmarginaler som du har så kommer du aldrig att märka det, för du kommer att gå gul gång på gång. Har du bara en bra marginal så får du svängrum för fluktuationerna och din långsiktiga edge kommer att ge sig till känna. Om den finns, vill säga. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som att du regelmässigt köper in dig för hela din bankroll på en session. Det är statistiskt självmord. Alla förlorar ett inköp då och då i NL, och om Inköp = Bankroll så KOMMER du att gå gul.

 

??

 

1. Jag spelar inte NL, jag spelar inte ens Texas. 5cd is the name of the game.

2. Var får du att jag köper in mig på ett bord för hela min rulle? (Det gör jag knappast)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som att du regelmässigt köper in dig för hela din bankroll på en session. Det är statistiskt självmord. Alla förlorar ett inköp då och då i NL, och om Inköp = Bankroll så KOMMER du att gå gul.

 

??

 

1. Jag spelar inte NL, jag spelar inte ens Texas. 5cd is the name of the game.

2. Var får du att jag köper in mig på ett bord för hela min rulle? (Det gör jag knappast)

 

NL= No Limit. Har inget med Texas att göra. Hade du spelat 5cd FL så hade du knappast skrivit som du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

NL= No Limit. Har inget med Texas att göra. Hade du spelat 5cd FL så hade du knappast skrivit som du gör.

 

Ja, jag vet mycket väl vad NL står för...

Mig veterligen finns det ingen sajt som erbjuder annat spel än PL på 5CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag spelar inte NL, jag spelar inte ens Texas. 5cd is the name of the game.

Ok, har ingen aning om vilka limitar som erbjuds. Fick bara intrycket av att det var NL som du skrev om, men PL var det visst. Nåväl det jag skrev gäller ju (nästan) för PL också.

 

2. Var får du att jag köper in mig på ett bord för hela min rulle? (Det gör jag knappast)

 

Det var det här som fick mig att tro det:

 

Igår var senaste gången (sista? hoppas det!). Då hade jag 900€ där ca 550€ vunnits på 0,25/0,5 då jag började från scratch med 30€. Men som tidigare förloras ALLT än en gång på en session.

Förlora allt på en session.. Låter som du gått in med allt.

 

Men, men, vad menade med den meningen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men som tidigare förloras ALLT än en gång på en session.

Förlora allt på en session.. Låter som du gått in med allt.

 

Men, men, vad menade med den meningen då?

 

Jag missuppfattade dig (du skrev tvetydigt). Jag trodde du trodde att jag gick in med hela rullen på ett bord, vilket jag inte gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det jag trodde :)

 

Menade du att du förlorade ett inköp?

 

Nu skriver vi om varandra...

 

Ett inköp torskade jag, ja. ( några gånger dock hehe)

Kommer inte rikitgt ihåg situationen längre (har förträngt den :D), men rullen var väl upparbetad till dryga 500€ när jag sätter mig på 1/2 (40 i inköp) samt något enstaka 2/4 (60-80 inköp). Torskade ett inköp, satte in nya fräscha som torskades etc... Tills jag var nere på noll igen. :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torskade ett inköp, satte in nya fräscha som torskades etc... Tills jag var nere på noll igen. :oops:

Aha, men då ska jag göra ett tillägg till mitt ursprungliga inlägg.

 

Jag står fast vid att du behöver en stor BR, kanske inte så stor som jag sa (det gäller för NL, men för PL säkert 2/3 av det jag sa, alltså kring 67 000 BB - fast det finns det andra som vet bättre än jag). Hur som helst bör du köpa in dig på en mycket liten del av din BR, säg max 2%. Så har du $1000 så är ditt största inköp $20, annars riskerar du att förlora för mycket på en session.

 

Så till det nya, appropå vad jag tror mig ha förstått av ditt senaste inlägg:

 

Säg att du tillämpar dessa BR-regler. Om du förlorat ett antal inköp, och din BR följatigen minskar, så kommer ett lika stort inköp att motsvara en större del av din BR. Då kommer du över smärtgränsen 2% eller vad du nu har för gräns. Då ska du istället gå ned i nivå.

 

Säg att du har $1050, BB är $0,2 och du vill typiskt sett köpa in dig för 100BB. 100*bb=$20, dvs mindre än 2% av din BR. Det är OK. Men om du förlorar tre sådana inköp, alltså $60, så har du bara $990 kvar i din BR. Isf är $20 mer än 2% av din BR och du ska inte göra inköpet. Istället får du gå ned på en nivå där BB är $0.1 och köpa in dig för $10. Tråkigt men nödvändigt. Nu har du råd att förlora massor av inköp innan du kommer ned till nästa nivå där ett inköp är mer än 2% av din stack (det skulle ske om du kommer under $500, men innan dess kan du förlora 50 inköp om $10).

 

Det är trist att gå ned i nivå, men det är nödvändigt. Visst, du tjänar mindre de gånger du vinner på en lägre nivå, men om du bara spelar vinnande i längden så är du snart tillbaks igen. Genom att ha såna här gränser så undviker du att gå gul. Du går plus i längden.

 

Sätt dig och räkna vilka nivåer du "får" spela på vid olika storlekar på din BR. Och håll dig till de gränserna! Då kommer du inte bli gul om du spelar vinnande poker. Och annars så tar det iaf längre tid innan du blir gul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är medveten om "gränserna" som en bra skött BR-managment innebär men det finns inte i min värld att gå in på ett bord med MAX 2% ! Helt uteslutet. Eller iofs så är min BR större än det jag har på pokersajten då jag är redo att stoppa in mer deg om så skulle behövas. Kanske kan få det till 2% om jag vill... 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT tillägger lite i det här stycket: Det är ju individuellt hur rädd man är om sin BR. Har man exempelvis ett välavlönat jobb så är det ingen idé att snåla på en mindre BR, om du går gul kan du lika gärna sätta in nya pengar. Jag för min del följer inte reglerna när jag har en väldigt liten BR, eftersom gul inte är nån katastrof då. MEN om di inte vill behöva sätta in pengar någonsin igen, då är max 2% ett måste.

 

Hur som helst så måste du ha NÅGON nivå som är din gräns, säg 10% kanske. Och tillämpa samma princip, att du går ned i nivå snarare än att överskrida gränsen.

 

Annars kommer du ju förr eller senare att köpa in dig på 100%, och det är ingen vidare bra affär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...