Gå till innehåll

Vad är Firmwareuppdatering?

Recommended Posts

Postad

Som rubriken säger.

Detta finns på allt från telefoner till olika dvdspelare och även fler saker. Vad är detta för påfund och hur använder man det? Är det som att uppdatera en dator? Hur går man tillväga vid en firmwareuppdatering

Frågor från ett tekniskt pucko.

Postad

Eftersom firmware är inget enskillt program eller tjänst, utan mer likt t ex olika operativsystem, därför skiljer sig även uppdateringen av dom.

För dom flesta typer av bärbara prylar så är det koppla till datorn ladda upp FW via något fint program, alt lägga över det på enhetes minne och starta om med någon fin meny kombination (liknar t ex BIOS uppdatering).

För t ex DVD så behöver man ofta en serviceskiva som sätter spelaren i något magisk läge som gör att man kan skriva om FW.

För rätt många FW finns roliga hack, vanligtvis hobby hack som gör att man får lite mer features, men se till att läsa genom på forum och liknande så att det inte är ett hack som är dåligt kodad (inte helt ovanligt), om du har riktigt otur så slutar din mobil/kamera/dvd/<INSERT PRYL NAMN HERE> helt att fungera. :(

- QoS

Postad

Så om jag ex skulle uppdatera min dvd skulle jag kunna ladda hem FW i datorn och sen bränna de på skiva och sen spela upp den i dvdn eller?

När det gäller min ericsson w800 så kan jag ladda hem på datorn och använda datakabeln för att föra över till telefon? Har jag fattat rätt?

Är inte FW nåt som leverantören släpper?

Postad

Stämmer bra det, när det gäller mobiler så kommer det mer och mer att man kan ladda ner uppdateringar direkt till mobilen via nätet.

Japp, FW är något som släpps av tillverkarna, men det är som sagt inte ovanligt att det pillas lite på dom så att man får mer features, för t ex DVD så kan man ta bort reg-kodningen etc, för telefoner så finns det ett fint exempel på hur din K750 kan bli wn W800. :)

Det är dom här pillade FW man ska vara försiktiga med, från tillverkarna så täcks oftast ev. fel av garantin och du kan få din utrustning om flashad hos närmaste servicecenter om det skiter sig.

- QoS