Gå till innehåll

NLT - Trn, all-in med 44

Recommended Posts

Postad

Jag spelade en FreeRoll tidigare i kväll och försökte mig på att för en gångs skull spela lite tufft. Dock är jag rädd att det bara blev dumt. Hoppas få höra några vettiga synpunkter.

Det är i ett tidigt skede av spelet. Blindsen ligger på 5 och 10 och alla har startat med 1000. Jag får par, 44, på hand och förutom blindsen har en callat 10. Jag höjer till 100 i hopp om att alla skall lägga sig eller en syn. Blindsen synar dock och det gör den som tidigar hade callat också. Vi är alltså 4 st. som satsat 100 var.

Nu kommer då flopen up: :heart:A :spade:J :diamond:5

Ingen vidare flop. Men eftersom jag är ute efter att experimentera och gärna skulle få en litet större stack så fortsätter jag som inget hänt. Jag funderar på att bara beta högt men beslutar mig för ALL IN. Jag är givetvis orolig för att någon sitter på esset, det brukar någon göra. Men jag räknar med att de skall misstänka att jag själv sitter på AA eller ännu troligare JJ.

Nu vet jag inte om det är skillnad på riktig No Limit och No Limit FreeRoll-turnering som detta var. Ni får gärna kommentera det ur bägge synvinklarna.

* RP - QoS *

Postad

Det kostar alldeles för mycket för att du ska lira 44 så hårt, blindsen har inte på långa vägar kommit upp i den storlek att du behöver stjäla dom.

När det var så pass många limpers kan du limpa in och ta en flopp, hoppas på fyran och få bra betalt. I de flesta fall kan du kasta skiten utan att tänka efter så pass tidigt in i turneringen.

I en freeroll och du vill dubbla snabbt skulla jag rekomendera att ställa in preflopp och hoppas att du får den vanliga synen av typ QT eller AJ och att du vinner coinflippen.....

Postad

Om jag hade mött dig och du spelat sådär där jag satt dig på allt annat än AA och JJ.. någon har garanterat A och med tanke på att det är en freeroll så kommer dom calla oavsett kicker. Mycket dåligt spelat enligt mig.

Postad

Får hålla med föregående talare, inget superspel direkt.

Du får syn av nästan alla A, ofta vilken J som helst, samt av alla tomtar som sitter på QQ/KK och inte höjer preflop, men som ändå aldrig släpper sitt höga pocket. Men 4an kan ju fortfarande komma! 8-)

Postad

Ok, det var det jag misstänkte. Men nu var det ju menat som ett blufförsök. Skulle det ha varit försvarbart utan A på floppen? Som det nu var så hade synaren AQo på handen och han träffade ännu damen.

Vad menar du supah? Skulle du inte ha misstänkt att jag hade AA eller JJ eller 55 som ju också hade varit kanon. Nästa gång jag verkligen träffar triss med ett mediokert par och A kommer upp på bordet skall jag gå ALL IN. Jag ger mig tusan på att de då lägger sig.

Postad
Vad menar du supah? Skulle du inte ha misstänkt att jag hade AA eller JJ eller 55 som ju också hade varit kanon. Nästa gång jag verkligen träffar triss med ett mediokert par och A kommer upp på bordet skall jag gå ALL IN. Jag ger mig tusan på att de då lägger sig.

Det är väl uppenbart vad han menar. Hade du settat AA eller JJ så tror jag knappast du hade ställt (och så tänker nog övriga fi också), då hade du velat mjölka istället.

Postad
Ok, det var det jag misstänkte. Men nu var det ju menat som ett blufförsök. Skulle det ha varit försvarbart utan A på floppen? Som det nu var så hade synaren AQo på handen och han träffade ännu damen.

hehe en teori som oftast håller både då bordet parar och annars är att den som betar inte har trissen 8-)

Postad

Ingen med floppad triss i A eller J betar 900 in i en 310 pot, det är alldeles för dåligt betalt. Det gör man om han har färgdrag, bluffar eller vill bygga stor stack i en freeroll. Gör en potbet 250-320, vid syn kan du stänga butiken och ha kvar chips till senare... (om inte färgdrag finns ute, då kan du skjuta vid turn också, och möjligen ta den där)

Postad

Jag tackar för råden, men vill ännu komma med vissa invändningar. Om alla utgår ifrån att de som träffat trissen inte ställer in utan gör en "mjölkbet" så lägger de ju sig oftast vid en måttlig höjning och vid ALL IN så vet alla att man bluffar och så blir man synad. Borde det då inte ge bäst betalt om man går ALL IN med triss och bluffar en bluff?

Min erfarenhet säger att motståndarna nog upptäcker att man mjölkar och då lägger de sig.

Postad
Jag tackar för råden, men vill ännu komma med vissa invändningar. Om alla utgår ifrån att de som träffat trissen inte ställer in utan gör en "mjölkbet" så lägger de ju sig oftast vid en måttlig höjning och vid ALL IN så vet alla att man bluffar och så blir man synad. Borde det då inte ge bäst betalt om man går ALL IN med triss och bluffar en bluff?

Min erfarenhet säger att motståndarna nog upptäcker att man mjölkar och då lägger de sig.

Dina erfarenheter spelar dig ett spratt.

Alltså trycka oprovicerat i en liten pott sådär kan funka (dock onödigt) om du spelar med samma personer under längre tid. I en turnering där ni spelat endast ett fåtal händer är det allt annat än bra spel.

Om nu din erfarenhet säger dig att om man mjölkar så märker motståndarna detta och lägger, varför "bluff mjölkar" du inte nu då när du vill att de ska lägga sig?

Tryck preflop eller limpa in och jaga set eller folda preflop det är dom tre alternativen du har med 44.