Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå gott folk, sitter o slaskar en turnering och funderar lite på poker i allmänt. Frågan jag tänkte ställa er är hur ni tar en motgång/badbeat/förlust.

Själv spelar jag mycket nätpoker och en hel del livepoker på klubbarna i sthlm, och kan allvarligt talat inte komma ihåg senaste gången jag blev riktigt upprörd över någon av ovan nämna anledningar. Visst kan man bli lite småsur över en badbeat men det är glömt efter att handen är slut, då fokuserar man på nästa hand. Det finns självklart undantag, man e ingen maskin. (Yrrol?)

Anledningen till att jag frågar är att jag känner att alltför många lägger för stor vikt vid enskilda resultat istället för att se till spelet i helhet, att bli skitsne över badbeats och dylikt gynnar ingen förutom dina motståndare.

Något som jag däremot blir upprörd över är när jag själv gör ett uppenbart dåligt spel, som ofta blir följden när man inte tänker igenom situationen innan man agerar. Det är sådant som man bör lägga vikt vid, att förbättra sitt spel istället för att gnälla över motståndarnas dåliga spel.

Jaja, nu blev det lite långt, men som sagt lyder min fråga fortfarande som följer: Hur tar ni en motgång?

Postad

Bra skrivet. Beror oftast på hur det har gått innan är man back 2-3 in köp för kvällen och suttit i 3-4 timmar och då åker på en 2 outare i en fet pott. Klart man blir less/arg, Men vem ska man bli arg på? har man spelat bra själv är det inte lönt att klaga på mostånadaren

Postad

Bra skrivet.

Har jag spelat dåligt och förlorat, så brukar jag gå igenom situationen väldigt noga så det inte händer igen. Arg kan jag bli om jag spelat som en kratta! Aldrig på motståndaren. Men va fan man måste ju lära sig också. Det är inte direkt så att jag är Negreanu brat som kan en del. Och till och med han gör väl sina misstag då å då. Sånt är mänskligt. Men gör man misstag förlorar man pengar, då är det dags att vakna till eller sluta spela.

Bad beats är när man inte kunnat spela på annat sätt (om fold är uteslutet) och skulle ha förlorat potten i alla fall. Och har man spelat korrekt så credit for the lucky one! Efter ett par inköp tror jag att man ska bege sig till baren i stället för att gräva ner sig! ;)

Postad

Nja, lätt att säga. Jag loosade en rejäl pott idag på värsta sortens bad beat mot den galnaste spelaren jag sprungit in i på länge. Jag var storfavorit hela handen och inför river hade jag 95 % chans... har svårt att tro att ni då sitter "Jahå, då har jag förlorat hela veckans förtjänst. Live goes on. Skål!". Själv blir jag riktigt lack (ringer till mina polare och konstaterar att poker enbart är ett turspel, misstänker riggade sajter osv.) När jag kommer tillbaka efter en sådan händelse spelar jag dock ofta min bästa poker, så även idag (vunnit tillbaka rubb och stubb i nuläget). Vet inte vad man har för psyke egentligen, har mycket lättare för att "vinna tillbaka pengar" än att gå på plus direkt så att säga.

Postad
Nja, lätt att säga. Jag loosade en rejäl pott idag på värsta sortens bad beat mot den galnaste spelaren jag sprungit in i på länge. Jag var storfavorit hela handen och inför river hade jag 95 % chans... har svårt att tro att ni då sitter "Jahå, då har jag förlorat hela veckans förtjänst. Live goes on. Skål!". Själv blir jag riktigt lack (ringer till mina polare och konstaterar att poker enbart är ett turspel, misstänker riggade sajter osv.) När jag kommer tillbaka efter en sådan händelse spelar jag dock ofta min bästa poker, så även idag (vunnit tillbaka rubb och stubb i nuläget). Vet inte vad man har för psyke egentligen, har mycket lättare för att "vinna tillbaka pengar" än att gå på plus direkt så att säga.

:lol:

Läste en rolig anekdot i Doyle´s "Poker Wisdom of the Champion" (=? osäker på den exakta titeln) där han berättade om en snubbe han mött som spelade sitt absolut bästa poker när han var på minus. Så efter att ha upptäckt det gick den där snubben alltid in på muggen där han försatte sig i nåt transtillstånd och övertalade sig själv att han var minus nån summa. Sen gick han och vann de här pengarna! ;)

Postad

Skall testa det imorgon :-)

En riktig bad beat gör mig avslappnad men samtidigt fokuserad. Kommer nog in i den berömda "zonen" vilket gör att jag förvånansvärt ofta fattar rätt beslut. Undra bara vad som ligger bakom det här. Skall ta upp detta med min psykolog imorgon, hon kanske kan ge lite input.

Postad

även om jag vunnit 10 inköp per dag i en vecka så blir jag arg och börjar koka när fisken träffar sin 2 outare och tar hem 400bb potten

sen efter det kommer sånt jag blir ännu argare på, när man börjar spela dåligt! utdragen kommer man bli, det är inte så farligt men när man vet att man förlorar en stor pot pga. man spelat dålig bryter jag nästan ihop och saker flyger all världens väg :)

vet ej hur jag ska tackla detta.. som tur händer det inte speciellt ofta att jag backar.. kanske 15% av dagarna lr nått ><

Postad

Det ligger något i det ni säger. Det är alltid lättare att vinna tillbaka pengarna om man först har sprungit på en bad beat. Varför ska det vara så, sajterna måste vara riggade :roll:

Ang hur jag hanterar en bad beat brukar vara lite olika. Om jag spelar på nätet brukar det bli både en och två svordomar, Spelar jag live brukar det bli ett suckande ljud eller liknade.

Postad

Värsta som kan hända är om man åker ut ur en turnering på en en-två outare. Då blir jag galen. Men om man "bara" decimerar sin stack så har man ju inte riktigt tid att sitta och gnälla. Ibland om jag åker ut ur en turnering så kan jag gå in på ett cash bord och tilta bort ett inköp innan jag fattar vad jag håller på med. Då brukar jag oftast bita mig i tummen och sätta mig att se tv i stället.

Postad

Om jag upptäcker att jag ligger mycket minus och det stör mig går jag ifrån datorn ett tag och funderar över varför. Ibland är det kanske någon som satt 5-outare de senaste 5 stora potterna man varit med i. Ibland kanske supertomten vars pengar man tog plötsligt lämnat bordet och blivit ersatt av en bra spelare utan att man anpassat sitt spel efter den nya situationen. Eller så kanske man bara varit allmänt trött och haft koncentrationen någon annanstans och slöspelat utan att fundera över motspelarna.

Då är det bara att bestämma sig för att lämna bordet eller fortsätta, men fortsätter jag så försöker jag att först ha en liten pep-talk med mig själv för att få ihop disciplinen och koncentrationen. Det är en av anledningarna till att jag inte gillar turneringar och livespel. Tappar jag humöret eller koncentrationen vill jag kunna ta en paus och samla mig för att kunna ligga på topp och göra mitt bästa hela tiden när jag sitter vid ett bord.

Postad
Värsta som kan hända är om man åker ut ur en turnering på en en-två outare.

För mig är det precis tvärtom. Om jag har otur blir jag bara lite arg i någon minut, sedan tar jag nya tag. Om jag däremot klantar bort en turnering på rena dumheter blir jag först tokförbannad och sedan kan jag gå och gräma mig i flera dagar. I alla fall om det var en viktig(=dyr) turnering. Ibland skulle jag nog tjäna på att vara lite mer förlåtande mot mig själv.

Postad

Jag har bara haft typ 3 längre motgångar sedan jag började för mindre än ett år sedan. Dom två första gångerna kämpade jag vidare och hämtade mig jättebra från bad streaksen. Nu har jag dock tröttnat på poker en del och det gjorde så att nu senaste gången tiltade jag bort cirka 500€ för att jag tidigare backat cirka 500€ under några dagar på sjuka bad beats. Är så trött på poker så tiltade nog bort skiten medvetet för att övertyga mig själv om att jag behöver en paus. spelar NL50 och NL20.

Så bad beatsen var nog inte hela anledning till att jag tiltade då jag åkt på värre saker förut i cirka under en månads tid men behållit lugnet och lirat vidare och itne gulat.

Så den här gången hanterade jag bad beatsen mycket dåligt.

Postad

Att gå upp en nivå för att man tror att oturen snart måste vända är något jag inte gör längre.

De gånger jag nu förlorat mer än normalt eller längre än normalt har jag istället lagt pokern på hyllan en vecka eller två och under den tiden istället läsa igenom de pokerböcker jag har samt gå igenom en massa bra trådar i detta forum.

Itället för att känna frustration när man sedan väl sätter sig vid pokerklienten känns det inspirerande och man känner sig förbredd.

Då mycket av motgångarna kan sätta sig mentalt är detta enda sättet.

Funkar i alla fall för mig.

Postad

Hallå, kul med lite svar.

För mig är det precis tvärtom. Om jag har otur blir jag bara lite arg i någon minut, sedan tar jag nya tag. Om jag däremot klantar bort en turnering på rena dumheter blir jag först tokförbannad och sedan kan jag gå och gräma mig i flera dagar

Precis så känner jag också, ett dåligt spel som orsakar att man åker ur en turnering tar så otroligt mycket hårdare än ett bad beat. Trots allt fick du motståndaren precis dit du ville, pengarna åkte in när du var stor favorit, utgången är oväsentligt. Fortsätter du få in såsen i sådana lägen kommer du att vinna i längden, inget snack om saken.

Sen till er som skriver saker i stil med, "testa att ta 50 bad beats i rad o e hur kul det är...".

Jag har tagit bad beats, väldigt många. Å andra sidan har jag o alla ni andra gett en herrans massa bad beats också, man måste kunna ta det åt båda håll. Hemligheten är att inte låta bad beats påverka ens spel negativt.

Glöm inte att varenda gång ni får in all sås som stor favorit vinner ni i längden. Det är det som spelar roll.