Gå till innehåll

Sactodian krossar glastaket i SH FL


Sactodian

Recommended Posts

Inga reads. Har inte configurerat PT eller HUDen än.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (3 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is SB with A:spade:, T:heart:.

Button raises, Hero calls, BB calls.

 

Brukar trebeta ibland, men synar bara för variation.

 

Flop: (6 SB) T:spade:, 2:heart:, 3:club: (3 players)

Hero checks, BB checks, Button bets, Hero raises, BB folds, Button calls.

 

Checkraise med topparet.

 

Turn: (5 BB) A:club: (2 players)

Hero bets, Button calls.

 

Standard continuation bet. Tittar ner på tvåparet också.

 

River: (7 BB) 9:spade: (2 players)

Hero checks, Button bets, Hero raises, Button calls.

 

Inducing a bluff. Representerar KT-JT. Fi tänker: Han floppade topparet, sen kom obl. coninuation bet, sen upptäckte han att det var ett A som han var rädd för, jag leder och betar därför. Check-raise.

 

Final Pot: 11 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 134
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hade spelet på floppen varit annorlunda om UTG hade vikt pre flop och MP synat en raise eller rent av trebettat pre flop?

 

förstår inte :? Vikt pre flop, du menar UTG lägger sig preflop (vilket är ganska osannolikt efter en raise) och MP raisar?

Nej, jag tänkte ett scenario där UTG lägger sig från första början, dvs inte är med i handen alls. Men sen märker jag att mitt scenario inte riktigt går ihop. Låt ist säga att MP antingen limpar eller openraisar, du höjer och MP synar.

 

Funderingen är om vi är lika rädda för den brädan med bara en fi, eller blir vi mer benägna att köra det spel som du gjorde i denna HH?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade inte gjort någon skillnad. Med min raise representerar jag höga kort/höga par, därför betar jag alltid ut farliga floppar i shorthanded. Brädan kan lika gärna ha missat fi. Jag skulle dock inte betat river om oförbättrad.

 

Skillnaden en eller två fi är nog ganska försumbar. Å ena sidan ligger du mycket mer efter med två fi, å andra sidan gör två fi att fi också tror att fi ligger efter mer. Skulle inte förvåna mig om t.ex. i min hand UTG lade en ganska stark hand eftersom han blir sandwitchad om MP höjer mitt bet och jag återhöjer.

 

Sammanfattningsvis bombar jag på tills jag blir överbevisad att någon träffat brädan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Lirar lite på PokerStars nu... Hamnade i några händer med en lirare som talade direkt efter mig.

 

Kom gärna med kommentarer hur ni skulle spelat annorlunda.

 

första potten så inga reads

 

PokerStars 3/6 Hold'em (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is BB with K:heart:, T:spade:.

UTG raises, 4 folds, Hero calls. == klar syn för mig

 

Flop: (4.33 SB) J:spade:, 9:spade:, 8:spade: (2 players)

Hero checks, UTG bets, Hero raises, UTG 3-bets, Hero calls. == ojoj, vilka drag

 

Turn: (5.16 BB) 3:spade: (2 players)

Hero checks, UTG bets, Hero calls.

 

River: (7.16 BB) 5:club: (2 players)

Hero checks, UTG bets, Hero calls. == spelar väldigt passivt postflop... men känner att han har två höga och två höga utan spader skulle knappast beta, måste syna ner.

 

Final Pot: 9.16 BB

 

HAND 2 - några händer senare... rätt eller fel?

 

PokerStars 3/6 Hold'em (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is Button with T:spade:, K:spade:.

3 folds, Hero raises, SB 3-bets, BB calls, Hero calls.

 

Flop: (9 SB) A:spade:, 6:spade:, 4:club: (3 players)

SB bets, BB calls, Hero raises, SB calls, BB calls.

 

Turn: (7.50 BB) T:diamond: (3 players)

SB bets, BB folds, Hero calls.

 

River: (9.50 BB) 8:club: (2 players)

SB bets, Hero calls.

 

Final Pot: 11.50 BB

 

HAND 3

 

30-40 händer senare... readsen nu på Fi är att han är bra, men att han är ute efter att sätta dit mig... Försöker utnyttja det. Händerna mellan honom och mig är som en HU-match mer eller mindre. Har bra drag i den här handen.

 

PokerStars 3/6 Hold'em (5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is BB with 9:heart:, 4:heart:.

UTG raises, 3 folds, Hero calls.

 

Flop: (4.33 SB) 8:heart:, 5:heart:, 7:spade: (2 players)

Hero checks, UTG bets, Hero raises, UTG 3-bets, Hero caps, UTG calls.

 

Turn: (6.16 BB) 3:spade: (2 players)

Hero checks, UTG bets, Hero calls.

 

River: (8.16 BB) 7:club: (2 players)

Hero bets, UTG folds.

 

Final Pot: 9.16 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KTo från BB hade jag slängt mot en okänd UTG-höjare. Vad gör du om du träffar K? Om du träffar T? Spara pengarna till ett bättre tillfälle.

 

KTs känns bra hela vägen.

 

94s gillar jag inte. Du säger "...han är ute efter att sätta dit mig", men det är väl knappast något han försöker sig på från UTG? Släng PF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
KTo från BB hade jag slängt mot en okänd UTG-höjare. Vad gör du om du träffar K? Om du träffar T? Spara pengarna till ett bättre tillfälle.

 

Om jag träffar K eller T hade jag nog spelat passivt till rivern och endast höjt om jag träffat tvåparet. T hade jag slängt om det kom läskiga överkort, K hade jag nog också slängt på flopp med AKx

 

KTs känns bra hela vägen.

 

94s gillar jag inte. Du säger "...han är ute efter att sätta dit mig", men det är väl knappast något han försöker sig på från UTG? Släng PF.

 

 

KTs kändes bittert - men i FL skall man nog inte släppa en sådan hand på rivern... Fi hade A9o

 

Handen 94s - när han raisar PF gör han inte det för att sätta dit mig, men jag vet att när jag callar och det bara är han och jag HU så kommer han spela annorlunda mot mig postflop än mot en okänd. Det utnyttjar jag genom att gå med i potten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handen 94s - när han raisar PF gör han inte det för att sätta dit mig, men jag vet att när jag callar och det bara är han och jag HU så kommer han spela annorlunda mot mig postflop än mot en okänd. Det utnyttjar jag genom att gå med i potten...

Känns som du snarare låter dig utnyttjas än utnyttjar honom där. Överspelar du den inte en smula? Motiverar det draget verkligen ett så aggressivt spel på floppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, förvisso... Spelet är väl inte helt genomtänkt, men jag tänkte att jag fick en read på att han spelar överaggro mot mig, då måste jag visa mig överaggro tillbaka, en vanlig raise kommer han inte respektera... Nackdelen är om han har read tillbaka. Gillar också att cappa floppen istället för att raisa turn för dubbla priset.

 

Lirade en session 25 händer och fick en read på fi som talade före mig. Han var överaggro och attackerade mig i blindarna. Här är lite händer, i ordning...

 

PokerStars 5/10 Hold'em (5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is BB with K:club:, 8:club:.

3 folds, SB raises, Hero calls.

 

Flop: (4 SB) Q:diamond:, J:diamond:, 9:spade: (2 players)

SB bets, Hero calls.

 

Turn: (3 BB) Q:club: (2 players)

SB bets, Hero folds.

 

Final Pot: 4 BB

 

La 66 mot fi's höjning, och sen 44 handen efter mot fi's höjning. Efter det förstod jag att han var en mupp.

 

PokerStars 5/10 Hold'em (5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is BB with 9:diamond:, J:club:.

3 folds, SB raises, Hero 3-bets, SB calls.

 

Flop: (6 SB) T:heart:, 7:spade:, 4:heart: (2 players)

SB checks, Hero bets, SB calls.

 

Turn: (4 BB) 6:spade: (2 players)

SB checks, Hero bets, SB folds.

 

Final Pot: 5 BB

 

 

 

PokerStars 5/10 Hold'em (4 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is BB with 2:spade:, 3:heart:.

2 folds, SB raises, Hero calls.

 

Flop: (4 SB) 2:diamond:, 8:spade:, A:diamond: (2 players)

SB bets, Hero calls.

 

Turn: (3 BB) K:heart: (2 players)

SB bets, Hero calls.

 

River: (5 BB) K:diamond: (2 players)

SB checks, Hero checks.

 

Final Pot: 5 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har många gånger försökt slå mig in på 10/20... varje gång jag skottar där känns det som att man får en hockeypuck i pannan. Höll på att sluta likadant nu tills jag fick in en skön hand på slutet... Gick sen ur direkt med +-0 BB på den nivån...

 

PokerStars 10/20 Hold'em (5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is UTG with 9:heart:, A:diamond:.

Hero raises, 2 folds, SB 3-bets, 1 fold, Hero calls.

 

Flop: (7 SB) 2:diamond:, J:diamond:, 7:diamond: (2 players)

SB bets, Hero raises, SB 3-bets, Hero calls.

 

Turn: (6.50 BB) 8:club: (2 players)

SB bets, Hero calls.

 

River: (8.50 BB) T:spade: (2 players)

SB bets, Hero raises, SB calls.

 

Final Pot: 12.50 BB

 

Results in white below:

SB has Kd Kh (one pair, kings).

Hero has 9h Ad (straight, jack high).

Outcome: Hero wins 12.50 BB.

 

Finns det någon som kan ge tips på hur man tar sig upp från 5/10 till 10/20? Vad skall man tänka på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
KTo från BB hade jag slängt mot en okänd UTG-höjare. Vad gör du om du träffar K? Om du träffar T? Spara pengarna till ett bättre tillfälle.

 

Borde ändå vara på håret att syna även enligt såna som inte tokförsvarar blindarna som jag gör; läste lite i f.d. Hold'em brain av King Yao...

 

1. You should call a raise with QTo in the big blind against an early position raiser in a 5 handed

game or less. In full games, QTo will often be dominated by an early position raiser. But not so in shorthanded games since players are usually raising with more hands.

 

Kul att se dig tillbaka på FL SH :)

 

Tack! Spelar lite av varje nu... efter att en gång till lovat mig själv att inte skotta på höga nivåer (har skottat på 600NL bl.a.) så grindar jag nu 2/4 FL fullbord och softar lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde ändå vara på håret att syna även enligt såna som inte tokförsvarar blindarna som jag gör; läste lite i f.d. Hold'em brain av King Yao...

Jo, det beror nog på en hel del faktorer. Se t.ex. denna tråden på 2+2 där första inlägget ger följande rekommendation:

This is what I call/raise, which probably is too tight, but a start:

 

Positions are position of the openraiser, its folded to the BB.

Hands behind the "|" are what I 3bet.

 

 

UTG : 55 AT KJ QJ A7s K9s QTs JTs T9s| TT AQ AJs KQs

MP : 55 AT KJ QJ A7s K9s Q9s J9s T9s| 99 AQ AJs KQs

CO : 55 A9 KT QT A4s K8s Q9s J9s 98s|88 AJ KQ ATs QJs

BTN : 55 A8 K9 Q9 JT Axs K7s Q8s J9s 97s 65s |77 AT KJ A9s QJs

SB : 22 A4 K8 Q9 J9 T9 98 Axs K5s Q7s J8s 76s 75s |77 AQ AJs KQs

 

SB Openlimp: |44 A5 K8 T9+ Axs Kxs Q8s 65s 97s J8s

 

Kan säkert justeras upp/ner beroende på vem det är som höjer, men jag föredrar själv att ligga åt det tighta hållet tills jag vet vem jag är uppe mot.

 

En av mina teorihjältar är Abdul som bl.a. har sagt följande ang. fullring:

The rankings of hands when defending the big blind versus a raise is quite a bit different than the rankings for opening. You are getting over 3:1 odds to flop something good, or at least a pair. Proper big blind defense strategy varies dramatically depending on the raiser's minimums. Against typical raises, call liberally with hands that have straight or flush potential, as well as pairs. Get away from big offsuit hands that are likely dominated. 65s is usually on par with KQ here. If flopping a pair won't do you any good, because the raiser is so tight that he is likely to have a big pair, then fold liberally, especially offsuit hands. More specific recommendations are in the table below. The minimum hands are listed, and you can defend with any hands "between" the ones listed and the column headers.

 

Om någon vill ha lite lästips finns hans SH-råd på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Grindar som sagt både fullbord och shorthanded FL 1/2 - 2/4. Måste bygga upp rullen så jag kan känna mig bekväm på 3/6 igen (Kommer bara lira med 500BB), är snart där.

 

Läser Ciaffone och Briars "middle limit poker". Positiv överaskad, känner att den tillfört mitt spel ganska mycket, speciellt när det gäller att lägga händer. Boken handlar som sagt om middle limit (10/20 - 40/80) tror jag dom definierar det som. Genomgång och många spelexempel med analys. Mer om spelet och bara översiktligt om starthandstabeller. Negativt kanske att många exempel har typ 5-7 spelare som ser floppen vilket kanske inte är så vanligt på ett vanligt fullbord. Den har ganska många sidor om shorthanded, har inte läst det än men återkommer om det....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Gör gärna det. Jag tycker det är svårt att hitta bra SH litteratur.

 

Det kapitlet var inte så stort som jag trodde. Inte så många sidor. Shorthanded för dom är upp till 7 spelare. De sågar även min favorithand 97s, säger att man skall mucka skiten preflop på knappen även om alla foldat till en!

 

De ger några handförslag.

Coldcalla 5-hänt med KQo i SB mot en UTG-raise.

Calla 4-hänt med Q5s i BB mot UTG-raiser.

 

Själv spelar jag inte middle-limit (definieras som 10/20 - 40/80 i boken). Håller mest till i 2/4 till 5/10. Jag har spelat lite 10/20. efter att ha läst boken blev jag inspirerad att skotta lite, så jag slog mig ner vid ett 30/60-shorthanded FL bord. Roligast jag gjort på länge. Jag låg back ganska mycket, som mest -15 BB kanske men jag kom tillbaka och slutade på knappt +1BB (90 händer, 35 minuter). Efter den skottningen så har jag kört 10/20 och känner mig hyfsat stabil där för att spelet inte skall kännas som skottning längre. Har jag lyckats slå igenom glastaket mellan 5/10 och 10/20? Vi får se...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, här kommer lite händer från 10/20, kom gärna med kommentarer!

 

HAND 1

 

10/20 Hold'em (7 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is Button with Jspade.gif, Kdiamond.gif.

4 folds, Hero raises, SB calls, 1 fold.

 

Flop: (5 SB) Theart.gif, Tspade.gif, Adiamond.gif(2 players)

SB bets, Hero raises, SB calls.

 

Turn: (4.50 BB) 2diamond.gif(2 players)

SB checks, Hero bets, SB folds.

 

Final Pot: 5.50 BB

 

Känns som att det här är ganska klassiskt. Fi märker att jag har stealar ganska mycket blinds. Kör man lite aggressiv stil märker man vilka som spelar tillbaka mot en. Vet att han synar för att sen raisa flop, så jag kan trycka tillbaka med gott samvete... hålpipan spelar inte så stor roll.

 

HAND 2

 

10/20 Hold'em (2 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is Button with 6club.gif, Kclub.gif.

Hero raises, BB calls.

 

Flop: (4 SB) 6spade.gif, 2spade.gif, 3heart.gif(2 players)

BB checks, Hero bets, BB raises, Hero 3-bets, BB calls.

 

Turn: (5 BB) Jdiamond.gif(2 players)

BB checks, Hero bets, BB calls.

 

River: (7 BB) 9heart.gif(2 players)

BB checks, Hero checks.

 

Final Pot: 7 BB

 

HAND 3

 

10/20 Hold'em (2 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is Button with Qclub.gif, 8club.gif.

Hero raises, BB 3-bets, Hero calls.

 

Flop: (6 SB) 4spade.gif, 6club.gif, Tclub.gif(2 players)

BB bets, Hero raises, BB calls.

 

Turn: (5 BB) 6spade.gif(2 players)

BB checks, Hero bets, BB calls.

 

 

River: (7 BB) 8diamond.gif(2 players)

 

Hur skall jag spela rivern?

 

HAND 4

 

Ultimate Bet 10/20 Hold'em (10 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is UTG+1 with Tclub.gif, Theart.gif. MP3 posts a blind of $10.

Hero raises, 3 folds, MP3 (poster) calls, 4 folds, UTG 3-bets, Hero calls, MP3 calls.

 

Flop: (13.50 SB) Tspade.gif, Aclub.gif, 7spade.gif(3 players)

UTG bets, Hero raises, MP3 3-bets, UTG caps, Hero calls, MP3 calls.

 

Turn: (12.75 BB) 4club.gif(3 players)

UTG bets, Hero calls, Shooting calls.

 

River: (15.75 BB) 3club.gif(3 players)

UTG bets, Hero calls, Shooting calls.

 

Final Pot: 18.75 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland så lyckas jag skapa en riktigt sjuk tableimage så sen när jag raisar med AJo och blir nedsynad av någon som träffat bottenparet, fastän brädan är farlig. Riktigt irriterande ibland men då får jag softa lite och vänta på bra händer. Vad jag måste förbättra är aggressiviteten på turn/river. Spelar fegt på dom rundorna. Kvällens händer...

 

Hand 1

 

10/20 Hold'em (8 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is Button with Tspade.gif, Theart.gif.

UTG+1 calls, 1 fold, MP2 calls, 1 fold, Hero raises, 2 folds, UTG calls, UTG+1 calls, MP2 calls.

 

Flop: (13.50 SB) Jheart.gif, 2spade.gif, 8heart.gif(4 players)

UTG checks, UTG+1 checks, MP2 checks, Hero bets, UTG calls, UTG+1 calls, MP2 calls.

 

Turn: (8.75 BB) Jclub.gif(4 players)

UTG checks, UTG+1 checks, MP2 checks, Hero checks.

 

River: (8.75 BB) 4club.gif(4 players)

UTG checks, UTG+1 bets, MP2 folds, Hero calls, UTG folds.

 

Final Pot: 10.75 BB

 

Hand 2

 

10/20 Hold'em (8 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is MP2 with 3heart.gif, 3spade.gif.

2 folds, Hero raises, CO 3-bets, Button calls, 1 fold, BB calls, Hero calls.

 

Flop: (12.50 SB) 8diamond.gif, 2heart.gif, 4club.gif(5 players)

BB checks, Hero checks, CO bets, Button folds, BB calls, Hero raises, CO calls, BB calls.

 

Turn: (9.25 BB) 8heart.gif(4 players)

BB checks, Hero ??

 

Hand 3

 

10/20 Hold'em (8 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is CO with Jheart.gif, Theart.gif.

4 folds, Hero raises, 1 fold, SB 3-bets, 1 fold, Hero caps, SB calls.

 

Flop: (9 SB) 9heart.gif, 8club.gif, Jclub.gif(2 players)

SB bets, Hero raises, SB calls.

 

Turn: (6.50 BB) Qheart.gif(2 players)

SB checks, Hero bets, SB calls.

 

River: (8.50 BB) 5heart.gif(2 players)

SB checks, Hero bets, SB folds.

 

Final Pot: 9.50 BB

 

HAND 4

 

Hur skall jag spela den här handen? AKo i tidig position. Hur är preflop-spelet? Flopspelet?

 

10/20 Hold'em (9 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is BB with Aspade.gif, Kheart.gif. CO posts a blind of $10.

1 fold, UTG+1 calls, 1 fold, MP2 calls, 1 fold, CO (poster) checks, 1 fold, SB raises, Hero 3-bets, UTG+1 calls, MP2 calls, CO calls, SB calls.

 

Flop: (15 SB) 9club.gif, 9spade.gif, 5heart.gif(5 players)

SB checks, HERO ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 2: Här hade jag utan tvekan betat turn och förhoppningsvis kunnat ta en gratis showdown.

 

Hand 3: Cappar du pre för att det inte ska ska se ut som ett vanligt stöldförsök? Då jag själv har jättestora problem när jag får mothugg vid stöldförsök så skulle jag gärna vilja veta vad du anser riktigt. Du spelar ju trots allt lite högre än mig.

 

Hand 4: Att raisa pre måste väl vara riktigt. Tycker faktiskt floppen är intressant, att spela missade överkort är ju ett av många dilemman i FL. Personligen hade jag betat ut på floppen, men mot så många spelare i potten så vet jag inte om det är rätt. Om någon sitter på en 9:a får du ju säkert inte reda på än. Låt säga att du betar ut flop, hur gör du om du får mothugg?

 

Inte särskilt många analyser av mig, snarar frågor, men men. Tycker händerna var intressanta och det skulle vara kul att höra dina tankegångar i och med att du spelar lite högre än mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1: Jag hade betat turn och river om bordet inte hade parat sig eller om :heart: hade kommit.

 

Hand 2: Bet

 

 

Hand 3. Hade varit kul att höra dina tankegångar om cappen preflop men annars är handen standard

 

 

Hand 4: Jag ser inget fel med preflop spelet. På flop hade jag betat ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...