Gå till innehåll

Hur spela freerolls?


spyse

Recommended Posts

Jag tänkte eftersom det faktiskt finns en massa freerolls runtomkring oss som vi kan delta i och vissa har riktigt stora prispotter inte ovanligt att det går 3 st i veckan med 10k+ i potten i vissa är det grymt många som deltar och i vissa inte alls så många som man kan tro.

 

Jag sökte igenom forumet efter någon tråd som tar upp hur man spelar men hittade ingen kanske jag missade den isf kan man ju ta bort den här posten annars tycker jag att det skulle vara kul om vi kunde ha en disskution hur man ska spela, vad man ska undvika och vilken strategi man ska ha.

 

När någon konfirmerat att det inte finns någon sådan här tråd tänkte jag sätta mig ner och skriva något långt för att få igång en disskution.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju så otroligt många tomtar som spelar så gäller att ha riktigt mycket tur (precis som i de flesta turneringarna).

Det bästa enligt mej är att spela snortajt i början, bara spela de riktigt bra händerna. Sen om jag kommer långt och det är ca en tredjedel av deltagarna kvar så slår jag om och spelar aggro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju så otroligt många tomtar som spelar så gäller att ha riktigt mycket tur (precis som i de flesta turneringarna).

Det bästa enligt mej är att spela snortajt i början, bara spela de riktigt bra händerna. Sen om jag kommer långt och det är ca en tredjedel av deltagarna kvar så slår jag om och spelar aggro.

 

Är det verkligen vettigt att spela snortight i början? Med tanke på att insatsen är noll och de spelas väldigt ofta, samtidigt som motståndet är galet, borde det väl vara värt att gambla med halvbra händer i början? Typ att pusha 99, AQetc mycket hårdare än i en vanlig MTT. Du har ofta klart bäst hand ändå, och så ger du dig en ordentlig chans att vinna istället för att sneaka sig ITM (vars lägre platser betalar väldigt dåligt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela den här forumsdelen handalr ju om turneringspoker. Är nog inte så stor skillnad på en vanlig MTT och en freeroll, bara lite muppigare motstånd.

 

Nja håller inte riktigt med kanske gör det när man närmare sig pengarna men fortfarande har en del av den psykologiska edgen försvunnit då ingen har lagt några pengar för att få spela.

 

Finns en här annars. Med en lite filosofisk tuch över rubriken.

 

Tittade på den och tyckte inte den var sådär jätte givande, vill ha en mer genomgående strategi som handlar om hur man ska spela första handen till sista, tex limpa alla sc i början? Ska man ställa när man träffar TPTK i ett tidigt skede och hoppas på syn eftersom folk synar lättare. Tycker det är grymt stor skilnad. Sedan en viktig sak är att folk har en förmåga att ställa hela tiden tills dom har tripplat eller åkt ut, vilka händer ska man syna med?

 

Osv osv kommer på en massa frågor som jag vill diskutera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade en del freerolls i början av mitt pokerintresse och vann några. Det är viktigt att spela väldigt tight i början då det inte alls är ovanligt att man får 3-4 syn på en all in. Även en väldigt bra starthand tappar lätt sitt värde i sådana lägen.

 

Ett annat problem är att det är väldigt svårt att sätta folk på en hand för de spelar med exakt vilka händer som helst. Logiken försvinner helt.

 

I en freeroll ska du, för att vara framgångsrik, i princip hålla dig undan spelet den första timmen och bara spela små pottar. Spela bara på jättestarka händer och försök, om det går, att dubbla upp mot tomtar som går all in.

 

När första timmen har passerat brukar tomtarna vara ute och då kan man spela mer normalt.

 

Sista 20-30 platserna brukar sköta sig bra och spela vettigt, så då kan man börja stjäla blinds och allt sånt som hör riktigt spel till.

 

När du kommer till finalbordet, om du har råd, återgå till det tajta spelet och låt folk stånga sig blodiga mot varandra och ta ut varandra. När du är topp 3 så blir du superagressivt och kör på så det ryker.

 

Om du blir utdragen mot en tomte eller sämre hand i en freeroll, bli inte förbannad. Man får ta dessa freerolls för vad de är. Folk betalar inte och kör vilda västern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då folk har en förmåga att ställa med vilken hand som helst i början så undrar jag om det inte kan vara värt att försöka dubbla direkt tex ett medel PP så åker degen in, förlorar jag så startas det snart upp en ny, dubblar jag så kan jag spela tight och vänta på rätt händer.

Samma sak med händer ner till AJo, ställa i hopp om att dubbla.

 

Hur spela låga SCs/PP på knappen i ohöjdpott? man kanske skulle hoppas på att få en bra träff och på så sätt dubbla?

 

Sedan om jag kommer in i potten med AT/AJ träffar TPTK så ställa och hoppas på syn av KT.

 

Jag tycker att det är viktigt att i början få en stor stack dels för det vilda spelet så man måste vara lagom tight sedan så höjs blindsen relativt ofta och har man varit för tight så när man väl dubblar så är man tillbaka där man började.

 

En annan som, om man går med i en pott så måste man för det mesta betta runt 5-7xBB för att få bort den riktiga skiten.

Jag brukar då köra att ställa och antingen ta potten direkt elelr få syn av en dominerad hand, får jag dock syn av en bättre hand ser jag till att dra ut denne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag började spela körde jag på frirullar hela tiden, lärde mig lite och fick väl ihop 4-5$ eller nåt som jag spelade upp till 75$ på microlimit ganska snabbt, sen tiltade jag bort 30$ på 10 minuter och slutade spela på ett bra tag :P Men att raisa pengar när man har så otroligt lite är väldigt svårt och man var inte direkt duktig på den tiden, fattade inte hur det gick till egentligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte eftersom det faktiskt finns en massa freerolls runtomkring oss som vi kan delta i och vissa har riktigt stora prispotter inte ovanligt att det går 3 st i veckan med 10k+ i potten i vissa är det grymt många som deltar och i vissa inte alls så många som man kan tro.

 

Jag sökte igenom forumet efter någon tråd som tar upp hur man spelar men hittade ingen kanske jag missade den isf kan man ju ta bort den här posten annars tycker jag att det skulle vara kul om vi kunde ha en disskution hur man ska spela, vad man ska undvika och vilken strategi man ska ha.

 

När någon konfirmerat att det inte finns någon sådan här tråd tänkte jag sätta mig ner och skriva något långt för att få igång en disskution.

 

. . . . . . . . . placera punkterna lite var du vill. Man får ju ta sjukt djupa andetag för att kunna läsa till punkt nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte eftersom det faktiskt finns en massa freerolls runtomkring oss som vi kan delta i och vissa har riktigt stora prispotter inte ovanligt att det går 3 st i veckan med 10k+ i potten i vissa är det grymt många som deltar och i vissa inte alls så många som man kan tro.

 

Jag sökte igenom forumet efter någon tråd som tar upp hur man spelar men hittade ingen kanske jag missade den isf kan man ju ta bort den här posten annars tycker jag att det skulle vara kul om vi kunde ha en disskution hur man ska spela, vad man ska undvika och vilken strategi man ska ha.

 

När någon konfirmerat att det inte finns någon sådan här tråd tänkte jag sätta mig ner och skriva något långt för att få igång en disskution.

 

. . . . . . . . . placera punkterna lite var du vill. Man får ju ta sjukt djupa andetag för att kunna läsa till punkt nu.

 

Tack för dagens garv!!! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Eh.. Kanske en knäpp fråga, men hur många händer spelar man ungefär innan man når finalbordet?

 

Det är väl ganska brant struktur och kort om tid på de flesta siternas MTT, eller? Det ger en väl inte så mycket andrum att spela supertight.

 

När jag spelar 10-manna SnG så är det fasen i mig inte många händer jag aktivt har spelat för att komma till "final". Där blir det förstås mer spelat.

 

Sist MTT satt jag med AKo UTG med 7K i stack. SB var 600. Höjde med 2K.

Alla folda utom SB som synade. Floppen ger A, 7, 3. Bettar 2K till.

SB går all-in (något mer än mig i stapel). Jag kan bara inte vika mig nu, men ville verkligen inte ha en syn. Hon har AQ och Q kommer turn och sedan var det hej då. Blev 136 av 566 spelare. Kändes surt men att lägga sig var otänkbart så jag hade nog åkt hur det än är :D

 

Hade någon här lagt sig pre-flop? Är UTG och plats 136 tillräckliga skäl för att folda eller limpa AK preflop i MTT? (eller liknande hand)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sist MTT satt jag med AKo UTG med 7K i stack. SB var 600. Höjde med 2K.

Alla folda utom SB som synade. Floppen ger A, 7, 3. Bettar 2K till.

SB går all-in (något mer än mig i stapel). Jag kan bara inte vika mig nu, men ville verkligen inte ha en syn. Hon har AQ och Q kommer turn och sedan var det hej då. Blev 136 av 566 spelare. Kändes surt men att lägga sig var otänkbart så jag hade nog åkt hur det än är :D

 

Hade någon här lagt sig pre-flop? Är UTG och plats 136 tillräckliga skäl för att folda eller limpa AK preflop i MTT? (eller liknande hand)

 

Limpa på ett aggressivt bord där en höjning är troligt med planen att reraisa allin är inte fel. Inte heller är det fel att trycka allin direkt eller att spela som du gjorde. Du fick in chipsen med runt 86-87% equity. Det är inte dåligt.

 

Fick de 130 första pengar eller varför ifrågasätter du ditt eget spel? Ifall det inte var extremt flat struktur på prispengarna så var det inget fel att spela som du gjorde om du vill maximera din förväntade vinst. Att lyckas i EN specifik vanlig onlineturnering är väldigt mycket tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limpa på ett aggressivt bord där en höjning är troligt med planen att reraisa allin är inte fel. Inte heller är det fel att trycka allin direkt eller att spela som du gjorde. Du fick in chipsen med runt 86-87% equity. Det är inte dåligt.

 

Fick de 130 första pengar eller varför ifrågasätter du ditt eget spel? Ifall det inte var extremt flat struktur på prispengarna så var det inget fel att spela som du gjorde om du vill maximera din förväntade vinst. Att lyckas i EN specifik vanlig onlineturnering är väldigt mycket tur.

 

Det var vinst upp till 170 pers.

Jag ifrågasätter alltid mitt spel.

Varför jag frågar är för att jag inte känner att jag har "tänket" i stora turneringar.

 

Tackar för ditt svar, skall köra en 40-vippare på Unibet senare, får se hur det går :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är total nybörjare och spelade min andra Free Roll någonsin idag, kom på 43:e plats av 1185 st. Jag vann 0.39 dollar :P

 

Försökte folda och köra med bra kort men till sist tvingar högre blinds in en i spelet ändå och jag fick till sist bita i gräset.

 

Glad blev jag i alla fall för den lilla summan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ja enligt mig ska man ta mkt chansningar i början av en freeroll. Hoppas på fru fortuna. Om man har turen att få upp det ganska rejält så är det bara att börja spela bättre poker o ta mer korrekta beslut!

 

Men för att gå riktigt långt i en freeroll måste man chansa en del. Räcker inte att bara spela bra händer! Variera som i alla andra turneringar, men som sagt chansa ganska mkt i en freeroll!

 

MVH Poker Sebbe!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supertequila har exakt samma tankar som jag, tight i början och gå bara in med monstren. Försök vinna potten på floppen om du vet att du leder.

 

Då folk har en förmåga att ställa med vilken hand som helst i början så undrar jag om det inte kan vara värt att försöka dubbla direkt tex ett medel PP så åker degen in, förlorar jag så startas det snart upp en ny, dubblar jag så kan jag spela tight och vänta på rätt händer.

Samma sak med händer ner till AJo, ställa i hopp om att dubbla.

 

Hur spela låga SCs/PP på knappen i ohöjdpott? man kanske skulle hoppas på att få en bra träff och på så sätt dubbla?

 

Sedan om jag kommer in i potten med AT/AJ träffar TPTK så ställa och hoppas på syn av KT.

 

Jag tycker att det är viktigt att i början få en stor stack dels för det vilda spelet så man måste vara lagom tight sedan så höjs blindsen relativt ofta och har man varit för tight så när man väl dubblar så är man tillbaka där man började.

 

En annan som, om man går med i en pott så måste man för det mesta betta runt 5-7xBB för att få bort den riktiga skiten.

Jag brukar då köra att ställa och antingen ta potten direkt elelr få syn av en dominerad hand, får jag dock syn av en bättre hand ser jag till att dra ut denne.

 

Jag håller inte med dig, spyse (som jag förresten mötte på en Prima-freeroll för några dagar sen).

Varför försöka dubbla upp med en hand som kanske inte leder och som troligen förlorar om 2-3 synar?

Skulle du göra det i en turnering med $50 Buy-in där det också startas upp en ny turnering ganska snart (om man förlorar) ? Troligen inte...och jag ser faktiskt ingen större skillnad (här lär jag få mothugg :) ).

 

Vill man bli en duktigare spelare så tycker jag att man ska ta även freerolls seriöst, d v s försöka spela sitt bästa spel (utifrån de förutsättningar som gäller).

 

Majoriteten av alla freerolls erbjuder inga jättepengar, så jag kan köpa att man vill försöka dubbla-trippla upp tidigt för att ha en bättre grund att stå på i jakten på förstaplatsen (man är inte lika intresserad av att få lärorika speltimmar).

Men då kan man dock gå all-in på första handen, med allt (inkl :heart: 7 :club:2 )

 

/schenker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag håller inte med dig, spyse (som jag förresten mötte på en Prima-freeroll för några dagar sen).

 

Intressant aldrig pratat med någon som spelat mot mig tidigare, åkte jag när jag bluffade ut mig eller vart jag utdragen? :P

 

Minns inte dig men vad tyckte du om mitt spel, om du nu minns något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag håller inte med dig, spyse (som jag förresten mötte på en Prima-freeroll för några dagar sen).

 

Intressant aldrig pratat med någon som spelat mot mig tidigare, åkte jag när jag bluffade ut mig eller vart jag utdragen? :P

 

Minns inte dig men vad tyckte du om mitt spel, om du nu minns något?

 

Tyvärr, minns ingenting.. :-( Har suttit vid samma bord tidigare också, faktiskt. Ska skrika till nästa gång, även om jag inte brukar använda chatten (kör mini-view). Och ska granska ditt spel då ;-)

 

Tror tyvärr inte att det var den freeroll där jag fick 72o i Big Blind och synade ett minirasie (all-in från shortstack) varefter floppen kom 7:a hög...vilken slutade med att jag tripplade min stack bl a genom att slå ut Pocket Aces...då blev jag kallad många synonymer till "tomte" i chatten :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...