Gå till innehåll

FLT - Floppa flush, cappa turn?


Morbo

Recommended Posts

2/4 shorthanded fixed på ladbrokes.

 

Sitter i stora mörken med T :club: 8 :club:

 

UTG+1 synar, foldas till sb som synar, jag checkar

 

Floppen kommer 7 :club: 4 :club: J :club:

 

SB betar, jag höjer, UTG+1 foldar, SB 3-betar, jag cappar.

 

Turn kommer K :diamond:

 

SB betar, jag höjer, han 3-betar. Nu då? Eeeh? Jag fegar ut och synar.

 

River är 2 :heart: . Han checkar, jag betar, han synar + muckar.

 

Borde jag cappat turnen?

 

* Rubrikpill - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle cappat turn. Om han betar ut på rivern skulle jag raisa o syna en eventuell 3-bet.

 

Förmodligen hade han en hand med esset i klöver, t ex A :club: 4, A :club: 7, eller A :club: x

 

Han kan ju även ha haft ett set i fyror eller sjuor, men frågan är ju om han då inte hade raisat preflop. Det beror väl också på spelaren, många limpar ju med vad skit som helst från SB. En riktig tomte kan väl ge sån där action med ngt två-par, typ J4, J7, 74.

 

Nej, mitt tips ligger på att han hade nötfärgsdraget såvida inte han är helt yr i kupan.

 

//Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte alls säker på att det är rätt att cappa turnen och höja rivern mot de flesta spelare. Axs är en populär hand i lilla mörken och det finns rätt många sätt att få den (7 närmare bestämt, varav två är otroliga), sedan så kan ju även någon Kxs eller Qxs kombination tänkas dyka upp.

 

När man cappat flopp och turn så torde Axs utgöra en ganska stor del av motståndarens handdistribution och man blir garanterat trebetad av de händerna, samt kanske även av Kxs. Så på rivern så kommer en höjning kanske tjäna ett bet 60% av tiden och förlora två bet 40% av tiden. Nu är ju siffrorna förstås rena gissningar eftersom jag inte orkar räkna på det, men det känns hyffsat troligt, oavsett så är ju en valuehöjning på rivern i det läget ett väldigt tunnt bet.

 

Om man däremot cappat flopp och turn och motståndaren checkar rivern så valuebetar man naturligtvis eftersom deras handdistribution då är rätt mycket svagare och synar en eventuell check-raise*

 

* även om jag misstänker att man skulle kunna folda mot en del motståndare så är det en grymt dålig vana och aldrig särskilt dyrt att syna även mot dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående höja rivern när man cappat turnen och motståndaren betar ut.

 

Säg att motståndaren gör det movet med tvåpar eller bättre, samt par+nötfärgsdrag.

 

De möjliga tvåparen är J7, J4, 74, och har han någon av de händerna så måste de nästan ha varit suitade, men säg att han kan syna med J7o också. Det blir 9 sätt att få J7 och 6 sätt att få J4 eller 74, alltså 15 sätt att få tvåpar.

 

Vidare så har han 9 sätt att få set. Men JJ är otroligt eftersom han inte höjde preflopp så vi ger honom bara ett set att ha det. Alltså 7 sätt att ha set.

 

Han kan också ha 3 sätt att ha par: A4, A7 och AJ.

 

Nu till färgerna:

 

De färgerna som T8 slår är: 9x, 6x, 5x, och 32. Det är 10 möjliga färger, men alla är väldigt skräpiga händer så att räkna ned färgerna till 5 kombinationer känns inte särskilt orimligt.

 

Sammanlagt är det 35 händer som sb kan ha som passar in på betandet som Morbo slår.

 

Färgerna som slår T8 är: Ax, Kx, Qx. Det finns 18 sätt att få någon av de händerna. Men vi räknar ned sannolikheten för AK/AQ, samt Q2-5, så vi säger att det är 15 sätt att ha någon av de händerna.

 

Så när man höjer rivern så kommer fi syna med 35 händer samt Qxs, alltså 37 händer. Då tjänar man 35/37BB.

 

Men man kommer bli trebetad av 13 händer, och då förlorar man 2BB.

 

Summan av det hela blir alltså 35/37*37/50-2*13/50 ~ 0,18BB. Vilket ju är helt ok. Dessutom skulle det mot den här hypotetiska motståndaren gå att förbättra resultatet till 0,44BB genom att folda mot trebeten.

 

Frågan är ju bara hur realistiska mina förutsättningar är, jag tror exempelvis att jag överskattat sannolikheten för tvåpar och nötfärgdrag + ess. Jag har nog underskattat sannolikheten för nötfärgdrag utan par, men den handen får man ju ändå inte betalt av när man höjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än mycket enklare tumregel att använda en beräkningarna jag gjorde (vilka iofs var väldigt enkla) är att bedömma hur många händer motståndaren trebetar respektive synar med. Om den proportionen är 1:2 så är en höjning +EV med det förenklade antagandet att man alltid förlorar när man blir trebetad och alltid vinner när motståndaren synar.

 

Skulle man vara uppe mot en motståndare vars trebet man inte behöver syna så räcker det med att han synar med åtminstone 1 hand mer än han trebetar så blir en höjning antagligen +EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på jobbet nu så jag har inte riktigt tid med några matematiska funderingar. Ska dock kolla på det när jag kommer hem.

 

En anledning till att jag skulle spela handen så hårt är att de flesta inte skulle beta rakt ut från SB med en floppad nöt- eller nästnötfärg.

 

Jag säger inte att det är fel att beta ut från SB med nötfärg, men jag anser inte att det är vanligt att en typisk motståndare gör så. Om han satt med färgen skulle han mest troligt oxå checka till mig på turnen för att checkraisa mitt bet, även om han 3-betade floppen.

 

Alltså, jag cappar turnen för att hans beteende tydligt indikerar en stark draghand (A :club: ). Det är väl olika hur man tänker, men jag baserar oftast mina beslut på beteendemönster och inte på matematiska beräkningar (ganska mycket pga att jag inte är så hemma på det). Dock är det ngt jag ska komplettera mitt spel med i framtiden, men jag anser att jag just nu är för dålig på det för att ha ngn större praktisk användning av beräkningarna.

 

Dock skulle jag kunna tänka efter en eller två ggr om det var en motståndare jag respekterade. Jag anser att det är mkt vanligare att en bra spelare agerar såhär med en floppad nöthand. Typiska eller dåliga motståndare slowplayar i princip alltid sina riktigt starka händer.

 

//Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...