Gå till innehåll

NLT - Trn, syna all in preflop med JJ i första handen?


rataxes

Recommended Posts

Expekt har ju just nu sin FPP-vecka. Hela den ett stort skämt. Ett jävligt bra skämt. Till dagens 10 k-garantitunering var endast 141 anmälda. Buy-in är alltså Frequent Player Points (kan jämföras med VIP eller rakade händer). Igår var ca 60 pers anmälda en halvtimme innan 20 k-garantin skulle dra igång. Inte helt oväntat crashade hela expekt lite innan och det blev inget av den.

 

Hursomhelst. Var riktigt laddad och förväntansfull inför dagens MTT. Alltså 141 anmälda och $2900 till vinnaren.

 

I första handen blir jag tilldelad J :spade: J :club:. Hinner inte ens fundera hur jag ska göra innan typ UTG+1 ställer in hela stacken.

 

Den read jag har på honom är att hans namn är TY_FISH. Väldigt orginellt och dessutom med versaler. Innan tuneringen skrev nån GL HF i chatten och nån svarade typ: ty, gl u2. TY_FISH replikerade då "BL all".

 

Som ni märker är min read på fi inte så djup och kanske helt intetsägande. Men mitt första intryck är att han är en mindre skicklig och oseriös spelare.

 

Ska jag syna med JJ här? Ställer han in verkligen in med AA, KK, QQ UTG i första handen i en MTT? AK/AQ är väl kanske mest troligt, då har jag ju 52 % eller nåt. Är det rätt att ta en chansning och dubbla upp första handen eller ska jag vänta på ett bättre tillfälle?

 

 

Upplösning kommer sen då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att igår ha försökt o lira 3st guarantee på det där jäkla stället så kan jag intyga att nivån på spelarna inte är speciellt hög !

 

Han kan lika gärna ställa med AT-AK

 

Igår såg ja bland annat 4 pers gå all in första handen.. 2 av Dem med A6,A3 off båda, Den andra 55 och 4e KT !

 

 

Svaret på din fråga... PÅ det där stället ! GIVEN SYN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mina ögon är detta en superenkel fold oavsett "read" på motspelaren. Visst kan han vara en riktig maniac och ha ett lägre par här, men att han skulle ha överkort är också rätt troligt och om du nu är så mycket bättre än motståndet finns det absolut ingen anledning att riskera en coinflip i första handen i en tom pott. Själv skulle jag inte alls bli förvånad om han har AA/KK. Att ställa med en sådan hand i ett tidigt skede är ibland ett bra "move" då du uppenbarligen funderar på att syna med en så dålig hand som JJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som jag gjorde för några minuter sen. Satt med JJ, UTG+1 ställer in. Jag singlar slant om jag skall syna eller inte. Slanten säger syna, jag synar. Möter AA. Floppar kåk och vinner. Normalt sett hade jag kastat den o det tycker jag du oxå skulle gjort :) Däremot tycker jag nog att "bl all" är en hyffsad read, hade nog synat ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dan Glimne berättar om en liknande situation:

 

http://www.aftonbladet.se/vss/poker/story/0,2789,735905,00.html

 

Men jag resonerar så här: Eftersom det är tidigt i turneringen så vet man INGENTING. Den andra kan vara en nybörjare som inte tänker logiskt överhuvudtaget.

 

Jag skulle folda. Även om man är dominant i handen så finns ju också risken att torska ändå och bli utslagen först. Och det vill inte jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant länk där. Händerna är ju mer eller mindre identiska.

 

Hursomhelst, jag synade och han var mycket riktigt en dålig spelare - Han tryckte in hela stacken UTG med AQo.

 

Jag floppade set, men han rivrade in stegen och jag kom absolut sist i tuneringen.

Min read var ju alldeles korrekt och jag hade honom, om än högst marginellt. Ju mer jag tänkt på det har jag dock kommit fram till hade jag kanske borde kastat och väntat på en bättre hand.

 

Det värsta var väl när han hånade mig i chatten efteråt och kallade mig för fish etc. Vad tänker man med när man trycker in allt med AQo UTG? Man får ju knappast syn av en sämre hand. Mörkarna är ju inte heller speciellt attraktiva i denna fas av tuneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är en väldigt dålig sån. Är du en bättre spelare än de flesta andra i turneringen behöver du inte ta synen. Det är ingen syn du vinner turneringen på, allt du gör är att dubblar din stack tidigt i turneringen.

 

Bättre att släppa den, inte ens tänka på den och fortsätta turneringen som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vanliga fall hade tagit den här synen, men om chansen av någon anledning är väldigt liten har QQ-AA vet jag inte om man kan kalla det en dålig syn. Jag brukade resonera som ni men läste en intressant artikel på cardplayer.com. Om den stämmer eller ej har jag ingen aning om, men enligt författaren Matt Mattros ska även en bra spelare ta en coinflip i början av turneringen om han vet att han leder marginellt:

 

http://www.cardplayer.com/poker_magazine/archives/?a_id=15093&m_id=65576

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ju ha lite sammanhangskänsla men jag skulle tro att en av de vanligare anledningarna att göra så där är att man har AA och helt inte orkar spela en pott med små mörkar. Tänk också på att oavsett hur motståndaren spelar så kan man tjäna på honom om man typ bara synar med AA-KK och kanske QQ.

 

Tycker det är en väldigt dålig sån. Är du en bättre spelare än de flesta andra i turneringen behöver du inte ta synen. Det är ingen syn du.

Varför är alla som diskuterar poker alltid bättre än de flesta andra i turneringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är alla som diskuterar poker alltid bättre än de flesta andra i turneringen?

 

För att alla som har kommit så här långt och reggat sig här känner sig lite bättre än alla andra. Detta är av egen erfarenhet jag säger. :)

Jag känner mig lite bättre än alla mina polare men trots det så har jag ett otroligt dåligt resultat i alla hemmaturneringar. På sista tiden i alla fall. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller för övrigt med Hjort om att hand för hand är nog AA den vanligaste handen i den här situationen. Så att säga "han har ju inte AA, varför skulle han då skrämma bort allihop" håller inte riktigt. Dessutom kan det ju vara en hyfsat bra spelare som helt enkelt upptäckt att i dessa turneringar synar folk hur mycket som helst pre-flop men re-raisar sällan. Då kan det ju faktiskt vara ett bra move att trycka med AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...