Gå till innehåll

NL - Konsten att få betalt


Juster

Recommended Posts

Detta tycker jag är det absolut svåraste i poker. Jag lirar både CG's och SNGs men SNGs brukar inte vara nått problem. Har ni några knep för att få med motståndaren?

 

Att check/syna fram till rivern för att sen re-raisa ordentligt funkar sällan. Att själv ta hand om bettingen o lägga det på typ 4-5xBB brukar funka lite bättre men marginellt. Nu när jag sitter o tänker på det så inser jag att det förmodligen inte finns nått svar på min fråga men har ni några trolleritrix så dela med er :)

 

(Själv lirar jag mikroskopisk limit om det kan hjälpa)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak man kan göra är att syna floppen och betta(raisa) hårt om det kommer något obetydligt på turn. Man kan få motståndaren lite förvirrad med ett sånt spel. Han kan tro att man faktiskt bettade på kortet och att han leder fortfarande. På så sätt kan man få han comitted och kan ta ut lite extra på rivern. Detta gäller naturligtvis bara om man har träffat hårt på floppen och FAKTISKT leder.

 

Funkar det? Huh.. jag vet inte. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt motståndaren på en hand, beta därefter och hoppas på att du prickat rätt. Dock vet alla hur svårt det kan vara så gå inte alltför mycket på det fram på de första gatorna. Det är inte värt att riskera att bli utdragen bara för att man gissat fel om du inte har en superhand (hög kåk/fyrtal) Väl framme vid River kan det dock hjälpa en del. Ex.

 

Du: 66

Fi: A-K

 

Flopp: 6 :diamond: 7 :spade: K :diamond:

Du betar pott fi syn.

 

Turn: J:heart:

Du betar 3/4 pott

Fi: Syn

 

River: J :spade:

Värdebeta 1/3 pott eller c/r

 

men om River istället kommer..

River A :spade:

 

Överbeta potten, dunka in allt vad du har kvar och chansa på att Esset "hjälpte" han. På låga nivåer är det väldigt ofta som man får syn även fast brädan kanske inte äns hade något drag.

 

Kanke ett dåligt exempel när jag tänker på det men jag hoppas principen går fram iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta tycker jag är det absolut svåraste i poker. Jag lirar både CG's och SNGs men SNGs brukar inte vara nått problem. Har ni några knep för att få med motståndaren?

 

Att check/syna fram till rivern för att sen re-raisa ordentligt funkar sällan. Att själv ta hand om bettingen o lägga det på typ 4-5xBB brukar funka lite bättre men marginellt. Nu när jag sitter o tänker på det så inser jag att det förmodligen inte finns nått svar på min fråga men har ni några trolleritrix så dela med er :)

 

(Själv lirar jag mikroskopisk limit om det kan hjälpa)

Spelar du FL eller NL?

 

Standard är väl betta dina starka händer pre, och fortsätt betta på floppen om du träffar, om du missar så måste du veta vilka motståndare som synar bet på floppen med marginela händer och vilka som bara synar med minst TPTK.

 

Och sedan aldrig slow-spela en hand om det finns drag till något bättre på bordet, tex du träffar set på floppen så får du inte slow-spela om det finns två i samma färg eller något tydligt drag till stege ute.

 

Och kom ihåg en viktig sak dra ALDRIG till stege eller färg på parat bord.

Olika typer av motståndare:

 

Lägger sig om dom inte har nöten:

Alltid betta på floppen.

 

Synar ner allt:

Betta så fort du har något, men här måste du läsa brädet ordentligt och gärna veta vad fi brukar spela.

 

Bettar så fort dom är med i en pott (en okontrolerad LAG dvs galning).

Check-syna starka händer pre, höga PP bettar du och om han höjer ställer du. Träffar du floppen check-synar du mellan bra händer, träffar du en stark hand check-raisar du förslagsvis all-in.

 

Sedan kan det löna sig att Semi-bluffa med starka drag typ färgdrag + 2 överkort eller stegdrag med backdoor flush och 2 överkort.

 

 

Eftersom du spelar på micro så är det rätt bra att spela SC i sen pos då du lätta kan kasta om du missar och drar du till något brukar det inte bli så dyrt då folk har en förmåga att betta 1/5-1/2 pot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bettar så fort dom är med i en pott (en okontrolerad LAG dvs galning).

Check-syna starka händer pre, höga PP bettar du och om han höjer ställer du. Träffar du floppen check-synar du mellan bra händer, träffar du en stark hand check-raisar du förslagsvis all-in.

 

Håller absolut inte med om det här. Att check-syna mellanstarka händer mot en galning håller inte, då han antagligen kommer att fortsätta betta hela vägen. Har man en riktigt bra read kan man väl fortsätta syna ner, men det känns som att man bör spara detta till de starkaste händerna där du vet hur du står i handen.

 

För att svara på huvudfrågan:

 

Enligt mig är det här de viktigaste faktorerna för att få betalt:

 

1. Motståndarens hand - har de ingenting betalar de inte av. Det är bara att inse att du oftast inte hade fått mer betalt om du checkat ditt toppset istället för hur du bettade.

2. Din och motståndarnas table image - vet de att du aldrig bluffar, är tight pre-flop etc får du sämre betalt när du väl träffar. Även motståndarens image spelar roll - tror de att du tror att du kan köra över dem spelar de tillbaka med marginellare händer.

3. Hur du spelar handen - först på tredje plats kommer enligt mig vad du verkligen gör när du väl träffar. Hur du sedan ska spela den beror väldigt ofta på ovan nämnda faktorer (punkt1=vilken hand läser du honom för?) samt stacksizes och liknande. En grundläggande regel är i alla fall:

 

Stor pott - slowplaya mer. Får du någon att bara lägga ett första bet är de ofta commited.

Liten pott - Jamma potten. För att vinna en riktigt stor pott måste du börja bygga den i tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slowspela mycket sällan på mikro-NL. När du träffar något bra, t ex ett set, beta hela vägen oavsett tidigare action i handen. Är du minsta osäker på hur mycket du ska satsa så kör på en pott-bet eller strax under.

 

Ett av de vanligaste misstagen är att folk som spelar mikro inte vågar slå på hårt med en riktigt bra hand för att de iallafall vill ha lite betalt och inte skrämma bort motståndaren. Ofta så skulle dock spelaren i fråga inte fått något ändå om inte fi gillar sin hand men gillar fi sin tass kan det bli riktigt bra betalt om man spelar hårt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stor pott - slowplaya mer. Får du någon att bara lägga ett första bet är de ofta commited.

Liten pott - Jamma potten. För att vinna en riktigt stor pott måste du börja bygga den i tid.

 

Skulle vilja säga tvärt om (speciellt i FL)

 

Jo, jag trodde att någon skulle påpeka detta. Är ju faktiskt precis tvärtemot vad som sägs i Sklansky och liknande.

Att jag tycker annorlunda beror på att jag pratar NL medan Sklansky och du (i första hand) snackar FL. Där är framtida bets ofta mycket mindre än potten och man kan inte riskera att förlora hela potten för ett par big bets.

I NL däremot är satsningarna i förhållande till potten. För att kunna krossa en motståndare (vilket i alla fall jag siktar på när jag floppar något stort) måste man bygga en pot i tid för att ta motståndarens stack. Har det däremot blivit en massa höjande pre-flop kan man checka sitt set på en K92-flop för att motståndaren ska få chans att beta sina JJ eller liknande. Har han väl gjort det är han ofta commited, medan om potten är liten är det bättre att betta och hoppas att han håller AA och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...