Gå till innehåll

Tankar kring AQ?


freggan85

Recommended Posts

Har funderat en hel del kring denna hand, många andra händer också för övrigt men denna e alltid tillsammans med AJ trubbel.

 

Jag har för vana att aldrig spela varken AJ eller AQ från 8-10 pos kastar egentligen alltid handen direkt om de inte är massa tighta spelare vid bordet. När jag snackar me mina duktigare polare så skrattar de åt idén att kasta AQ, AJ köper de självklart och den känner jag absolut inget behov av att spela heller från tidig pos heller.

 

Tillbaka till AQ, hur gör ni med handen? Lite ytliga riktlinjer bara, är det bara jag som kastar i tidig pos? Självklart är det regel med mycket undantag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

För det första skulle jag aldrig bara slänga AQ bara för att jag råkar sitta UTG. Det är ju åtminstone värt en raise (självklart beroende på om det är turnering/cashgame, hur höga blindsen är osv.), men i regel en 3-4xBB raise, sen fold om man får ett stort omslag.

 

AJ däremot är ju en easy laydown och jag synar knappt en miniraise om det inte är suited.

 

När jag snackar me mina duktigare polare så skrattar de åt idén att kasta AQ

Jag måste erkänna att jag också skrattar lite. Tror inte det finns så många lirare som är såpass tighta att de alltid slänger AQ. Dina "duktiga polare" verkar helt enkelt duktiga.

 

Tillbaka till AQ, hur gör ni med handen? Lite ytliga riktlinjer bara, är det bara jag som kastar i tidig pos? Självklart är det regel med mycket undantag.

I cashgame är AQ alltid värt en raise enligt mig.

Synar alltid raise med den om det inte är en erkänt tight spelare som höjer.

 

I turneringar känns det helt onödigt att slänga i tidig position också om du t.ex spelar en turnering med en start-stack på 10 000 och blindsen är 100/200. Som sagt finns det undantag, men 80% av gångerna jag får AQ ser jag en flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först in eller först att höja, standardhöjning 3-4bb+limp, både FR och SH.

 

Fold mot tidig höjinng FR mot tight spelare.

Syn mot tidig höjning FR mot aggro spelare.

 

Syn mot tidig höjning mot tight spelare SH.

Reraise mot aggro spelare SH.

 

Har du höjt i tidig position och blir reraisad av en tight jäkel så släpp handen på både SH och FR. Position betyder mycket i detta läge. Mot en spelare som höjer mycker före floppen ska du egentligen kanske ta synen även utan position men nu får du det riktigt jobbigt efter floppen så jag kan rekomendera att du släpper mot alla återhöjningar före floppen.

 

Ofta vill du inte bara trumma på som att du hade ett set med AQo om brädan är dragfri, så position kan vara bra så du kan checka turn för att hålla nere potten och ge han chans att bluffa dig på River.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat en hel del kring denna hand, många andra händer också för övrigt men denna e alltid tillsammans med AJ trubbel.

 

Jag har för vana att aldrig spela varken AJ eller AQ från 8-10 pos kastar egentligen alltid handen direkt om de inte är massa tighta spelare vid bordet.

 

 

"Om det är massa tighta spelare runt bordet"

 

Det va nog DU som va den tightaste spelaren jag sett , som slänger AQ hur som helst .

 

den klassas ju som en skitbra starthand.. man kan ju inte utgå från att folk sitter AA KK AK varje gång du får handen.

 

solklart preraise med den handen för min del iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I NL holdem finns en gigantisk skillnad mellan händer som man kan höja med och händer som man kan syna med.

 

I rätt position, och om korten är suited så kan jag utan problem tänka mig en höjning med AQ eller AJ, särskilt mot lösa spelare.

 

Däremot så tänker jag till både en och två gånger innan jag synar en höjning med AQ och särskilt AJ.

 

Och som det har sagts tidigare, om du synar en höjning med dessa och träffar på Ess på floppen, spela försiktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som för mig är allra viktigast i diskussionen är just position. Känns som att om du raisar med AQ tidigt måste du folda mot alla reraise. Får du bara syn på vägen till floppen vet du inte alls vart du står men du kommer ha den absolut sämsta positionen. Jag är inte någon tight spelare, snarare tvärtom iaf så länge det är CG. Men just från de tidig positionern har du så lite info om de andras händer. Det går inte direkt att vinna stora potter med AQ men det går att förlora stora. Jag tror garanterat att jag har sparat mer pengar på att kasta AQ än att spela den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...