Gå till innehåll

NLT - Hur spelas triss med par på bordet?

Recommended Posts

Postad

Seat 1: tweety-bird1

Seat 2: Plala [ KD,10D ]

Seat 3: bubbhabar

Seat 4: CokeFiend1

Seat 5: lambeau4

Seat 6: jackbunny05

Seat 7: billysunkw

Seat 8: ATrain06

Seat 9: rodneysegal

Seat 10: shlaba

ANTES/BLINDS

tweety-bird1 posts blind ($0.50), Plala posts blind ($1).

PRE-FLOP

bubbhabar calls $1, CokeFiend1 folds, lambeau4 bets $2, jackbunny05 calls $2, billysunkw calls $2, ATrain06 folds, rodneysegal calls $2, shlaba folds, tweety-bird1 calls $1.50, Plala calls $1, bubbhabar calls $1.

Synar 1$ från BB med KTs. 7 spelare ser floppen. Inte mycket att orda om.

FLOP [board cards 3D,KS,KH ]

tweety-bird1 checks, Plala checks, bubbhabar checks, lambeau4 checks, jackbunny05 checks, billysunkw checks, rodneysegal bets $5, tweety-bird1 folds, Plala calls $5, bubbhabar folds, lambeau4 folds, jackbunny05 folds, billysunkw folds.

Floppar triss i kungar med en 10 som kicker. Farligt läge. Betar jag så lär inte många sämre händer följa med. Jag checkar och hoppas på att beta turn istället där jag kan få syn av sämre händer eller plocka upp potten.

Spelaren på knappen betar och jag synar här och planerar att syna hela vägen. Jag vet inget om denna spelare men vissa spelare är kapabla att beta hela vägen på vilken kung som helst.

TURN [board cards 3D,KS,KH,8H ]

Plala checks, rodneysegal bets $15, Plala calls $15.

Checksyn.

RIVER [board cards 3D,KS,KH,8H,5D ]

Plala checks, rodneysegal bets $40, Plala calls $40.

Checksyn.

SHOWDOWN

rodneysegal shows [ 3C,3S ]

Plala mucks cards [ KD,10D ]

rodneysegal wins $132.

Hur skulle jag ha agerat här? Som jag ser det finns det några tänkbara alternativ.

1. Checksyna hela vägen. Fungerar mot galningar och dåliga spelare som alltid betar trissen. Räcker isåfall en 10 som kicker? Eller var ska gränsen dras?

2. Beta floppen och kasta korten om någon höjer. Vid syn check/fold på turn. Tror dock att många spelare får för sig att beta sämre trissar om jag checkar turn så isåfall måste jag kanske syna ner dem.

3. Checksyn på floppen om någon spelare i sen position skulle få för sig att bluffa men sedan lägga sig om han även betar turn.

Hur löser man dessa händer på bästa sätt?

Postad

Svårt läge detta.

Din motståndare spelar potten bra. Det är ALLTID svårt att lägga en triss men frågan när du synar är vilka händer du slår?

AK, KQ och KJ slår dig med triss och bättre kicker. Pocker par som träffar slår dig med kåk.

Den enda hand du kan slå är en triss med sämre kicker och frågan är om någon sitter med tex K6 och bettar så hårt...

Om man kan kan man försöka hålla potten nere.

Detta är som att man skall lägga AQ om floppen kommer A23 för att man tror att den andra spelaren sitter med AK.....

Postad

MYcket svår situation, tycker dock att du spelar väldigt bra, jag vet själv att jag inte skulle släppa den handen och jag tror att dom många här på pokerforum skulle förlora hela sin stack på den match-up'en.

möjligt att du kunde slänga handen på river då han visat enorm styrka hela vägen (värde-bettat på alla gator) och om jag inte räknar fel så ligger det väll ca$50 i potten på river och när du då har gått med på alla hans betts tidigare så förstår han att du inte kommer lägga dig, då tror jag iof inte att någon skulle bettat om man inte var säker på att man hade en bättre han än sin fi.

Postad

väldigt svårt. det enda du kan göra är ju att slå om floppen. det kommer givetvis medföra att du förlorar pengar d gånger du är uppe mot en sämre hand men kan kanske få dig att komma undan denna. nu lägger han ju en liten fjuttbet och eftersom du synar får du ingen mer information, om du slår om här får du iaf lite information om hur han värderar sin hand. Ställer han t.ex. in då så är det väl inte mycket du slår med KT även om jag vet exakt hur svårt det är att släppa en sån hand :x

Postad

Ja får man triss med ena kortet på handen med dålig kicker och man inte träffar den med så man får kåk är det svårspelat att få betalt av sämre händer och inte förlora något på att någon har bättre. Oftast har ju fi bättre om man betar hårt och han höjer eller bara synar. Har också problem med detta.

Jag är inte vek men för en reraise om jag betar kraftigt så är det inte ovanligt att jag lägger min triss om den har dålig kicker.

Postad

Men ett problem om jag checkhöjer honom på floppen och han synar.

Säg att jag höjer hans $5 med $15 och han synar.

Då blir potten över $50. Sedan ska jag alltså hoppas på att han inte betar alls efter att jag checkar både turn och river. Checkar han turn efter mig och sedan betar $40 på rivern har jag ju förlorat samma summa. Och lägger jag mig så skulle han mycket väl kunna ha betat en sämre hand än min eftersom han har triss och jag checkar turn + river.

Kan ju även bli en större förlust om han betar $20 på turn i $50 potten och sedan $30 i $90 potten på river. Jag tror inte jag skulle kunna lägga mig för dessa bets.

Postad

Håller med Plala, det är onödigt att check-raisa, bättre att bara calla, då blir du helt enkelt inte lika comitted, i ett sånt här läge tror jag att dom flesta innerst inne ser sig slagen men kan helt enkelt inte släppa handen (jag är i alla fall ett sånt exempel) men det man försöker göra att förlora så lite pengar som möjligt.

Efter att tänkt på handen ett tag vore ju en idé att check-raisa på turn, och om fi då synar eller re-raisar är det bara att släppa handen, för då är man ju säker på att man är slagen 7 av 10 gånger i alla fall.

Postad

1) Posta inte resultatet.

2) Beta ut flop.

3) Beta ut turn.

EDIT:

Dina tre alternativ skriker "jag är weaktajt".

Sedan har du inkluderat noll reads - skriver du "bordets tajtaste spelare som är en rejäl nutpeddler betar in i mig" är det väl lite annorlunda, men i allmänhet är de tre alternativen du väljer sjukt weaktajta. Ta det inte personligt. Men det är weaktajt som fan och du missar jättemycket värde mot spelare som betalar av med allt möjligt.

Postad

Vad sägs om:

flop: check-syn

turn: bet

river: check

Får du omslag på turn bör du lägga dig utan read. Även ett stort bet på river kan man troligen folda mot.

Visst kan man kalla det weak/tight att vara rädd när man har trissen, men vilken sämre hand ska betala av om man jammar potten? Känns som att få sämre kungar än K10 synar ett raise, och mellanpockets lär knappast beta turn och river. En ren bluff är inte heller trolig i en 7-handed pot utan dragmöjligheter.

Postad
Visst kan man kalla det weak/tight att vara rädd när man har trissen, men vilken sämre hand ska betala av om man jammar potten? Känns som att få sämre kungar än K10 synar ett raise, och mellanpockets lär knappast beta turn och river. En ren bluff är inte heller trolig i en 7-handed pot utan dragmöjligheter.

Alla kungar, medelhöga pockets som tror att man bluffar eftersom man betar ut istället för att checka, A-high osv. Finns oroväckande många händer som betalar av. Om man blir återhöjd gillar jag att trebeta med djupa stackar. Med grunda stackar blir det beroende på reads fold eller all-in.

MEn å andra sidan brukar jag ha en rätt lösaggro image. Vilket postaren kanske inte har. Jag har oroväckande ofta fått betalt med t.ex. 88 på ovan nämnda bord, eller K2.

En fråga till postaren: Om du har AK? Checkar du ner hela vägen då också? Visst - då slår du två tänkbara händer (KJ, KQ, AK tror jag höjer tillbaka preflop) mer - men ändå. Har han 33 är situationen densamma...

Postad

AK förlorar jag defenitivt hela stacken på. KQ också.

10:an känns dock för bra att kasta men för svag för att jag vill gå all-in med samtidigt som den slår en hel del och är svår att kasta.

Försöker därför hålla potten nere.

Känns dock svagt spelat så vill ha bättre alternativ.

Postad
AK förlorar jag defenitivt hela stacken på. KQ också.

10:an känns dock för bra att kasta men för svag för att jag vill gå all-in med samtidigt som den slår en hel del och är svår att kasta.

Försöker därför hålla potten nere.

Känns dock svagt spelat så vill ha bättre alternativ.

Okej.

Potten är på ca 14. Du betar 10. Får du omslag och spelaren är hyfsat tajt kan du lägga. Får du syn så pottar du turn igen - får du omslag då kan du lägga mot många spelare. Då torskar du totalt 40. Synar han både flop och turn så kan du antingen check-syna eller check-folda. Dessutom kanske han inte vågar värdebeta bottenkåken på rivern alla gånger när du pottat två gator - han måste ju veta att du har minst en kung.

Synar du hans riverbet torskar du visserligen mer..

Visst, nu torskar du bara 60, men samtidigt tappar du mycket värde de gångerna som han inte har just 33 eller K3. Dessutom får du mer information om hans handdistribution om du betar. Nu vet du ingenting och tappar jättemycket värde mot de händer som han har som drar till 2-3 outs.

Jag tror att bästa sättet att maximera värdet (samt hålal förlusterna nere) är att beta flop, om syn så beta turn.

Postad

Alla kungar, medelhöga pockets som tror att man bluffar eftersom man betar ut istället för att checka, A-high osv. Finns oroväckande många händer som betalar av. Om man blir återhöjd gillar jag att trebeta med djupa stackar. Med grunda stackar blir det beroende på reads fold eller all-in.

Du kan ju inte utgå från att alla multitablande internetnissar har samma read på HERO som dina lokala kortkamrater uppenbarligen har på dig. Jag kan lova att du inte får action av A-high 7-handed i ett vanligt internetgame om du "jammar" potten.

Vad gäller sämre kungar står jag fast vid att jag inte tror att folk synar ett raise pre-flop med sämre än KT. Alltså känns det otroligt att få action av K2 och liknande. Visst, det var bara ett min-raise i en multiwaypot men då är väl Kx det sista man vill ha? (såvida den inte är sooted).

Kvar finns alltså mellanpockets, som jag kan hålla med om kan ge en en del action. Men även då gillar jag /check-syn/bet/check alt. /check-syn/bet/bet om han känns svag. Då ger du honom chansen att betala av, samtidigt som du inte blir för commited och når showdown hyfsat billigt samtidigt som du får value.

Postad
Du kan ju inte utgå från att alla multitablande internetnissar har samma read på HERO som dina lokala kortkamrater uppenbarligen har på dig. Jag kan lova att du inte får action av A-high 7-handed i ett vanligt internetgame om du "jammar" potten.

Jag talade alltså om nätet. På min lokala klubb skulle jag inte tveka att stoppa in en 100BB med KT i det läget i alla fall. Men jag har sett folk syna check-raise all-in för hela stacken när det ligger tre ruter ute och de har inga ruter med A-high. Det händer oroväckande ofta. På nätet alltså.

Vad gäller sämre kungar står jag fast vid att jag inte tror att folk synar ett raise pre-flop med sämre än KT. Alltså känns det otroligt att få action av K2 och liknande. Visst, det var bara ett min-raise i en multiwaypot men då är väl Kx det sista man vill ha? (såvida den inte är sooted).

SJU personer såg floppen. Det tyder på att folk spelar lite vad skit som helst preflop. K2 är absolut inte omöjligt. Att man inte vill ha Kx i en multiwaypott är en annan sak - men hur många tomtar tänkar på sådant? Det känns som om du övervärderar motståndet. Jag tror många synar en minraise med bra mycket sämre än KT i en multiwaypott.

Men även då gillar jag /check-syn/bet/check alt. /check-syn/bet/bet om han känns svag. Då ger du honom chansen att betala av, samtidigt som du inte blir för commited och når showdown hyfsat billigt samtidigt som du får value.

Det låter också som en vettig plan, även om jag föredrar att beta rakt ut för att jag tror mig få mer information på det sättet. Jag förklarar lite mer ingående några poster ovan. Men säg check-syn, sen bet, han synar. Vad gör du på rivern? Hur har du fått mer info om hans hand? Hans handdistribution är ju fortfarande Kx, 33, medelpocket ungefär. På turn kom ju färgdraget också, så varför inte någon som tomtar loss med Ax i hjärter?

Betar du däremot ut, blir synad, betar ut igen och blir synad/höjd - då har de allra flesta motståndare en riktigt bra hand. Betar du ut och blir höjd så har du fått mycket mer info om din motståndares tänkbara händer än om du check-synar. Samtidigt som jag inte tror att du förlorar särskilt mycket mer de gångerna du är efter, samtidigt som du får mer värde de gångerna du leder.

Men vi verkar i alla fall eniga om en sak: turn ska betas :)

Postad

Att betta flop har jag faktiskt inte så mycket emot. Det var väl i första 3-beten jag ifrågasatte.

Största anledningen till att jag föredrar att checka flop är dock att risken för att bli bortbluffad enligt mig minskar. Om jag bettar floppen och blir höjd, vafan betyder det? Har han ett monster och höjer för värde, sämre Kx och tror att du inte skulle betta ut med trissen, testar dig med 88 eller gör en ren bluff?

Som sagt, det viktigaste är i alla fall att turn bettas. Och det ska enligt mig vara ett ganska stort bet (utan att ha någon koll på relativa stackar). Det ska verkligen ta emot för honom att höja! Dessutom är det bra på så sätt att han troligen kommer att höja monster som K3/33 då vi visat stor styrka och han vill ta hela stacken.

Har han väl synat turn känns en check på river helt okej. Man bör inte oroa sig för att bli bortbluffad då han antagligen har monster eller vill se en showdown med 88/K5 etc. Så om han bettar ordentligt på river kan en fold nog vara rätt (naturligtvis beroende på read. Är ju inte helt omöjligt att han tror att K8 är bästa handen när man checkar rivern).

För övrigt hade jag inte heller tvekat att lassa in 100BB i ett livespel. Om det sedan beror på annan image och bordsstämning eller att trissarna är så sällsynta då är en annan fråga :D