Gå till innehåll

FL - Hur spelar ni AK när den missar på floppen?

Recommended Posts

Postad

jag brukar beta på floppen.. sen vid turn så vet jag inte riktigt hur jag ska agera.. känns bara fånigt att fortsätta beta när det är 3-4 pers kvar i potten...Jag har hört att många spelar AK för mesigt efter floppen.. men känns som att jag överspelar den här handen när den missar..

Postad
FL

Men säg det då. Tja, om 3-4 personer hänger med och du inte har något är det väl bara att släppa handen.

står i topic

dvs bara börja checka på turn?

låt oss säga att vi är hu på floppen.. inga reads.. ska jag fortsätta beta?

pratar om FL 1/2

Postad
dvs bara börja checka på turn?

låt oss säga att vi är hu på floppen.. inga reads.. ska jag fortsätta beta?

pratar om FL 1/2

Fortsätt definitivt att beta om du bara fick en motståndare. Om du fick två är det gränsfall. Fick de tre eller fler så är det bara att köra check/fold redan på floppen.

Postad

så ni menar att man inte ska beta på floppen om man har 3 spelare eller fler med sig? Eller att man ska beta.. och om man får med sig en spelare på turn så ska man fortsätta?

luddigt

Postad
Vem orkar läsa rubriker? :oops:

Anta att tre spelare synat en höjning och att floppen ser ut så här: Q :heart: 10 :heart: 3 :spade:.

Risken är överhängande att någon har minst ett par, och då ligger du hästlängder efter.

Antag att din motståndare har QsJd, du har AhKs. Tror du fortfarande att du ligger hästlängder efter?

Postad
så ni menar att man inte ska beta på floppen om man har 3 spelare eller fler med sig? Eller att man ska beta.. och om man får med sig en spelare på turn så ska man fortsätta?

luddigt

Om du har tre eller fler motståndare och missat helt, så ska du ofta checkfolda. Men ofta kommer du ha någon form av vettigt drag som gör att du åtminstone kan syna, exempelvis två överkort + trefärg + hålstege är en helt ok hand i många lägen. Jag hittar ofta en anledning att ta ett kort till, särskilt som potten tenderar att vara höjd ~100% av tiden när jag har AK. Du måste helt enkelt lära dig att utvärdera dina outs ordentligt, det hela är extremt situationellt. Men som en tumregel är det sällan värt att försöka beta loss tre motståndare, även om det också händer ibland.

Postad
Anta att tre spelare synat en höjning och att floppen ser ut så här: Q :heart: 10 :heart: 3 :spade:.

Risken är överhängande att någon har minst ett par, och då ligger du hästlängder efter.

Antag att din motståndare har QsJd, du har AhKs. Tror du fortfarande att du ligger hästlängder efter?

Tja. Du har nio outs, varar tre är riktiga scarecards (eftersom du inte vet att fi inte har ett flushdrag). Knappast det mest angenäma läge du kan hitta.

Postad
Tja. Du har nio outs, varar tre är riktiga scarecards (eftersom du inte vet att fi inte har ett flushdrag). Knappast det mest angenäma läge du kan hitta.

Och det är nu pottodds kommer in i bilden.

Problemet är för övrigt inte att färgoutsen kan vara problem, utan att motståndaren kan sitta med KQ eller AQ. Poängen vara bara att visa att talet om hästlängder inte alls stämde särskilt väl då man har odds på ungefär 1:2.

Det finns många acceptabla spel vid den här floppen när någon betar in i en. Fold; raise, re-raise, check, fold/call; call, call, call; raise, bet, bet; mm.

Postad
Jo men vad är det för vits med pottodds på 1:2 då vinstchansen knappast är större än 1:3. Det borde väl bli en förlustaffär i längden?

Ja, men oftast har man åtminstone (eftersom motståndaren kan vara på drag) 1:2 i vinstodds och pottoddsen är så gott som alltid bättre än 2:1 if fixlimit.

Om vi säger att AK höjde preflopp och fick tre synare så blir potten 8,5SB (sb foldar) vid floppen. Om då någon betar in i en och de andra foldar så behöver man bara betala 1,5BB för att se rivern. Alltså är ens effektiva pottodds ~1:3,8 för att se rivern och 1:2,7 för showdown. Och nu räknar jag inte ens med att man kan få gratiskort på turn ibland.