Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

satte 8or på alla tester genom hela mönstringen, blev ruggigt taggad när jag kom dit och så och krigade för att komma in på nått bra men sen fick jag nej. vilket är jävligt skönt nu i efterhand, blir thailand i 5 månader istället, må bra!! :D

Postad

De tar in efter resultaten på mönstringen... Så även om man vill göra lumpen kanske man inte har resultat till någon tjänst.

Sen kan det ju vara så att du inte vill göra lumpen och har myglat på mönstringen och så visar det sig att du är jättekvalificerad till latrintömmare och eftersom du (enligt dina resultat) passar som handen i handsken till detta så blir du tvingad.

Postad
De tar in efter resultaten på mönstringen... Så även om man vill göra lumpen kanske man inte har resultat till någon tjänst.

Sen kan det ju vara så att du inte vill göra lumpen och har myglat på mönstringen och så visar det sig att du är jättekvalificerad till latrintömmare och eftersom du (enligt dina resultat) passar som handen i handsken till detta så blir du tvingad.

Jo, men det finnns ju folk som har nästan likvärdiga resultat på mönstringen, bara lite sämre men som däremot är desto mer sugna, tror faktiskt att dem gör mer nytta.

Postad

Det är mycket möjligt att de gör mer nytta men systemet är som det är. De letar efter specifika värden så bara för att du har maxat på allt så kan du inte bli jägare. Förmodligen slipper du då eftersom du är kraftigt överkvalificerad.

Ett litet tips bara: Om du nu tvingas att göra lumpen mot din vilja så ta det för vad det är och gör ditt bästa! Det blir roligare så. Hela värnplikten är starkt grupporienterad och om du myglar så drabbar det dina kamrater och så får du polarna emot dig och det är inte särskilt kul.

Men visst, det finns inget större värde i att tvinga in personer som inte vill. Det danska systemet är bättre, där tar de först de som vill och om inte det räcker så lottar de! Surt om man blir inlottad men rättvisare än så kan det nog inte bli...

Postad

Ryckte in som gruppbefäl, få skit upp ifrån och nerifrån. Hadde hållit på med ledarskap innan så jag kände att jag ändå hade en hel del på fötterna.

Efter ett tag blev jag tilldelad en grupp, bara bra människor varav två tjejer. Kändes att det här skulle bli enkelt. En vecka senare hade 3/4 fått lov att bytas ut mot drägg som inte ville vara där eller göra någonting.

Utvecklades enormt i mitt ledarskap av det. Var inte alls kul för fem öre då men det gav väldigt mycket.

Jag tror lumpen gjorde att killarna hade lättare att prova sina egna vingar och flytta hemifrån. Svarade i telefon en sommar innan studenterna skulle komma till högskolan och det finns killar som låter morsan ringa och stå brevid hela samtalet istället för att göra det själv.

Lumpen var nog inte speciellt kul, men nyttig. Sen får du skjuta av dig tills du tröttnar.

Postad
Skicka ett brev till mönstringsförläggaren eller vad det heter. Berätta att du har pollenallergi och ont i handleden och att du är rädd att förvärra dina åkommor om du gör lumpen.

Jag gjorde en likande grej när jag kom på att jag inte ville utföra kroppsarbete i ett år.

DÅ finnns det hoppa då :D Men hur gjorde du då?

Om det inte framgick, jag skickade ett brev! Ursäkten jag gav vill jag inte berätta här. :roll:

Det är bara att ringa till stället där du mönstrade och be om adressen till den person som skrev in dig på tjänsten.

Postad
Skicka ett brev till mönstringsförläggaren eller vad det heter. Berätta att du har pollenallergi och ont i handleden och att du är rädd att förvärra dina åkommor om du gör lumpen.

Jag gjorde en likande grej när jag kom på att jag inte ville utföra kroppsarbete i ett år.

Är själv allergisk mot björk, kvalster (damm) och pälsdjur och inte f*n slapp jag lumpen. Iofs ångrar jag absolut inte att jag gjorde lumpen. Lumpen var inte så spännande när man gjorde det, men efteråt inserman att det var en väldigt nyttig och rolig upplevelse. Det tråkiga glömer man snabbt, men alla roliga minnen finns fortfarande kvar. Jag tycker du helt klart ska göra lumpen och passa på att spela av de andra deras pengar ;)

Postad
Ja, nu går jag kanske lite OT här i tråden då den verkar handla om hur man ska göra för att slippa lumpen.

Jag hade sambandstjänst i Marinkommando Syd (karlskrona) i 15 månader och det finns nog ingenting med denna tid som jag skulle vilja ha ogjort. Jag tror att det var jäkligt nyttigt för mig att komma hemifrån och "prövas" i en rätt strikt miljö, träffa nya människor (både vettiga och idioter) och växa som människa. Jag ska inte säga något om huruvida en enskild individs militärtjänstgöring är en viktig insats för sveriges välmående (då jag själv inte tror på det) men det som är viktigt, ur min egen synpunkt, är vad lumpen gav mig som person.

...................

Nåja, jag lär ju inte vara ensam om att ha gjort lumpen här. Vad säger ni andra? Gav det er något? Var det värdelöst?

/TF

Det där är egentligen en JÄTTE klysha och alla som inte har gjort lumpen blir vansinniga om man säger så.

Men faktum är att det stämmer! Det finns vissa sorters människor som jag inte tålde att umgås med. Eller rättare sagt jag brydde mig inte om dem. Men när man tvinngas umgås och lita på andra människor så lär man sig ganska mycket och får en viss förståelse för deras syn på livet, politik, kvinnosyn etc etc. Jag har nu kompissar för livet som jag nog skulle hälla en öl över om jag träffade dom på krogen och började diskutera. Men nu har man lärt sig att många sätter upp en image och vi alla är ganska lika innerst inne.

Postad
Alla borde göra lumpen, punkt slut.

Alla borde fanimej få välja om man vill göra lumpen eller inte!

Numera är det väl sällsynt men jag har kompisar som suttit i fängelse för totalvägran vilket känns lite magstarkt med tanke på att vi har sk. religions- och åsiktsfrihet i Sverige.

Borde vara upp till var och en att bestämma om man vill lägga 6-18 (eller vad det nu handlar om nuförtiden, jag mönstrade för ca: 100 år sen) på att göra nåt som kanske strider starkt mot ens etiska och moraliska värderingar.

Känner man att lumpen kan vara utvecklande och intressant; Fine!

Känner man att man gör bättre nytta för sig själv eller i bästa fall för någon annan genom att inte göra värnplikten, tycker jag att man självklart skall få slippa.

Om vi nu promt måste ha ett beväpnat försvar borde det väl vara +EV att utbilda motiverade, taggade pojkar till detta.

Och nej! Jag är ingen kristen jesusälskare som tror att alla kommer att kunna leva hand i hand och älska varann i evigheters evighet etc. bla. bla. bla. amen.

Däremot är jag jävligt för att var och en skall få bestämma om man i X-antal månader vill lära sig hur man tar livet av en medmänniska (förvisso säkert med massor av skoj och kamratskap som bonus), eller inte!

Det finns ca: en miljard andra grejjer man kan ägna sig åt om det är personlig utveckling, fler kompisar odyl. man söker.

Nu börjar detta kännas långt och mossigt men till dig som plötsligt kom på att du inte vill göra lumpen: Har du dina argument (vilka de nu kan vara) väl underbyggda finns det nog goda chanser att du blir befriad från värnplikten.

Vem du skall vända dig till har jag däremot tyvärr ingen aning om. Själv hade jag ett långt och mycket givande samtal med mönstringspsykologen där jag förklarade vad jag tyckte och tänkte varpå jag kunde ägna mig åt sådandt jag tyckte var lite viktigare!

Lycka till!

//Fred och kärlek Bröder och Systrar :heart:

Postad

Vill bara påpeka att det är fullt lagligt att vapenvägra i Sverige (dock ej totalvägra). Man kan göra civiltjänst som att till exempel hjälpa till på ett äldreboende eller jobba på dagis eller utbilda sig till brandman eller linjemontör....

Postad

Numera är det väl sällsynt men jag har kompisar som suttit i fängelse för totalvägran vilket känns lite magstarkt med tanke på att vi har sk. religions- och åsiktsfrihet i Sverige.

Magstarkt hurdå? Religionsfrihet och åsiktsfrihet har väl inte ett smack att göra med att man som svensk medborgare är skyldig att på begäran ställa upp för samhället? Om man sen tycker att det man gör är meningsfullt eller inte kan man ju diskutera. Vill man inte lära sig mörda finns det massor av vapenfria tjänster eller som Jennez påpekar, civiltjänst. Att börja skrika om mord och låta sig fängslas låter faktiskt stendumt.

Menar du att man eftersom vi har åsiktsfrihet heller inte borde behöva följa lagar som man inte gillar?

Nu är ju den allmäna värnplikten kanske lite föråldrad med tanke på att ryssarna inte känns så farliga längre. Jag fattar inte heller varför man inte har bytt till en säkerligen smidigare, kompetentare och effektivare yrkesarme för länge sen.

Postad

Magstarkt hurdå? Religionsfrihet och åsiktsfrihet har väl inte ett smack att göra med att man som svensk medborgare är skyldig att på begäran ställa upp för samhället? Om man sen tycker att det man gör är meningsfullt eller inte kan man ju diskutera. Vill man inte lära sig mörda finns det massor av vapenfria tjänster eller som Jennez påpekar, civiltjänst. Att börja skrika om mord och låta sig fängslas låter faktiskt stendumt.

Menar du att man eftersom vi har åsiktsfrihet heller inte borde behöva följa lagar som man inte gillar?

Nu är ju den allmäna värnplikten kanske lite föråldrad med tanke på att ryssarna inte känns så farliga längre. Jag fattar inte heller varför man inte har bytt till en säkerligen smidigare, kompetentare och effektivare yrkesarme för länge sen.

Uttryckte mig en smula luddigt, erkännes. (Var tyvärr tvungen att ägna jobbet lite tid samtidigt).

Jag anser att den allmänna värnplikten, vapenfri eller inte, inte borde vara allmän utan valfri. Det är en dammig, urgammal lag som inskränker rätten till att fritt välja på vilket sätt man vill, som du säger; ställa upp på samhället.

Om man nu väljer att göra detta genom att ingå i ett beväpnat försvar eller arbeta inom vård, omsorg eller dylikt är för mig helt egalt. Har man motivation, empati och medkänsla kommer man med stor sannolikhet att göra nytta var man än befinner sig. Själv jobbade jag ett antal år inom vårdomsorgen med utvecklingsstörda.

Jag anser dock att det skall vara upp till var och en att bestämma var och när och i vilket sammanhang.

(Och nej jag tycker inte att man skall åsidosätta landets lagar med åsiktsfriheten som argument. Återigen ber jag om ursäkt för min förhastade formulering)

Om du tycker att det är stendumt att "skrika" om mord så är det helt ok. för mig. Jag anser själv att våld i alla dess former bör motverkas. Hur man gör det är också en fråga om valfrihet och engagemang. Jag tog ställning genom att vägra bära vapen och att vägra inrätta mig i ett system som jag ansåg vara tvångsmässigt. Och jag kan lova dig att det inte var helt enkla beslut när man var i sjuttonårsåldern.

Till alla er som väljer väpnad värnplikt säger jag såhär: Jag respekterar era beslut utan att blinka. Tycker inte med automatik att ni är en samling våldsälskande mördare. Däremot hoppas jag att vi aldrig behöver ta era kunskaper i anspråk.

/P

Postad
LazarusS, så du pratar alltså utifrån dina erfarenheter av att inte ha gjort lumpen? :)

Nej jag har inte gjort lumpen. Och nu har jag blivit för gammal så det är försent att ångra sig.

Fasen också!!!

Postad

Om du tycker att det är stendumt att "skrika" om mord så är det helt ok. för mig. Jag anser själv att våld i alla dess former bör motverkas. Hur man gör det är också en fråga om valfrihet och engagemang. Jag tog ställning genom att vägra bära vapen och att vägra inrätta mig i ett system som jag ansåg vara tvångsmässigt. Och jag kan lova dig att det inte var helt enkla beslut när man var i sjuttonårsåldern.

Jag menar inte på något sätt att alla totalvägrare är stendumma. Om man är emot tvångsmässigheten i sig har jag inga problem att förstå varför man totalvägrar. Om man däremot har övertygat sig själv om att värnplikten innebär att staten tvingar en att lära sig att mörda och just därför väljer fängelse istället för vapenfri tjänst är man bara dum. I alla fall om valet beror på att man inte har brytt sig om att informera sig om alternativen till mord.

Postad
Alla borde göra lumpen, punkt slut.

Alla borde fanimej få välja om man vill göra lumpen eller inte!

Lite OT men fakta är att Jehovas vittnen är totalbefriade från lumpen.

Postad
Till alla er som väljer väpnad värnplikt säger jag såhär: Jag respekterar era beslut utan att blinka. Tycker inte med automatik att ni är en samling våldsälskande mördare. Däremot hoppas jag att vi aldrig behöver ta era kunskaper i anspråk.

Det hoppas jag också. Jag gör inte lumpen för att jag vill lära mig ta livet av folk, men det hör till. Däremot så finns det mycket större betydande delar som gör det mycket lärorikt och nyttigt att göra lumpen.

Kamratskap, ledarskap, kunskap, ta ansvar, dela ut ansvar, samarbete, disciplin, m.m är saker man faktiskt utvecklas i genom att göra lumpen. Jag var varken motiverad eller engegerad i att göra lumpen, ville inte göra den på mönstringen. Men nu ångrar jag inte mig det minsta.

Postad
Vill bara påpeka att det är fullt lagligt att vapenvägra i Sverige (dock ej totalvägra). Man kan göra civiltjänst som att till exempel hjälpa till på ett äldreboende eller jobba på dagis eller utbilda sig till brandman eller linjemontör....

Finns inte längre någon möjligthet att "göra lumpen" som Brandman, då det krävs att man går högskoleutbildning för att bli brandman!