Albert Postad 17 November , 2005 Rapport Share Postad 17 November , 2005 Pokervinst är en lotterivinst och därmed skattebefriad. Det fastslog Kammarrätten i en dom på torsdagen och framgångsrika pokerhajar kan därmed plocka fram sina vinster ur madrassen. Länk Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Spaderknekt Postad 17 November , 2005 Rapport Share Postad 17 November , 2005 Joo.. Fast jag antar att det bara gäller det man vinner inom EU eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Loveless Postad 17 November , 2005 Rapport Share Postad 17 November , 2005 Skulle vara väldigt intressant att se hans redovisningar över vinsterna och varifrån de kom. Hur mycket av denna information kommer vara offentlig? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ladatarzan Postad 17 November , 2005 Rapport Share Postad 17 November , 2005 Skulle vara väldigt intressant att se hans redovisningar över vinsterna och varifrån de kom. Hur mycket av denna information kommer vara offentlig? Bara att ringa eller besöka mymdigheten och be att få se alla papper. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lumor_ Postad 17 November , 2005 Rapport Share Postad 17 November , 2005 Detta med att det är skattefritt inom EU är ju ingen nyhet. Tidningarna skriver ju om det som något nytt vilket borde innebära att alla pokervinster är skattebefriade, eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacobmal Postad 17 November , 2005 Rapport Share Postad 17 November , 2005 Inget nytt för den initierade kanske men def. en nyhet för den stora massan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
psykologen Postad 17 November , 2005 Rapport Share Postad 17 November , 2005 Detta med att det är skattefritt inom EU är ju ingen nyhet. Tidningarna skriver ju om det som något nytt vilket borde innebära att alla pokervinster är skattebefriade, eller? Det nya är väl att det nu är avgjort i rätten. Egentligen skall det väl upp till HD för att bli praxis? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jna Postad 17 November , 2005 Rapport Share Postad 17 November , 2005 Oj vad gammalt. 2001! Det jag skulle vilja veta är vad som gäller för spel på icke EU-sajter, t ex de flesta (om inte alla) B2B-sajter. Enligt mina väldigt preliminära beräkningar ska väl de flesta high rollers betala tiotals miljoner kr i skatt per år om lagen följs strikt (skatt på bruttovinsten, varje pott är en lott). Detta är naturligtvis helt orimligt. Ändå dyker den där Hardysson på Skatteverket med jämna mellanrum upp och talar om krafttag och att varje pott ska ses som en lott. Vad ska man tro? Att tusentals pokerspelare, framgångsrika som usla, ska sättas i personlig konkurs för att de råkat spela på fel sajt? Har spelat en vecka på 24hPoker men cashade precis ut. Gick €10 back men är väl förmodligen skyldig c:a €200 i skatt trots att jag spelat låglimit. Håller mig till Party så länge.... fast fan också, de har ju elvis77-riggen . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
johjo Postad 17 November , 2005 Rapport Share Postad 17 November , 2005 Det nya är väl att det nu är avgjort i rätten. Egentligen skall det väl upp till HD för att bli praxis? Bara för att vara lite extra överjävlig så är det väl Regerigsrätten det i.s.f. skulle avgöras i eftersom det är ett förvaltningsmål Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TANDEMCYKELN Postad 17 November , 2005 Rapport Share Postad 17 November , 2005 Ändå dyker den där Hardysson på Skatteverket med jämna mellanrum upp och talar om krafttag och att varje pott ska ses som en lott. Hardysson verkar vara en sådan där nitisk statstjänsteman, som tror att han gör ett bra jobb. (Han surfar inte mer än 20 timmar i veckan på jobbet alltså.) Alla vet att Skatteverket inte har resurser att granska pokerspelare, då det är så få som vinner. Det kostar helt enkelt mer än vad man skulle få in i skatt. Men den gode Hardysson går givetvis villigt ut i pressen och berättar hur lagen är skriven, ty då känner Hardysson tillfredsställelse när han kommer hem på kvällen. Hardysson kan också berätta för frugan och släkten att HAN är med i kvällsblaskorna! Det ni! Han tror tom. att han gjort ett bra jobb under dagen. Hardysson tjänar staten och han är stolt över det (sic!). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ladatarzan Postad 17 November , 2005 Rapport Share Postad 17 November , 2005 Det nya är väl att det nu är avgjort i rätten. Egentligen skall det väl upp till HD för att bli praxis? Kammarättens dom är väl prejudicerande fram tills dess att Regeringsrätten har dömt i fallet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
baller Postad 17 November , 2005 Rapport Share Postad 17 November , 2005 Poängen med att gå ut i media som hardysson gör är att xx% av befolkningen då självmant kommer skriva i sin dekleration "att jag har vunnit si och så mycket på poker" vilket underlättar Skatteverkets arbete ganska mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
effe1123 Postad 18 November , 2005 Rapport Share Postad 18 November , 2005 så...är vinster från amerikanska sajter skattefria? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JollyTime Postad 18 November , 2005 Rapport Share Postad 18 November , 2005 Jag har inte gjort några större djupdykningar i LotteriLagen, men om jag inte minns fel så citerade gdaily några paragrafer därur och konstaterade att lotterivinster utanför EU är skattepliktiga. Eftersom poker = lotteri i dagsläget, blir det skatt på allt utanför EU. Inget nytt under solen alltså... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sactodian Postad 21 November , 2005 Rapport Share Postad 21 November , 2005 Poängen med att gå ut i media som hardysson gör är att xx% av befolkningen då självmant kommer skriva i sin dekleration "att jag har vunnit si och så mycket på poker" vilket underlättar Skatteverkets arbete ganska mycket. Man behöver väl inte ta upp skattefria inkomster i deklarationen? I så fall gör han det troligen ännu svårare eftersom ingen kommer ta upp inkomsterna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacobmal Postad 21 November , 2005 Rapport Share Postad 21 November , 2005 så...är vinster från amerikanska sajter skattefria? det finns inga amerikanska sajter... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Strykis Postad 22 November , 2005 Rapport Share Postad 22 November , 2005 När vi ändå är inne på ämnet. I och med detta måste man betala skatt på pengar man vinner på tex WSOP eller andra live evenemang i Vegas? Svarar själv Gäller bara inom EU lotterivinster utanför EU skall beskattas som vanligt med 30% Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hyler Postad 22 November , 2005 Rapport Share Postad 22 November , 2005 det finns inga amerikanska sajter Ja, kolla noggrannare så ser man att de som verkar så USA! USA! i själva verket är "kanadensiska", juridiskt baserade i Karibien/Costa Rica eller under nåt indianreservat. När vi ändå är inne på ämnet. I och med detta måste man betala skatt på pengar man vinner på tex WSOP eller andra live evenemang i Vegas? Svarar själv Gäller bara inom EU lotterivinster utanför EU skall beskattas som vanligt med 30% Det var ju attans att de ska publicera resultaten. Om jag skulle åka till Vegas och partaja, spela på en bandit och dra in en jackpot skulle jag inte redovisa det. Däremot om jag hamnar på prisplats i en större pokerturnering så kommer jag på en lista som Skatteverket kan se. Är lite intresserad av denna fråga eftersom jag vunnit en plats i WSOP. Skulle jag klara mig till in the money men hamna långt ner vill jag gärna behålla allt ($12-15000). Skulle man komma långt upp ($100000+) spelar det mindre roll eftersom det är så fantastiskt mycket pengar, men ändå... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts