Gå till innehåll

NLT - Trn, limpa in med AA.

Recommended Posts

Jag mår lite illa just nu. Låg precis innan ItM i en cirkus 700k turnering när jag plockade upp AA vilket jag inte fått på länge. Sitter i mellanposition och det har varit extremt aggressivt spel för att vara en turnering av denna kalibern. Har sett folk med hyvsade stackar åka ut med A8o och liknande skräp. Hoppades på en höjning för att kunna gå all in och förhoppningsvis ha ett par fi fångade.

Det finns bara två saker som är värre än att förlora med AA och det är att alla lägger sig och man bara vinner blindsen eller ännu värre att man sitter på BB och alla foldar.

Frågan här är vad som är bäst EV?

Kan tilläga att jag brukar spela monster varierat.

Så frågan är om det kan vara försvarbart att ibland limpa in med AA?

Jag är bara intresserad av synpunkter från personer som spelar de tyngre turneringarna. Jag är JAG.

Seat 1: 461958 (5945 in chips)

Seat 2: StelckDk (13555 in chips)

Seat 3: Beardie (42969 in chips)

Seat 4: WinterMan (31945 in chips)

Seat 5: nycjosh17 (27841 in chips)

Seat 6: grp20striker (13041 in chips)

Seat 7: AKULA1 (19872 in chips)

Seat 8: zxhoodrat (9255 in chips)

Seat 9: JAG (10117 in chips)

WinterMan: posts small blind 800

nycjosh17: posts big blind 1600

*** HOLE CARDS ***

Dealt to JAG [Ah Ad]

grp20striker: folds

AKULA1: folds

zxhoodrat: folds

JAG: calls 1600

461958: folds

StelckDk: folds

Beardie: calls 1600

WinterMan: calls 800

nycjosh17: checks

*** FLOP *** [Jc 5c 6d]

WinterMan: checks

nycjosh17: bets 3200

JAG: raises 5242 to 8442 and is all-in

Beardie: calls 8442

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut. Nu var ju stackarna dessutom ganska så grunda vilket ger det ännu en fördel. Däremot gillar jag personligen inte att limpa AA annat än UTG och UTG+1.

Inget att gräma sig över i det här läget. Tråkig situation bara, så många händer som dubblar dig på den floppen.

Hur var din image vid bordet för övrigt? Har du stulit många blinds/potter? Det är ju lätt att bli misstänksam mot en limp i tidig position från en aggresiv spelare med grunda stackar.

Länk till kommentar

Jag brukar resonera likadant och limpar ofta när jag sitter i tidig position i hopp om att någon annan ska höja så jag kan isolera någon med en stor höjning. Spelade två turneringar i helgen och åkte ur båda med AA just för att jag höjde för dåligt. Den ena gången mot en som fick tvåpar med J 4 och andra gången mot en som fick tvåpar med 10 7. Hade jag åtminstone höjt måttligt hade jag inte behövt hamna i denna situationen. Det är trots allt bättre att vinna en liten pott än att förlora en stor vilket man lätt gör annars.

Även om jag gillar att limpa in med AA tror jag det i längden är bäst att alltid höja något så man har någon koll på vad de andra har. Har man någon överaggresiv spelare med som gillar att höja med vad som helst kan man förstås limpa in.

Mitt bästa minne av limpade pocketäss är när jag limpade in med en aggresiv storstack precis efter som höjde 6 BB. 4 (!) spelare synade och jag höjde 30 BB. Spelaren som höjt synade min höjning med KQ, förmodligen i tron att jag försökte stjäla potten som blivit stor. Spelaren därefter höjde ytterliggare 30 BB och de andra la sig. Jag satte oss 3 All-in och på floppen kom ett A och på rivern ytterliggare ett A. Kul fyrtal men det kunde givetvis lika gärna kommit två damer istället så hade jag åkt ut.

Länk till kommentar

AA ska man endast limpa med i tidig position då bordet är väldigt aggressivt och du tror att chansen att någon höjer efter dig är stor. Då måste du hålla koll på på om det höjts ofta i tidigare situationer om någon limpat i tidig position. Skulle aldrig limpa AA i mellan position i alla fall som du gjorde.

Länk till kommentar

Att limpa med AA är som att be om att bli utdragen.

Men visst får man en raise mot sig preflop så går ju allt enligt planerna, men om det inte blir någon raise preflop så är det svårt att veta vart man står och lätt hänt att övervärdera handen mot ett möjligt floppat 2par med en körp hand.

Jag öppnar hellre med en raise med AA och riskerar att bara få mörkarna än att torska hela stacken för att nån fick en gratisflop med skitkort.

Länk till kommentar

Jag är bara intresserad av synpunkter från personer som spelar de tyngre turneringarna. Jag är JAG.

Men om du nu inte har något bättre för dig än att hela tiden snacka om hur "högt" du spelar och bara vill ha råd från folk som klarar av att spela på samma upphöjda nivå så är det enklast att du bara slutar posta.

Du har mindre än 10bb kvar, smeta in. Det ser bara konstigt ut om du limpar om du nu inte brukar göra det med de här stackarna och då muppar du dig som fan i alla andra situationer när du limpar bort en jättedel av din stack med en medioker hand.

Absolut. Nu var ju stackarna dessutom ganska så grunda vilket ger det ännu en fördel.

Vilken fördel skulle det vara?

Länk till kommentar

6 BB kvar och AA. Brukar inte en "standardrekommendation" vara att om du har ~5BB kvar kan du lika gärna gå AI med vad du än har!? Limpar man AA och trycker in pengarna när man är underdog så är det inget att gråta över.

Legetimt med gråta-ut-tråden-kandidater-i-handanalys om man bara säger att det var en dyr turnering? Flytta!

Postningsregler för Handanalys

1) Inga resultat.

5) Skriv ned vad du tänker. Det här är väldigt viktigt för att du ska kunna få hjälp på ett så bra sätt som möjligt eftersom det snabbt exponerar feltänk.

6) Ta med all relevant information. Om en spelare tidigare varit superlös och synat all-in med ett dåligt par så behöver vi veta det, diskussion blir sällan särskilt bra när deltagarna talar om olika saker.

8) Övriga händer hör hemma i Pokerresultat.

Länk till kommentar

Absolut. Nu var ju stackarna dessutom ganska så grunda vilket ger det ännu en fördel. Däremot gillar jag personligen inte att limpa AA annat än UTG och UTG+1.

Inget att gräma sig över i det här läget. Tråkig situation bara, så många händer som dubblar dig på den floppen.

Hur var din image vid bordet för övrigt? Har du stulit många blinds/potter? Det är ju lätt att bli misstänksam mot en limp i tidig position från en aggresiv spelare med grunda stackar.

Jag hade nog inte spelat så länge vid det bordet. Jag hade stulit typ en pott med en väldigt stark hand.Det aggressiva spelet gjorde det väldigt svårt att stjäla, nästan omöjligt. Ibland såg 3-4 spelare floppen. Det kändes extremt med tanke på att mörkarna var så höga och att det ändå var 700 k i potten. Jag kunde inte greppa spelarna. Var det mycket tomtar eller bra spelare? Troligtvis en kombination av ytligheter. Några var bra. Andra var riktigt dåliga, det förvånade mig. Tyvärr så byter man bord så ofta i detta skeende så det är svårt att få grepp om motspelarna.

Länk till kommentar

Men om du nu inte har något bättre för dig än att hela tiden snacka om hur "högt" du spelar och bara vill ha råd från folk som klarar av att spela på samma upphöjda nivå så är det enklast att du bara slutar posta.

Gå ock käka en Bic Mac och drick några liter cola så att du får upp blodsockret. Det handlar inte om någon jävla upphöjd nivå. Jag är bara inte intresserad av råd från folks som spelar micro då det är helt andra premisser.

Jag har inga problem med att du har problem med min attityd. Men håll det för dig själv.

Länk till kommentar

6 BB kvar och AA. Brukar inte en "standardrekommendation" vara att om du har ~5BB kvar kan du lika gärna gå AI med vad du än har!? Limpar man AA och trycker in pengarna när man är underdog så är det inget att gråta över.

Legetimt med gråta-ut-tråden-kandidater-i-handanalys om man bara säger att det var en dyr turnering? Flytta!

Det här var absolut inte menat att vara någon gråta ut tråd även om jag trodde att vissa skulle tolka det så. Standardrekomendationer är helt ointressanta. 10 x BB brukar det vara. Jag bedömde det som cirkus 60 % sannolikhet att någon skulle göra en höjning. Frågan är om man har odds för det ( att limpa in) som i detta fall om det inte blir någon höjning. Man är ändå stark favorit på floppen.

Länk till kommentar

Sämre implicita odds för motståndarna. Träffar de TP ryker deras stack oftast. Raisar de preflop och HERO ställer in har de en svår/omöjlig nerläggning framför sig.

High risk/reward.

Vi verkar tänka på samma sett. Jag gillar att ta lite större risker men vinna stora potter när jag inte stjäl blinds. Jag spelar mycket på känsla och inte nödvändigtvis på vad brädan visar och kan ofta läsa fi.

nycjosh17 hade troligtvis J med en dålig kicker. Han kan ha varit en "tomte" och betat på ett färgdrag eller 6an men det tror jag inte. Det är det jag vill i alla fall i dessa fall förutom en all in preflop.

Hade den tredje spelaren inte floppat ett set vilket han hade ca 16 % chans att göra så hade nog nycjosh17 synat och jag hade varit stark favorit på att dubbla upp plus lite till och hade då legat på ca 100 plats med 320 pers ItM och en bra chans till att ta mig till finalbordet.

Skälet till detta inlägg var att jag är kluven. Det är inte så ofta man får monster i turneringar så man vill ju få ut så mycket som möjligt.

Jag tror jag skall räkna lite på det här utifrån olika scenarion för att komma fram till en slutsats. Det känns lite svårt att bara grunda sig på erfarenhet även om jag gått igenom dylika scenarion många gånger.

Länk till kommentar

Gå ock käka en Bic Mac och drick några liter cola så att du får upp blodsockret. Det handlar inte om någon jävla upphöjd nivå. Jag är bara inte intresserad av råd från folks som spelar micro då det är helt andra premisser.

Jag har inga problem med att du har problem med min attityd. Men håll det för dig själv.

Det här är fel på så många plan att jag inte ens vet var jag ska börja. Jag spelar tours med så höga buy-ins jag kan hitta. Varje gång blir jag förvånad över hur dåliga alla är.

Väldigt många kvalar in via satelliter, för så lite som $10 eller ngt. Det finns därför en jävla massa låglimitspelare i stora tours. Bara stars hade väl över 1000 satellitmänniskor i WSOP ME. Vem vet bättre hur man slår dessa än dom som spelar med dom VARJE dag?

Att spela monster varierat i en tour är överskattat. Människor byter bord hit å dit vilket gör att folk inte lägger märke till mönster. Limpa aldrig AA med 8BB pre för att kamoflera din hand.

Länk till kommentar

Väldigt många kvalar in via satelliter, för så lite som $10 eller ngt. Det finns därför en jävla massa låglimitspelare i stora tours. Bara stars hade väl över 1000 satellitmänniskor i WSOP ME. Vem vet bättre hur man slår dessa än dom som spelar med dom VARJE dag?

Att spela monster varierat i en tour är överskattat. Människor byter bord hit å dit vilket gör att folk inte lägger märke till mönster. Limpa aldrig AA med 8BB pre för att kamoflera din hand.

Just därför. Man tar en image från en tomte som limpar med 8BB stack vilket man ser ganska ofta.

Det går att vända på det mesta om man vill. Du argumenterar emot dig själv. Desto mer tomtar desto bättre att limpa in för de fattar inte sånt.

Om du med ditt inlägg menade att det är samma spel på micronivå som på "highstakes" så håller jag inte med. Det är trams. Ibland blir man dock förvånad men då handlar det mer om att man hamnat på ett sådant bord med flera tomtar som har lyckats överleva så pass länge. Du har nog spelar för lite på de lägre nivåerna på sistonde så att du glömt hur det var. ;)

Det verkar dock som folk har olika erfarenheter. Min är att det händer att man åker på en sådan här käftsmäll men oftast inte. Möjligen en bitchslapp som man oftast överlever.

Att jag spelar monster varierat är inte för att byta mönster. Det är bara beroende på situation och medspelare.

Länk till kommentar

Nu spelar jag inte några 10 000 $ buyins men tänkte dela med mig av min åsikt i alla fall.

Enligt Doyle Brunson ska man inte glömma att par i Ess fortfarande är endast bara ett par och inget mer.

Genomsnittshanden som vinner i NL Holdem, fullt bord är tvåpar.

Styrkan med par i Ess är att det krävs bättre än par för att slå det.

Sammantaget sett så menar jag att när blindsen är tillräckligt höga, och om man inte är i UTG eller UTG+1 vid ett aggressivt bord eller sitter på SB och alla har foldat fram till en, så tjänar man alltid på att höja preflop.

När det gäller UTG eller UTG+1 så kan man för variationens skull syna för att sedan göra en reraise.

Men även det känns en aning negativt för då visar man tydligt att man sitter på AA, KK, QQ och möjligtvis AKs eller AK och man riskerar att vinna handen "för tidigt". Jag väljer hellre då att någon gång göra denna manöver med 45s eller liknande för att ge sken av att jag sitter på just premiumkort.

Pocket Ess tillhör ju de händer där man antingen vinner lite eller förlorar stort. Om man läser vad Doyle säger i SS så spelar han AA och KK väldigt försiktigt.

Tänk också på att om det finns ett Ess på floppen innebär det alltid att det finns stegdrag på bordet, t ex:

A5x

ATx

A96

Så en triss i Ess behöver inte betyda att man sitter med nötterna i slutändan.

Länk till kommentar

Om det är någon hand jag nästan (notera nästan) aldrig limpar med så är det AA. Det känns som att man alltid får ett svårt beslut på floppen.

Jag röstar på en höjning preflop och sen dega in allt på floppen. Så jag hade gjort som du gjorde nu.

Och som sagt, innan den här handen har du 6 BB. efter denna om du foldar 5 BB. Ponera att bägge synar så går du upp till cirkus 18 bb.

Finns väl inga andra alternativ än att bara få in degen så snabbt som möjligt. Det känns som att han som bettar ut bara vil stjäla potten. Känner ingen större styrka i den beten, han sitter troligtvis på mellanpar.

Länk till kommentar

Om det är någon hand jag nästan (notera nästan) aldrig limpar med så är det AA. Det känns som att man alltid får ett svårt beslut på floppen.

Inte alls. Den här handen spelar man alltid till sluten under dessa förutsättningar. Det är ett väldigt lätt beslut.

Har man en större stack kan det bli lite svårare.

Länk till kommentar

Jag missade det faktum att du bara har 6 BB kvar...

Då ska du trycka in keramiken som Glimme brukar säga....

Du är fett short stack och folk tror att du har Ess eller kung topp och kör en desperat all in...

Ingen mening att syna med så lite pengar, utan all in med första bästa lämpliga hand.

De andra vid borden ser ju din stack och utgår ifrån att du är desperat.

Länk till kommentar

Kan det vara, men tycker det är för chansartat här.

Du har två spelare med 3xdin stack på knapp, sb och BB + två spelare till bakom. All in är väll det bästa, dina 8BB skrämmer ju inte bort storstackarna. Snarare uppmuntrar det till syn av hyffsad hand.

Ska man chansa lite för att få in mer pengar hade jag mini-raisat.

Vilket borde få bort den värsta smörjan (inte få fyra synare) och ialf ge syn från BB samt att

en stark fi skulle sätta dig all in preflop ändå.

Länk till kommentar

Du har 8BB kvar.

Ställ in direkt. Din HD för en all-in preflop bör vara tillräckligt bred för att locka fram syner av massor med händer dom du krossar.

Jag håller, som oftast, med parre här. Såsen ska in preflop här. Ingenting att orda om. Dom gånger du vinner potten osynad ökar du ändå din stack tillräckligt mycket för att det ska vara större EV än att gambla en syn och bli utdragen, särskilt när 3-4 spelare ser floppen per hand som du säger.

Sen att din attityd är lite dålig här och var ska vi inte diskutera här!

Länk till kommentar

Beroende på hur du spelat din shortstack vid detta bord tidigare så ställer jag antingen in direkt eller höjer 3x bb och såsar in på floppen oavsett hur den ser ut. Lutar dock mycket åt att ställa in då folk av mina erfarenheter vill göra heroiska preflopsyner med A hi från blindsen. Med 10x bb skulle jag höja och försöka få några med mig till floppen, för utan att minst dubbla upp snart så känns det rätt kört att vinna touren.

EDIT:

Du har 8BB kvar.

Ställ in direkt. Din HD för en all-in preflop bör vara tillräckligt bred för att locka fram syner av massor med händer dom du krossar.

Mot ett bord med tänkande spelare känns detta som det alternativ som ger dig störst chans att dubbla upp.

Länk till kommentar