Gå till innehåll

RADIO: Varför har poker blivit en folkrörelse?

Recommended Posts

Postad

Hej!

Ska bli intervjuad i radio om poker i stort och pokerboomen, och fick då några stolpar att fundera på.

En var varför poker har blivit en sådan folkrörelse?

Har funderat lite kring det och har svårt att komma med några bra argument/påståenden, hjälp mig med några uppslag tack!

Själv började jag spela poker (texas holdem) strax innan de började visa WPT på 5:an för några år sedan... Men varför har det vuxit så lavinartat?

Mvh

Postad

Poker är ju något man har spelat länge, när man inte har något att göra så blir det ju ofta kortspel. Och den främsta orsaken tror jag är att det finns "onlinepoker". Man kan köra poker på nätet, med och utan pengar! Är väl så att det finns många som tycker om "GAMBLING" Istället för bingolotto och annat kanske man lägger slantarna på ett pokerkonto ;)

Där det även finns ett skicklighetsmoment, så folk tror dom blir bättre genom att läsa pokerartiklar, böcker mm. Sen är det ju också så att tv-poker har bidragit mycket, alla "proffsprogram" och så finns ju celebrity varianter 8-)

:club::diamond::heart::spade:

Postad

Därför att alla har ett ego och alla vill tjäna pengar. Sen är det en annan sak att alla inte gör det men drömmen är lättillgänglig. Det är lätt att prova och även lätt att fastna. Börjar man vinna direkt så är det svårt att sluta. Börjar man med att förlora är det likaväl svårt att sluta, då vill man vinna tillbaka för den "otur" man haft eller så inser man att man har mycket och lära och därför tränar upp sig målmedvetet om man ändå tycker det är kul.

Det var generellt. Följande kankse inte är intressant men detta är anledningen till att jag började.

För mig så var det helt och hållet ett tävlingsmoment i början. Jag ville helt enkelt bli bra och trodde väl även att jag var väldigt bra även i början. Visst inser man att man inte hade så mycket koll men jag var allafall smart nog att börja med att spela riktigt riktigt tight i början och det lönade sig bra på de lägre borden. När man lär sig mer om spelet och nyanserna kommer fram blir det inte mindre kul utan snarare tvärtom då varje ny frågeställnig öppnar för ett antal andra. Sen om man kommit dit att man är en vinnande spelare är det som sagt lätt att man fortsätter spela mer och mer då man kan dra in betydande summor på att sitta hemma i stolen och klicka på en mus.

Postad

Själv börja jag spela påker för mer än 15 år sedan. Då spela vi inte om så mycket pengar och vi viste inte något om start händer. Vi spela mest 5 CD, 7 CS och 5 CS och lite egna varianter. Sen när jag flytta så la jag ner rätt mycket av pokern och sen när den enorma exponeringen av poker och att man kunde spela på nätet dök upp så börja jag spela igen.

Jag tror att det finns flera förklaringar. Del är det ju självklart den enorma exponeringen som poker har i alla medier, del är det att det är så lätt tillgängligt och dels är det att du själv kan påverka utgången av en hand. Sen tror jag även att tur momentet dra och "any two card can win".

Media har ju även hjälpt till att visa upp hur mycket epngar man kan vinna och hur "lätt" man vinner på nätpoker, utan att visa upp baksidan lika mycket.

För min egen del är det både exponering och skicklighets delens som har gjort att jag har börjat spela igen.

Postad
Mera :P

* TV - WPT, Pokermiljonen osv, Reklam (expekt, parbet, eurobet)

* Online poker - det är nu lätt och säkert att spela via internet

* Allt snack om att vi Svenskar skulle vara extremt smarta och rena pokergudar jämfört med övriga världen, har nog gjort sitt också.

* Intervjuer med alla "stora" vinnare, typ KALLE 19 år miljonär på poker, det får många nybörjare att tro att dom snabbt och enkelt kan tjäna miljoner på internetpoker.

* Sen är det jävligt kul och spännande ;)

Men uppmärksamheten i media tror jag har bidragit mest till denna hysteri som drabbat Sverige.

Postad

Lite av egen teori -

Det kittlar dödsskönt när man vinner. Det händer inte ofta, därutav ännu mer passion att jaga vinsten. svenskarna har alltid gamblat men nu kan man göra det lättillgängligt på nätet.

Poker bär tyvärr fortfarande någon slags macho-stämpel. Nämn ett yrke idag som skulle vara tuffare att försörja sig på än poker? Detta härstammar kanske från Vilda Västern tiden, kanske inte, men att det tufft och coolt att spela poker är ju självklart. Detta har mycket medierna bidragit till.

Det blir inte direkt lidande när svenska staten anser poker vara gamling, medan de som spelar poker anser att det har med skicklighet att göra. När man vinner smeker det eggot som ingeting annat, inte ens drömkvinnans smek kan göra detsamma för eggot än att vinna en stor turnering.

Mannen har alltid varit ute efter två saker - makt och ära (=provocerar, men lite kan man fundera på). Att vinna pengar skulle vara kul så att man kan leva på det. Men ännu roligare är väl att skryta om det!! :lol:

Postad
Får man fråga varför du skall ställa upp i en intervju om du inte själv har något att säga. :oops:

Jag kan ju svara för mig men jag vill ha lite av er andras tankar.

Pinsamt inlägg

Postad

Vi spelar väldigt mycket spel på nätet. Och vi har alltid gillat att spela kort. Så kom nätpokern och förenade två goda saker.

Eller: Svenskarna är suckers på allt amerikanskt och älskar att se på teve. Sen kom WPT och förenade två goda saker.

Postad

Två saker som bidrar är den korta tiden mellan spel och resultat och tillgänglighet. Det brukar ofta nämnas när man talar om spelberoende att ju kortare tid mellan själva spelet och vinst/förlust desto mer beroende framkallande. Likaså har så många tillgång till Internet idag att i princip har alla en spelautomat i sitt hem.

Postad

Min teori:

I princip alla killar spelar kort på rasterna igenom nästan hela sin skolgång. Svenskar gillar kortspel. När "riktig" poker började dyka upp i tv-rutan och alla började prata om det var det som om det hela togs till en ny nivå. För en som tidigare bara spelat hjärter och chicago etc så måste ju texas hold'em se skitroligt ut på tv där de sitter med en riktig dealer, lyxigt pokerbord och höga staplar av marker. Klart man måste testa!

Postad

För det första: poker är ingen folkrörelse! Folkrörelse betyder att det finns en förankring ner på ungdomsnivå med ideell verksamhet.

Men som en förklaring till att poker blivit stort i Sverige, tror jag att vi bl a ligger ganska högt i intelligensnivå rent allmänt, vi är välutbildade. Vi är snabba på nya trender, minns IT-boomen där vi var världsledande. Dessutom är vi extremt amerikaniserade samtidigt som vi har en tradition av spel ("enda sättet att bli rik på i Sverige är att vinna på lotto"). Vi har varit snabba med bredband och de flesta hem har en dator. Summa kardemumma: vi spelar nätpoker utav h-e.

Postad

Några av orsakerna till att pokern är så stor just nu tror jag är:

Internet, Man kan spela på vilken nivå som helst, när som helst.

TV, poker har blivit mer rumsrent och om "Stjärnorna" på TV kan spela som dom gör kan väl vem som helst göra det?

Turneringar, Att vem som helst kan möta "proffsen" bara man slantar startavgiften. Det kan aldrig hända i Hockey eller Golf.

Postad
Några av orsakerna till att pokern är så stor just nu tror jag är:

Internet, Man kan spela på vilken nivå som helst, när som helst.

TV, poker har blivit mer rumsrent och om "Stjärnorna" på TV kan spela som dom gör kan väl vem som helst göra det?

Turneringar, Att vem som helst kan möta "proffsen" bara man slantar startavgiften. Det kan aldrig hända i Hockey eller Golf.

Golf var nog dock fel val av sport dock. Förutom några tävlingar på PGA där kändisar för spela med proffs till och med under tävlingar. Sen har jag spöat en som spelat på Europatouren iår och kommit på prispallen Challangetour scratch. Då är jag inte i närheten av honom spelmässigt normalt. Förstår dock din poäng.