Gå till innehåll

5CD - Frågor från en nybörjare


jna

Recommended Posts

Nu har jag spelat 5CD (PL €0.5/1) några kvällar och har samlat på mig en del funderingar. Har ingen bra 5CD-bok för tillfället och hoppas därför få svar på mina frågor här :) .

 

1. Mina starthandskrav i en ej öppnad pott ligger ungefär på KK i tidig pos, QQ-JJ i mellanpos, 99 på knappen, vilket par som helst på SB. Jag höjer i stort sett alltid, synar ytterst sällan. Undantaget är ofta KK UTG, där nöjer jag mig ofta med en limp. Kommentarer?

 

2. Om någon höjt vill jag ha AA eller JJ-högt två par för att syna (ungefär). För löst? För tight?

 

3. En vanlig situation är att jag höjer med AA-KK och får en eller flera synare bakom (de flesta verkar spela lösare än jag). Om en av synarna byter 2 kort, hur troligt är det då att han sitter på triss? Har upptäckt att vissa konsekvent byter två kort för att förvilla. Igår sprang jag dock in trissen några gånger :( .

 

4. Låga tvåpar känns inte som någon hit om någon öppnat potten. Man kanske leder, men det är svårt att förbättra sig känns det som. Är det tight att slänga t ex 7755 i en höjd pot?

 

5. Annan bluffsituation som jag upptäckt: Jag byter konsekvent 2 kort när jag har triss. Många verkar istället närmast konsekvent byta 1 kort. Vad föredrar ni? Anses något av alternativen mer "rätt" av pokerexperter? Förstår dock att det kan vara bra att variera sig.

 

6. Steg- och färgdrag har man väl i stort sett aldrig odds för att spela? Jag har hittills inte semibluffat med dem heller. Använder ni semibluff i 5CD?

 

Jag nöjer mig så tills vidare. Hoppas inte det blev för många frågor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 Jag antar att du spelar 6 manna bord som de har på 24H etc, stämmer det? Limp med KK utg är bland det dummaste du kan göra. Du vill inte låta bb gratis få dra 4 kort till ett Ess. Annars är dina starthandskrav bra tycker jag.

 

2 För tight, du kan syna med AA och KK, låga tvåpar är det sisådär att syna med, beror på hur aggresiv den andre är. Höjer han med par, kan du reraisa, om han bara höjer med tvåpar eller bättre är en fold kanske att föredra.

 

3 Det är ganska ovanligt att den som drar två verkligen har en triss. Sitter

han precis bakom dig kan det dock vara läge att se upp. Han kanske limpade med bara för att få med många i potten.

 

4 Se 2

 

5 Det är mer "rätt" att byta ett kort i mitt tycke, eftersom du då är garanterad syn efter köpet av höga två par. Skickliga spelare kan ju dumpa dem annars.

 

6 Semibluff med färgdrag/stegdrag är vanligt på knappen. En del semibluffar ofta med dragen. Min rekomendation är att bara göra det ibland. Färgdragen kan du limpa med om någon redan limpat in, även om du talar först om bordet inte är så aggresivt

 

Jag har lite mer speltips på min hemsida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är fortfarande otroligt lockande att spela 5CD men har nu övergivit denna spelform till fördel av Holdem där jag kan bättre räkna ut oddsen. Jag har dock spelat 5CD i ca 5 år och kan försöka besvara dina frågor utifrån hur jag har spelat:

 

1. Mina starthänder var minst två par UTG och tidig position. Om det utvecklar sig till en multipott och jag är i sen position i ohöjd pott limpar jag in med JJ (som regel gällande det sistnämnda, mycket beror ju på hur spelarna är)

 

2. Beror också på vilken spelare det är som har höjt. Eftersom det är 6-bord, och "världen är liten" gällande 5 CD så behöver man nästan inte titta i sina spelar-anteckningar.

 

3. Återigen, är potten höjd? Hur mycket? Av vem? (Överlag är dessa svar väldigt luddiga och ger ingen exakt information, men det beror på att man spelar mer spelaren än korten i mörkpoker)

 

4. Som sagt, beror på av vem och vilken position du har.

 

5. Jag byter i 90% av fallen bara ett kort i en trissituation, men har jag låg triss och tycker att motståndaren verkar läskig på ett eller annat sätt, byter jag två för att skrämmas tillbaka.

 

6. Jajamensann! Det är ditt största vapen, annars vet motståndaren alltid att när du limpat in och byter ett kort att det var ett drag. Oftast är inte drag fördelaktiga gällande pottoddsen att limpa in med, utan det är fold or raise som gäller!

 

Överlag vill jag säga följande om 5CD - det är speldjävulen! :twisted: Jag är otroligt fascinerad av detta spel och Texas har aldrig gett mig samma tillfredsställande känsla som 5CD ger, men det beror på att det är mer gambling gällande mörkpoker än Texas. Visst kan du ha oddsen med dig gällande kraven på starthänder osv. men för det första är det mycket enklare att bluffa ut nån i 5CD för det andra har du inget att gå på (egentligen) än din starthand, antal kort motståndaren byter, beten och potten. Att spela online är otroligt svårt gällande 5CD eftersom du inte kan se dina motståndare, och matematiken kommer aldrig kunna vara lika korrekt som i Texas. Dt är min åsikt i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlsberg skrev

1. Mina starthänder var minst två par UTG och tidig position. Om det utvecklar sig till en multipott och jag är i sen position i ohöjd pott limpar jag in med JJ

 

Du kan väl ändå inte folda Ess utg :shock:

 

...för det andra har du inget att gå på (egentligen) än din starthand, antal kort motståndaren byter, beten och potten.

 

Och tre kort som ligger uppslängda på bordet är som att läsa en öpppen bok?

 

Kom igen nu överge inte 5cd :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlsberg skrev
1. Mina starthänder var minst två par UTG och tidig position. Om det utvecklar sig till en multipott och jag är i sen position i ohöjd pott limpar jag in med JJ

 

Du kan väl ändå inte folda Ess utg :shock:

 

...för det andra har du inget att gå på (egentligen) än din starthand, antal kort motståndaren byter, beten och potten.

 

Och tre kort som ligger uppslängda på bordet är som att läsa en öpppen bok?

 

Kom igen nu överge inte 5cd :twisted:

 

1. Otroligt svår fråga, eftersom det är en svår hand att spela UTG. I regel slängde jag de, men var bordet typiskt passiv höjde jag ibland. Då och då limpade jag in med dem, men efter bytet är det svårt att spela om ingen förbättring sker. Det är ingen hand som jag ville slåss med direkt...

 

2. Att kunna matematiskt beräkna dina odds och din motståndarens odds är mycket lättare när du kan se fem av hans kort (som ligger på bordet). I 5CD ser du inga kort överhuvudtaget och har inget mer att gå på än det jag räknat upp. Det är enorm skillnad mellan mörkpoker och TH! I TH träffar du nötter oftare och när det sker vet du att du har dem. I 5CD vet du i princip aldrig om du kommer vinna potten om du inte har en royal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 Ess har jag aldrig tyckt varit speciellt svåra att spela efter köpet, syna ner bluffmakarna och släng mot de som spelar weak tight. Däremot blir det mer lurigt när man råkat öppna med JJ...Dessutom är Ess bra på det sättet att förbättrar man dem så är det till högsta tvåparet, alternativt högsta trissen.

 

2 Jo man kan ju oftare veta att man har nötterna, men det inträffar ju trots allt inte att man har nötterna så ofta. Det är knappast en vinnande strategi i hold'em att endast spela nötter.

Att beräkna vem som har bästa handen när fem kort ligger ute är i princip inte lättare än om ni båda köpt kort i mörkpoker. Om du sitter med top par top kicker kan han ha förbättrat till ett tvåpar, på samma sätt som när du har Ess upp kan motstånddaren ha köpt in en triss i mörkpoker.

 

Köpet i mörkpoker tycker jag många gånger ger mer vägledning än bordet i hold'em. Sedan så är i och för sig potterna större i hold'em så beslutet på river kan många gånger vara lättare att fatta av den anledningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Så du menar att UTG öppnar du alltid med essen? Och hur? Höjer/limpar eller?

 

2. Om du inte har nötterna vet du vad du oftast har, 2:a handen, 3:e handen, vad som hotar dig m.m. I mörkpoker vet du aldrig... Din motståndare byter 3 kort och visar triss på showdown, eller ett tvåpar som spöar din. Eller så byter han ett kort och visar allt från bluff, triss till färg eller kåk. Jag säger inte att Holdem är bulletproof. Vad jag menar är att poker är fortfarande gambling oavsett du spelar 5CD eller Holdem, men man kan mera gå på oddsen i Holdem än i 5 CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Så du menar att UTG öppnar du alltid med essen? Och hur? Höjer/limpar eller?

Känns ju rätt rimligt att alltid openraisa UTG med essen.

 

2. Om du inte har nötterna vet du vad du oftast har, 2:a handen, 3:e handen, vad som hotar dig m.m. I mörkpoker vet du aldrig... Din motståndare byter 3 kort och visar triss på showdown, eller ett tvåpar som spöar din. Eller så byter han ett kort och visar allt från bluff, triss till färg eller kåk. Jag säger inte att Holdem är bulletproof. Vad jag menar är att poker är fortfarande gambling oavsett du spelar 5CD eller Holdem, men man kan mera gå på oddsen i Holdem än i 5 CD.

Har du någon förklaring på vad du menar med "gå på oddsen"?

 

Menar du att det är enklare att veta om du ligger före och hur mycket i hold'em om du höjer en Ad8d7-flopp med AK och motståndaren synat än om du höjt med JJK66 i draw och motståndaren synat och köpt 1?

 

I draw så finns det ju många situationer när du helt enkelt vet att du ligger före och vilken förbättringschans motståndaren ungefär har. Alla situationer där motståndaren köpt tre och du har AA+ exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...