Gå till innehåll

NLT - Värdebetta rivern?


Recommended Posts

Har ingen read på fi då jag är relativt ny vid bordet.

 

Game # 163404576 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,50/1,00 - Table "Pontevedra"

Game ended 2005-11-10 21:42:39 GMT+01:00

 

Players:

Mats_W (EUR 163,70 in seat 2)

407 (EUR 53,05 in seat 3)

Yoggiman (EUR 76,45 in seat 4)

OV1 (EUR 84,15 in seat 5)

froggy118 (EUR 54,95 in seat 6)

 

Dealer: 407

Small Blind: Yoggiman (0,50)

Big Blind: OV1 (1,00)

 

OV1 was dealt: K :spade: - 4 :spade:

 

froggy118 Fold

Mats_W Fold

407 Call (1,00)

Yoggiman Call (0,50)

OV1 Check

 

Flop 4 :heart: - K :diamond: - 6 :diamond:

 

Yoggiman Check

OV1 Bet (2,00)

407 Fold

Yoggiman Raise (4,00)

OV1 Raise (10,00)

Yoggiman Call (8,00)

 

Turn 4 :heart: - K :diamond: - 6 :diamond: - T :club:

 

Yoggiman Check

OV1 Bet (21,00)

Yoggiman Call (21,00)

 

River 4 :heart: - K :diamond: - 6 :diamond: - T :club: - A :spade:

 

Yoggiman Check

OV1 Check

 

 

Ska jag betta rivern här?

Min tanke är ju att han sitter på färgdraget. Eftersom han missade det så skulle han ju ändå folda om jag betta rivern.

Vilka händer kan jag få syn av på rivern och ändå vinna?

Eftersom folk spelar lite hur som helst så kan han ju ha 666,K6 eller dragit in ett högre två par på turn eller river.

 

Är jag för mesig som checkar rivern här?

Är det EV- i längden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad han hade men sättet han spelar på kan visa att han sitter på triss. Att han synade med lågt par och fick triss på floppen.

 

Jag hade checkat på rivern.

 

Varför i hela värden skulle han checka turn med en triss?

 

Jag värdebettar denna river 100% gångerna då det är mycket möjligt att han sitter på nötfärgdraget och kommer betala med sitt rivrade TP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Check-raisen på floppen kan betyda mycket; färgdrag, stegdrag eller set till exempel. Att du re-raisar och han bara callar tycker jag pekar på drag snarare än set. Du visar stor styrka och han skulle nog slänga in resten med ett set där för att plocka bort drag och få in pengarna mot tvåpar och liknande. Han kan ha ett kombidrag med till exempel 78 i ruter.

 

Checken på turn tycker jag bara förstärker detta. Varför checka ett set när du visat stor styrka? Med ett set vill han få in mer pengar och han vet ju att du har en stark hand. Att han fortfarande bara callar här tycker jag är en stark indikator på drag. De möjliga flopeten är KK, 66 och 44 men KK hade han nog raisat preflopp med och 44 (även KK iofs) minskar i risk då du har K4. Har han 66 finns det bara en hand på floppen som slår honom, och han bör inte blir mer rädd nu när det tillkommer en; TT. Min gissning är alltså ett drag: färgdrag med möjligt stegdrag.

 

En annan möjlig hand han kan ha är Kx, men har han inte hög kicker borde han folda den i alla fall på turn (så tillvida att han inte har KT, men då borde han väl inte checka rivern?).

 

Check på river låter som ett drag som missat. Jag skulle värdebeta här om han haft A-hög flushdraw som någon tidigare i tråden sagt. Dock gissar jag på att han har ett kombi-drag, typ 78 i ruter.

 

Ska bli intressant att se hur fel man har. :D Han hade säkert ett set och då är man helt bortgjord. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog checka ner med mitt dåliga tvåpar. Nu kom T,A och det är mycket möjligt att han också sitter på tvåpar, typ KT eller AK (han borde nog själv betat river då dock) men jag hade inte betat rivern. Kanske är det en stor läcka i mitt spel?

 

Vid närmare eftertanke så är AK uteslutet och jag tror det är drag eller KT, möjligtvis, vilket är lite osannolikare, ett floppat set, som han isåfall spelade dåligt och vekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många olika bud :D

 

Men säg att jag lägger in en bet på 25,00 på rivern och får omslag. Då är jag ju commited och måste syna fast jag "vet" att jag är slagen.

Den enda troliga handen jag kan få syn av på rivern och vinna är ju Ax ruter. Det är ju inte så stor chans att han har just den.

 

Min tanke när han checkar till mig på rivern är att han med 90% säkerhet sitter med ett missat färgdrag på handen. Om jag då bettar så kommer han ju folda typ 90% av gångerna förutom när han har A ruter.

Säg att det är 10% chans att han har mig slagen, då kastar jag ju verkligen bort mina pengar genom att betta rivern.

 

Det är ju ingen monsterhand jag sitter på, men jag är ju som sagt nästan helt säker på att jag har han. Men är det verkligen värde att betta rivern, när jag nästan aldrig kommer få syn av en sämre hand?

 

Ni som förespråkar att jag skall värdebetta, kan ni ge en mer ingående förklaring varför?

Är mitt tänk för defensivt?

Tjänar jag i längden på att betta här, när jag nångång kommer få bita i det sura äpplet och få ett omslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar lite över vad motståndaren har för spelstil, samt vilken image du har visat upp hittills.

 

Tycker hans spel är väldigt konstigt.

 

Flop: Om han nu skulle floppat ett set känns det som han i detta läge "måste" betta (känns konstigt att ge ett gratiskort mot 2 motståndare) ut om han inte är helt övertygat om att du eller den tredje killen kommer betta. Har du tex visat sådana tendenser?

Nu bettar du och han gör en minreraise, konstig sätt att spela om han sitter på ett set, han ger fortfarande schyssta odds till färgdrag. Sen synar han endast din påföljande reraise, mycket konstigt om han har ett set, känns som han skulle ställt in om han nu har settet, finns ingen anledning att slöspela.

Vilka händer kan han över huvud taget spela så här?

Jag skulle säga: 46, 75 eller 35 :diamond: ,A4 :diamond: , K4, K6 och slutligen någon bluff/semibluff i stil med Kx(med halvhög kicker).

 

Turn: Check-syn...why? känns helt sjukt. Tror han att han leder på floppen?

Om man nu ska se på det hela oddsmässigt så har han ju relativt dåliga odds att syna med 75,35 och A4 även om det inte skulle vara hopplösa synar om han är optimistisk med de implicita oddsen. Känns som om K4, K6 och 46 är rimliga att syna med för honom med tanke på hans spel på floppen. Man måste också börja tänka lite på att han kan ha prickat K10.

 

River: Check.

 

Så, slutsats.

Väääldigt konstigt spel av honom. Han har inte gjort ett enda seriöst försök att vinna potten. Händerna jag har kollat på förutsätter att han är något sånär vettig(eller egentligen inte). Om han har verkat dålig tidigare så skulle jag inte utesluta att han sitter på en triss och planerar att gå all in när du "värdebettat" rivern. Även om han träffat 2 par skulle han säkert tänka sig att ställa in, alternativt bluffa en all in. Eftersom han spelat så himla konstigt skulle jag verkligen inte vilja möta den där all in attacken med den relativt svaga handen du har. Så jag skulle nog checka rivern då du troligvis endast får syn av bättre händer samt att det skulle vara obekvämt att få all in mot sig.

 

Jahapp...lång och rörig post för att komma fram till att du nog gjorde rätt. Ska bli spännande att se vad han har. :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på tidigare fråga kring varför han skulle checka på rivern med set så tror jag att han skulle kunna göra det i och med att du har visat dig aggressiv varje gång han checkat.

 

Han räknar nog med att du ska höja på rivern också i och med att han visar svaghet.

 

Jag skulle som sagt checka på rivern i och med att han spelar så irrationell så kan han sitta på vad som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska klar värdebet på sista,

 

Tycker det är mycket synd att 70-80% av handanalyserna sista tiden varit utan (eller nästan utan) reads. Det är dessa som gör analyserna/infallsvinklarna av händerna intressanta och utvecklar oss till bättre motspelare samt tvingar oss att tänka till lite extra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med reads på den Yoggiman så hade man nog kommit fram till att det var en klar värdebet.

 

men iller, du kan ju inte påstå att det är en klar värdebet om det är första handen du spelar på bordet. Eller? Isåfall, hur tänker du då?

 

Vad ska han ha som checkar turn OCH river till mig och som slår mig? Det är färre än händerna som jag slår och som betalar av 1/3-1/2pott - ta t.ex. nötfärgdraget med typ A7 - mycket svårt att passa ett rivrat toppar i det läget. Ska han ha ett set eller ett högre tvåpar på en så dragvänlig bräda och INTE beta det på turn/river, eller slå om igen på flop? Doesn't make sense to me.

 

Tänk dig också i er sits när ni får ett bet på halva potten mot er på rivern - ert par i A behöver inte stå sådär jätteofta för att synen ska vara rätt.

 

Jag tycker att mot en okänd så är det ett värdebet på rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag förstår hur du tänker.

 

Är väl kanske beredd att hålla med även om jag tycker att det är en svårt beslut, vad skulle du göra om han reraisare rivern, parre? Given syn?

 

Jag kräks och förbannar mig själv över att jag skulle värdebeta... :)

 

Sedan synar jag, om jag räknat rätt blir mitt värdebet på rivern runt 25-30. Hans omslag blir kanske bara 20-30 till, så jag behöver betala 25 för att vinna 160 och jag tror att min hand står (även mot ett omslag) tillräckligt ofta. Sedan kan jag inte låta mig bli överkörd och vill veta vad fan det är som han spelar på det sättet, vilket gör att jag synar. Men min första reaktion blir som sagt att kräkas och förbanna mig själv för att jag skulle värdebeta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hans irrationella beteende tycker jag det var rätt att checka. Tomtar spelar faktiskt så även med nötter...

 

Följande hände mig häromdan:

 

Jag har AK och sitter i mitten nånstans, höjer 3 ggr BB och är lagom shortstack.

 

En kille som precis kommit till bordet och har 6 ggr mer än mig i stack synar fr BB så det blir heads up mellan oss.

 

Floppen kommer A25 regnbåge. Han checkar och jag bettar potsize, han synar...

 

Då blir jag lite fundersam...

Sitter han på Ess med lägre kicker?

kan han ha synat med pocket 2or eller 5or?

 

Eller sitter han på högre pocketpar och inte tror att jag har esset och synar för att bluffa på turn?

 

I alla fall kommer turn med ett blankt kort och han checkar...

 

Så jag funderar, är det en trap eller har han en dålig hand?

Med tanke på skillnaden i stack, och att jag tror att nästa kort förmodligen inte kommer att förbättra hans hand nämnvärt så checkar jag...

kunde lika gärna gått all in men valde att checka..

 

River kommer ännu en blank...

 

och han checkar river också...

 

syn preflop, syn flop, check turn och river...

Killen har inte gjort nåt försök att ta hem potten.. va kan han sitta på?

 

Jag tror att jag har bästa handen här, så jag gör ett värdebett varpå han går all in.

 

Försöker han köpa potten för att jag är shortstack?

Eller har han mellanpar och tror inte att jag har ess?

Eller har han Ess? då har jag bättre kicker...

 

Jag synade så klart...

 

Killen slänger upp 34offsuit.... Stege på floppen.

 

Så hade jag inte värdebettat där hade jag klarat mig utan att åka ut...

 

Mot tomtar finns inget försvar förutom defensivt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...