yone Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Har inte lång tid kvar på min gymnasieutbildning. Kommer nog sluta med helt okej poäng eftersom jag alltid haft det lätt med skola. Men nu är det en sak jag funderar på. Vilken utbildning skulle ni rekommendera om man vill utveckla sig ur ett pokerperspektiv. Något med psykologi antar jag skulle vara bra.. Vad har ni för tankar kring detta? * Lite RP och flytt till Poker OT - QoS * Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
johnhoffa Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Har inte lång tid kvar på min gymnasieutbildning. Kommer nog sluta med helt okej poäng eftersom jag alltid haft det lätt med skola. Men nu är det en sak jag funderar på. Vilken utbildning skulle ni rekommendera om man vill utveckla sig ur ett pokerperspektiv. Något med psykologi antar jag skulle vara bra.. Vad har ni för tankar kring detta? Troligtvis kommer ingen universitetsutbildning göra dig bättre i poker. Möjligtvis den som ger mest tid över till att spela. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Men nu är det en sak jag funderar på. Vilken utbildning skulle ni rekommendera om man vill utveckla sig ur ett pokerperspektiv. Jag tror inte det finns något ämne som kommer ge dig någon större hjälp pokermässigt. Sök det du är intresserad av istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
two_aces Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Statistik kan ju vara till hjälp i varje fall, men såklart ska du inte välja utbildning efter vad som är bra för ditt spelande. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lher Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Håller med Hjort; sök det du är intresserad av. Ang two_aces: känns matematiken/statistiken i hold'em svår, då är man nog inte rätt person för de ämnena... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 teknisk fysik eller dylikt har nog en del som kan ge synergieffekter för en pokerspelare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Max Cady Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Har inte lång tid kvar på min gymnasieutbildning. Kommer nog sluta med helt okej poäng eftersom jag alltid haft det lätt med skola. Men nu är det en sak jag funderar på. Vilken utbildning skulle ni rekommendera om man vill utveckla sig ur ett pokerperspektiv. Något med psykologi antar jag skulle vara bra.. Vad har ni för tankar kring detta? Psykologistudier på universitetet kommer inte att förbättra dina pokerskills, tro mig! Det är iofs en del statistik på psykologikurserna men inte sån du har användning för inom pokern. Läs nåt du tycker är kul och kommer ha nytta av i yrkeslivet istället. Vill du plugga för att förbättra pokern, skit i universitetet och plugga pokerböcker på heltid! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Staahla Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Den del av mina högskolestudier som gett mig mest pokermässigt är all fritid jag har. Jag knegade ett par år innan jag pluggade vidare och det här känns verkligen som fem års semester i jämförelse. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TANDEMCYKELN Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Vän, Läs något du är intresserad av. Gör du inte det, så går det åt skogen. Jag jobbade 75 % av heltid när jag pluggade heltid, så du har mycket tid över till poker, även fast du pluggar (statistik och NEK läste jag). Det handlar bara om var du vill lägga din tid. Det finns ju så mycket annat som lockar, som t.ex. människor av det kvinnliga könet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Ang two_aces: känns matematiken/statistiken i hold'em svår, då är man nog inte rätt person för de ämnena... Angående matematik i poker: Lätt va? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
joeki Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Ang two_aces: känns matematiken/statistiken i hold'em svår, då är man nog inte rätt person för de ämnena... Angående matematik i poker: Lätt va? Hahaha. Gud vad värdelöst Förstår inte varför alla ska försöka få poker att verka så komplext. Gör man det lätt för sig och tänker logiskt vinner man. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Staahla Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Jag tittade nyss igenom det och matematiskt var det väl inte så överdrivet avancerat, däremot blir det ju jobbigt pga alla steg... Värdelöst skulle jag inte kalla det, det beror ju helt på vad du ska med det till. Du måste ju förstå att du inte sätter dig och plottrar ner detta när du spelar, det är ju bara en modell. Ser man enbart till den praktiska nyttan i stridens hetta så är ju de flesta beskrivande matematiska modeller och bevis värdelösa. Själv tycker jag det var intressant att läsa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
psykologen Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Psykologi är nog ett bra ämne. Inte för att det är lätt att relatera till pokern men snarare för att det är det enda ämnet som skulle ge något. Statistik ger väl lite räknemässigt med det kan man lära sig genom lite sannolikslära. Jag tycker att det räcker med att kunna räkna outs. Men att ge sig in i högskolestudier med syfte att lära sig poker verkar lite långsökt. Det är även mycket svårt att komma in och läsa psykologi. Psykologlinjen är den svåraste av alla linjer/kurser i hela Sverige. Enstaka kurser är något lättare dock. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Micke_E Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Ang two_aces: känns matematiken/statistiken i hold'em svår, då är man nog inte rätt person för de ämnena... Angående matematik i poker: Lätt va? Mums, ska genast skrivas ut och läsas vid lämpligt tillfälle. Jag har aldrig sett någon modell som tillåter checkraises (såg något om det när jag skummade igenom den där), men å andra sidan så har jag inte läst så mycket om spelteoritillämpningar på poker heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacobmal Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Ang two_aces: känns matematiken/statistiken i hold'em svår, då är man nog inte rätt person för de ämnena... Angående matematik i poker: Lätt va? Hahaha. Gud vad värdelöst Förstår inte varför alla ska försöka få poker att verka så komplext. Gör man det lätt för sig och tänker logiskt vinner man. Vet du vem Chris Ferguson är? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
for_no_one Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 mike caro har väl ett pokeruniversitet eller vad han kallar det. Det är nog den bästa skolan i så fall. Vidareutbildning i statistik eller psykologi har nog ytterst marginal effekt på ditt pokerresultat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zoogin Postad 11 November , 2005 Rapport Share Postad 11 November , 2005 Jag kan inte tänka mig att psykologi på högskola skulle ge dig mer till ditt pokerspel. Och statistik, nja, bara om du vill teoretisera dig ordentligt. Tror knappt det ger så mycket praktiskt. Kan du din gymnasiematte bra borde det räcka för ditt praktiska spel. Skippa psykologin och läs den mer praktiska boken The Psychology Of Poker av Schoonmaker istället. Skippa också statistiken och läs Gambling Theory And Other Topics av Malmuth om du vill ha lite pokerrelaterat teoretiserande med standardavvikelser och dylikt. Läs till vad du vill bli och försök att förutspå arbetsmarknaden. Gör inte motsvarande som jag gjorde som började inrikta mig på IT under den rådande bubblan. Det var lagom kul att komma ut grön när den spruckit och folk med extremt mycket erfarenhet blev avskedade hit och dit... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts