iceman_ Postad 9 November , 2005 Rapport Postad 9 November , 2005 Hallå där! dags för mitt första bidrag till pokerforum.. Jo det är så att jag spelar poker på Betandwin, och sedan tar ut mina vinster till mitt neteller konto. Nu undrar jag hur smidigaste sättet är att ta ut pengarna för att det inte ska dra till sig för mkt uppmärksamhet.. Jag har tagit ut ca 3-4-500,000 svenska från mitt neteller debit card, men nu undrar jag om det är bättre att kanske dra från neteller direkt till bankkontot ? är ju dessutom bra mycket billigare.. Jag har även hört att man inte ska behöva skatta för cashgame ? Stämmer det ? För det enda jag lirar är 2/4, 4/8, 5/10 samt 10/20 NL. En till sak jag undrar; finns risken att man kan bli skyldig att betala skatt på dessa .. låt oss säga 600 löken man cashat ut det senaste året, och isf vad i helsicke ska man göra då ? överklaga till eu-domstol ? .. allt om skatt och dyligt när det gäller poker är väldigt oklart för mig hoppas få lite klarhet i detta nu ! //David * Lite RP - QoS * Citera
emilp3 Postad 9 November , 2005 Rapport Postad 9 November , 2005 Jag har tagit ut ca 3-4-500,000 svenska från mitt neteller debit card, men nu undrar jag om det är bättre att kanske dra från neteller direkt till bankkontot ? är ju dessutom bra mycket billigare.. //David Oj, har du inte koll på om de va 300.000 eller 500.000. Jaja mitt tips är att du använder deras uttagskort och tar ut pengarna utomlands t.ex Dannmark eller så. Kan ju kanske vara svårt att ta ut så stora summor på bankomaten, men jag skulle inte föra över allt på mitt bankkonto. Citera
NoSense Postad 9 November , 2005 Rapport Postad 9 November , 2005 Det beror väl helt på vilken sida du har gindat ihop pengarna på tror jag. Är den EU baserad så ska det ju vara skattefritt och då inga problem. Men har du lirat på tex PokerStars, UB, eller liknande kan du ju få problem när/om du måste förklara vart pengarna kommer ifrån. Vet ju inte hur mycket du tagit ut åt gången nu, men tror banken har skyldighet att rapportera summor över 100k:- (SEK) till skattemyndigheten. Eller "då risk för oklarheter föreligger" eller vad det nu står i deras stadgar. Läs igenom den låååånga tråden som redan finns här i närheten för att få lite mer klarhet. Men inga prejuridicerade fall finns ännu, så du kan nog vara ganska lugn om du inte redan är satt under granskning. (typ har vunnit nån stor turnering eller liknande och varit tvungen att skylta med ditt namn offentligt) Men som emilp3 skrev så är det nog smartast att plocka ut stålarna utomlands om du vill vara på den säkra sidan. Lät ju som du har råd med en kryssning till Helsingfors/Tallin lite närsomhelst (men tänk på att medela Neteller innan, så dom VET att du kommer plocka stålar från ett annat land, annars kan dom visst spärra ditt kort av säkerhetsskäl) Lycka till Citera
Ceritus Postad 9 November , 2005 Rapport Postad 9 November , 2005 Skulle jag vara du skulle jag skaffa mig någon utländsk bank, då kan du skicka pengar från neteller till den banken. Borde funka. Dock är det en annan sak vad staten tycker Citera
flibben Postad 9 November , 2005 Rapport Postad 9 November , 2005 Det beror väl helt på vilken sida du har gindat ihop pengarna på tror jag. Är den EU baserad så ska det ju vara skattefritt och då inga problem. Men har du lirat på tex PokerStars, UB, eller liknande kan du ju få problem när/om du måste förklara vart pengarna kommer ifrån. Vet ju inte hur mycket du tagit ut åt gången nu, men tror banken har skyldighet att rapportera summor över 100k:- (SEK) till skattemyndigheten. Eller "då risk för oklarheter föreligger" eller vad det nu står i deras stadgar. Läs igenom den låååånga tråden som redan finns här i närheten för att få lite mer klarhet. Men inga prejuridicerade fall finns ännu, så du kan nog vara ganska lugn om du inte redan är satt under granskning. (typ har vunnit nån stor turnering eller liknande och varit tvungen att skylta med ditt namn offentligt) Men som emilp3 skrev så är det nog smartast att plocka ut stålarna utomlands om du vill vara på den säkra sidan. Lät ju som du har råd med en kryssning till Helsingfors/Tallin lite närsomhelst (men tänk på att medela Neteller innan, så dom VET att du kommer plocka stålar från ett annat land, annars kan dom visst spärra ditt kort av säkerhetsskäl) Lycka till Ledsen att vara lite besserwisser, men 1000:- betyder väl just svenska kr? (eller iaf kr, och det bör stå ganska klart vilka som vi är intresserade av ) Och sen så tror jag att banken inte behöver kolla upp saker över 1000:-, det är i princip omöjligt, förstår du hur många överföringra dom skulle vara tvungan att granska? Jag minns inte vid vilken siffra som banken är tvungen att rapportera, men det är braaaaaa mycket mer än 1000:-, den saken är säker! [ONTOPIC] Det som du bör göra är att kolla vart betandwin är baserat, är det inom EU (inom EUs skatteunion räcker) så behöver du inte skatta någonting och kan vara hur nöjd som helst, är det inte inom EU så kan det bli lite probem, som jag inte vet hur du löser på bästa sätt.... [/ONTOPIC] Citera
VicDamone Postad 9 November , 2005 Rapport Postad 9 November , 2005 Det beror väl helt på vilken sida du har gindat ihop pengarna på tror jag. Är den EU baserad så ska det ju vara skattefritt och då inga problem. Men har du lirat på tex PokerStars, UB, eller liknande kan du ju få problem när/om du måste förklara vart pengarna kommer ifrån. Vet ju inte hur mycket du tagit ut åt gången nu, men tror banken har skyldighet att rapportera summor över 100k:- (SEK) till skattemyndigheten. Eller "då risk för oklarheter föreligger" eller vad det nu står i deras stadgar. Läs igenom den låååånga tråden som redan finns här i närheten för att få lite mer klarhet. Men inga prejuridicerade fall finns ännu, så du kan nog vara ganska lugn om du inte redan är satt under granskning. (typ har vunnit nån stor turnering eller liknande och varit tvungen att skylta med ditt namn offentligt) Men som emilp3 skrev så är det nog smartast att plocka ut stålarna utomlands om du vill vara på den säkra sidan. Lät ju som du har råd med en kryssning till Helsingfors/Tallin lite närsomhelst (men tänk på att medela Neteller innan, så dom VET att du kommer plocka stålar från ett annat land, annars kan dom visst spärra ditt kort av säkerhetsskäl) Lycka till Ledsen att vara lite besserwisser, men 1000:- betyder väl just svenska kr? Och sen så tror jag att banken inte behöver kolla upp saker över 1000:-, det är i princip omöjligt, förstår du hur många överföringra dom skulle vara tvungan att granska? Jag minns inte vid vilken siffra som banken är tvungen att rapportera, men det är braaaaaa mycket mer än 1000:-, den saken är säker! Han säger 100k:-, dvs 100 000:-.. och inte 1000:- som du säger i ditt svar Citera
flibben Postad 9 November , 2005 Rapport Postad 9 November , 2005 Haha, jag måste vara blind och desto mer trött, ber om ursäkt Citera
hogge75 Postad 9 November , 2005 Rapport Postad 9 November , 2005 Det beror väl helt på vilken sida du har gindat ihop pengarna på tror jag. Är den EU baserad så ska det ju vara skattefritt och då inga problem. Men har du lirat på tex PokerStars, UB, eller liknande kan du ju få problem när/om du måste förklara vart pengarna kommer ifrån. Vet ju inte hur mycket du tagit ut åt gången nu, men tror banken har skyldighet att rapportera summor över 100k:- (SEK) till skattemyndigheten. Eller "då risk för oklarheter föreligger" eller vad det nu står i deras stadgar. Läs igenom den låååånga tråden som redan finns här i närheten för att få lite mer klarhet. Men inga prejuridicerade fall finns ännu, så du kan nog vara ganska lugn om du inte redan är satt under granskning. (typ har vunnit nån stor turnering eller liknande och varit tvungen att skylta med ditt namn offentligt) Men som emilp3 skrev så är det nog smartast att plocka ut stålarna utomlands om du vill vara på den säkra sidan. Lät ju som du har råd med en kryssning till Helsingfors/Tallin lite närsomhelst (men tänk på att medela Neteller innan, så dom VET att du kommer plocka stålar från ett annat land, annars kan dom visst spärra ditt kort av säkerhetsskäl) Lycka till Ledsen att vara lite besserwisser, men 1000:- betyder väl just svenska kr? (eller iaf kr, och det bör stå ganska klart vilka som vi är intresserade av ) Och sen så tror jag att banken inte behöver kolla upp saker över 1000:-, det är i princip omöjligt, förstår du hur många överföringra dom skulle vara tvungan att granska? Jag minns inte vid vilken siffra som banken är tvungen att rapportera, men det är braaaaaa mycket mer än 1000:-, den saken är säker! [ONTOPIC] Det som du bör göra är att kolla vart betandwin är baserat, är det inom EU (inom EUs skatteunion räcker) så behöver du inte skatta någonting och kan vara hur nöjd som helst, är det inte inom EU så kan det bli lite probem, som jag inte vet hur du löser på bästa sätt.... [/ONTOPIC] Han skriver 100k....dvs 100 000 kr... edit: jävligt sen var jag också.... Citera
iceman_ Postad 9 November , 2005 Författare Rapport Postad 9 November , 2005 Kollade upp betandwin nu .. BAW International Ltd. is registered in Gibraltar, and was founded in 1999 under the name Simon Bold (Gibraltar) Ltd. gibraltar = eu, så det borde vara lugnt eller ? googlade lite och en massa sidor antydde iaf att gibraltar klassas som ett eu-land, vad vet jag EDIT: har plockat ut en del (8000$) från bowmans också .. The website http://www.bowmans.com and international gaming licence are 100% owned and operated by Bowman International Sports Ltd, located at Informatics Park, La Tour Koenig, Mauritius. Bowman International Ltd is a sister company and operates the group treasury function from its offices at Cumbrae House, Market Street, Douglas, Isle of Man, British Isles. det där såg inte lika stabilt ut Har iaf inte vunnit någon större turnering, så den biten kan jag vara lugn med. Och kryssning och så har jag tänkt på, om det inte vore så jäkligt att dagsgränsen man kan ta ut med neteller debit card ligger på 15k sek Citera
Timmi Postad 9 November , 2005 Rapport Postad 9 November , 2005 Ja gibraltar är skattefritt så du kan vara lugn Citera
VicDamone Postad 9 November , 2005 Rapport Postad 9 November , 2005 Kollade upp betandwin nu .. BAW International Ltd. is registered in Gibraltar, and was founded in 1999 under the name Simon Bold (Gibraltar) Ltd. gibraltar = eu, så det borde vara lugnt eller ? googlade lite och en massa sidor antydde iaf att gibraltar klassas som ett eu-land, vad vet jag Vad jag har läst så ska det vara lugnt så länge man spelar på en sida som är baserad i Gibraltar, så du kan vara lugn. Edit: sen är jag också Citera
iceman_ Postad 9 November , 2005 Författare Rapport Postad 9 November , 2005 Tänkte också meddelade att jag gjort 1st uttag på 1500$ och ett på 3000$ till mitt bankkonto, verkar som att man kan dra några såna ibland, för under 40,000 lär väl knappast banken grina över Citera
baloobas Postad 9 November , 2005 Rapport Postad 9 November , 2005 Angenämet problem du har måste jag säga. Citera
Waggho Postad 9 November , 2005 Rapport Postad 9 November , 2005 Ledsen att vara lite besserwisser, men 1000:- betyder väl just svenska kr? (eller iaf kr, och det bör stå ganska klart vilka som vi är intresserade av ) Min tolkning av :- har alltid varit att det är just ett kolon och ett streck, och att strecket står för noll eller "ingenting". Alltså om någonting kostar hundra kronor och femtio öre kan man skriva det 100:50, om det däremot kostar hundra jämnt skriver man 100:-. Men jag är inte säker på min sak. Citera
Jimbolito Postad 9 November , 2005 Rapport Postad 9 November , 2005 Låt oss säga att man nu spelar på en eu-baserad sajt. Då måste man ju fortfarande kunna bevisa det för skatteverkat om man skulle bli granskad. Har själv använt mig av neteller´s bankwire för att få hem mina $$. Och börjar bli lite orolig vad gäller uppmärksamhet från rsv. Kanske plockat ut 300' sek. detta året. Om man då plötsligt har en kvarts mille mer på kontont vid årsskiftet än förra året utan att ha jobbat så mkt. Borde inte det märkas? Aldrig plockat ut över 100' på en å samma gång. Kanske 70' vid något tillfälle. Är det bättre att casha ut sina $$ från den sidan man lirar på? Så syns det ju i överföringen att stålarna kommer direkt från ex. ladbrokes istället för neteller...? Eller ere dags att skaffa debitcard kanske, stoppa cashen i maddrassen, alt. bankfack?=) Citera
jezaja Postad 9 November , 2005 Rapport Postad 9 November , 2005 Bankfack över nyår är ett tips om man är orolig. Citera
lethe Postad 10 November , 2005 Rapport Postad 10 November , 2005 Låt oss säga att man nu spelar på en eu-baserad sajt. Då måste man ju fortfarande kunna bevisa det för skatteverkat om man skulle bli granskad. Har själv använt mig av neteller´s bankwire för att få hem mina $$. Och börjar bli lite orolig vad gäller uppmärksamhet från rsv. Kanske plockat ut 300' sek. detta året. Om du bara pratar med din pokersajts support länge nog så kan de faktiskt skicka dig en komplett lista på alla dina insättningar och uttag. (Om de inte är registrerade i en bananrepublik då, men då är du körd hur som helst.) De måste ju spara den sortens information i åtskilliga år. Men om inte din sajt tar ut en hutlös avgift så kan det vara bättre att skicka pengarna med bankwire direkt från sajten. Gör dock ett litet 'provuttag' först. Sajter som är registrerad inom EU kan fortfarande ha sin bank i Beirut eller annan trygg ort. Och då kommer ju skattmasen att klura och du är tillbaka på ruta ett. Citera
rickie Postad 10 November , 2005 Rapport Postad 10 November , 2005 Låt oss säga att man nu spelar på en eu-baserad sajt. Då måste man ju fortfarande kunna bevisa det för skatteverkat om man skulle bli granskad. Har själv använt mig av neteller´s bankwire för att få hem mina $$. Och börjar bli lite orolig vad gäller uppmärksamhet från rsv. Kanske plockat ut 300' sek. detta året. Om man då plötsligt har en kvarts mille mer på kontont vid årsskiftet än förra året utan att ha jobbat så mkt. Borde inte det märkas? Aldrig plockat ut över 100' på en å samma gång. Kanske 70' vid något tillfälle. Är det bättre att casha ut sina $$ från den sidan man lirar på? Så syns det ju i överföringen att stålarna kommer direkt från ex. ladbrokes istället för neteller...? Eller ere dags att skaffa debitcard kanske, stoppa cashen i maddrassen, alt. bankfack?=) Vad sägs om att spara kvittona du får av sajterna när du gör en överföring till neteller? Borde väl duga gott. Citera
Recommended Posts