Gå till innehåll

NLT - Trn, 55 UTG nära bubblan.


Recommended Posts

Spelade en turnering på Cosmopol i söndags. 11 spelare kvar, 9 priser.

 

Min stack är 22000, blindsen 1500/3000, medelstacken 32000. 5 spelare vid bordet. Jag sitter UTG och tittar ner på 55. Väldigt aggressivt spel eftersom de flesta spelarna är shortstacked relativt blindsen.

 

Har precis lyckats med en dubbling och är för första gången på ett bra tag inte i akut chipnöd. Vad skulle ni göra i detta läge? Fold, mindre raise eller all in?

 

Jag väljer att raisa till 8000. Kanske en dålig kompromiss, men jag ville spela handen och samtidigt inte riskera att förlora för mig betydande prispengar.

 

Spelaren som sitter UTG+1 går genast all in med 23000. Vad skulle ni göra här? Jag känner att jag max har 50% chans att vinna handen och lägger mig.

 

Jag visar upp mina femmor och UTG+1 berättar att han satt på AQs. Antag att ni vetat detta när ni skulle ta beslutet fold/syn. Vad skulle ni ha gjort? Vi är knappa favoriter och har odds så att det skriker om det, men vill vi riskera att åka ut precis utanför pengarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför du inte kan slänga handen direkt, personligen så spelar jag inte låga PP i slutet av turneringar när blindsen börjar bli höga. Om du verkligen ska spela handen så är det limp som gäller, speciellt i den possitionen med den stacken.

 

Edit: Dumt att slänga in så stor del av din stack sen folda för omslag men hade jag satt honom på 2 över kort hade jag synat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför du inte kan slänga handen direkt, personligen så spelar jag inte låga PP i slutet av turneringar när blindsen börjar bli höga. Om du verkligen ska spela handen så är det limp som gäller, speciellt i den possitionen med den stacken.

 

Orsaken till att jag inte foldade var framförallt

1. Vi bara var fem vid bordet.

2. Jag skulle strax pynta 4500 i blinds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Dumt att slänga in så stor del av din stack sen folda för omslag men hade jag satt honom på 2 över kort hade jag synat

 

Jo, jag erkänner att det var ett fegspel för att rädda hem pengar.

EDIT: Folden var huvudsakligen grundad på rädslan för att kunna vara uppe mot högre pockets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold eller all-in, nåt annat finns inte. Möjligen kan man nån gång mixa upp spelet med en syn, om man bedömer risken för omslag som väldigt låg men det blir inte direkt lättspelat med 55 på floppen om man sitter UTG mot 2-3 motståndare. Att spela 8K, dessutom i syfte att slinka undan om nån slår om är så dåligt så det är inte klokt. Med bara fem spelare vid bordet hade jag troligen ställt in, men det är inte säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold eller all-in, nåt annat finns inte. Möjligen kan man nån gång mixa upp spelet med en syn, om man bedömer risken för omslag som väldigt låg men det blir inte direkt lättspelat med 55 på floppen om man sitter UTG mot 2-3 motståndare. Att spela 8K, dessutom i syfte att slinka undan om nån slår om är så dåligt så det är inte klokt. Med bara fem spelare vid bordet hade jag troligen ställt in, men det är inte säkert.

 

Jag håller med om att det är fold eller all in som gäller. Skulle aldrig ha spelat på det sättet i en billigare turnering där prispengarna inte var så betydande. Blev helt enkelt tagen av stundens allvar och tog ett dåligt beslut. Nästa gång ska jag ta ett bättre beslut.

 

Om vi är överens om fold eller all in blir ju den fråga som återstår: Hur mycket ska jag bry mig om att jag är så nära pengarna? Gick via satellit där jag lagt 1100 kr, nionde pris 7000 kr, första pris 134 000 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi är överens om fold eller all in blir ju den fråga som återstår: Hur mycket ska jag bry mig om att jag är så nära pengarna? Gick via satellit där jag lagt 1100 kr, nionde pris 7000 kr, första pris 134 000 kr.

 

Det får ju du avgöra själv. Betyder 7000 kronor väldigt mycket för dig kan du med stor säkerhet folda dig till prisplats men avsevärt minska chansen att vinna. Siktar du enbart på vinst är det ju precis nu, vid bubblan, det är som bäst att trycka gasen i botten och samla blinds.

 

Dock är det all-in eller fold som gäller i alla lägen, utom när du får gratisflopp i bb. Du vill ju helst aldrig ha syn när du spelar en hand på bubblan, så du måste maximera fold equityn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför du inte kan slänga handen direkt, personligen så spelar jag inte låga PP i slutet av turneringar när blindsen börjar bli höga. Om du verkligen ska spela handen så är det limp som gäller, speciellt i den possitionen med den stacken.

 

Orsaken till att jag inte foldade var framförallt

1. Vi bara var fem vid bordet.

2. Jag skulle strax pynta 4500 i blinds.

 

 

Så om jag har förstått det rätt så slänger du in 8000 i potten, det betyder att du har 14k kvar efter den handen om du foldar. Handen efter du åker du på blinds på 4500 och har bara 8.5 kvar. Med tanke på just den här situationen så hade jag chansat, du lär inte få så mycket bättre än ett pocket par (om du nu ska spela det över huvudtaget så sent utom vid just en all in, jag tycker inte om att spela PPs i tidig pos så sent i skedet av en turnering)

 

Så mitt svar får bli: All in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 spelare vid bordet och 7.5bb i stacken, då kastar i varje fall inte jag några par när ingen har höjt. Jag tycker det är en glasklar all-in. Limp som någon ovan nämnde ser jag som det absolut sämsta alternativet. Med så höga mörkar ser jag inte openlimp som ett alternativ överhuvudtaget med någon hand, eventuellt endast med ärkestål från tidigt pos. Dock känns det ganska genomskinligt när jag alltid höjer annars, så jag brukar undvika att openlimpa överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I med såsen preflop. Om du skulle folda mot omslag så spelar det ju ingen roll om du har 55 eller 93o. Du kommer förmodligen inte se en bättre hand de närmaste 3 händerna, och när du passerat blindsen måste du ju sno dem igen för att vara vid liv. Jag tar hellre en coinflip än ett 60/40 underläge när jag snor senare.

 

EDIT: undantaget är väl om någon vid bordet är akut kortstackad, typ 3 BB eller nåt, i vilket fall jag kan få för mig att syna för att checka ner det med någon annan för att komma in i pengarna. Men för att göra detta måste jag vara mycket säker på att kortstacken kommer ställa in och att jag kommer kunna checka ner det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

undantaget är väl om någon vid bordet är akut kortstackad, typ 3 BB eller nåt

 

Stackarna var ungefär (tagna ur minnet):

 

UTG (jag): 22000

UTG+1: 23000

UTG+2: 70000

SB: 25000

BB: 20000

 

Något som ytterligare talar för fold är att jättestacken var rätt synbenägen. Han hade precis dubblat genom att syna all in (35000) med KJ (mot A8) :shock: ! Ingen rädsla för bubblan där inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Min stack är 22000, blindsen 1500/3000, medelstacken 32000. 5 spelare vid bordet. Jag sitter UTG och tittar ner på 55. Väldigt aggressivt spel eftersom de flesta spelarna är shortstacked relativt blindsen.

 

Har precis lyckats med en dubbling och är för första gången på ett bra tag inte i akut chipnöd.

 

Du är i akut chipnöd. Du har bara lite över 7 BB. Du har ca 24 händer innan du har helt slut pengar pga mörkarna. Det är sannolikt att 55 är den bästa handen du kommer få bland de händerna.

 

Det finns inte plats för finare spel än all-in eller fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är i akut chipnöd. Du har bara lite över 7 BB. ........

Det finns inte plats för finare spel än all-in eller fold.

 

Nej, men jag behöver inte ställa in med J9o UTG som jag behövde när det var som värst.

 

Men du behöver heller inte vänta på en hand bättre än 55 tills du är så kort att du måste ställa in på J9o UTG igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är i akut chipnöd. Du har bara lite över 7 BB. ........

Det finns inte plats för finare spel än all-in eller fold.

 

Nej, men jag behöver inte ställa in med J9o UTG som jag behövde när det var som värst.

 

Men du behöver heller inte vänta på en hand bättre än 55 tills du är så kort att du måste ställa in på J9o UTG igen.

 

Jag förstår hur du menar, och om samma läge hade kommit med 30 spelare kvar i tävlingen hade jag givetvis tryckt in allt (om det rent hypotetiskt även då hade varit fem vid bordet).

 

Det som gjorde att det blev så fel denna gång var att jag var så nära pengarna. Jag visste att få så bra händer som 55 dyker upp och ville därför spela handen. Jag visste också att jag inte ville bli utan pengar när jag spelat sammanlagt 12 timmar (satelliten inräknat) och hade chans att vinna summor som jag inte varit i närheten av tidigare (134 K).

 

Då blev det kompromissen, och komprommisser är ju alltid det sämsta alternativet i poker. Tar det dock som en nyttig läxa. Det är alltid svårt att veta hur man kommer reagera i situationer som man inte varit inblandad i tidigare. Förhoppningsvis spelar jag bättre nästa gång ett liknande läge dyker upp, annars blir jag besviken på mig själv.

 

Läste någonstans att de bästa NLT-spelarna är de som gör minst antal misstag. Själv känner jag att jag gjorde tre ordentliga misstag i denna turnering. Nästa gång ska det bli färre!

 

Börjar mer och mer att luta åt att fold hade varit bäst. Det är lätt att förespråka all in när det inte är ens egna pengar ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...