Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Jag är ganska ny på forumet och har inte gjort några större väsen av mig.

Tänkte posta en hand som jag går och funderar över. Tyvärr har jag inte kvar game id så får skriva från huvudet.

Jag sitter på knappen och talar sist BB är nu 500 chips och kommer efter denna handen gå upp till 500/1000.

Jag får QQ.

Det är 4st innan mig som har synat BB. Själv sitter jag med 7550 chips i detta läge det är ungefär medel, men vet att jag måste få ihop mer om jag skall klara mig kvar i turneringen.

Då det är min tur att tala höjer jag till 2k.

de som sitter med blinds foldar och en av de andra kastar korten med.

Jag har tre snubbar kvar som ser mig.

På floppen kommer: Ah-Kh-Qs

Jag sitter troligtvis med bästa handen i detta läge. Vet att det är en mardrömsflopp då potentiella händer som JT och färgdrag kan finnas hos de 3 andra.

Alla checkar och jag kör all in. Känner att det får bära eller brista.

Sedan får jag se allas händer. De sitter med ATo, QJo, och KTo.

Ingen som drar på färgen och jag är klar favorit...

På turn kommer det jag inte ville se en Th, på rivern kom en 7c.

Killen med QJ plockade hem det på en stege. Frågan är bara skulle jag tagit det lugnt med denna handen, spelade jag den fel?

Ber om ursäkt för om handen blir svårläst då jag skrivit från vad jag kommer ihåg av den.

tacksam för åsikter!

* Rubrikpill - QoS *

Postad

Du kunde lagt ett bet på floppen, sen kollat av turnen. om den varit hotfri hade du kunnat all-inna om du velat, eventuellt väntat till rivern med att all-inna.

All-inna på floppen gör man om man har nuts eller vill köpa potten. Inte när det finns så många kort som kan sänka dig som det gjorde där.

Tycker jag iaf.

Postad

Håller inte alls med Stahl. När empa höjde till 2000 preflop och fick tre syn så gör det att potten hamnar på minst 8000 efter floppen. I det läget har du 7500 - 2000 = 5500 kvar att spela med. Om du tror att du har bästa handen så är det bara att betta ut så att motståndarna inte får odds att syna. Vet inte riktigt vad Stahl menar med menar med "ett bet" men allt utom all in ger motståndarna hyggliga odds och gör dig ändå i princip commited att gå all in på turn.

Postad

Blindsen höjs till 1000 efter denna handen, och du har då drygt 5 BB kvar. Du säger att det är en mardrömsflop, det håller jag INTE med om. Du är just då slagen av tre händer: AA, KK och J10. Visst, det finns drag för både stege och färg, men du har en hel del outs för kåken också.

Som själv sa måste du dubbla upp, och jag skulle knappast tro att du får ett bättre läge än ett floppat set. Tycker själv all-in är helt rätt här, möjligtvis skulle du gått all-in redan på floppen.

EDIT: Måste bara fråga empa, bor du möjligtvis i Norrköping?

Postad

Hej alla och tack för de svar jag fått.

Verkar finnas några alternativ på hur denna handen skulle spelats. Hursomhelst så kan man inte släppa floppen heller utan känner mig tvingad att gå all in där. Var ju som sagt inga större reaktioner från mina motspelare då floppen kom.

DallasTower du undrade om jag kom från norrköping. Det gör jag inte, är från göteborg.

Postad
Hursomhelst så kan man inte släppa floppen heller utan känner mig tvingad att gå all in där. Var ju som sagt inga större reaktioner från mina motspelare då floppen kom.

Aaaah, här måste du se upp. Om någon av dina motspelare floppat en färdig stege hade en check-raise från honom varit ett nästan självklart move.

Postad

Empa höjde trots allt 4BB innan floppen... Framgår inte riktigt hur djupa stackarna är hos FI, men en syn med J 10 där känns väl inte helt trolig? Jag tycker inte han kan checka här och ge gratiskort, och det ligger väl runt 8000 i potten här. Tror på all-in här som jag sa tidigare, och OM han nu är uppe mot en stege så finns chansen för kåk. Under de förutsättningar som empa beskrivit så skulle jag aldrig lägga den handen.

Postad

Det enda fel jag ser är att din preflop raise var i minsta laget. Med QQ och fyra man in före vill du INTE se en flopp, och då är potbet lite klent. Ställ in rubbet nästa gång.

1. Det är ingen mardrömsflopp, snarare än drömflopp. AA eller KK kan du glömma, bara idioter underlåter att reraisa preflop när det är risk för multiaction.

2. Ditt problem på floppen är inte att lura ut om du har bästa handen eller ej. Sannolikheten för det är mycket hög. Din uppgift är i stället att:

a) decimera antalet deltagare i potten

b) få in så mycket av en eller två motståndares pengar som möjligt före turn.

Skulle en jävligt otajt spelare ha TJ och du inte sätter din kåk är det bara att gratulera. Observera att till ch med om du VET att någon har stegen har du value i potten och bör syna ett allin-bet. Du har drygt 36% chans att vinna och din allin-syn utgör en mindre andel av potten än så.

Om du i det långa loppet skall vinna pengar i turneringar måste du också vara beredd att då och då åka ut mt en eller annan mirakelhand. För att undvika det måste du spela på ett minst sagt icke-ptimalt sätt, och det kostar dig pengar i längden.

Postad

Ställ in preflop, mot limpers bör du ha bästa handen, inte många som limpar AA/KK allt för ofta...hade du ställt in preflop är det inte allt för troligt att någon av dem hade synat (beror lite på hur desperata de var förstås, för ingen av dem hade ju direkt en riktigt stark hand).

Postad
Du kunde lagt ett bet på floppen, sen kollat av turnen. om den varit hotfri hade du kunnat all-inna om du velat, eventuellt väntat till rivern med att all-inna.

All-inna på floppen gör man om man har nuts eller vill köpa potten. Inte när det finns så många kort som kan sänka dig som det gjorde där.

Tycker jag iaf.

Det ligger över 8k i potten med cirka 5k kvar att beta, det går inte att beta floppen och sedan ha tillräckligt mycket kvar för att folda turn även om det kommer en tia.

Själv hade jag ställt in preflopp, eller möjligen trixat till det lite genom att höja 3bb. Floppen är rätt självklar all-in eftersom man inte vill ge gratiskort till all gut-shots och det finns många händer som kommer ge en action när man betar 5k i en 8k pott.