Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

HU-tour på Sviten, blinds 25/50. Hittills rätt varierande spel med inga större potter, bara ett gäng mindre. En bluff hit, en bluff dit, något litet värdebet här och var. Detta är den första större potten vi spelar.

Blinds: 25/50.

Stackdjup: Båda har runt 5k vilket var startstacken.

Preflop:

Jag (knappen) höjer till 150 med KJo.

Fi Synar.

Flop:

AKJ. Regnbåge om jag minns rätt.

Fi checkar, Jag betar 200, Fi synar.

Turn:

AKJ 2

Fi betar 600, jag synar.

River:

AKJ 2 6

Fi betar 1500, jag synar.

Frågor:

Ska jag slå om någon gång på turn eller river? På river är väl det enda aktuella omslaget en all-in för värde, men den känns tveksam - vad ska han ha som jag slår som han kan syna med?

Ska jag ens överväga att folda handen? En tiondels sekund fanns det en röst i mig som sa "du kanske ska lägga" på rivern, men den jagade jag bort fort nog!

Vad gillar ni mitt postflopspel överhuvudtaget? Att jag betar floppen är rätt naturligt, att jag sedan bara synar på turn beror på att jag genom att höja får bort bluffarna men inte någon hand som jag slår. Dessutom känns det inte som om det kan komma specieltl många skrämselkort på rivern som gör att jag blir utdragen.

Postad

Alla A, Q och T dödar ju din hand totalt, så visst finns det skrämselkort.

Hursomhelt tycker jag att du borde slå om på turn, och lägga dig mot ett omslag. På river får du förhoppningsvis gratis visning, om inte är det readberoende ifall fi betar ut mer än 1/2 pott.

Postad
Alla A, Q och T dödar ju din hand totalt, så visst finns det skrämselkort.

Hursomhelt tycker jag att du borde slå om på turn, och lägga dig mot ett omslag. På river får du förhoppningsvis gratis visning, om inte är det readberoende ifall fi betar ut mer än 1/2 pott.

Du tror inte att ett omslag får fold från nästan alla händer jag slår och syn/omslag av alla händer som slår mig?

Bluffar han har ju mitt omslag noll värde. Betar han en sämre hand har han väldigt få outs för att förbättra. Och att folda mot ett omslag ifall han ställer... Mjae, känns lite trist att stoppa in 2000 för att bara behöva vika...

Q och T dödar inte min hand så mycket, då det är möjligt att han bluffar en del sämre händer på rivern, samt, paradoxalt nog, skiter i att värdebeta en del bättre händer på rivern av rädsla för stegen. A är lite jobbigare, men en A till minskar å andra sidan risken att han har just ett A - dessutom har jag fortfarande topptvå med toppkicker då.

Postad

Jag tycker du gör helt rätt som bara synar ner.

Även fast han ju faktiskt har NÅGOT, frågan e bara vad.

Troligen ett träffat ganska starkt ess. Kanske med drag också, jag kan tänka mig att AQ/AT spelar sådär, AJ vill nog inte heller släppa gratiskort...

men mja, jag säger att det är 40/60 om du e slagen, i en HU turre på nätet som jag spelar så skulle jag INTE släppt den handen.

En så bra träff HU måste du faktiskt betala av.

Postad

Jag tycker "bara" syn på turn är rätt. Lite som Sklansky förklarar i HPFAP med cappade bets preflop och man har QQ med position. Så att bara syna så kan motståndaren fortsätta betta som bluff (och du har honom) har du den sämsta handen (motståndaren AA, KK) så har du inte förlorat så mycket som du hade kunnat göra.

Postad
Troligen ett träffat ganska starkt ess. Kanske med drag också, jag kan tänka mig att AQ/AT spelar sådär, AJ vill nog inte heller släppa gratiskort...

Antingen det eller en bluff, bordet är ju jätteläskigt direkt på floppen.

men mja, jag säger att det är 40/60 om du e slagen, i en HU turre på nätet som jag spelar så skulle jag INTE släppt den handen.

En så bra träff HU måste du faktiskt betala av.

Det finns inte en chans i världen att jag släpper bottentvå med KJ i en HU-match. Dessutom vet jag inte om han vekrligen har AQ/AJ/AK, det finns rätt stor chans att han slagit om med dessa preflop. Ett A2-tvåpar är ju däremot rätt troligt.

Det är dels för att jag inte släpper bottentvå i detta läge som jag inte höjer på turn, eftersom om han slår om igen så har han mig i de flesta fallen krossad men jag skulle ändå inte släppa.

Om han checkar till river betar jag nog halvpott och utvärderar om han check-raisar. Ställer han in blir jag jättemisstänksam, men steker antagligen in en syn ändå.

Hur som helst, så fort jag synade kastade han handen i mucken. Han trodde nog inte jag var tillräckligt stark för att syna ner på ett så läskigt bord och bluffade hela vägen - så just i detta läget hade en bluff bara gett mig mindre pengar eftersom han då hade foldat. Men jag tror faktiskt att syn är rätt så länge han betar - eftersom ett omslag inte får bort bättre händer men gör att jag torskar mer de gångerna jag ligger efter.